Hästar lösa på Djurgården: ”Folk flydde”

Flera hästar slet sig och skenade på Djurgården.
Enligt uppgifter till Aftonbladet ska hästarna ha sprungit på folk.
– Det är fem hästar som har skenat, säger Per Fahlström vid Stockholmspolisen.
 
Fruktansvärt omdömeslöst att knyta fast hästar i föremål de kan rycka loss! Och särskilt i repgrimma, som ger enormt tryck och som inte går sönder!

Bilderna på hästar knutna i en lyktstolpe ger mig panikkänslor! Jag har sett en shettis, som kom lös med sin rockard, böja/fälla en lyktstolpe så den lutade. Flera 400-kilos travare i en liten träanordning eller ett räcke är verkligen helt otroligt perspektivlöst!

Nu verkar väl företagets business handla om att leka vilda västern och göra vilda och spännande grejer, en snabb titt på hemsidan/sociala medier visar flera saker som mycket väl kunnat gå fel.
Jag tror också att jag har hittat rätt när jag googlade, och det är verkligen ingen arrangör som inger förtroende för mig heller.
 
Om jag flashback har rätt om ägaren är jag inte förvånad.
Hästhållning av väldigt låg standard och anmäld antal gånger.
Jo, det stämmer, har en god vän som bor i närheten.
Enligt henne har en av hästarna sett halt ut när de ridit förbi. :(
Vad är det som gör att det inte "händer något" för den typen av människor, trots x antal anmälningar till Lst???
(har en liknande i grannskapet...
 
Jo, det stämmer, har en god vän som bor i närheten.
Enligt henne har en av hästarna sett halt ut när de ridit förbi. :(
Vad är det som gör att det inte "händer något" för den typen av människor, trots x antal anmälningar till Lst???
(har en liknande i grannskapet...
Lst agerar efter gällande lagstiftning.
Kanske säger djurägarens att bristen ska åtgärdas (då ska Lst normalt inte förelägga), kanske är hen förelagd och har tid att åtgärda, kanske är det under utredning för djurförbud, något beslut ligger i förvaltningsrätten och segar osv osv.
Lättast är väl att ringa och fråga hur handläggningen går :)

Ibland har faktiskt ingen anmält fastän alla "tror" det.
 
Lst agerar efter gällande lagstiftning.
Kanske säger djurägarens att bristen ska åtgärdas (då ska Lst normalt inte förelägga), kanske är hen förelagd och har tid att åtgärda, kanske är det under utredning för djurförbud, något beslut ligger i förvaltningsrätten och segar osv osv.
Lättast är väl att ringa och fråga hur handläggningen går :)

Ibland har faktiskt ingen anmält fastän alla "tror" det.
Och ibland hittar länsstyrelsen inga fel trots upprepade anmälningar.
 
Lst agerar efter gällande lagstiftning.
Kanske säger djurägarens att bristen ska åtgärdas (då ska Lst normalt inte förelägga), kanske är hen förelagd och har tid att åtgärda, kanske är det under utredning för djurförbud, något beslut ligger i förvaltningsrätten och segar osv osv.
Lättast är väl att ringa och fråga hur handläggningen går :)

Ibland har faktiskt ingen anmält fastän alla "tror" det.
Som jag förstod det kring personen här i närheten går det bara att få föreläggande för en brist i taget???
T.ex att sjukbox inte fanns, då noterades inte att hästarna såg ut som spjälstaket...
Vid inspektion för att kolla att hen byggt en var den inte tillräckligt bra; ny tidsfrist för att åtgärda det osv.
 
Som jag förstod det kring personen här i närheten går det bara att få föreläggande för en brist i taget???
T.ex att sjukbox inte fanns, då noterades inte att hästarna såg ut som spjälstaket...
Vid inspektion för att kolla att hen byggt en var den inte tillräckligt bra; ny tidsfrist för att åtgärda det osv.
Nej det stämmer inte. Man kan förelägga flera saker samtidigt.

Däremot är det inte säkert att varje uppföljande kontroll är en fullständig kontroll av hela verksamheten (det vore tidskrävande och ineffektivt). Magra hästar bör dock ha noterats om man såg dem. Kanske inte grund för föreläggande men brist absolut.

Och ja man måste alltid få rimlig chans att åtgärda, om det inte blir ett förbud av något slag.
 
Så här ser det ut (minus allt folk) Det är mindre än 100 meter till en av Skansens entreer ungefär 200-250 meter till Djurgårdsbron - så bakom resturangen går Skansens staket, det som ser ut som ett grönområde framför är en muromgärdad tomt. Vägen mellan vattnet och Skansens staket är ett av de mest använda promenadstråken i Sverige. Jag tycker att det är idiotiskt att ha turridning där, i synnerhet om man lämnar hästarna, för "Lobelia är det fullständigt normalt och vi kommer inte att bli överens.
1687161667298.png
 
Det är väldigt mysigt att rida på Djurgården och på norra finns bra platser (det går till och med att rida jakt) men de här delarna av Djurgården är mer som att rida i Järnvägsparken/Stadsparken/Rådhusparken på en mindre ort. Och som vanligt - ett par oförsiktiga individer kan göra att ingen är välkommen. Och nu är någon skadad.

Tyvärr tror jag att det bara är "vanlig idioti" och inte "kriminel idioti"
 
Så här ser det ut (minus allt folk) Det är mindre än 100 meter till en av Skansens entreer ungefär 200-250 meter till Djurgårdsbron - så bakom resturangen går Skansens staket, det som ser ut som ett grönområde framför är en muromgärdad tomt. Vägen mellan vattnet och Skansens staket är ett av de mest använda promenadstråken i Sverige. Jag tycker att det är idiotiskt att ha turridning där, i synnerhet om man lämnar hästarna, för "Lobelia är det fullständigt normalt och vi kommer inte att bli överens.
Visa bifogad fil 121628
Men det finns ju fler som har turridning i Stockholm. Jag har också åkt häst och vagn från hovstallet till exempel, förbi operan, i full trafik, vi sträckte ut armen för att visa när vi skulle svänga.

Menar du att det ska vara helt förbjudet med hästar i det här området eller menar du bara att just den här firman som inte är så seriös ska bort?

Själv tycker jag nog att häst och vagn och ryttare mycket väl kan höra hemma i en stad, precis som bilar. Jag tyckte faktiskt mycket bättre om studenttransporter med häst och vagn tex än jag uppskattar horribla studentflak. Bilar är visserligen väldigt farliga om de kommer ur kontroll, men hör ändå mer eller mindre hemma i en stad. Det är kanske samma sak med hästar. Även om kanske just denna person gjorde en dum sak, vilket inte är fastlagt ännu. (om vi krymper vår yta och skäller allt för mycket på våra medhästmänniskor utan mer fakta kanske vi till slut hamnar på en yta som är så liten att vi inte ens kan rida själva.)
 
Tyvärr tror jag att det bara är "vanlig idioti" och inte "kriminel idioti"

Mja, frågan är om uppbindningen kan räknas som kriminell idioti med tanke på hur den såg ut (bilder på Aftonbladet, och ja det ser ut som att det är MM).

Tunna hagstolp är inte en rimlig uppbindningspåle. Det här var en olycka som skulle hända förr eller senare.

Ingen stod bredvid, räknas det då som att dom inte var under uppsikt?
 
Jo, det stämmer, har en god vän som bor i närheten.
Enligt henne har en av hästarna sett halt ut när de ridit förbi. :(
Vad är det som gör att det inte "händer något" för den typen av människor, trots x antal anmälningar till Lst???
(har en liknande i grannskapet...
De var ju med i ett TV program. Äventyr tror jag det hette. Några hästar var i uppenbart tråkigt skick då. Har även ridit och lämnat hästarna bundna här i stan.
 
De var ju med i ett TV program. Äventyr tror jag det hette. Några hästar var i uppenbart tråkigt skick då. Har även ridit och lämnat hästarna bundna här i stan.

Hemsidan är ett practical joke. Vem fn kallar sig ”Mad Mike” och rider runt i Sthlm i cowboyhatt och poserar med fejk-pickadoller 😆 Skämskudde på den. Hade inte han ngn slags ”westernby” i Norrbotten där man kunde leka cowboy och ”duellera” lite som Lucky Luke? Då var hästarna någon slags rekvisita.
Hästarna (fd travare naturligtvis) ser ut att vara i sämre skick.
Han ger också på sin hemsida en känga till ”vanlig ridning” och menar att hos honom så får man rida på riktigt typ. Hahahaha 🤭
 
Hemsidan är ett practical joke. Vem fn kallar sig ”Mad Mike” och rider runt i Sthlm i cowboyhatt och poserar med fejk-pickadoller 😆 Skämskudde på den. Hade inte han ngn slags ”westernby” i Norrbotten där man kunde leka cowboy och ”duellera” lite som Lucky Luke? Då var hästarna någon slags rekvisita.
Hästarna (fd travare naturligtvis) ser ut att vara i sämre skick.
Han ger också på sin hemsida en känga till ”vanlig ridning” och menar att hos honom så får man rida på riktigt typ. Hahahaha 🤭

Tyvärr är han inte den enda här i länet som larpar cowboy :/...

Finns flera med exakt den inställningen, supermacho bullshit. Hästarna är inte särskilt kul att rida heller, jag har provat på två av ställena. Det ska skrikas yeeeehaaa och ridas på i övertempo...
 
Men det finns ju fler som har turridning i Stockholm. Jag har också åkt häst och vagn från hovstallet till exempel, förbi operan, i full trafik, vi sträckte ut armen för att visa när vi skulle svänga.

Menar du att det ska vara helt förbjudet med hästar i det här området eller menar du bara att just den här firman som inte är så seriös ska bort?

Själv tycker jag nog att häst och vagn och ryttare mycket väl kan höra hemma i en stad, precis som bilar. Jag tyckte faktiskt mycket bättre om studenttransporter med häst och vagn tex än jag uppskattar horribla studentflak. Bilar är visserligen väldigt farliga om de kommer ur kontroll, men hör ändå mer eller mindre hemma i en stad. Det är kanske samma sak med hästar. Även om kanske just denna person gjorde en dum sak, vilket inte är fastlagt ännu. (om vi krymper vår yta och skäller allt för mycket på våra medhästmänniskor utan mer fakta kanske vi till slut hamnar på en yta som är så liten att vi inte ens kan rida själva.)
De turridningsaktörer som jobbar i området permanent har ju dels hästar som året runt tränas i stadsmiljö, och dels rider de i stan bara enstaka turer tidiga helgmornar, när det är väldigt tomt på folk och trafik. Övriga tider går turerna på det utmärkta nätverk av ridvägar som finns på andra delar av Djurgården, där riskerna är minimala om man har tränade hästar. Och hästarna är lugnare raser.

I det här fallet så var det som jag förstår det travare som till vardags bor i Piteå, och bara under sommaren körs ner till Stockholm för att gå turridning, och där man då lagt in ett restaurangstopp med hästarna uppbundna under turen.

De aktörer som är vana vid att bedriva verksamhet i stan har, skulle jag säga, ett helt annat säkerhetstänk. Det är därför de inte råkar ut för såna här olyckor. Det finns liksom inget moment i turen nånsin där hästarna lämnas utomhus uppbundna. Ännu mindre drar man turen så att den går i de delarna av djurgården där det är mycket folk mitt på dagen.
 
Hemsidan är ett practical joke. Vem fn kallar sig ”Mad Mike” och rider runt i Sthlm i cowboyhatt och poserar med fejk-pickadoller 😆 Skämskudde på den. Hade inte han ngn slags ”westernby” i Norrbotten där man kunde leka cowboy och ”duellera” lite som Lucky Luke? Då var hästarna någon slags rekvisita.
Hästarna (fd travare naturligtvis) ser ut att vara i sämre skick.
Han ger också på sin hemsida en känga till ”vanlig ridning” och menar att hos honom så får man rida på riktigt typ. Hahahaha 🤭
Har haft turridning utanför Storforsen, vet inte hur det är med westerbyn men låter inte otroligt.

Är mest fascinerad över att bekanta i hästbranchen sim annars är vettiga är kompis med denna clown.
 
Har haft turridning utanför Storforsen, vet inte hur det är med westerbyn men låter inte otroligt.

Är mest fascinerad över att bekanta i hästbranchen sim annars är vettiga är kompis med denna clown.

MM är inte enda clownen som hålls om ryggen i dessa krokar tycker jag... Tyvärr så blir det mer socialt nätverkande än faktiskt analyserande över aktörers hästträning och hästhållning.

Säger jag från min självvalda isolering haha. Jag ids int med folk längre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu inleds rättegången gällande den hästägare som bar ansvaret när fem hästar kom lösa och skenade på Djurgården, Stockholm, i somras...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En person omkom och flera skadades när en Piteåföretagares hästar skenade på Djurgården. Nu har åklagaren Anna Meyrowitsch slutpläderat...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada är de åtalspunkter som nu väcks mot hästägaren till de hästar som i juni...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp