Hästar som skenar?

Sv: Hästar som skenar?

Det beror på hur man definierar skena...

Jag har suttit på en häst som har skenat och blockerat allt :crazy: Det gick inte att få någon som helst kontakt med henne, hon stängde av helt.

Jag slet och sågade allt vad jag orkade med stora ryckiga tag, jag slet verkligen så hårt jag kunde, det tog nog ca 150 m sen så stod hon still. Jag mådde ganska illa mest pga av att hon blödde så i munnen, jag var ganska chockad och adrenalinet bara pumpade.

Jag tror att det ända sättet är att på något sätt fysikt få hästen ur kurs typ slita tag så hårt i en tygel att man hamnar i diket, eller helt enkelt slita i hästen så hårt att den tillslut reagerar på smärtan.
Tråkigt? visst det är aldrig kul att bete sig så illa mot en häst, men måste man så måste man.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar som skenar?

Usch jag har aldrig varit med om sken men skulle det hände skulle jag förmodligen tänka

-jag kommer dö jag kommer dö jag kommer dö!

nej..tror du skulle vara för upptagen med att undra hurfan ska jag få stopp på skrället utan att vi båda skadar oss!

har aldrig suttit på skenande häst men däremot en mängd som stukit.. och jag vet att stickande/skenande häst..instinkten skulle vara att sitta kvar, mininera skada och försöka lugna ner och stanna snarast..

kan man vägen och vet hur det ser ut framöver har man en stor fördel skulle jag säga.. är man ute på okända vägar (även om hästen kanske känner dem) blir det snabbt läskiigt..

men jag vet inte ..ok förnuftigt att inte sätta sig på en häst som sticker.. jag satt upp på en häst med dåligt rykte i länet och red ut själv.. han stack första gången.. men det var enda gången och efter det hade vi 4 underbara år tillsammans..

som föregående postar... Om man MÅSTE får man väl ta till våld - tex om det finns en väg med massa bilar framför osv.. men annars skulle jag låta hästen springa av sig paniken och rädslan hellre än att göra den illa.. sedan kanske rida tillbaka till platsen där det läskiga hände och se vad som skrämde den osv o visa att det inte är något farligt.. beror helt på miljön..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En person omkom och flera skadades när en Piteåföretagares hästar skenade på Djurgården. Nu har åklagaren Anna Meyrowitsch slutpläderat...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra året kom fem hästar lösa och skenade på Djurgården. Flera personer skadades varav en äldre man senare dog av sina skador. Nu har...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera hästar slet sig och skenade fritt i somras på Djurgården. En äldre man dog och flera skadades i tumultet. Piteåprofilen som äger...
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp