Hästar lösa på Djurgården: ”Folk flydde”

Flera hästar slet sig och skenade på Djurgården.
Enligt uppgifter till Aftonbladet ska hästarna ha sprungit på folk.
– Det är fem hästar som har skenat, säger Per Fahlström vid Stockholmspolisen.
 
Idiotiskt att tro man kan binda upp hästarna utanför.
Det var antagligen uppbindningsplatser anpassade för ändamålet, då det finns ett turridningsstall på Djurgården/Gärdet. Så de ordnar säkert någon form av turridning med lunch på Ulla Winblad. Men ändå väldigt oansvarigt att binda upp fem hästar på en sådan plats, kanske till och med utan uppsikt. Det är ju stora levande djur och inte cyklar.
 
Idiotiskt att tro man kan binda upp hästarna utanför.
Varför då?

Alltså det kan vara helt idiotiskt eller helt okej beroende på omständigheterna. Vi vet ganska lite om dem, hur hästarna var bundna, omde var tränade för det, om de var bevakade och vad som gjorde att de slet sig.

Det är vanligt med turridning till en plats för att äta lunch och binda upp hästarna, så inget konstigt om man tror stt det kan fungera i sig. Om det nu var det de gjorde.
 
Jag tänker att om en häst blir rädd, då spelar det väl inte så stor roll hur bra den är uppbunden/vilken uppsikt man har?
Hästarna kan ju vara vana med det mesta, men dom är fortfarande flyktdjur.

En av ponnysarna i vårat stall var ordentligt uppbunden och under uppsikt. Sen blev den rejält skrämd och ryckte med sig hela pålen från marken, och for runt.
 
Oavsett vad som orsakat detta så är det ju fruktansvärt tragiskt har kommit rapporter nu att en person är livshotande skadad och en allvarligt skadad. :( Hästarna måste ju råkat i full panik de fick tydligen med sig en del av det som de stod uppbundna vid. Det har ju startats en polisutredningen när den är klar så får vi nog veta om någon har gjort något fel eller om det var en ren olycka.
 
Men alltså, binder folk verkligen fast hästar så att de drar med sig det de är fastbundna i om de får panik? I stallet jag är nu är alla grimskaft på uppställningsplatserna fastknutna med balsnören så att om hästen får panik så går balsnöret av och inte inredningen.

Här verkar det ju som att hästar var direkt fastbundna i pålen och när de fick panik så var den svaga länken det som fäste pålen i marken och inte det som fäste grimskaft i pålen.
 
Tycker det låter som att dom varit hyfsat oansvariga när dom bundit upp hästarna på det sättet att hästarna får med sig det dom är uppbundna i, tror paniken blivit mycket mindre om dom kommit loss direkt. Med erfarenheten den personen verkar ha som anordnade den turen är jag ganska så förvånad att det hände, borde veta att man inte binder upp hästar på det sättet.
 
Senast ändrad:
Oavsett vad som orsakat detta så är det ju fruktansvärt tragiskt har kommit rapporter nu att en person är livshotande skadad och en allvarligt skadad. :( Hästarna måste ju råkat i full panik de fick tydligen med sig en del av det som de stod uppbundna vid. Det har ju startats en polisutredningen när den är klar så får vi nog veta om någon har gjort något fel eller om det var en ren olycka.
Håller med, det låter som det hänt något extraordinärt. Hästar brukar inte soringa ner folk annars.
 
Jag kanske ska precisera, varför anser du att det är idiotiskt. Är det just i det här fallet eller är det mer gennerellt. Har du någon kunsksp utöver vad som stod i artikeln.

Varför är du så spydig? Rent utav elak?
Nu svarar jag i stället eftersom jag också tycker det är idiotiskt.
Hästar är flyktdjur och det spelar ingen roll hur väluppfostrade de än är så kan de bli skrämda av något. Jag skulle inte binda upp någon av mina hästar på en främmande plats då de kan slänga sig och bli hängande i grimman med skador i nacken=centrala nervsystemet som följd.

Kombinationen binda fast hästar gå och äta lunch mitt inne i Stockholm låter inte särskilt ansvarsfullt.
 
Brukar alltså turridningen där lämna hästarna uppbundna utan ngn människa med under tiden sällskapet äter lunch? Låter ju helt rubbat.....
Skillnaden är väl att de flesta turridningar som gör så håller till ute i naturen? Inte i en storstad där det vistas mycket människor och hästarna måste in i Stockholmstrafiken och korsa populära områden med många människor för att springa hem till stallet om de blir skrämda.
 
Äv

Även om någon stått bredvid så kan den ju inte göra så mycket om en häst rycker till, har sönder bindräcket och det skrämmer alla till sken.
Exakt, förstår inte hur utgången skulle ha kunnat bli annorlunda om det funnits en person som bevakat de uppbundna hästarna. Det tar en sekund för en eller alla av dem att drabbas av panik och fly, och en ensam människa hur hästkunnig denne än är, kan inte stoppa en grupp skrämda hästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu inleds rättegången gällande den hästägare som bar ansvaret när fem hästar kom lösa och skenade på Djurgården, Stockholm, i somras...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En person omkom och flera skadades när en Piteåföretagares hästar skenade på Djurgården. Nu har åklagaren Anna Meyrowitsch slutpläderat...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada är de åtalspunkter som nu väcks mot hästägaren till de hästar som i juni...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp