Hästar som skenar?

E

elinxelin

Hur hanterar du hästar som skenar, galoperar i världens fart? Vad gör du för att få STOP på hästen?
 
Sv: Hästar som skenar?

Hur hanterar du hästar som skenar, galoperar i världens fart? Vad gör du för att få STOP på hästen?

Detta brukar funka på mina hästar, om det sticker och inte lyssnar mer så höjer jag händer då slänger iallafall mina hästar upp med huvudet och då sänker jag mina när de är högt uppe. Mina brukar tycka det är så pass obehagligt att dem bromsar väldigt snabbt inom några meter, kan dock bli tvärbromsning om man tar i för mycket. Har aldrig stämt fel för mig, dock använder jag det endast i nödfall.
 
Sv: Hästar som skenar?

beror väl lite på omgivningen och omständigheterna?

sedan beror det ju på om hästen galopperar fort för att den är rädd/blivit skrämd eller om den bara passat på att dra på farten för att du som ryttare låtit den (bli inte arga på mig nu, jag vet att det finns ponnisar/hästar som kan vara lite svårta att hålla och som kan sticka men i grund och botten är det ju upp till dig som ryttare att undvika detta även om det inte alltid går)...

är hästen rädd blir saken inte bättre om du sitter och rycker och sliter i panik utan det bästa du kan göra då är väl snarare att försöka se till att du sitter stadigt och lugnt och ser till att den inte rusar ut bland bilar eller annat.. är du lugn och trygg lugnar ju hästen ner sig förr eller senare om den blivit skrämd av något..

har du bara en pigg liten sak som älskar att springa och absolut inte vill lyssna på dig kan du ju försöka dig på att lägga några volter eller liknande om utrymme finns (beror helt på farten visserligen!!!). I min erfarenhet så blir saken inte bättre om du sitter och sliter och drar det brukar oftast bara leda till att det går ännu snabbare och det är ju inte vad du är ute efter.

Bästa är att behålla lugnet, sitta ned och med lugn och fin hand bromsa upp, bromsa upp, givetvis kan det ta lite kraft och energi men det tar ju alltid stop tillslut... det viktigaste är ju att DU som ryttare behåller fattningen när hästen råkar glömma sig och omgivningen..
 
Sv: Hästar som skenar?

Ja egentligen var det så att jag tror bodewinj (min häst) blev stressad av att det kom en häst galoperade intill honom. (Ryttaren på hade trillat av) och då fick han väll nån tävlings instinkt eller nått. Så det var ju inte så konstigt. Men endå bra att ha goda råd!!! För att få stop på lilla busen ;)
 
Sv: Hästar som skenar?

ahhh då kan jag förstå det hela.... de flesta hästar har ju lite tävlingsinstinkt så blev han inte stressad kanske han ville springa ikapp?

men ja.. som sagt, man får se till omständigheterna och orsakerna till att hästen rusar iväg.. även om det ibland kan vara svårt att reflektera över allt detta just när det händer..

låter ju som att det gick bra i alla fall :) hoppas ryttaren som föll av klarade sig utan att slå sig allt för mycket ..:P
 
Sv: Hästar som skenar?

Skulle aldrig galoppera en sån häst till att börja med.

Men vill du ha ett konkret råd så får du ett här...

Kolla om du kan få tag i en styv halsring, annars så kan du ta ett stigläder. Lägg det runt halsen på din häst. När han sticker så tar du ett kraftigt tag i ringen som komplement till tyglarna. På vissa hästar kan man behöva lyfta upp ringen ända mot svalget, för att det ska ha effekt. Därför är det bättre med en styv ring än ett stigläder, då det är svårare att lyfta stiglädret snabbt.
Du hjälper även hästen att flytta vikten bakåt.

Och du, ta´t lungt så att du inte gör dig illa!
 
Sv: Hästar som skenar?

Lär hästen en sk "one reign stop" (osäker på stavning) när du rider hemma i paddok eller ridhus och använd dig av denna metod när du är ute och rider. Troligtvis kommer följden bil att hästen slutar skena (om den gör det i ren jäkelskap) eftersom den förstår att det inte är lönt. ;)
 
Sv: Hästar som skenar?

Det sämsta man gör i den situationen är att dra i hästen, det ger snarare en motsatt effekt. Oftast är det bättre att höja handen ordentligt istället för att dra handen bakåt.
 
Sv: Hästar som skenar?

En "one reign stop" handlar inte om att dra i hästen den handlar om säkerhet och att kunna ha kontroll över sin häst.

Håller helt med dig om att man drar i båda tyglar på en häst som skenar eller har "stängt av" kommunikationen får du överhuvudtaget ingen respons.

MEN om du kontrollerar huvudet (det fysiska huvudet på hästen) kontrollerar du hela hästen. Vill poängtera att detta är INGET man gör första gången ute på åkern när hästen går i 190!

En one reign stop innebär att du tar i ena tygeln. Släpper den andra så att hästen därmed tvingas att bryta sitt raka spår och gå in på en volt. Volten ska bli mindre och mindre, hästen ska ha huvudet vid sin egen bog. På rutinerade hästar behövs det inte mycket för att hästen ska "vika" halsen och stanna direkt. Fortsätter hästen gå i "minivolten" gör det inget men man ska inte släppa tygeln utan hålla kvar dock ej driva. Även den envisaste häst kommer att stanna förr eller senare när den inser att det enda som händer är att den går runt runt hela tiden.
De är väldigt praktiska djur. Tar alltid den enkla vägen ut ur en situation. Det man ska göra är att se till att det du kräver av hästen är det enklaste av två val. :)
Har hästen endast som val att gå runt runt runt i en liiiiten volt eller stanna så kommer den stanna. Det viktiga när hästen väl har stannat är att den ska stå still när du släpper båda tyglar och innan man rätar ut hästen ska den stå lugnt och stilla självmant med huvudet vid bogen annars tar man samma tygeltag om igen sedan rätar man ut hästen, först när den står rakt är det upp till ryttaren att sätta igång hästen. Börjar hästen gå när du håller på att räta ut den så tar du i samma tygel igen. Håll på så tills hästen lär sig att det inte lönar sig att börja gå. Allt detta ska utföras lugnt och stilla hemma i paddocken. Börja från skritt och sedan i trav.

OBS! när man övar denna metod så ska man alltid se till att man har en rem runt bettet under hakan på hästen annars finns risken att bettet glider runt och då står hästen där med ett sidostycke i munnen...Rider alltid med en löst spänd sporrem runt bettet. Kan säga att jag har lugnat ner ett flertal hispiga hästar med denna metod.:)

//Sara
 
Sv: Hästar som skenar?

Jag har ett tips som kanske kan hjälpa.:idea:

Hästen skenar i fullfart o du har ingen som helst kontroll..
Korta den ena tyglen så att den är riktigt riktigt kort.
Den andra tygeln som du har normal kort drar du i och släpper efter direkt igen. Dra ingen släpp efter igen och fortsätt så tills det blir en effekt. va inte rädd för o ta tag det kan bli mkt farligt annars. men det e viktigt att du släpper efter annars blir det motsatt effekt.
Den ena tygeln ska gå som ett gummiband fram o tillbaka,, hoppas du förstår hur jag menar..:)
 
Sv: Hästar som skenar?

En skenande häst gör man tyvärr inte mycket åt, det är nog bara att hoppas att hästen "vaknar till" och börjar tänka åtminstone på vart den sätter ner fötterna. Otroligt farlig situation, både för häst, ryttare och omgivning!:crazy:

Om den däremot "bara" skiter i sin ryttare och springer iväg/öker tempot för att den själv känner för det, så har man iaf en chans att stoppa den genom brutala tygeltag eller genom att sätta den ur balans eller liknande.

Det allra smartaste är dock att inte låta hästen ta kommandot från början, dvs galoppera inte på fältet/med andra hästar/på travbanan/längre stunder/hemåt osv om du inte känner att du klarar av hästen. Det är en ren lydnadsfråga som kan tränas bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som skenar?

Lär hästen en sk "one reign stop" (osäker på stavning) när du rider hemma i paddok eller ridhus och använd dig av denna metod när du är ute och rider. Troligtvis kommer följden bil att hästen slutar skena (om den gör det i ren jäkelskap) eftersom den förstår att det inte är lönt. ;)

OBS OBS OBS!!!

Onereinstop kan vara farligt det också, så använd det inte "bara för det går lite för fort" Särskilt inte nu på hösten då det kan vara riktigt halt i gräset och hästen alltså lätt kan halka och gå omkull.
Vid regelrätt sken så helt ok, men då tycker jag å andra sidan att i princip vilken metod som helst är tillåten bara man får stopp (eg. innan stora vägen)

I annat fall, alltså ifall det bara går för fort. Sitt tungt ner i sadeln, så du rör dig långsammare än hästens gallopp. ta ett kort tag rejält i tyglarna, släpp efter helt om hästen gör en antydan till att börja lyssna. Fortsätt sitta tungt och ta lungt i tygeln igen.

Men min åsikt är för det, Om du inte till 100% VET att du kan bryta av galloppen och om nödvändigt få stopp på hästen inom Den sträcka du ser framåt, Då ska du INTE fatta nån gallopp.

/Smulu med stundtals mycket gallopp intresserad medis :love:
 
Sv: Hästar som skenar?

Hur hanterar du hästar som skenar, galoperar i världens fart? Vad gör du för att få STOP på hästen?

Här handlar det om att göra en definition av begreppet/ordet "skena".
En häst som skenar har som någon skrev ovan "stängt av" sin omgivning av någon anledning. (Oftast i panik och av rädsla).
En häst som sticker är "bara" olydig.

Jag har bara suttit på en häst som verkligen skenade i vild panik (länge sedan) och det gjorde den efter att en älg brakat upp ur ett djupt dike och upp på vägen framför oss :eek:
Det var lugnt först även om jag tyckte att det var otäckt...men när hon började närma sig hemåt och fortfarande inte gick att få kontakt med så började jag allt mer febrilt att prova allt jag kunde komma på. Hon sprang nämligen rakt mot stora riksvägen som går mellan Östersund och Sundsvall= många stoooora timmerbilar!!! :eek:

Jag provade faktiskt till och med att ge henne en smocka mellan öronen...:( .......utan att får någon reaktion.
Till sist (ca 100 m från stora vägen) så slet jag tag i ena tygeln och drog ner oss i ett dike!!! Det fanns inget annat att göra! vi fick lite skråmor men klarade oss bra.

Att slita i ena tygeln när man befinner sig i full fart på en stig eller grusväg innebär nog faktiskt att man åker i diket så det ska man nog räkna med. Men om det verkligen är en skentur man är ute på så kan det vara det enda att göra. :crazy:

// M
 
Sv: Hästar som skenar?

Det hela bottnar ju i säkerhet (och lydigheten hos hästen).

Min poäng i det hela var att om man tränar bla "ORS" hemma och sedan även ute så får man en betydligt mer respektfull häst. Och som resultat troligtvis inte drar iväg i fullt ös.

Just ur säkerhetsaspekten är det ju väääldigt viktigt att verkligen kunna stanna sin häst.:crazy
Tror en stor del av problemet ligger i att hästen inte ser människan som ledare. Som Minternet redan skrivit så är det väldigt sällan en häst VERKLIGEN skenar. Brukar vara att den drar en liten repa på eget bevåg. :o Och då är min uppfattning att hästen struntar i människan och drar.

Har hästen respekt för människan som ledare så reagerar den på något otäckt (dvs tex hoppar ett par steg åt sidan...) men sedan "kollar den av" med ryttaren om det verkligen är något att vara rädd för. Och då ska man som ryttare vara lugn och övertyga hästen att allt är ok. Så har de hästar jag ridit gjort i alla fall. Kanske inte direkt när man lär klänna en ny häst men när förtroendet är etablerat.:)

//Sara
 
Sv: Hästar som skenar?

Sara, 1000 tack för tipset!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar som skenar?

Ett litet tips: Klamra dig fast o be till Gud! (skämt åsido);)

Om nu hästen skenar (vilket aldrig har hänt mig!) Sätt då ena handen mot manken/halsen så att du har ett stöd. Dra sedan i den andra tygel. Så att hästen svänger eller går in på en volt. Hoppas detta funkar för er! :D
 
Sv: Hästar som skenar?

Om hästen verkligen SKENAR och inte bara sticker så är det eg inte mycket man kan göra för att stoppa hästen. Oftast skenar dem av panik, smärta eller annat starkt obehag.

Skillnaden mellan sken och en häst som sticker är att vid sken rusar hästen i enormt hög hastighet helt okontrollerbart. Den har ingen kontroll själv på var den springer utan deras flyktinstinkt tar över och hästen har bara i huvudet att den måste bort.

En häst som sticker är fortfarande kontaktbar. Den kan fortfarande sticka pga av smärta eller rädsla, men går ändå oftast att lugna och få stopp på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som skenar?

Min kille drar iväg då och då oavsett om jag travar eller galopperar och på honom funkar det utmärkt att sätta sig ordentligt,driva yttepyttelite och samtidigt hålla ena tygeln sträckt och cirkla med den andra tygeln ..en rätt stor cirkel,upp och mot mig.
En skenande häst skulle jag i första hand försöka se till att sitta kvar på och hoppas att den blev kontaktbar innan vi kom till nån väg.
 
Sv: Hästar som skenar?

En häst som inte lyssnar på sin ryttare utan sticker iväg, kanske?;)

Jag skulle heller inte galoppera på en häst som är så ouppfostrad /oskolad/har så ont att den drar iväg med sin ryttare. Vad är det för vits med det, liksom?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En person omkom och flera skadades när en Piteåföretagares hästar skenade på Djurgården. Nu har åklagaren Anna Meyrowitsch slutpläderat...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Panik utbröt på Djurgården i somras när ett antal hästar skenade. Den man som blev svårast skadad har nyligen dött.
Svar
0
· Visningar
221
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada är de åtalspunkter som nu väcks mot hästägaren till de hästar som i juni...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp