Hästar som skenar?

Sv: Hästar som skenar?

Skulle aldrig galoppera en sån häst till att börja med.

Men vill du ha ett konkret råd så får du ett här...

Kolla om du kan få tag i en styv halsring, annars så kan du ta ett stigläder. Lägg det runt halsen på din häst. När han sticker så tar du ett kraftigt tag i ringen som komplement till tyglarna. På vissa hästar kan man behöva lyfta upp ringen ända mot svalget, för att det ska ha effekt. Därför är det bättre med en styv ring än ett stigläder, då det är svårare att lyfta stiglädret snabbt.
Du hjälper även hästen att flytta vikten bakåt.

Och du, ta´t lungt så att du inte gör dig illa!

Hej! tack för tipset, provade de idag på en utav mina hästar( såklart den som sticker), och de fungerade verkligen. :banana: ( tog ett stigläder då ja inte har en halsring) ska nog ha stiglädret på, utifall att hon får för sig o dra igen. tack en gång till!!!!
 
Sv: Hästar som skenar?

Det är en väldig skillnad på om hästen skenar eller "gallopperar i världens fart". En skenande häst är otroligt svår att få stopp på, skenar de så stänger de av helt. En häst som har stuckit med en, dvs, gallopperar i racerfart, kan du t.ex. få stopp på genom att styra in på en volt om möjlighet finns, alternativt göra "gäddryck" (upp med handen och liksom "snärta till" med tyglarna, som om du skulle kasta med ett fiskespö) alternativt såga till ordentligt ifall hästen verkligen inte lyssnar på något annat.
 
Sv: Hästar som skenar?

;)
En häst som inte lyssnar på sin ryttare utan sticker iväg, kanske?;)

Jag skulle heller inte galoppera på en häst som är så ouppfostrad /oskolad/har så ont att den drar iväg med sin ryttare. Vad är det för vits med det, liksom?

Men gud vilket trams!!

För det första.. ....personen som började tråden skriver inte heller någon stans att hästen brukar göra så... eller ens att det någonsin hänt tidigare...
Finns inget som indikerar att hästen skulle vara "en sån häst" normalt inte lyssnar på sin ryttare.

Att säga "Skulle aldrig galoppera en sån häst till att börja med." låter i mina öron lite drygt överlägset... som en snorkig komentar om att tjejen inte har skolat sin häst och inte borde rida den för än hon har lärt sig hur det går till.. typ...

Sen så skulle jag vilja påstå att ingen häst i världen är så säker att han inte av någon anledning skulle kunna "dra"....

Och vad VITSEN skulle vara med att rida på en häst som är så ouppfostrad eller oskolad att den försöker dra iväg... ja du, jag kan komma på flera olika anledningar. Tex att man har för avsikt att lära hästen av med att dra iväg, eller att man vet inte att hästen har en tendens att dra iväg, eller att hästen inte tidigare gjort något försök till det...

Nej jag säger bara det, att om ni aldrig någonsin råkat ut för ett missöde av ett eller annat slag i er ridning - jag då har ni endera "VÄRLDENS snällaste hästar", "har inte ridit speciellt mycket" alternativt "är världsbäst på att utbilda hästar".... :angel: :D
 
Sv: Hästar som skenar?

Ja, för det första så är det en bra metod, i och med att man inte behöver slita hästen sönder och samman i munnen för att få stopp på den. Det är ju inte alltid man kan lägga en volt.

För det andra är den ju också bra som "fegsnöre" ;) om hästen i ren glädje vill ta några krumbuktsprång.

Och för det tredje, så kan man använda den som förhållning vid dressyrarbete för att hjälpa hästen att flytta vikten bakåt. Speciellt på hästar som har en tendens att bli tunga i handen dvs inte bär sig själv.
 
Sv: Hästar som skenar?

Hoppsan, här tog det fart.
Jag svarar, även om du adresserat till pinky, eftersom du citerat mig.


;)

Men gud vilket trams!!

För det första.. ....personen som började tråden skriver inte heller någon stans att hästen brukar göra så... eller ens att det någonsin hänt tidigare...
Finns inget som indikerar att hästen skulle vara "en sån häst" normalt inte lyssnar på sin ryttare.


Så här skriver TS i sitt första inlägg:

Ursprungligen postat av elinxelin
Hur hanterar du hästar som skenar, galoperar i världens fart? Vad gör du för att få STOP på hästen?


Jag tolkar det som om det händer, om än inte alltid, så nån gång då och då.

Att säga "Skulle aldrig galoppera en sån häst till att börja med." låter i mina öron lite drygt överlägset... som en snorkig komentar om att tjejen inte har skolat sin häst och inte borde rida den för än hon har lärt sig hur det går till.. typ...

Det är din tolkning. Och nej, jag skulle inte galoppera en häst som jag inte har kontroll på.
Dryg och överlägsen? Varför inte genomtänkt och förnuftig?

Sen så skulle jag vilja påstå att ingen häst i världen är så säker att han inte av någon anledning skulle kunna "dra"....

Ingen har väl påstått motsatsen heller?


Och vad VITSEN skulle vara med att rida på en häst som är så ouppfostrad eller oskolad att den försöker dra iväg... ja du, jag kan komma på flera olika anledningar. Tex att man har för avsikt att lära hästen av med att dra iväg, eller att man vet inte att hästen har en tendens att dra iväg, eller att hästen inte tidigare gjort något försök till det...

Är den så ouppfostrad och oskolad så måste man väl börja om från början i skritt och så småningom trav?


Nej jag säger bara det, att om ni aldrig någonsin råkat ut för ett missöde av ett eller annat slag i er ridning - jag då har ni endera "VÄRLDENS snällaste hästar", "har inte ridit speciellt mycket" alternativt "är världsbäst på att utbilda hästar".... :angel: :D

Otaliga är de skenturer och okontrollerade galopper jag har varit med om när jag var yngre. *Ryyys* Och jag kan tillägga att min häst är ett styck hetsigt kallblod av travstam som är mer i luften än på backen när vi rider ut... i skritt. Så att ens tänka på en snabbare gångart betyder ofelbart att jag tuggar grus.
Vet inte hur 30 års hästägande ska räknas om till ridtimmar.
Nej, lååångt ifrån världsbäst på att utbilda är jag, men en sak har jag lärt mig och det är att bygga från grunden. Om det sen innebär att skritta och trava i 3 år för att kunna galoppera kontrollerat på min häst, så tar jag det.
 
Sv: Hästar som skenar?

Nu ska jag sluta terrorisera dina trådar. Jag förstår att du inte tycker att det är så roligt det jag skriver.

Hur som helst, lycka till med dina hästar! Hoppas att du finner på råd.
 
Sv: Hästar som skenar?

ja, jag har bara varit nära sken, eller ja, suttit på en häst som farit iväg i okontrollerad galopp en gång, man märker verkligen skillnad på en häst som sticker och en häst som bara springer fort..

polarens ponny sprang bara fort, lyssnade och taggade av direkt när man sa till efter galoppracet..

men häromveckan satt jag på en häst som bara stack, jag red inte, jag var inte med utan åkte på den framstörtande hästen så jag satte vänsterhanden i manen och tog kraftiga ledande tygeltag med högerhanden, hästen bromsade upp och hoppade sidledes innan den stannade..

mycket läskig händelse..
 
Sv: Hästar som skenar?

Lägger ut mitt svar till Beastibabe som jag tog via pm offentligt då.

"Nu hade jag ju lovat att jag inte skulle terrorisera TS nått mer i hennes tråd, så jag svarar här istället.

Både jag och du och de flesta andra vet att även den pålitligaste häst kan bli rädd och skena om den blir rädd.

Det är inte det det handlar om.
Jag var nog otydlig, förstår jag nu, men vad jag menar med att jag aldrig skulle galoppera en sån häst var

1. Jag har varit med om att den skenar
2. Jag har fått veta att den kan skena.
3. Jag kan, när jag rider den, känna att han kan sticka. Dvs han är svår att kontrollera i skritt och trav.

Men som frågan var formulerad från första början så tolkar jag det som om det händer ganska ofta. "
 
Sv: Hästar som skenar?

Min häst sticker ibland (inte skenar) men då får jag ta det jäkligt försiktigt men tygeltagen. Hon gör det i ren jävulskap och om jag då drar tag i tygeln blir hon sne, tvärstannar och reser sej rätt upp i stället! Så det gäller att ta det föriktigt :bow:

Hon är en riktig virrpanna, så jag måste ligga på gränser hela tiden och vara väldigt bestämd, men aldrig arg, för då sätter hon sej på tvären direkt....
 
Sv: Hästar som skenar?

Vår pålle har just fått massage. Hon rusade och det har visat sig att hon sprang för att komma undan smärtan.
 
Sv: Hästar som skenar?

Om det skulle vara ett "lydnadsproblem" kanske du kan börja jobba med den från marken istället.
 
Sv: Hästar som skenar?

Har aldrig suttit på en häst som skenat på det sättet jag kallar sken.
jag har suttit på en häst många gånger som springer i all världens fart men hon har aldrig varit nå svår att kontrollera när det är full fart. Däremot så har jag behövt hantera hennes envishet vid andra tillfällen när hon "skenar" ifrån något i trulltakt i trav å bara tulltar iväg för skojs skull då kan man behöva ta en ordentlg sväng tag på damen. Så det är väll det man kan räkna på att jag har gjort.
 
Sv: Hästar som skenar?

Hoppsan, här tog det fart.
Jag svarar, även om du adresserat till pinky, eftersom du citerat mig.

Japp – lite fart o fläkt kan väl liva upp den trista regniga höstvardagen. ;)


Så här skriver TS i sitt första inlägg:

Ursprungligen postat av elinxelin
Hur hanterar du hästar som skenar, galoperar i världens fart? Vad gör du för att få STOP på hästen?

Jag tolkar det som om det händer, om än inte alltid, så nån gång då och då.

Ja, men sen skrev hon också att det som hänt var:
Ja egentligen var det så att jag tror bodewinj (min häst) blev stressad av att det kom en häst galoperade intill honom. (Ryttaren på hade trillat av) och då fick han väll nån tävlings instinkt eller nått. Så det var ju inte så konstigt. Men endå bra att ha goda råd!!! För att få stop på lilla busen

Och att en häst försöker att der under de omständigheterna tycker inte jag är speciellt anmärkningsvärt, eller ett tecken på att den är speciellt oskolad.

Pinky skriver:
Jag skulle heller inte galoppera på en häst som är så ouppfostrad /oskolad/har så ont att den drar iväg med sin ryttare. Vad är det för vits med det, liksom?

Jag kanske har helt fel.. men jag tycker inte att något i det TS skriver indikerar på att hästen i fråga är något annat än en helt vanlig häst, inte speciellt ouppfostrad, inte speciellt oskolad och inte att det har speciellt ont….

Det är din tolkning. Och nej, jag skulle inte galoppera en häst som jag inte har kontroll på.
Dryg och överlägsen? Varför inte genomtänkt och förnuftig?

Men du – VAD är det som är så genomtänkt o förnuftigt att inte galoppera på en häst som drog en gång när en lös häst kom galopperande vid sidan av honom?
Och HUR skulle TS kunna ha vetat att det skulle bli så?
Fattar du hur jag menar… ?
Jag har inget problem med att förstå resonemanget att inte vilja galoppera på en häst som man vet brukar sticka i galoppen. Tvärt om så tycker jag att det är en sund inställning att vilja gå framåt ett steg i taget.

Sen så skulle jag vilja påstå att ingen häst i världen är så säker att han inte av någon anledning skulle kunna "dra"....
Ingen har väl påstått motsatsen heller?

Efter som att TS skrivit att hennes häst drog iväg i en specifik situation, och du då skrev att du inte skulle galoppera på en sån häst till att börja med så tolkade jag det som att du endast skulle galoppera på en häst som under inga omständigheter skulle försöka att dra iväg.

Och vad VITSEN skulle vara med att rida på en häst som är så ouppfostrad eller oskolad att den försöker dra iväg... ja du, jag kan komma på flera olika anledningar. Tex att man har för avsikt att lära hästen av med att dra iväg, eller att man vet inte att hästen har en tendens att dra iväg, eller att hästen inte tidigare gjort något försök till det...
Är den så ouppfostrad och oskolad så måste man väl börja om från början i skritt och så småningom trav?

Tja, som sagt… om hästen tidigare inte visat tendenser att försöka dra iväg så tycker jag att det är lite svårt att förutse att detta ska hända.
Och att en häst är 100% lydig och uppmärksam i skritt o trav behöver faktiskt inte betyda att den inte försöker dra iväg i galoppen när man rider ut.
Vilka övningar rekommenderar du för en häst som går…. Säg LA… som är snäll och uppmärksam att hantera, som för det mesta 95% av tiden är just så välskolad och lyhörd man alls kan önska och som faktiskt aldrig visar tendenser till krångel i verken skritt eller trav (och inte galopp heller för den delen så länge hästen befinner sig på banan)?
*nyfiken*


Nej, lååångt ifrån världsbäst på att utbilda är jag, men en sak har jag lärt mig och det är att bygga från grunden. Om det sen innebär att skritta och trava i 3 år för att kunna galoppera kontrollerat på min häst, så tar jag det.

Jag sa bara att OM du inte råkat ut för ett missöde så är det något av de alternativen som gäller. :)

En liten fråga bara… vad anser du då att ”galoppera kontrollerat på din häst” är?
Är det att du i 99% av tiden faktiskt ha kontroll och att du kan köpa att hästen försöker dra iväg under speciella omständigheter – så som att en lös häst kommer galopperande bredvid, eller att hästen blir skrämd eller nått annat?
Eller är det att du har kontroll 100% av tiden – oavsett vad som händer runt omkring?
 
Sv: Hästar som skenar?

Jag försöker alltid styra in på en volt som man sedan instinktivt gör mindre och mindre.
Fungerar inte det, brukar jag faktiskt ställa mig upp i sadeln och mana på, då tar man kontroll över hästen ( i alla fall Windy ;) ) och snabbt brukar hon förstå att det är jag som bestämmer. Då saktar hon av som en snäll hundvalp.:smirk:
 
Sv: Hästar som skenar?

Det är en väldig skillnad på om hästen skenar eller "gallopperar i världens fart". En skenande häst är otroligt svår att få stopp på, skenar de så stänger de av helt.
jotack, ja vet. ! en utav mina hästar är opålitlig och kan, när som hällst få för sig att dra. det känns som om att hon biter tag i bettet(och de kanske hon gör?), för man har ingen kontroll alls.. i förra veckan när ja körde henne(anisette), va hon rätt så pigg. när ja skrittade av henne kör man ner för en liiiiten backe, där började hon trava, och direkt gick över i galopp, hon stanna inte förrens vi ( jag och anisette) var framme vid stallet, lilla rockarden gick på ett däck i den skarpa kurvan. hon blev inte rädd för nånting och dan efter gick de hur bra som hällst att köra henne. hon är som sagt rätt så opålitlig men fortfarandes världens bästa !! :love:
vad kan man göra åt detta?
jag är inte det minsta rädd när hon håller på, utan känner bara att de är "bättre" att hon sticker när man sitter på, än när man kör.. det "enda" som kan hända när man sitter på är ju att man åker av. vagnen kan ju gå runt om hon sticker och tar kurvorna i full galopp..
 
Sv: Hästar som skenar?

ett litet tips som har funkat för mig.
I samma ögonblick som hästen stänger bort dig - driv, driv och driv. när hästen så småningom (brukar gå ganska fort i galopp) blir trött och försöker bryta av så tvinga den att galoppera 20 galoppsprång till innan du ber den stanna. om den inte bryter av direkt så driv igen. det viktiga är att hästen inte får stanna när den ber om det utan när du ber om det. på detta sätt tar du tillbaka initiativet och ledarskapet även om hästen sticker.
fatta galopp någonstans där du vet att det finns utrymme. hästar är av naturen lata varelser och ett par mjölksyredrypande omgångar brukar bota olaten.:idea: lycka till och håll i dig - det kan gå undan de första meterna.....
 
Sv: Hästar som skenar?

ett litet tips som har funkat för mig.
I samma ögonblick som hästen stänger bort dig - driv, driv och driv. när hästen så småningom (brukar gå ganska fort i galopp) blir trött och försöker bryta av så tvinga den att galoppera 20 galoppsprång till innan du ber den stanna. om den inte bryter av direkt så driv igen. det viktiga är att hästen inte får stanna när den ber om det utan när du ber om det. på detta sätt tar du tillbaka initiativet och ledarskapet även om hästen sticker.
fatta galopp någonstans där du vet att det finns utrymme. hästar är av naturen lata varelser och ett par mjölksyredrypande omgångar brukar bota olaten.:idea: lycka till och håll i dig - det kan gå undan de första meterna.....


heej!
när anisette har stuckit har ja (där det funnits utrymme) drivit på henne, så att hon ska fortsätta springa.. hon har då sackat in lite men då har ja fortsattit att driva och sen saktat av när ja vill. ja brukar säga högt till henne " du kan inte bestämma när du ska springa, och sen bestämma när du ska sakta in" fast ja vet inte om hon har fattat :rofl: idag gick det kanonbra att köra henne. den bästa gången på länge, är så glad! :banana: i morron ska hon ridas, så ja hoppas det går lika bra! =)
 
Sv: Hästar som skenar?

Usch jag har aldrig varit med om sken men skulle det hände skulle jag förmodligen tänka

-jag kommer dö jag kommer dö jag kommer dö!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En person omkom och flera skadades när en Piteåföretagares hästar skenade på Djurgården. Nu har åklagaren Anna Meyrowitsch slutpläderat...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra året kom fem hästar lösa och skenade på Djurgården. Flera personer skadades varav en äldre man senare dog av sina skador. Nu har...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera hästar slet sig och skenade fritt i somras på Djurgården. En äldre man dog och flera skadades i tumultet. Piteåprofilen som äger...
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp