Bukefalos 28 år!

hästar i taggtrådshage

em76

Trådstartare
Hur vanligt är det?
Denna vecka har jag sett på två ställen, men de är de enda jag sett i år.
 
Sv: hästar i taggtrådshage

tycker tyvärr det är rätt vanligt :( Iaf där jag bor så har jag sett flera par som har taggtrådshagar till sina hästar.
 
Sv: hästar i taggtrådshage

Har en jättedum fråga: Men på 70 talet fanns det nått som hette törntråd, plast taggtråd är denna lika farlig som vanlig taggtråd. Har nämligen sett hagar instängslade med dessa
 
Sv: hästar i taggtrådshage

Den enda gången jag har sett hästar i taggtrådshage var när jag bodde i Skåne, faktiskt. Då var det fortfarande inte olagligt (flyttade hem igen 2008), men det var väl tal om det har jag för mig. Här uppe har jag nog aldrig sett det, varken innan eller efter förbudet.
 
Sv: hästar i taggtrådshage

Här har jag inte sett det någonstans faktiskt. Tror många fixade det förra sommaren, inte ens korna har taggtrådshagar här.
 
Sv: hästar i taggtrådshage

Här där jag bor är det nästan lika vanligt som före förbudet.

Det enda folk med hästar har gjort är att byta ut taggtråden som vätter mot en väg men sen har dom taggtråden kvar där hagarna går in i skogarna där inga utomstående rör sej.
 
Sv: hästar i taggtrådshage

Har aldrig sett en taggtrådshage i hela mitt liv... Det ända jag har sett är "rester" efter gamla stängsel i skogen...
 
Sv: hästar i taggtrådshage

Har aldrig sett en taggtrådshage i hela mitt liv... Det ända jag har sett är "rester" efter gamla stängsel i skogen...

Det är väl markägare skyldiga att plocka bort?

Kvarlämnad taggtråd största problemet
Jordbruksverket har funnit att det största djurskyddsproblemet är den taggtråd som blir kvarlämnad i naturen och som inte längre fyller någon funktion. Skyldigheten att plocka bort gamla stängselrester i betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar står i Jordbruksverkets föreskrifter (1993:129) och i miljöbalkens kapitel 2 om allmänna hänsynsregler och i kapitel 15 om nedskräpning
. http://www.jordbruksverket.se/nyhetsarkiv/nyheter/taggtradenanvandsalltmindre.5.7502f61001ea08a0c7fff119745.html

Själv vet jag också om ett gammalt taggtrådsstängsel strax utanför mina marker. Jag är osäker på vem som äger den skogen men någon dag ska jag ta mig i kragen och plocka bort det för viltets skull och för mina egna hästars säkerhets skull de kan ju hända att någon av mina hästar kommer lös just där.
 
Sv: hästar i taggtrådshage

Här där jag bor är det nästan lika vanligt som före förbudet.

Det enda folk med hästar har gjort är att byta ut taggtråden som vätter mot en väg men sen har dom taggtråden kvar där hagarna går in i skogarna där inga utomstående rör sej.

Ja för det gör det ju mindre farligt för hästarna :crazy:
Kontakta kommunen, eller länstyrelsen eller något...
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 522
Senast: JohannaB
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
12
· Visningar
501
Senast: Görel
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
793
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp