Hästar lösa på Djurgården: ”Folk flydde”

Flera hästar slet sig och skenade på Djurgården.
Enligt uppgifter till Aftonbladet ska hästarna ha sprungit på folk.
– Det är fem hästar som har skenat, säger Per Fahlström vid Stockholmspolisen.
 
Exakt, förstår inte hur utgången skulle ha kunnat bli annorlunda om det funnits en person som bevakat de uppbundna hästarna. Det tar en sekund för en eller alla av dem att drabbas av panik och fly, och en ensam människa hur hästkunnig denne än är, kan inte stoppa en grupp skrämda hästar.
Fast med sin trygga människa där hade kanske inte hästarna reagerat såpass starkt som dom gjorde. Många gånger hästar håller sitt lugn pga att dens människa är med den. Klart dom kan reagera och bli rädda för någonting ändå men risken är ju mycket mindre iallafall. Det är ju trots allt hästar som verkar väldigt trygga och lugna i övrigt som klarar av dom mesta konstiga situationer så någonting måste ju gått väldigt fel den dagen.
 
Nu svarar jag i stället eftersom jag också tycker det är idiotiskt.
Hästar är flyktdjur och det spelar ingen roll hur väluppfostrade de än är så kan de bli skrämda av något. Jag skulle inte binda upp någon av mina hästar på en främmande plats då de kan slänga sig och bli hängande i grimman med skador i nacken=centrala nervsystemet som följd.

Kombinationen binda fast hästar gå och äta lunch mitt inne i Stockholm låter inte särskilt ansvarsfullt.
Jag har varit på flera långritter där vi bundit upp hästarna på främmande ställen, vidare har jag varit på kurser, tävlingar bytt stall mm och bundit upp hästen på främmande ställe, jag antar att det finns extremt gott om idioter, jag är knappast ensam.

Svagheten med den motiveringen är att hästar kan bli skrämda var man än binder upp dem och jag tror dessutom att de har regelbundna turridningar där så det kan vara en välkänd plats för hästarna. Kanske har de någon som vaktar hästarna också, ingen aning. Det verkar dessutom som hästarna varit direkt vettskrämda och då spelar det mindre roll om det var en välkänd plats. Hästar må vara lättskrämda men de flesta sliter sig inte och drar med sig uppbindningarna i första taget.

Jag utesluter inte att jag skulle tycka det var idiotiskt, det beror på omständigheterna. Det är svårt att veta utifrån artikeln om de var uppbundna på en vettig plats eller inte, om de var bevakade eller inte, om de var vana och vältränade för uppgiften eller inte.
 
Senast ändrad:
Nu svarar jag i stället eftersom jag också tycker det är idiotiskt.
Hästar är flyktdjur och det spelar ingen roll hur väluppfostrade de än är så kan de bli skrämda av något. Jag skulle inte binda upp någon av mina hästar på en främmande plats då de kan slänga sig och bli hängande i grimman med skador i nacken=centrala nervsystemet som följd.

Kombinationen binda fast hästar gå och äta lunch mitt inne i Stockholm låter inte särskilt ansvarsfullt.
Mitt i Stockholm och mitt i Stockholm, du får det att låta som man bundit upp hästarna Svampen, eller T-centralen. Det var på djurgården.
 
Brukar alltså turridningen där lämna hästarna uppbundna utan ngn människa med under tiden sällskapet äter lunch? Låter ju helt rubbat.....
Jag tvivlar på det men det framgick inte av artikeln det inte om någon vaktade hästarna. Jag var med om att lämna hästarna obevakade i England för många år sedan när jag var på ridläger. Jag var skeptisk till att lämna hästarna, det var ute på landet alla andra gånger har någon varit i närheten vad jag kan minnas.
 
Det är möjligt att utgången blivit densamma även med en kraftigare uppbindning men den som syns på bilden i artikeln tagen innan olyckan hade jag aldrig bundit upp ens en häst i, inte ens med lädergrimma som kan gå sönder. Klart underdimensionerad! https://images.aftonbladet-cdn.se/v...00&s=b593e001a4b62c33b8e3a707133b91181b50f94d
Den bilden är inte tagen vid restaurangen som nämns. Det är inte ett ställe som man normalt rider till, och jag betvivlar starkt att de har något ställe utanför att binda upp flera hästar vid.

(Den kan vara tagen vid Ulla W men jag har svårt att tänka mig var, de ligger alldeles vid vägen inte långt från Djurgårdsbron. Idiotiskt ställe för turridning en mindre att stanna för lunch)
 
Senast ändrad:
Jag har bott pa manga stallen i USA och har ridit till restauranger och cafeer dar vi bundit upp hastar medan vi atit eller fikat. Jag har bundit upp min hast i allt fran trad till riktiga uppbindnings platser utan att det nagonsin hant att hastarna fatt panik och forsokt fly. Jag har dock alltid funnits i narheten och sett min hast, vilken skillnad det nu kunde ha gjort om hela flocken fatt panik.

Paniken kan forrestan ha varit att det fanns flera getingar eller liknande ... Paniken nar en hast framfor oss steg ner i ett jordgetingbo nar vi red genom en skog var monumental.
 
Mitt i Stockholm och mitt i Stockholm, du får det att låta som man bundit upp hästarna Svampen, eller T-centralen. Det var på djurgården.
Visserligen inte city-city men de har sprungit över Djurgårdsbron en fin dag i juni förbi Östermalm för att ta sig över Gärdet så helt off är det ju inte. Och han har tidigare bl a haft dem i en lyktstolpe utanför Sturegallerian och vid Skeppsbron så omdömet om vad som är en lämplig uppbindningsplats verkar något tveksam.

https://m.facebook.com/groups/252882641549621/permalink/2407712912733239/
Hade hästarna blivit skrämda och dragit åt samma håll är jag tveksam att en lyktstolpe hade stått kvar.
 
Blev ju tyvärr inte förvånad när det kom fram vem ägaren till hästarna var...🙄 Så urbota idiotiskt. Hoppas de stackars människorna som blev översprungna tillfrisknar fort.
Blev inte heller så förvånad när jag läste på hans hemsida. Tycker nog han kan hålla sig borta från Sthlm och hålla sig till skogsturerna istället.
 
Det är ändock på en plats där många rör sig, är ju knappast långt ut på Djurgården..
Saknas nog risk- och konselvensbedömning i det här fallet...
Jag håller med att det kan vara så, men inte per automatik, det beror på omständigheterna.

Är hästarna tränade för det, uppbindningsplatserna bra och på en bra plats och hästarna under uppsikt så känns det okej.

Har man bundit dem vid ett cykelställ eller något snnat olämpligt mitt i ett promrnadstråk och lämnat dem utan uppsikt ett par timmar är det som att be om en olycka.

Jag vet inte hur det gått till därför är jag öppen för både att de betet dig idiotiskt och varit hyfsat ansvarsfulla.
 
Jag håller med att det kan vara så, men inte per automatik, det beror på omständigheterna.

Är hästarna tränade för det, uppbindningsplatserna bra och på en bra plats och hästarna under uppsikt så känns det okej.

Har man bundit dem vid ett cykelställ eller något snnat olämpligt mitt i ett promrnadstråk och lämnat dem utan uppsikt ett par timmar är det som att be om en olycka.

Jag vet inte hur det gått till därför är jag öppen för både att de betet dig idiotiskt och varit hyfsat ansvarsfulla.

Har sett hästarna uppbundna vid Mariatorget nära t-baneuppgången en lördagskväll. Ingen som helst tillsyn av hästarna då ryttarna var inne på ett ölsjapp.

Med tanke på hur det i praktiken ser ut i dessa miljöer, och hur hästarna bundits upp, så är det oansvarigt - även med tränade hästar.
 
Har sett hästarna uppbundna vid Mariatorget nära t-baneuppgången en lördagskväll. Ingen som helst tillsyn av hästarna då ryttarna var inne på ett ölsjapp.

Med tanke på hur det i praktiken ser ut i dessa miljöer, och hur hästarna bundits upp, så är det oansvarigt - även med tränade hästar.
Nu hänger jag inte med, djurgården Ulla Winblads är inte direkt jämförbart med Mariatorget.
 
Nu hänger jag inte med, djurgården Ulla Winblads är inte direkt jämförbart med Mariatorget.
Samma turridningsfirma, fast den gången var det vid Mariatorget.
Ullas ligger inte avsides. Busslaster med turister som körs till turistfällan bredvid för att käka plankstek. Spårvagnar en bit bort, sirener, folk som varit på Grönan etc, folk promenerar med lösa hundar, båtar som låter, elsparkcyklar osv. Det är rätt trångt och mycket som händer på den delen av Djurgården vid soliga, varma dagar.
 
Samma turridningsfirma, fast den gången var det vid Mariatorget.
Ullas ligger inte avsides. Busslaster med turister som körs till turistfällan bredvid för att käka plankstek. Spårvagnar en bit bort, sirener, folk som varit på Grönan etc, folk promenerar med lösa hundar, båtar som låter, elsparkcyklar osv. Det är rätt trångt och mycket som händer på den delen av Djurgården vid soliga, varma dagar.
Jag har varit på båda platserna, vid Mariatorget skulle jag inte ens rida. På djurgården är det rätt okej även om Ulla Winblads inte ligger direkt i vildmarken. Det verkar som du snarare dömer utifrån arrangören än utifrån vad som hänt (och där vet vi inte detaljerna, inte jag åtminstone).

Som sagt för mig kan det vara alltifrån idioti till ganska okej utifrån hur man hanterat det. Olyckor kan hända även när man gör rätt med hästar. Kanske man skulle förbjuda dem helt på djurgården? Så länge de är tillåtna så kan de blev skrämda komma lösa och skada människor. Här reagerade jag mest på att du jämför med att binda hästarna mitt i stan och bevisligen lämna dem, här vet vi inte ens om hästarna lämnats ensamma och det är inte mitt i stan på det viset.
 
Jag har varit på båda platserna, vid Mariatorget skulle jag inte ens rida. På djurgården är det rätt okej även om Ulla Winblads inte ligger direkt i vildmarken. Det verkar som du snarare dömer utifrån arrangören än utifrån vad som hänt (och där vet vi inte detaljerna, inte jag åtminstone).

Som sagt för mig kan det vara alltifrån idioti till ganska okej utifrån hur man hanterat det. Olyckor kan hända även när man gör rätt med hästar. Kanske man skulle förbjuda dem helt på djurgården? Så länge de är tillåtna så kan de blev skrämda komma lösa och skada människor. Här reagerade jag mest på att du jämför med att binda hästarna mitt i stan och bevisligen lämna dem, här vet vi inte ens om hästarna lämnats ensamma och det är inte mitt i stan på det viset.

Tyvärr så har arrangören inte visat något bättre omdöme tidigare år eller vid tidigare (andra slags) olyckor. Så därför är jag inte jättepositiv i min tilltro på att det skulle vara annorlunda denna gången.
 
Min första tanke när jag hörde om det här var att det är torrt i marken.

Uppbindningsplatsens pålar kan ha suttit extremt löst på grund av det.

Ett litet huvudryck från en häst pga en broms, flaxande fågel etc, och hela stången reser sig. Och DÅ får hästarna panik, ett bekant objekt som plötsligt anfaller....

Extremt dåligt av arrangören att inte vara 110% säker på att pålarna var bergfasta, och att ingen ping-it eller balsnöre som säkerhetsutlösning användes.
 
Fruktansvärt omdömeslöst att knyta fast hästar i föremål de kan rycka loss! Och särskilt i repgrimma, som ger enormt tryck och som inte går sönder!

Bilderna på hästar knutna i en lyktstolpe ger mig panikkänslor! Jag har sett en shettis, som kom lös med sin rockard, böja/fälla en lyktstolpe så den lutade. Flera 400-kilos travare i en liten träanordning eller ett räcke är verkligen helt otroligt perspektivlöst!

Nu verkar väl företagets business handla om att leka vilda västern och göra vilda och spännande grejer, en snabb titt på hemsidan/sociala medier visar flera saker som mycket väl kunnat gå fel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu inleds rättegången gällande den hästägare som bar ansvaret när fem hästar kom lösa och skenade på Djurgården, Stockholm, i somras...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En person omkom och flera skadades när en Piteåföretagares hästar skenade på Djurgården. Nu har åklagaren Anna Meyrowitsch slutpläderat...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada är de åtalspunkter som nu väcks mot hästägaren till de hästar som i juni...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp