hästarnas utrustning på ridskolorna..

LadySara

Trådstartare
va har hästarna på era ridskolor för utrustning?? märken?? mm.

satt å pratade lite om de i fredas.. å insåg va stolt ja va över "min" ridskola. då vi köper in nya BRA sadlar å vissa dyra oxå... nästan alla hästar å ponnyer har en mellan klassa sadel i appalosa.. sen finns de prestige sadlar oxå.. nåra av ponnysarna har kvar dom gamla stubben (vet inte hur man får pricka på u). men dom är fräscha å fina iaf..
 
min ridskola är en privatägd (ingen auktoriserad) familjeföretag med 30 hästar och som bara har lektion 4 dar i veckan + turridningar och privat lektioner och betalar över 20 000 i stallhyra (hyr kostnad/box) så de har inte så där väldans med pengar :crazy:.

men de har rätt många stübben, nåra märkeslösa, nåra albion åssen nåra andra märken som jag inte vet.
(sadlar alltså)

sen har de massvis med barocksadlar importerade (de importerar själva) från frankrike, och de är ju inte billiga direkt.

tränsen är av billighetsmodell oftast (de engelska),
men har instället dyra "barock"-träns som är jättefina,
har även såna där där bara spännen kostar typ 300/st :eek:.
 
Oftast äldre, men fräscha träns. Det positiva med dem är ju då att de är mkt mjuka och starka.
Sadlar är Stübben, Kieffer, Hubertus mfl. :)
 
hel blandning på vår ridskolan, allt från Stübben, Appalosa,Morris & Nolan, Henri de Rivel till Zaldi,Olympic,Hubertus mm

en jävla blandning :d

Tränsen är det likadant med , vissa har dyra snygga och andra har vanliga medelmåtta
 
när jag red på ridskola.. hästarna hade finfina sadlar. County, Appalosa¨, mf. ponnyerna har inga märkes sadlar men de duger.
tränsen e jätte mjuka.. men kladdiga vad jag mins :smirk:
 
här e ridskolan noga med att sadlarna passar bra så dom passas nogrant ut och stoppas om efter behov.
bra kända märken...

Sen tränsen e ju oftast då billiga från hööks..
men dom e ju inte riktigt liiiika viktiga som sadlarna, bara d e helt och rent så ;)
 
Jag tycker utrustningen på min ridskola inte är så mycket att hurra för, estetiskt menat. Visserligen är sadlarna etc. funktionella och passar och så, men det finns bara tre stycken dressyrsadlar som man kan låna vid dressyrpass. De får man slåss om! =)
Och vissa av hästarna kan ju inte ens ha de dressyrsadlarna el. hoppsadlarna.

En sak ang. utrustning stör jag mig lite på. En del av ponnyerna går på pelham bara för att de små inte riktigt kan få stopp på dem annars. Varför kan inte ridläraren lära ut korrekt ridning istället? Herregud, de rider ju i ridhus mellan fyra väggar - vad ska hända förutom att ponnyn får sig ett extra varv eller två i galopp??
"Thiedeman - hängaren" har numera fått martingal istället iallafall. Det är ju bra.
 
Vi har en hel blandning. Alla sadlar passar hästarna utmärkt i alla fall. De hästar/ponnyer som är ute och tävlar mer, har finare sadlar. Det har väl blivit så när de har köpt nya sadlar att deär de hästarna som har fått dem, eftersom vi inte är tysta om att vi vill att våra hästar ska få nya sadlar, och inte behöva hoppa runt i gamla slitna allroundsadlar. :P Ponnyn jag tävlar på nu har en pessoa flatback sadel. :d
 
Vi har en hel del riktigt ruttna sadlar och en hel del rättså bra. Många utan märken, några apalosor (tror jag det stavas) och flera stübben. Bara skitträns.
Nästan alla lädergrejer, absolut tränsen är skittorra å många av sadlarna är llite väll skavda.
 
min fd. ridskola hade några stübben sadlar, men många av sakerna var märkeslösa, tror inte det fanns något "märkesträns"
 
Sadlarna är prestige, zaldi, stübben och några "märkeslösa"
Dressyrsadlarna är county och albion.
Tränsen är mestadels chetak och jacson.
 
På min ridskola har de stora hästarna oftast märkessadlar, som Hubertus, Kieffer, Stübben och massa andra. Ponnyerna har ibland märkessadlar, ibland äldre sadlar (men det gäller ponnyerna som stått där ett tag).
Tränsen är allt ifrån billiga nya träns till gammalt men hållbart
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 379
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 231
Senast: Morran
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 741
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 146
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp