Hästar som inte "används"

taccotad

Trådstartare
Har tre hästar, varav 2 stycken minishettisar, den tredje är mer ridvänlig :D modell för min del. Från början skulle jag "bara" ha ridhästen + en av minishettisarna. Sen helt plötsligt stod jag här med ytterligare en mini av olika anledningar. Har planer på att köra dom, men hittar ingen vagn som passar. Den ena är 4 år gammal och den andre är 2 år gammal.
Känner nu att jag kommer inte ha tid eller ork att hålla tre hästar i gång i framtiden, då jag förhoppningsvis får ett jobb och nån gång hoppas man ju på att få barn. Jag får väldigt dåligt samvete om nån av hästarna bara "står" hela tiden, självklart får den omvårdnad, pyssel, foder och allt annat.

Jag har hästarna hemma och platsbrist är det ju inte!!
Vet inte vad jag ska göra, får väldigt dåligt samvete när jag vet att hästen bara gått i hagen i flera veckor. De flesta menar att såna små hästar behöver man inte göra så mkt med, men jag anser att även de ska självklart få jobba både psykiskt och fysiskt, de måste också få komma ut i skogen och uppleva något annat än hagen.

Allra helst vill jag självklart ha kvar båda två, hade varit hemskt att göra av med en. men de är heller inte till för att man bara ska gå och titta på dom.

Kan ju bara tänka mig sen när man jobbar, kommer hem vid 5-tiden, ska fixa i stallet, laga mat till sig själv, göra allt annat i hushållet, rida en häst och köra två. Har man även barn kommer man ju aldrig få tid över till det + sambo känns det som.

Eller är det bara jag som förstorar allt? Man måste ju inte rida och köra varje dag heller....

Jag vet att det finns andra som har väldigt många hästar och klarar det ändå, men i grunden trivs jag bäst med att ta det lite lugnt och bara ha en häst att rida och dessutom nån liten att köra eller göra annat roligt med.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Hästar som inte "används"

Jo, det hade varit kanon! Men här ute i ingenstans finns det inte många som vill hjälpa till!! Alla jag pratat med vill inte vara hos andras hästar, utan de ska ha egna!
När jag var yngre var jag överlycklig om jag fick hjälpa till med nån annans häst, men så är det tydligen inte längre.
Nu har jag en snäll tjej här som är 13 år, tyvärr är hon väääldigt försiktig och låter hästarna göra som dom, hon tror att om hon bestämmer så tycker dom inte om henne.
Vilket i sin tur leder till att hästarna bli odrägliga att hantera.
 
Sv: Hästar som inte "används"

Kan du inte ha den ena som handhäst när du kör den andra, eller när du rider????

Eller försöka köra dem i par???

Din framtida sambo??? Finns han nu? Tycker han om hästar??? En långpromenad med minisarna om han inte vill/kan köra dem???

Du får försöka förklara för tjejen! Berätta om hur hästar fungerar i flock och hur viktigt det är att dom har en bra ledare som bestämmer! Och säg att alla hästar tycker om ledarhästen fast den säger åt dom för dom vet att den gör en massa bra saker för dom och litar på att han vet bäst osv....
 
Sv: Hästar som inte "används"

Hej

Jo, jag har testat några gånger att ha med den ena som handhäst när jag ridit. Har funkar sådär... Men tänkte ge det en ärlig chans!
Tips på hur man gör med handhäst tar jag tacksamt emot! De få gångerna jag testat har shettisen haft grimma på sig och jag haft ett långt grimskaft. Men den lille bråkade mest och bet den stora hästen i svansen, drog benen efter sig mm.

Köra dom små i par hade varit superkul!

Min sambo är inte så intresserad av hästar, men han hjälper till när det behövs. Vi tar ibland med oss en av minisarna när vi går med hunden.
 
Sv: Hästar som inte "används"

lägg ut lappar o.s.v på ridskolor/affärer i närheten. erbjud dom att läda dom att t.e.x. köta häst. Fråga kommpisar om deras döttrar/kusiner vill hjälpa till... Sätt upp en lapp på en affär med 2 gulliga shettisar på så borde man vell få svar av någon lite tjej:)
vill du inte testa köra i par då?


lycka till
 
Sv: Hästar som inte "används"

Förslagen du fått hittills är bra tycker jag! Måste ju finnas NÅGON som vill hålla på med hästarna. Någon du kan hålla lite lektioner för kanske (som lockbete)? Om du inte har saker att köra dom i par, eller innan du fått ihop dom kan du ju ta den ena minishettisen som handhäst och den andra att dra. Du kan ju också motionera dom varannan dag. Att du första dan rider, andra dan kör med handhäst, tredje rider osv.

Tycker också det är tråkigt med hästar som nästan bara står och man får ju dåligt samvete när man inte har tid, även om jag inte haft hästen på mitt ansvar! Men går dom i stora hagar och får röra på sig tar dom ju ingen skada av att vila varannan dag om du inte kör allt för hårt med dom när du rider/kör!
 
Sv: Hästar som inte "används"

Känner igen situationen, flyttade till egen gård och hade 2 hästar, en pensionär på 22 och en 3-årig blivande tävlingshäst. Fulltidsarbete, halvointresserad make och sen fick jag två barn, tog hem shettisen som varit utlånad i ett antal år, fick ett föl och tog ett föl på den :rofl: Där var jag innan sommaren, med 5 hästar :angel:
Tyvärr blev min då 8-åriga tävlingshäst (jag hann faktiskt med småbarn, tävlingar och jobb :eek: ) utdömd och pensionären nu 27 och redan förutbestämd att slippa nästa vinter avlivades samtidigt (de älskade varandra och betade alltid mule mot mule). Så var de bara 3, en shettis, en 4-åring och ett föl. Insåg efter någon månad när shettisen skulle sluta på travet att han bara skulle få gå och dra i en hage eftersom 4-åringen skulle sättas igång med sikte på tävling, fölet skulle hanteras och ungarna var inte speciellt intresserade av att ta sig ut mer än vid något enstaka tillfälle :crazy: .

Så jag sålde shettisen till en familj som både vill ha honom i avel och som har 4 ungar med intresse av både ridning och körning. Han älskar det :D

Även om jag saknar honom så inser jag precis som du att han hos mig aldrig hade fått den stimulans som han behövde för att vara glad och lycklig.

Vet inte om detta hjälper dig något men med en juste man i sin närhet klarar man faktiskt både barn och hästar. Och som någon sa tidigare, du kan ta unghästen på släp när du kör, det funkar utmärkt :smirk:
 
Sv: Hästar som inte "används"

Tack för alla svar!

Att rida med handhäst låter som en bra idé, vet bara inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att få handhästen att följa med bra ett bra sätt. I vanliga fall är 4-åringen pigg och framåt när man tömkör i skogen, men när jag haft honom med som handhäst har han varit tvärt om. Hur pass långt bra ska man ha häst nr 2? Använder man vanligt grimskaft eller nån annan längre lina? Får ju inte bli för långt heller.... Nu är det ju en riktigt liten pålle vi pratar om, korta ben och runt 75 -80 cm i mankhöjd. Hur tränar man upp en häst så den lär sig följa med som handhäst?

Har letat länge nu efter en vagn som passar 4-åringen, men det är inte lätt... Tror att det varit väldigt kul för honom!

Lutar väl mot att jag försöker fortsätta med att ha allihopa. Försöka få med dom ut när jag rider och hoppas på att jag hittar en vagn.
 
Sv: Hästar som inte "används"

Träning, träning, träning!
Har haft med min lilla tjej sen hon var ett år (hon är i of 95 cm). Men jag har ett NH-grimskaft som jag gjort en ögla på så att jag känner att jag har bra längd.
Sen får man ju börja i skritt, jag har "förbjudit" min lilla att gå framför eller bakom, hon SKA gå på sidan.
Ibland slöar hon och hänger i stort sett i repet, men det är saker vi lärt oss leva med efter 6 års dragande :banana: .
Har även med min stora häst som handhäst bakom shettisen när jag kör, samma sak där, träning och hård på VART de ska gå.
Lite NH träning kan vara praktiskt att göra innan så du har en lyhörd häst och en häst som lyssnar på små signaler!

Lycka till!
 
Sv: Hästar som inte "används"

Jag förstår inte varför du ska ha dåligt samvete. Går alla hästarna tillsamans har dom ju sällskap av varandra och lever lyxliv. Det är ju värre för en häst som dagligen varit riden/körd och älskar det, att plötsligt bli avställd än för någon som aldrig varit det.
 
Sv: Hästar som inte "används"

Tokmaja skrev:
Träning, träning, träning!
Har haft med min lilla tjej sen hon var ett år (hon är i of 95 cm). Men jag har ett NH-grimskaft som jag gjort en ögla på så att jag känner att jag har bra längd.
Sen får man ju börja i skritt, jag har "förbjudit" min lilla att gå framför eller bakom, hon SKA gå på sidan.
Ibland slöar hon och hänger i stort sett i repet, men det är saker vi lärt oss leva med efter 6 års dragande :banana: .
Har även med min stora häst som handhäst bakom shettisen när jag kör, samma sak där, träning och hård på VART de ska gå.
Lite NH träning kan vara praktiskt att göra innan så du har en lyhörd häst och en häst som lyssnar på små signaler!

Lycka till!

då ska vi faktiskt försöka ordentligt! Problemet var just att den lille vägrade bredvid den stora hästen, helst ville han gå 2 meter bakom eller 2 meter framför. Testade även trava korta bitar, då gick det bättre.
 
Sv: Hästar som inte "används"

superbusan skrev:
Jag förstår inte varför du ska ha dåligt samvete. Går alla hästarna tillsamans har dom ju sällskap av varandra och lever lyxliv. Det är ju värre för en häst som dagligen varit riden/körd och älskar det, att plötsligt bli avställd än för någon som aldrig varit det.

Jo, hästarna lever tillsammans utomhus dygnet runt, de har sitt "hus" som de tar skydd i ibland. En hage med vanlig "gräsmark" blandad med skog och backar. Men jag känner ändå att det är inget roligt liv att ALLTID gå i samma hage och nån gång då och då få komma ut och se lite annat.
 
Sv: Hästar som inte "används"

taccotad skrev:
Jo, hästarna lever tillsammans utomhus dygnet runt, de har sitt "hus" som de tar skydd i ibland. En hage med vanlig "gräsmark" blandad med skog och backar. Men jag känner ändå att det är inget roligt liv att ALLTID gå i samma hage och nån gång då och då få komma ut och se lite annat.
Men det är inte ett behov som hästar har, det är bara vad du tror att hästar behöver.

Hästar är vanedjur, allt de behöver är att få följa sina vanor.
En häst som är van att arbeta och göra mycket har behov av att följa sin vana och blir vilsen om inte arbetet blir av.
Medans en häst som går med sina kompisar i en stor hage är vana vid det.

En hästs grundbehov är mat, skydd, vård och tillräcklig yta att röra på sig.
I vård räknas hovvård, avmaskning o.s.v. men inte "daglig rykt".
Hästar behöver inte borstas varje dag, de klarar sig bra ändå.

Släpp dina krav på dig själv och gör inte mer än vad du själv är road av.
Så blir det säkert jättebra.
 
Sv: Hästar som inte "används"

Inte_Ung skrev:
Men det är inte ett behov som hästar har, det är bara vad du tror att hästar behöver.

Hästar är vanedjur, allt de behöver är att få följa sina vanor.
En häst som är van att arbeta och göra mycket har behov av att följa sin vana och blir vilsen om inte arbetet blir av.
Medans en häst som går med sina kompisar i en stor hage är vana vid det.

En hästs grundbehov är mat, skydd, vård och tillräcklig yta att röra på sig.
I vård räknas hovvård, avmaskning o.s.v. men inte "daglig rykt".
Hästar behöver inte borstas varje dag, de klarar sig bra ändå.

Släpp dina krav på dig själv och gör inte mer än vad du själv är road av.
Så blir det säkert jättebra.

Jo, det är ju sant! Har inte tänkt på det på det viset innan....
 
Sv: Hästar som inte "används"

ja hade sålt dom....får du dåligt samvete redan nu kommer det att ta knäcken på dig om ska börja jobba och få mindre tid över....
 
Sv: Hästar som inte "används"

Förutom alla goda råd som du har fått i inläggen ovan kan du kanske pröva att löshoppa de små liven. Brukar ju de flesta hästa tycka är superkul, samt så tar det ju inte så lång tid att utföra. Har du gott om plats så kan du ju ha en liten bana ståendes.

Mvh//LG
 
Sv: Hästar som inte "används"

Håller med Inte Ung. Tror dina pållar har det utmärkt. Släpp det dåliga samvetet o njut av alla dina djur!
 
Sv: Hästar som inte "används"

När vi hade shettis på foder använde min man ponnyn som joggingkompis (plus att vi har stalltjej som red lite).
 
Sv: Hästar som inte "används"

taccotad skrev:
Hej

Jo, jag har testat några gånger att ha med den ena som handhäst när jag ridit. Har funkar sådär... Men tänkte ge det en ärlig chans!
Tips på hur man gör med handhäst tar jag tacksamt emot! De få gångerna jag testat har shettisen haft grimma på sig och jag haft ett långt grimskaft. Men den lille bråkade mest och bet den stora hästen i svansen, drog benen efter sig mm.

Köra dom små i par hade varit superkul!

Min sambo är inte så intresserad av hästar, men han hjälper till när det behövs. Vi tar ibland med oss en av minisarna när vi går med hunden.

ta med båda småttingarna när du går med hunden!!! alla tjänar pådet! hunden får komma ut i skogen = latjolajban!! du får motion = blir ooootroligt sexig inom en snar framtid!!! ;) hästarna får röra på sig och blir glada. allt detta kan du åstadkomma under samma tid det skulle ta för dig att "bara" rasta hunden..... :D
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 303
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 036
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp