Bukefalos 28 år!

Hästarna har det bra i La Baule

Sv: Hästarna har det bra i La Baule

La Baule – rena lyxhotellet för hästarna
Vari ligger lyxen för hästarna? Snarare är det väl människorna som fått det lyxigare, jämfört med tidigare.
För hästarna verkar det vara det gamla vanliga... instängda i boxar (om än större) utom då det ska tränas eller tävlas. Är det att ha det bra i La Baule?

LIA
 
Sv: Hästarna har det bra i La Baule

Större boxar, bättre underlag på ridbanor=friskare hästar, mer utrymme m.m
Om inte annat så är nog stallskötare, ryttare och annat folk omkring mer glada och nöjda :)
 
Sv: Hästarna har det bra i La Baule

Läste du öht artikeln?

Stallarna är inte längre vid framhoppningen, vilket gör att ljudnivån sänks. Stallet är uppbyggt på så sätt att det blir mindre spring vid hästarna, boxarna är större, ventilationen ser ut att vara väldigt god, underlaget är väldigt bra.

Är inte det bra för hästarna? Anser du att man bör byggt upp uppstallningen på annat sätt.

En jättestor hage där alla kan släppa ihop sina hästar på i sann NHanda? :angel:
 
Sv: Hästarna har det bra i La Baule

Stallarna är inte längre vid framhoppningen, vilket gör att ljudnivån sänks.
Det framgår inte var dom nya stallarna finns, inte heller var i förhållande till framridning eller annat. Dessutom var det bara vissa hästar som bodde i det gamla stallet vid framhoppningsbanan.
Vilken ljudnivå var problem tidigare? Vad vet man om ljudnivån idag? Det står överhuvud taget inget om ljudnivån i artikeln.


Stallet är uppbyggt på så sätt att det blir mindre spring vid hästarna, boxarna är större, ventilationen ser ut att vara väldigt god, underlaget är väldigt bra.
Det framgår inte av artikeln något om hur "springet" är i det nya stallet eller hur det är jämfört med det gamla.
Att boxarna är större har jag redan skrivit!
Det framgår inte av artikeln hur ventilationen är, ej heller hur den är i förhållande till det gamla stallet.
Underlaget på framhoppningsbanan är "fantastiskt, rena studsmattan", vilket kanske är kul för ryttarna, men vad gör det för skillnad för hästarna?


Är inte det bra för hästarna? Anser du att man bör byggt upp uppstallningen på annat sätt.
Det enda som eventuellt är bättre för hästarna, enligt artikeln, är boxarnas storlek (vilken storleken på nya resp gamla boxarna är framgår inte).
Jag har av lättförstådda skäl ingen uppfattning om vare sig den nya uppstallningen eller eventuellt lämpligare uppbyggnad. Detta eftersom jag inte vet mer om förhållandena än de få detaljer som redovisas i artikeln.
Läste du öht artikeln?
Javisst, det gjorde jag. Vilket tydligt framgår av både mitt första inlägg samt detta svar. Min motfråga måste bli: Vilken artikel har du läst, du som kommer med så många uppgifter som inte står i trådens artikel.

Eftersom du inte verkar förstå vad jag kommenterade, så kommer här citat ur artikeln: "Hästarna har det bra i La Baule
De svenska hästarna på plats i franska La Baule och deras internationella kollegor har det rätt bra. Rena lyxhotellet, skriver Ridsportförbundet."

Artikeln tyder inte på att hästarna fått det bättre eller något lyxliv, däremot verkar människorna fått förbättringar.

Din sista mening är inte värd att kommentera.

LIA
 
Sv: Hästarna har det bra i La Baule

Det framgår inte var dom nya stallarna finns, inte heller var i förhållande till framridning eller annat. Dessutom var det bara vissa hästar som bodde i det gamla stallet vid framhoppningsbanan.
Vilken ljudnivå var problem tidigare? Vad vet man om ljudnivån idag? Det står överhuvud taget inget om ljudnivån i artikeln.

Nej, det står inte. Allt som står är att det inte längre ligger vid framhoppningen. Det står heller inget om ljudnivån, men de flesta som vet hur sådana här tävlingsplatser ser ut, vet att ljudnivån på framridningen är rätt ihållande under dagen. Inte hög, mätt i decibell, men det är ett ständigt sorl av ryttare och tränare som pratar, ryttare och hästägare som pratat, hästar som rör sig, högtalare som ropar ut starter/spelar musik emellanåt. Har heller aldrig påstått att dessa ljud varit ett stort problem, dock är det ju ihållande under hela dagarna, vilket kan göra det svårt för vissa hästar att vila under dagen.

Det framgår inte av artikeln något om hur "springet" är i det nya stallet eller hur det är jämfört med det gamla.
Att boxarna är större har jag redan skrivit!
Det framgår inte av artikeln hur ventilationen är, ej heller hur den är i förhållande till det gamla stallet.
Underlaget på framhoppningsbanan är "fantastiskt, rena studsmattan", vilket kanske är kul för ryttarna, men vad gör det för skillnad för hästarna?

Jag citerar från tidningen Ridsport, "Istället används boxarna som lagrum, varje land har tillgång till två boxar - en till ryttarna, en till hästarna.
- Man kan till exempel brodda om i lugn och ro, säger Maria.
Ryttarna använder sin box som samlingsplats."
Och från Ridsportförbundets hemsida
"De nu tomma boxarna har ställts till ryttarnas förfogande. Det svenska laget har två boxar.
- Den ena är för hästarna, man kan brodda om i lugn och ro till exempel, säger Maria.
Den andra boxen är en samlingsplats för ryttarna. Här finns bord, stolar, dricka med mera och här kan ryttarna sitta ner och hämta andan en stund, laget kan ha möte eller bara umgås när tid finns."
Detta gör ju att ryttare och hästar inte springer in och ut i uppstallningen lika mycket, vilket = mindre spring i uppstallningen.

Nej, ventilationen står det inget om. Jag har heller inte påstått att det var något fel på den gamla, men om du kikar på bilden så syns det att det nya stallet är rätt bra ventilerat, vilket behövs eftersom det lätt blir fuktigt i uppstallningen på tävlingsplatser av alla svettiga hästar, blöta hästar och den frekventa användningen av spolspiltorna.

Ett bra underlag är väl självklart trevligt för hästarna, jag förstår inte hur du ens kan ifrågasätta det. Ett underlag som är tungt eller stumt sliter mer på hästarna och gör att de måste ta i mer, vilket gör att både slitningarna och mjölksyran kommer fortare än vid ett underlag som är bättre anpassat.

Du tycker uppenbarligen inte att den nya uppstallningen är lyxig för hästarna. På vilket sätt hade uppstallningen varit tvungen att se ut för att vara lyxig enligt dig? Guldknoppar? Röd matta i gången? Jag förstår verkligen inte vad det kan vara som du saknar. Ett bra underlag, stora boxar, lugn miljö (så gott det går efter omständigheterna) och bra ventilation är väl toppkriterierna för en bra stallmiljö.
 
Sv: Hästarna har det bra i La Baule

Ventilationen framgår inte av bilden jag ser, däremot att en del av taket är försett med ljusgenomsläppligt material, vilket möjligen är öppningsbart. Förklara gärna var du ser insläpp/ utsläpp av luft plus andra ventilationskonstruktioner.

På vad sätt skulle dom två boxarna minska springet i stallet? Personerna träffas väl vanligen inte där i a fall för att umgås, och den bekvämare broddningen tillfaller ju även den människorna. Hästarna ska ju trots allt tas från och till boxen, så det "springet" finns ju ändå.

Underlaget gäller framhoppningen (mjölksyra och slitningar???), vilket du tycks missa.
Visst är ett bra underlag bra för hästarna, men det förefaller på beskrivningen inte vara det man tänker på, utan mer på hur det ser ut hoppningsmässigt. Dessutom, är det inte alla ryttares plikt att anpassa ridningen till underlaget? För hästens skull!?

Nej vet du, jag ser ingen lyx för hästar i den här artikeln eller exempel på att dom har det bra. Däremot förbättringar huvudsakligen för människorna, som sagt. Dina ounderbyggda påståenden förändrar ingenting i detta. Det enda du vet, byggt på artikeln, är att boxarna är större (hur stora????), vilket du anser räcka till "toppkriterier för en bra stallmiljö".

Vad som skulle vara lyxigt och bra för hästarna, har vi tydlligen helt olika uppfattning om.

LIA
 
Sv: Hästarna har det bra i La Baule

Förklara gärna var du ser insläpp/ utsläpp av luft plus andra ventilationskonstruktioner.

Jag ser en stålkonstruktion som inte är isolerad. Dessa byggnader brukar inte vara helt täta, och även om så skulle vara fallet så är det högt till tak, stor öppning på kortsidan samt öppningsbart tak.

På vad sätt skulle dom två boxarna minska springet i stallet?

Ska jag citera igen? En box till hästarna, en till ryttarna. Den som är avsedd för hästarna är enligt Maria perfekt för att brodda på/av. En del ryttare väljer säkert att rida fram - brodda på - hoppa fram - tävla. Finns även de som väljer att hoppa fram lite innan man broddar på eftersom framhoppningen inte är på gräs. En del hästar broddar man av rätt snart efter klassen och inte de leds i ca 40 minuter. Att då slippa gå in i uppstallningen och kunna göra detta i boxen vid framridningen betyder väl ändå att det blir mindre spring i uppstallningen.

Underlaget gäller framhoppningen (mjölksyra och slitningar???), vilket du tycks missa.
Visst är ett bra underlag bra för hästarna, men det förefaller på beskrivningen inte vara det man tänker på, utan mer på hur det ser ut hoppningsmässigt. Dessutom, är det inte alla ryttares plikt att anpassa ridningen till underlaget? För hästens skull!?

Nej, banan rids på gräs, framhoppningen är den som Maria kommenterar i artikeln. Var har jag skrivit något annat? Jag lovar dig att hästen känns på ett helt annat sätt i benen med exempelvis en tung framridning/framhoppningsbana.
Självklart anpassar fram ridningen till underlaget, jag har inte heller här påstått motsatsen. Hur man än rider, så är det tyngre och ger mer mjölksyra med ett tungt underlag.
"Fantastiskt underlag på framhoppningen, rena studsmattan" säger Maria. Det kan likaväl vara så ryttarna upplever att det känns hon menar, och även om hon menar att det ser ut som hästarna studsar över hindrena, så betyder det nog att hästarna och ryttarna känner likadant. Annars skulle det inte se så ut.

Mina påståenden är inte ounderbyggda, jag vet hur sådana här tävlingsplatser ser ut och fungerar och jag verkar kunna förstå vad dom menar i artikeln i motsats till dig, som genom artikeln inte kan se någon annan förändring än större boxar. Men fan kan också läsa bibeln.

Ja, den uppfattningen skiljer sig. Jag anser att bra underlag, bra ventilation, stämningen i stallet och boxstorleken hör till sådant som är bra och lyxigt för hästarna. Vad du anser vara bra och lyxigt för hästarna har du fortfarande inte velat svara på.
 
Sv: Hästarna har det bra i La Baule

Jag ser en stålkonstruktion som inte är isolerad. Dessa byggnader brukar inte vara helt täta, och även om så skulle vara fallet så är det högt till tak, stor öppning på kortsidan samt öppningsbart tak.
Nu blir inte tillverkarna av stålkonstruktioner glada.
"Den stora öppningen" är antagligen vanliga portar och som sådana knappast några förbättringar i ventilationshänseende.
Öppningsbart tak? Kanske, kanske inte.


Ska jag citera igen? En box till hästarna, en till ryttarna. Den som är avsedd för hästarna är enligt Maria perfekt för att brodda på/av. En del ryttare väljer säkert att rida fram - brodda på - hoppa fram - tävla. Finns även de som väljer att hoppa fram lite innan man broddar på eftersom framhoppningen inte är på gräs. En del hästar broddar man av rätt snart efter klassen och inte de leds i ca 40 minuter. Att då slippa gå in i uppstallningen och kunna göra detta i boxen vid framridningen betyder väl ändå att det blir mindre spring i uppstallningen.
Ditt scenario! Vi och andra brukar inte brodda på/av i boxen. Är broddning i boxen ett så stort problem, borde det förbjudas, eller hur? Oavsett, så tror jag hästarna föredrar lite aktiviteter i stallet under dagtid, jämfört att bara stå och glo in i en vägg.

Nej, banan rids på gräs, framhoppningen är den som Maria kommenterar i artikeln. Var har jag skrivit något annat?
Eftersom du nämner mjölksyra och slitningar, antar jag att du menade tävlingsbanan och inte framhoppningen. Skaffar man sin häst dom problemen redan vid framhoppningen, så ska man nog välja en annan sport!

Jag lovar dig att hästen känns på ett helt annat sätt i benen med exempelvis en tung framridning/framhoppningsbana.
Självklart anpassar fram ridningen till underlaget, jag har inte heller här påstått motsatsen. Hur man än rider, så är det tyngre och ger mer mjölksyra med ett tungt underlag.
Samma svar som ovan.

"Fantastiskt underlag på framhoppningen, rena studsmattan" säger Maria. Det kan likaväl vara så ryttarna upplever att det känns hon menar, och även om hon menar att det ser ut som hästarna studsar över hindrena, så betyder det nog att hästarna och ryttarna känner likadant. Annars skulle det inte se så ut.
Den slutsatsen får stå för dig. Jag kan omöjligt se det självklara i den.

Mina påståenden är inte ounderbyggda, jag vet hur sådana här tävlingsplatser ser ut och fungerar och jag verkar kunna förstå vad dom menar i artikeln i motsats till dig, som genom artikeln inte kan se någon annan förändring än större boxar. Men fan kan också läsa bibeln.
Till skillnad mot dig så har jag lärt mig att inte läsa in något som inte står klart och tydligt i artiklar. Snarare brukar man få dra ifrån en del. Så jo, dina påståenden är helt gripna ur luften och frukten av din fantasi.
Ja, den uppfattningen skiljer sig. Jag anser att bra underlag, bra ventilation, stämningen i stallet och boxstorleken hör till sådant som är bra och lyxigt för hästarna. Vad du anser vara bra och lyxigt för hästarna har du fortfarande inte velat svara på.
Det du räknar upp som lyx, är för mig självklara omständigheter. Det är helt enkelt vår förbannade skyldighet att erbjuda hästarna detta minimum av hänsyn! Att någon kan se det som lyx, gör mig mörkrädd.

Nej jag har inte räknat upp vad som skulle vara lyxigt för hästar, av den enkla anledningen att det är ovidkommande här. Det tråden och diskussionen handlar om, är huruvida det som står i artikeln innebär att hästarna har det bra och lever lyxliv i La Baule.

LIA
 
Sv: Hästarna har det bra i La Baule

"Den stora öppningen" är antagligen vanliga portar och som sådana knappast några förbättringar i ventilationshänseende.
Öppningsbart tak? Kanske, kanske inte.

Jag scrollade in bilden för säkerhetsskull, och ja taket är öppningsbart. Har sett konstruktionen förut.

Ditt scenario! Vi och andra brukar inte brodda på/av i boxen. Är broddning i boxen ett så stort problem, borde det förbjudas, eller hur? Oavsett, så tror jag hästarna föredrar lite aktiviteter i stallet under dagtid, jämfört att bara stå och glo in i en vägg.

Nej, men stallgången utanför boxen kanske. Hur som helst, så står ingen ute på själva tävlingsplatsen och broddar, det görs i stallet. Nu kan det istället göras i stallet vid framhoppningen. Aktiviteter är det alltid i uppstallningen under en tävlingsdag, ibland lite väl mycket. Då är det trevligt om man kan minska lite på trafiken i uppstallningen.

Eftersom du nämner mjölksyra och slitningar, antar jag att du menade tävlingsbanan och inte framhoppningen. Skaffar man sin häst dom problemen redan vid framhoppningen, så ska man nog välja en annan sport!

Du vill inte förstå va? En tung framhoppning=mjölksyran kommer tidigare. Att den kommer redan på framhoppningen har jag inte sagt.

Det du räknar upp som lyx, är för mig självklara omständigheter. Det är helt enkelt vår förbannade skyldighet att erbjuda hästarna detta minimum av hänsyn! Att någon kan se det som lyx, gör mig mörkrädd.

Då undrar jag var du har dina hästar uppstallade någonstans om du ser den här uppstallningen som ett ordinärt stall.

Nej jag har inte räknat upp vad som skulle vara lyxigt för hästar, av den enkla anledningen att det är ovidkommande här. Det tråden och diskussionen handlar om, är huruvida det som står i artikeln innebär att hästarna har det bra och lever lyxliv i La Baule.

Ja, och vi kan inte göra så mycket mer än att konstatera att vi har olika åsikter om saker.
 
Sv: Hästarna har det bra i La Baule

En tung framhoppning=mjölksyran kommer tidigare. Att den kommer redan på framhoppningen har jag inte sagt.
Visst har du sagt det, i o m att du nämner "slitning och mjölksyra" i samband med "det fantastiska underlaget vid framhoppningen". Men du menar alltså det totala tävlingspasset som det verkar. Då vill jag upprepa min ståndpunkt, att man som kunnig ryttare (borde vara det på den nivån?) tar hänsyn till hela paketet s a s, inkl hur man rider framhoppning för att uppnå mesta effektivitet totalt sett. Skit till ryttare som inte anpassar antal hopp och höjder under framhoppningen till dom rådande förhållandena. Tycker du tvärtom?

Då undrar jag var du har dina hästar uppstallade någonstans om du ser den här uppstallningen som ett ordinärt stall.
Snälla du, läs vad man skriver! Var har jag kallat stallet ordinärt???
"Det du räknar upp som lyx, är för mig självklara omständigheter. Det är helt enkelt vår förbannade skyldighet att erbjuda hästarna detta minimum av hänsyn! Att någon kan se det som lyx, gör mig mörkrädd."

Du skriver:
Jag anser att bra underlag, bra ventilation, stämningen i stallet och boxstorleken hör till sådant som är bra och lyxigt för hästarna.
Detta har jag ingen som helst förståelse för. Hur kan du anse att hästar inte ska ha det uppräknade även i "ordinära" stallar???

Ja, vi har sannerligen olika uppfattning om hur våra hästar ska leva! :eek:

LIA
 
Sv: Hästarna har det bra i La Baule

Ja Lia, jag anser att underlaget, ventilationen, lugnet och boxstorleken i La Baule är lyxig. Så brukar inte alltid uppstallningen på tävlingsplatser se ut.

Nej, vi har inte samma åsikter, jag har sällan samma åsikter som dig, och därmed lämnar jag denna diskussion som inte kommer komma längre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blev en pallplats för ett starkt svenskt lag när det reds nationshoppning i franska La Baule på fredagen.
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två svenska ekipage tog sig till prispallen när det hoppades femstjärnig Grand Prix i franska La Baule på söndagens eftermiddag.
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Med anledning av det uppmärksammade reportaget i Aftonbladet med avslöjanden om missförhållanden i ett av landets största...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Anna-KarinO
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästars hälsa och välfärd ska prägla all verksamhet inom Svenska Ridsportförbundet. Ridsportens ledstjärnor och värdegrund innebär att...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp