Bukefalos 28 år!

Hästen är hård i munnen!

Fanna98

Trådstartare
Hej! Min häst är otroligt stark i munnen, och biter sig gärna fast i bettet och drar iväg när man rider. Hon är oxå väldigt pigg. Så jag undrar om någon har tips på hur man kan få henne mjukare i munnen och känsligare för förhållningar? :confused:
 
Sv: Hästen är hård i munnen!

Något som är otroligt viktigt är att inte själv fastna i tygeln och bli stum för att hästen biter sig fast, det brukar bara leda till en oövervinnerlig dragkamp. Ge den inte tillfälle att bita tag, utan ge den en mjuk och lite rörlig kontakt på tygeln. Jag brukar liksom släpper efter lite lätt för att snabbt (och smidigt, inget ryckande!) återta kontakten på tygeln när jag känner att hästen vill bita sig fast. Då blir det inte lika inbjudande att ligga på bettet. Men det gäller att göra det med finmotorik och vara snabb och förekomma hästen.
Jag brukar uppleva det som att hästen inte har någon framåtbjudning och är ordentligt genomriden när detta problem uppstår, så det är viktigt att kombinera med framåtdrivande hjälper och lösgörande övningar. På förra hästen brukade jag rida mycket på böjda spår och flytta undan för skänkeln, det blev inte lika lätt för honom att ligga på då och efter ett tag hittade man en äkta framåtbjudning och en mjuk kontakt. Dessutom var det relativt lätt att känna när han tänkte lägga sig på, han spände till precis innan och jag lyckades lära mig att känna igen signalerna och därigenom hinna före. Ofta uppstod det här av att jag själv var orörlig och satt och smöghöll utan att märka det själv.
 
Sv: Hästen är hård i munnen!

Munnen är naturligtvis inte hårdare än på andra hästar.
Hästen är ett mottryckdjur och kommer att trycka emot om man trycker för hårt. Om hästen kunde skulle den kanske göra en tråd som hette "Min ryttare har för hårda händer, hur ska jag göra för att få dem mjukare?"

Det som behövs är att du ska ge mindre och mjukare signaler, och hästen behöver bli mer lydig och följsam.
Exakt hur detta ska göras kan ni nog bäst få hjälp med av en tränare på plats.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 002
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp