Bukefalos 28 år!

Hästar och höns ihop?

Å

Åsa Carlsson

Undrar om ngn vet om det är okej att ha tuppar och hästar i samma stall? Har fått för mig att det ej är så bra. Ngn som vet?:confused:
 
Sv: Hästar och höns ihop?

Fåglar ger en ganska obehagligt dammig miljö som inte är så nyttig för hästar.
 
Sv: Hästar och höns ihop?

Har också hört att det inte är lämpligt att ha höns och hästar i samma stall. Minns inte riktigt varför, men har för mig att hönsen kan framkalla allergi hos hästar (kanske p g a damm som Pinky skrev).
 
Sv: Hästar och höns ihop?

har för mig att det är ng parasit oxå inblandad i det hela...minns inte nu,
 
Sv: Hästar och höns ihop?

Man bör aldrig ha hästar ihop med höns eller grisar. Det är vist något ämne de utsöndrar som hästar absolut inte bör utsättas för.:eek:
 
Sv: Hästar och höns ihop?

Har hört att man absolut inte ska ha höns ens i samma byggnad p g a att hönsloppor kan klättra på väggar m m och på så sätt spridas till hästarna. Man ska alltså ha ett fristående separat hönshus vad jag har hört i alla fall......
 
Sv: Hästar och höns ihop?

Höns avger att fint damm som kommer in överallt, som är skadligt för hästar. mer vet jag inte.
 
Sv: Hästar och höns ihop?

Håller med, fåglar skapar en ohälsosam miljö för hästen.
Har hört om dom som haft fågeluppfödning på samma gård som hästarna och kunnat konstatera kroniska andningsproblem och nedsatt immunförsvar hos hästarna.
 
Sv: Hästar och höns ihop?

Fjäderfä har en bakterie som kan ge problem i andningaorgan hos hästar. Så man bör inte ha hästar och höns eller ankor i samma stall.
 
Sv: Hästar och höns ihop?

Förra sommaren hade jag min häst i ett stall där en flock höns strövade omkring fritt. Det var hönsskit överallt, men när jag fick händerna fulla av det då jag skulle väga upp hösilage - ja, då var måttet rågat.:devil: Stallägaren tyckte dock inte att det var något att bry sig om, hon påstod att hästarna "sorterade bort" hönsskiten ur höet :eek:
Jag ringde till kommunens hälso- och miljöskyddsavdelning och pratade med en miljöinspektör som kunde häst. Hon sa med bestämdhet att man absolut inte skulle ha höns i häststall, dels på grund av damm, dels parasiter. Och hösilage med hönsskit i kunde inte klassas som lämpligt att ge till hästar eller något djurslag öht.
Inspektören ville väldigt gärna veta vilket stall det rörde sig om, men jag berättade inte, vilket jag ångrade senare.....

Immer
 

Liknande trådar

Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: Elo
·
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
373
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp