Hästen blåser upp sig

Hästmänniska1

Trådstartare
Jag har ett problem när jag försöker spänna sadelgjorden på min medryttarhäst. Har läst i andra trådar men där står det mer att man ska spänna ett hål i taget vilket inte funkar. Jag får knappt i första hålet ens men när han slappar av går det att spänna flera hål på varje sida. Han är väldigt kittlig också vilket kanske är en orsak? Har ni något tips på hur man kan få honom att slappna av?
 
Går det inte att släppa något på andra sidan, eller är det på lägsta hålet där med? Kan du i så fall höra om ägaren har någon längre gjord?
På mina senaste medryttarhästar har det blivit bättre när vi lärt känna varandra och de vet att jag inte tar i allt jag kan det första jag gör och att jag drar långsamt ett hål i taget. Blir t ex: stå och hålla gjorden mot magen en stund innan du fäster i första hålet och klappa lite på magen bredvid - fäst gjorden - fixa stigbyglarna - dra ett hål - ta på hjälmen - dra ett hål - tränsa - dra ett hål - gå ett varv eller två - spänna det sista innan uppsittning.
 
Ju mer jag lär mig om hästar desto mer ifrågasätter jag kittlighet och ballongbeteende som någon sorts olater. Det finns en orsak till beteendena. Magsår? Gasig? Tajt buk/bröstmuskulatur på grund av dålig hållning? Obekväm sadel?
Inget av ovan är enkelt att reda ut och behandla som medryttare.

Så länge du måste kämpa för att få till första hålet kommer det att orsaka obehag och han kommer att fortsätta kämpa emot. Längre gjord eller gjordförlängare är enklaste lösningen.
 
Jag har ett problem när jag försöker spänna sadelgjorden på min medryttarhäst. Har läst i andra trådar men där står det mer att man ska spänna ett hål i taget vilket inte funkar. Jag får knappt i första hålet ens men när han slappar av går det att spänna flera hål på varje sida. Han är väldigt kittlig också vilket kanske är en orsak? Har ni något tips på hur man kan få honom att slappna av?


Prova att göra som många ryttare och/eller deras skötare gör på träningar och tävlingar, gå med hästen ett par varv på gården, ridbanan eller i ridhuset och dra ett hål, då och då. Min dam hade lindrig sadeltvång när jag köpte henne som 17-åring. Det försvann på två år, genom att jag gjorde så.
 
Går det inte att släppa något på andra sidan, eller är det på lägsta hålet där med? Kan du i så fall höra om ägaren har någon längre gjord?
På mina senaste medryttarhästar har det blivit bättre när vi lärt känna varandra och de vet att jag inte tar i allt jag kan det första jag gör och att jag drar långsamt ett hål i taget. Blir t ex: stå och hålla gjorden mot magen en stund innan du fäster i första hålet och klappa lite på magen bredvid - fäst gjorden - fixa stigbyglarna - dra ett hål - ta på hjälmen - dra ett hål - tränsa - dra ett hål - gå ett varv eller två - spänna det sista innan uppsittning.

Och kombinera med att anpassa till hur hästen andas. Så att du inte råka försöka dra ett hål när hästen andas in.
 
Längre gjord och spänn sakta, hål för hål. Gå lite med hästen emellan.
 
Senast ändrad:
Jag har hört att "uppblåsning" beror på att hästen håller andan, tror du det kan stämma i ditt fall? Som andra varit inne på, få hästen att slappna av genom rörelse eller att byta till en längre gjord så att du inte känner att du måste ta i för att komma till första hålet utan kan ta första hålet lätt och sen spänna åt allteftersom.
Att ge något att tugga på kan också få många hästar att slappna av, det hade jag iaf provat men allt beror på hästen såklart.
 
Att en häst blåser upp sig är en form av sadeltvång. Det har varit så obehagligt så många gånger att bli sadlad att hästen på det sätt hen kan försöker skydda sig själv.

Steg 1 är att ha en tillräckligt lång sadelgjord så att man kan fästa gjorden så den precis bara ligger mot hästen. Sedan pysslar man lite med annat (borstar svansen, manen, kratsar hovar osv.) och drar ett hål i taget. När sadeln sitter såpass att man kan gå en sväng så gör man det och man fortsätter dra ett hål i taget och självklart ett hål på var sida så att gjorden inte sitter snett utan det är (nästan, ibland blir det ju bäst med tre på ena och fyra på andra t ex) lika många hål på var sida. Titta på hästens ögon, öron och ansikte när du drar och sluta genast om hästen visar minsta obehag.

Man ska såklart också ha koll så att man inte drar för hårt. En flat hand ska alltid gå lätt att hålla mellan sadelgjord och hästens sida. Ibland beroende på hästens kroppsform behöver det vara mer.

Om hästen har större problem kan team-touch fungera bra. Vi använde det endel på min dotters häst som hade riktigt illa sadeltvång när han flyttade hit. Övningen där man står en person på var sida om hästen, håller i varsin ände och försiktigt lyfter en handduk upp mot magen mjukt och fint och bara håller den där gör underverk om det görs rätt och ges tid.

Att sadeln ligger bra och att sadeln passar ryttaren, att sadelgjorden passar och att hästen inte har ont är såklart sådant som ska kollas upp först.
 
Kan du i början inte ens få i ett hål, men att det nästan går, upplever jag att det ofta är för att hästen har som en förväntansreaktion. Även om sadeln inte ens börjat spännas "blåser de upp sig" i förebyggande syfte.

Vi har några knepigare hästar på ridskolan. På den som har svårast för sadlingen (eller åtdragande av sadelgjord) brukar jag bara börja med att sätta sadeln på ryggen. Sen kanske jag borstar manen eller bara gosar en stund, innan jag ens försöker spänna sadeln. I bland kan man då spänna flera hål, men jag börjar ändå alltid med ett hål. Sen kanske jag drar ner stigbyglarna och kollar längden och att de är jämna (okej det behöver man ju inte med medryttarhäst oftast, men poängen är att jag pillar med något annat. )
Så spänner man ett till, går och hämtar och sätter på skydd eller något. Spänner ett till, lyfter på hovarna och berömmer för att hästen lyssnar bra på det... Spänner ett till.
Minsta obehag eller motstånd från hästen så skiter jag i att spänna nästa hål och pysslar med annat.

Sista hålet spänner jag när vi gått ner till ridhuset/uppsittningsplatsen ute/paddocken.

Det tar längre tid, men när hästen fattar att du inte tänker dra åt en svångrem mot magen skithårt i ett drag, känner den sig säkrare. Då tar det kortare och kortare tid.

Knepiga hästen på ridskolan sadlar jag nu på 5 minuter, innan la jag på sadeln 15 minuter innan för att hinna med att sadla den snällt.
 
Jag spänner ett hål i taget på alla hästar, det känns mycket schysstare. När jag sadlar spänner jag ett hål. Sedan sopar jag golvet, och spänner sedan ett hål till. Sedan tränsar jag, och sen spänner jag ett hål till. Efter det går vi ut ur stallet till den plats där jag ska sitta upp. Spänner ett hål till. Drar ner stigbyglarna och promenerar hästen kanske 5 meter. Sedan spänner jag ett till. Promenerar hästen kanske 10 meter, sen spänner ett till. Sen brukar det bli kanske 5 meter till, så att vi kommer nära pallen, där jag spänner sista hålet, och sen sitter jag upp.

Med känsligare hästar tycker jag att det är viktigt att promenera dem emellan hålen, jag tycker att det brukar hjälpa. Då blir det inte en så plötslig skillnad från att vara "naken" i rörelse till att ha en ordentligt spänd gjord runt magen. Om de blåser upp sig och spänner sig så kan rörelsen också hjälpa till att göra dem mer avslappnade.

En metod vi använda på hästar med tvång i ett stall var att alltid spänna med handen (handflata mot magen) mellan hästen och gjorden. Om hästen spände till eller började tvånga behövde man inte fippla med att få upp spännet, utan bara ta bort handen vilket då minskar trycket under magen.

Så jag skulle satsa på att spänna ett hål i taget och röra lite på hästen mellan hålen. Kanske prova att lägga handen emellan, så att man kan släppa efter direkt när man känner att hästen spänner/blåser upp sig. Och så se till att göra det så trevligt som hästen som möjligt med en bra, skön sadelgjord som inte spänns mer än nödvändigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
455
Senast: tessan.g
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 701
Senast: Madalitso
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 595
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp