Bukefalos 28 år!

Hästbajs t valp - probiotika?

Hundar på landsbygden utvecklar inte allergi lika ofta som stadshundar. På landsbygden finns fler nyttiga bakterier och mikroorganismer än i stadsmiljö. Risken för atopisk dermatit hos valparna halveras om tikar får en del hemlagad mat under digivningen. Att enbart ge sterilt torrfoder blir för rent och ger för lite träning för immunförsvaret; ja, det köper jag.
Ide´n med lite hästbajsvatten stämmer in med ovanstående studier. Om någon inte läst:
https://www.skk.se/globalassets/fonden/dokument/artiklar/atopisk_dermatit.pdf
 
Hundar på landsbygden utvecklar inte allergi lika ofta som stadshundar. På landsbygden finns fler nyttiga bakterier och mikroorganismer än i stadsmiljö. Risken för atopisk dermatit hos valparna halveras om tikar får en del hemlagad mat under digivningen.
Ide´n med lite hästbajsvatten stämmer in med ovanstående studier. Om någon inte läst:
https://www.skk.se/globalassets/fonden/dokument/artiklar/atopisk_dermatit.pdf
Jämställer du hemlagad mat med hästbajsvatten? Mycket skall man höra...
 
Det jag hittar är att vissa vallhundsraser KAN vara känsliga för ivermektin.
Men att detta ämne förstörs i solljus. Alltså är det ofarligt för andra hundraser och har man tex collie som kan de reagera vid stora mängder.

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/colliehundar

http://www.vidilab.se/fakta/faq/

Solljuset når ju bara de yttersta delarna av en träckhög. Jag tycker Vidilabs råd enligt länken du postade verkar vettigt - dvs se till att hunden inte får i sig stora mängder träck de första dagarna efter att hästen avmaskats.

Inget läkemedel är heller bra att få i sig i mycket höga doser (ca 40 gånger rekommenderad dos av ivermektiner har gett symptom hos nöt och svin). En hund kan ju äta skit från flera hästar, så man bör nog ändå vara lite försiktig om man har en liten hund. Åtminstone om hunden har fått smak för delikatessen hästskit :)
 
Hundar på landsbygden utvecklar inte allergi lika ofta som stadshundar. På landsbygden finns fler nyttiga bakterier och mikroorganismer än i stadsmiljö. Risken för atopisk dermatit hos valparna halveras om tikar får en del hemlagad mat under digivningen. Att enbart ge sterilt torrfoder blir för rent och ger för lite träning för immunförsvaret; ja, det köper jag.
Ide´n med lite hästbajsvatten stämmer in med ovanstående studier. Om någon inte läst:
https://www.skk.se/globalassets/fonden/dokument/artiklar/atopisk_dermatit.pdf

Eftersom du i ursprungsinlägget tar upp kennel FM som referens, tycker du inte att det går stick i stäv med dessa allergiteorier och hästbajs när nära 40% av hundarna har klådor?
 
Eftersom du i ursprungsinlägget tar upp kennel FM som referens, tycker du inte att det går stick i stäv med dessa allergiteorier och hästbajs när nära 40% av hundarna har klådor?
Just hästbajsvattnet gällde vad veterinären sagt om magarna och inte om allergier. Bloggaren skriver:
"Jag har lärt mig detta av en mycket kunnig veterinär på Försvarets hunduppfödning, de har ca 500 valpar per år och innan hon började med hästbajstillskottet (för 14 år sedan) så hade de ständiga utbrott av diarré på sina valpar.

Man kan såklart köpa dyr Probiotica och ge hunden, men den innehåller inte tillräckligt många olika "familjer" av bakterier, vilket hästbajset gör. Många invänder nu, att det kan vara farligt om hästen maskats av eller fått medicin, men där säger veterinären att det inte utgör någon risk alls. Dock behöver man inte hämta det hos stora tävlingsstall, där man av förklarliga skäl använder mer medikamenter än vanliga hästägare gör.…"

Om klåda skriver bloggaren:
"Sen har vi det där med klådan och utslagen på unga och vuxna hundar. Vi har genom åren "botat många allergiska hundar" genom att sätta över dem på färskfoder, hästbajs och en mycket kort cortisonkur för att bryta ett invant kliande."
Jag säger inte att det stämmer - det är från en blogg. Men stöta och blöta det i diskussion kan vara intressant, tycker jag.
 
Just hästbajsvattnet gällde vad veterinären sagt om magarna och inte om allergier. Bloggaren skriver:
"Jag har lärt mig detta av en mycket kunnig veterinär på Försvarets hunduppfödning, de har ca 500 valpar per år och innan hon började med hästbajstillskottet (för 14 år sedan) så hade de ständiga utbrott av diarré på sina valpar.

Man kan såklart köpa dyr Probiotica och ge hunden, men den innehåller inte tillräckligt många olika "familjer" av bakterier, vilket hästbajset gör. Många invänder nu, att det kan vara farligt om hästen maskats av eller fått medicin, men där säger veterinären att det inte utgör någon risk alls. Dock behöver man inte hämta det hos stora tävlingsstall, där man av förklarliga skäl använder mer medikamenter än vanliga hästägare gör.…"

Om klåda skriver bloggaren:
"Sen har vi det där med klådan och utslagen på unga och vuxna hundar. Vi har genom åren "botat många allergiska hundar" genom att sätta över dem på färskfoder, hästbajs och en mycket kort cortisonkur för att bryta ett invant kliande."
Jag säger inte att det stämmer - det är från en blogg. Men stöta och blöta det i diskussion kan vara intressant, tycker jag.

Vad en bloggare skriver är ju helt ointressant om inget finns som backar upp det. Källkritik.

Jag känner precis som bloggaren fd anställda på Kennel FM och föder upp rasen själv och träffar en del av dessa hundar eftersom även vi har inriktning tjänst. Och det är bs som skrivs i den bloggen.

Bota allergier med hästskit...? Att inte den mirakelkuren kommit till kännedom för landets alla veterinärer och specislister :D
 
Ivermektin är absolut farligt även när det gått igenom hästen.
Hundar som är MDR1 affected har dött av det inom min ras.

Vet även Borzoier (rasen har inte MDR1 alls) som svävat mellan liv och död i flera dagar på intensivvård efter att ha ätit bajs från nymaskade hästar.
Då pratar vi ändå om 50-kiloshundar som inte ens har MDR1-defekten, helt vanliga hundar alltså.




Tja @hemlig gillade inlägget jag skrev o hen är leg. djursjukvårdare så jag tror mer på hens kunnande.
Vad gäller vissa raser så tror jag du är ute efter gendeffekten MDR1. Jag vet inte om den gör hundar mer känsliga för avmaskningsmedel i hästbajs, @starcastle kanske vet, men hen är nog inte inloggad så ofta.
 
Varg och hundmagar samt deras kost skiljer sig åt. Blir inte rätt att jämföra så rakt av.
Hundar är soptunnor, allätare. De äter en massa saker som de kommer över utan att det finns en anledning eller egentligen behöver. Jag har en här som äter snor smink om hon kommer åt O_o
Det diskuterades nyss i en annan tråd om hundar som äter människoskit, hundskit, kattskit.... Kan det inte bara vara så att de gillar skit helt enkelt?

Vår hund äter tydligen kottar, utan att tugga. Undrar vad hon lider brist på. Julstämning? O_o
 
Hela idén att ge hästbajs till valpar som en del av kosten låter för mig helt galen. Men främst undrar jag, vem kommer på något sådant? Jag är väldigt nyfiken på hur tankegången gick när vem den nu en var som började bestämde sig för att mata sina valpar med hästbajs.

Och ifall hästbajs botar allergi ska jag genast sluta lägga flera tusen om året på hyposensibilisering :cool:
 
Jag har lärt mig detta av en mycket kunnig veterinär på Försvarets hunduppfödning, de har ca 500 valpar per år och innan hon började med hästbajstillskottet (för 14 år sedan) så hade de ständiga utbrott av diarré på sina valpar."
Någon som gör så eller hört talas om det? Jag tycker det låter spännande.

Har man ständiga utbrott av diarre på valpkullar, så skulle jag i första hand se över fodret och även testa för giardia och andra äckelkryp.....:cautious:
 
Hela idén att ge hästbajs till valpar som en del av kosten låter för mig helt galen. Men främst undrar jag, vem kommer på något sådant? Jag är väldigt nyfiken på hur tankegången gick när vem den nu en var som började bestämde sig för att mata sina valpar med hästbajs.

Och ifall hästbajs botar allergi ska jag genast sluta lägga flera tusen om året på hyposensibilisering :cool:

Skaffa en ponny för de pengarna och bli självförsörjande ;)
 
Hur kan den vara mer korrekt än det skrivet av veterinär och de som jobbar med medlet?
Det talar dessutom inte emot mina länkar?
Korrektare eftersom det är skrivet av en rasklubb som anlitat veterinärer som forskat i ämnet o ständigt uppdaterar sin info.
Jag engagerade mig i frågan om ivomec i början på 90 talet när två av mina BCs fick rävskabb o veterinären vägrade spruta hundarna med ivomec, med hänvisningen att de var "collies"
Vi vet så mycket mer idag men tyvärr är stora delar av veterinärkåren väldigt konservativa.
Vad gäller dina länkar så platsar den första i kategorin veterinären svarar i frågespalt på "Min hund" eller motsvarande veckorevyn, inte ett ord om MDR1, står inte ens vilket decennium frågan o svaret skrivits.
Vad gäller labblänken hittar jag ingen relevant info, fast jag kanske söker på fel sätt?

Värt att upprepas för de som inte ids läsa länkat material
"Hundar med den defekta genen kan inte pumpa ut dessa substanser ur hjärnan som dom borde. Det resulterar i neurologiska effekter, kramper, koma m m. Veterinärvård krävs och alla hundar kan inte räddas.

MDR1-genen påverkar också en del inre organ. Forskning pågår kring detta på människor, som dessutom har fler varianter på MDR-problematiken än de som påvisats hos hundar.

Farliga mediciner

Vad många inte är medvetna om är att MDR1 innebär att många fler substanser än ivermectin i Ivomec kan medföra problem och i värsta fall dödsfall.

Listan omfattar vissa kortisonpreparat, viss antibiotika, vissa morfinpreparat, hjärtmediciner, cancermediciner etc.

Har du en hund som är bärare av MDR1 ska du hålla dig uppdaterad om den senaste forskningen angående vilka preparat som är farliga, se Washington State University's lista över preparat."
http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=105
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp