Hästar som guide-hästar at blinda

Jag känner bara, är det verkligen miniatyrhästar som är just lämpligast?
Är inte hundar mer rums-intelligenta, dvs tar mer notis över hur utrymmen är utformade och anpassar sin rörelse därefter, jämfört med hästar om gladeligen trampar på tår, lägger sig fast vid boxväggar, fastnar i saker etc. Nu säger jag inte att det är hästarnas fel, utan att deras naturliga miljö inte kräver anpassning för trånga utrymmen av deras hjärna.

Känns mest som man vill ha miniatyrhästar mest för att existensberättiga att man håller liten häst hemma och tar med sig den jämt. Utan att ta hänsyn till att det spelar ingen roll hur gullig den är, den är fortfarande en häst.

Finns det nåt en miniatyrhäst kan göra som hundar inte är lämpliga för? jag skulle börja i den änden.
 
Skillnaden är att hundar redan lever med människan, bor inne i husen med sina människor. Man har inte hästar på det viset och våra bostäder är inte anpassade efter bestesdjur utan efter rovdjur/allätare.
Jag läste något om ledarhästar för flera år sedan så jag vet inte hur det är med den här men den organisationen krävde trädgård-hage och levererade två ponnys, dvs sällskapsponny till ledarponnyn som gick ute i hagen tillsammans med den när personen den hjälpte var hemma.

Den organisationen tyckte ledarponnys kunde få ett väldigt stort ordförråd, kunde blindleda naturligt (de ansåg att vissa hästar naturligt blindledde andra hästar i hagen), stödja lite eftersom de är större än hundar och var mindre intresserade av främmande människor.

Men egentligen är ju detta googlat för flera år sedan så det är bara att googla på om man undrar.

(och det är väl klart att de beskrev hur bra ponnies var...)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Bett som heter Tickler ? Traffade pa en tjej som fick det rekomenderat av en galopptranare for hastar som omskolas till ridhastar, det...
Svar
13
· Visningar
2 237
Senast: hillsgard
·
Hästvård bakgrund: (ridskolehast) hasten kom till stallet for ca ett ar sen - 6/7 ar, 'normal' till lite smalare typ i hull (dvs, inte latt...
Svar
6
· Visningar
996
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp