hästen död, mitt fel?

Noteca

Trådstartare
Åh, en häst i stallet har dött idag. Hon var på tävling igår och fick plötsligt kramper. Åkte till strömsholm och där trodde de att hon hade ett förstadie till kolik. Hästen hade låg puls och låg temp, slemmhinnorna kritvita, ville bara ramla ihop och rulla sig, kom attacker i intervaller... Men tempen och pulsen talade emot kolik ju...
Vet visste inte vad det kunde vara men trodde som sagt på kolik eller stopp ngn stans. Hästen fick dropp och krampmedicin över natten från igår. Blev lite bättre och ägarna åkte hem.
Imorse så hade de pratat med vet och den hade sagt att en buköppning var nödvändig om häsen skulle kunna hjälpas, för hon svarade inte längre på medicinen. MEN eftersom hästen var så pass gamal (18) så ansåg vet att hästen hade SMÅ chanser att överlea ett sådant stort ingrepp som det verkade bli.
Hästen mådde ju inte bra, och chanserna var ju små eftersom de var tvungna att rota runt för att hitta felet=stor operation... Ägarna valde då att låta henne somna.
En förkrossad mamma ringde mig i morse och berättade att ponnyn var borta. Usch vad vi grinade...

Anledningen till att jag nu undrar om jag har ngt med detta att göra är att jag har räknat ut foderstaten till denna häst efter höanalysen vi gjorde. Visserligen så började ägaren med denna foderstat i torsdags eller fredags. Inte borde det väl ha gått så fort? Det blev inga jätteförändringar i foderstaten, hon minskade 2kg hö och 1liter kornkross (tror jag). Så som ni förstår har denna ponny fått mera än den behövat.

Snälla, kan det ha med saken att göra?!? Jag kan inte låta bli att fundera! Hästen hade ju alltså haft denna foderstat jag gjorde i MAX 2dygn...

Ägaren nämnde redan i tisdags att hästen var konstig och inte ville ritigt när hon red... Och nu i efterhand har jag kommit på att hästen i fråga bajsade väldigt trögt i torsdags. Hon lyfte på svansen men det tog säkert 5-10 sek innan det kom något och hästen stånkade ganska mycket såg det ut som. Jag reflekterade inte så mkt på det då... Jag har ju inte direkt studerat hur ponnyn bajsat tidigare... Men jag vet att hon bajsat väldigt små och torra bollar hela tiden som ägaren haft henne (11månader).

Vad tror ni?? Har min foderstat ngn betydelse?? :(
 
Nej, att minska 2 kg hö och 1 liter kornkross ska INTE kunna ge hästen kolik/tarmvred om det inte var så att högivan blev extremt liten.

Tycker INTE du ska grubbla, såvidd jag kan se hade du INGET att göra med det hela!
 
Förstår inte heller hur det skulle kunna vara ditt fel! Vet du förresten hur ponnyn drack? Drack den för lite? Kanske hade den saltbrist som isf gjorde att den drack för lite?

Men om ni inte vet VAD som blev fel, så är det ingen idé att grubbla. Jag hoppas att du känner dig bättre snart, det är verkligen hemskt när hästar är sjuka och dessutom måste avlivas. Och det var INTE ditt fel!!
 
det låter som att den har druckit för lite en längre period...hårda kluttar brukar vara ett tecken på vätskebrist och förstoppning...det är sällan man har nån koll på hur mycket en häst dricker om man inte har hinkvattning....
 
Om det var de enda ändringar i foderstaten som gjordes, så kan det ju INTE varit pga det hästen dog. Inte en chans!

En häst i stallet jag förut stod hade samma symptom, även han dog senare på Strömsholm.

Jag tycker det låter som hästen i flera dagar haft problem, som inte redde ut sig själva.
Dvs början på förstoppning.
Och då på tävlingen så klappade hästens system ihop helt tycker jag det låter som.

Sorgligt i allafall! Usch! Stackars alla inblandade! :cry:

Jag är SÅ glad att mina hästar numera INTE har vattenkopp, för då VET jag ju hur mkt de dricker! :bow:
På andra stället jag stod, hade vissa hästar vattenkopp i både stall och hage.
Och HUR ska man då märka att hästen plötsligt dricker mindre?!
 
Jag har 30 liter vatten i hinkar trots att min häst har vattenkopp.

Då vet jag om hästen har druckit sina 30 liter i alla fall.

Skulle hinkarna vara fulla en dag så skulle jag bli mycket orolig. :crazy:

Det är nog snarare där problemet med hästens förstoppning ligger. Inte tillräcklig koll på hästens vattenkonsumtion.

Alltså inte ditt fel.

mvh Jessica
 
Jag hade också hink fast hästen hade kopp.
Och det var ALLTID slut i hinken! För personalen fyllde ju aldrig på den.
Jag såg att hästarna ansåg koppen som en reserv när vattnet var slut i hinken!
 
Det var INTE ditt fel, det är jag säker på!!!!!
Det är hemskt när hästar plötsligt blir sjuka och dör.... Såg att ägare hade ett inlägg om det på Hästvård..... Verkligen sorgligt... :(
 
TACK alla för svaren. Jag känner mig lite lugnare nu. Jag lider så fruktansvärt med ägaren, det är så hemskt! Jag är så tagen... vad ska då HON vara... :confused: :cry:

Ja, angående vattnet så har vi hinkar i stallet, och ägaren har sagt vid några enstakla tillfällen att hennes häst inte dricker så mycket ur den. Ibland har den varit nästan orörd har hon sagt. MEN vi vet ju inte hur mkt ponnyn drack ute i hagen. Vissa hästar tycker ju att det är godare att dricka ute... :smirk:

Så, ja jag vet inte vad det kan ha varit för ngt som gick så fruktansvärt fel. Hoppas att de finner ngt svar på strömsholm.

Tack igen ni som orkat svara! Man kan ju inte låta bli att ta åt sig när hästen dör pga en trolig orsak i mage/tarmar= fodervägarna...
 
Jag skulle låta obdusera hästen för att få en förklaring till varfr hästen dog.
Förstoppning leder ju till kolik så småningom att ni gjort om foderstaten med det lilla som du gjordesh har inge med döden på hästen att höra!
 
Jag skulle låta obdusera hästen för att få en förklaring till varfr hästen dog.
Förstoppning leder ju till kolik så småningom att ni gjort om foderstaten med det lilla som du gjordesh har inge med döden på hästen att höra!
 
Ja, förmodligen var det förstoppning eller tarmvred. Troligen det sista. Men vad jag vet så ska ägarna försöka få hästen obducerad så de får veta exakt. Mamman i familjen sa attt de inte ville släppa det hela utan att veta. Sen lär väl strömsholm vilja veta också, ur medicinsk synvinkel.

Man kan ju hoppas att svaret kommer...
 
Ja min moster förlorade sin häst i tarmvredinom loppet på ett dygn var hästen borta=(
Sånt som händer tyvärr inget man kan göra åt den dagen då jag måste ta bort mitt sto kommer va tungt men så är det djur lever inte lika länga som oss människor. Om man inte köper en papegojja eller sköldpadda som kan bli över 100 år vill säga :D
 
Man får väl hoppas att man inte behöver ta bort ngn häst, utan att de får bli gamla och dö själva. Visserligen är det svårt eftersom de brukar bli så skruttiga och inte kunna äta etc när de blir riktigt trötta och gamla. Men med människor gör vi ju så... De får ju leva tills de dör själva, fast de inte kan äta eller göra ngt alls. Så vill iaf inte jag ha det när jag blir gammal, hellre "avlivas" jag, fast det är tungt för de kvarvarande så är det nog det bästa för gamlingen/hästen.

(Om man nu kan jämföra gamlingar och hästar... :smirk:)
 
ja inte vill jag sitta på ett hem med 1 tand om ens det i käften och inte kunna gå och va helt senil nä då vill jag bara ta lite tabletter och somna in :)

Ja det är min önskan att man kommer till stallet så ligger hästen där och baa ligger
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 073
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp