Hästen från helvetet?

angelaL

Trådstartare
Ja i stallet har vi just nu 9 unghästar i olika grader av träning, (och ett gäng avelshingstar och några valacker för cheferna att rida på)

Vi har just tagit in 5 unghingstar från hagen, de har varit i hagen hela sitt liv, stora underbara hagar i unghingst grupp. Bättre uppväxt kan en häst inte få.

De är inte så mycket hanterade, rakade, avmaskade, vaccinerade och så har de varit i box en månad när de var 1 år.

4 av hästarna är super, lätta att hantera (med tanke på att de är ohanterade unghästar) vänliga, trevliga och har bra temperament.

Men den 5 är hästen från helvetet. :devil: Han kommer att bli SVÅR att rida in och det är honom tråden handlar om.

I hagen var han aldrig med de andra hästarna.

Han har aldrig blivigt dålig hanterad, han har aldrig fått chansen att "ta över" eller bete sig dåligt. Han har inte heller några trauman, han har enbart blivigt hanterad av välldigt proffecionella hästmänniskor som jobbar med hästar varje dag och har gjort det i många år.
 
Sv: Hästen från helvetet?

Att kastrera honom.

Eftersom hästen är en liten :devil: så är det ingen ide att behålla honom som hingst, desutom är han ganska liten runt 1, 57 kanske. Men vacker

Så när vi ska kastrera honom, (de andra två gick som smort) veterinären börjar med att skjuta i honom lika mycket som de andra hästarna fick. Men eftersom han hoppar runt, backar och försöker sparka vet så bestämde sig vet för att ge honom en dos till. Sakt och gjort vi väntar på att den andra dosen ska ge effekt och försöker sätta på hobblorna och häst(:devil:)en hoppar fortfarande runt.
Han vägrar att ge efter för den sövande medosinen.
Vet bestämer sig för att ge en tredje dos, den funkar inte heller.
Vet vill ge upp.

Men vi kan ju inte behålla honom som hingst, så gårds karln som är en baddare på hästar ringer 5 andra män som jobbar på gården och de bestämer sig för att lägga ned honom.

De lägger ned honom på höger sida, höger framben och vänster bakben är ihopp fästa med hobblor, och två män håller i repet.

Vänster bakben har oxå en hobbla med ett rep som är fäst runt nacken på hästen och en man håller i bennet.

Huvudet ligger på en kudde så andning och allt funkar bra och två man håller i hals och huvud.

Jag assisterar vet.

Allt som allt är vi 7 personer :crazy: och hästan kom nästan loss och vet var nära att bli skadad :eek:

Men till slut rök kulorna i alla fall, mycket kämpande för dom :crazy:
 
Sv: Hästen från helvetet?

Att sätta på grimman

Hästen är vänlig och inte rädd, ganska resarverad.
Den är inte rädd när du går in i boxen, med lite fnulande, lockande lungnade prat och smekningar så går grimman på.

Men så fort grimman kommigt på så ser hästen ut som om den har stelkramp :confused:

Den gör motstånd direkt, innan du ens bett den att flytta på sig, frambennen brett isär och all vikt i bak, eller bogen ut och huvudet i hörnet :crazy:

och jag som bara vill ta den till hagen.

Att ta in hästen från hagen.

Ja ni kan ju ränkna ut att jag inte tar av grimman i hagen, den stannar på. Så vi är två personer för att fånga honom en som hindrar honom att gå bakåt och en som hindrar honom att gå framåt.

Vi släpper ut honom i en rejäl rund hage med järnstaket, normalt sätt så öppnar vi grinden och stänger den efter oss men reglar den inte.

Den här hästen har redan listat ut det, och springer för fullt mot grinden med huvudet före, han missade grinden med en halv meter men fick ett sår i ansiktet.

Och han har ingen anledning att springa som en galning och slänga sig mot staketet (grinden) med huvudet före, vi tar det välldigt lungt och han har ALLA chanser att förstå vad vi vill :crazy:

Om han ville förstå :cool:
 
Sv: Hästen från helvetet?

Ja idag skulle jag borsta honom

Han kan ju inte vara smutsig hela tiden, imorse så bortade jag av honom i boxen, och ikväll hade jag lite tid över så jag tog ut honom till platsen där vi gör i ordning hästarna.

Alla hästar på gården är vanna att vara där, när de är nyfödda så är de där, när vi tar hand om stoet eller om fölet osv.

Idag så satte jag fast honom, men när jag inte ville stå mellan honom och väggen så fick jag problem, eftersom hästen INTE ger efter för tryck så istället för att ta två steg åt sidan så lägger han all sin vikt på bakbenet som är mot mig och blir således omöjlig att flytta på, som en bannan ser han ut, med böjen mot mig :banana:

Jag ökar trycket litegranna för jag ville värkligen att han skulle flytta på sig, han börjar gå bakåt istället, spänner ut gummi repet lååååångt och vägrar att röra sig.

Jag går och hämtar en smiska och börjar förisktigt att peta på honom för att få honom att flytta på sig, (inget resultat) själv vill ag inte vara för nära för jag vet att hästen både kan sparkas och explodera :grin:

Jag står i tio minuter och vevar med smiskan bakom honom och snärtar honom på baken, (inte för hårt) allt det leder till är att hästen går mera bakåt eller hoppar upp och stegrar sig.

(ja jag gav eftergift för varje tankte framåt)

Tränaren jag jobbar med kommer efter att hästen ståt och hängt bakåt i gummiskaftet i ca 15 minuter och vägrat ge efter.

han svär och går och hämtar en smiska och gör samma sak som jag, men ökar trycket lite snabbare och slår lite hårdare, hästen exploderar hoppar upp stegrar och går bakåt igen :grin:

Vi gör samma prosses igen och hästen gör likadant, den här hästen ger inte efter för tryck.

Så vi bestämmer oss för att om hästen vill stå så så får han välla göra det. Vi borstar honom och gör det vi ska, väntar 15 miuter till och ignorerar honom.

Tror ni att han tar ett ändaste steg framåt? NÄÄ

Stallchefen kommer och svär, (vackra ord) cavron!

Vi skär av repet och tar in hästen till boxen igen och hästen ser ut som alltid, även fast han hängt bakåt i ett gummi grimskaft den senaste halvtimmen, hoppat upp stegrat, ramlat omkul osv.

Ja är det någon som vill döma oss? Gör vi fel? Vad skulle ni ha gjort?

Fortsättning följer
 
Sv: Hästen från helvetet?

Litet :confused:

jag är glad att han ska ut i hagen igen i några månader innan han blir inriden, han kanske mjuknar upp lite när han har mist sina kulor :angel::rofl:
 
Sv: Hästen från helvetet?

Verkligen utan att ha en aning:
Låter som en häst som antingen helt enkelt är knäpp (genetiskt eller ej) eller som kommer utföra stordåd om någon lyckas komma underfund med honom.
 
Sv: Hästen från helvetet?

Har hästen alltid varit så eller är det först nu han har blivit "knäpp"?
 
Sv: Hästen från helvetet?

Låter som en mycket stark och intelligent häst.

Av det du beskriver(kastreringen) så har han nog inte mycket förtroende för er.

Har ni tid och möjlighet att försöka vinna hans förtroende så tror jag att ni får en väldigt bra och klok häst.

Önskar er lycka till och ett litet tips, ha t ex ögonkontakt med honom innan du påbörjar något nytt moment. (Då ser du var du har honom).
 
Sv: Hästen från helvetet?

Det lät inte som om han hade mycket förtroende för människor innan kastreringen heller.

En del hästar är födda knepiga, det här påminner om historier jag hört från kavalleriets tid. Halvbloden på den tiden var generellt hårdare i psyket än dagens, och en och annan var "människoätare" utan att något speciellt hänt dem. Jag har träffat ett exemplar på senare år, en polsk import som blev mer och mer bitsk ju äldre han blev. Han blev inte illa behandlad på något vis, själv tror jag han tyckte det var kul att skrämma människor.

Riktigt hårda hästar är svåra att tas med. Man kan inte slå dem till underkastelse, men ibland får man ta en fajt och det är inte vackert.

Edit: Du skriver att han inte gick tillsammans med de andra hästarna i hagen? Det finns enstöringar bland hästar, och de har sällan koll på vad som är gott uppförande i hästkretsar, så varför bry sig om de där tvåbenta sakerna?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen från helvetet?

Den underligaste fölunge jag träffat - envis, grinig på gränsen till aggressiv - väldigt otrevlig överlag - blev årets Lipizzan för några år sedan. Jag hade hand om säkert 10-15 släktingar till henne - halvsyskon både efter hingsten och stoet, mamman var det snällaste jag träffat, morfar var trevlig om än hingst.
Nä, hon var helt enkelt helskum - men jäklar vad bra hon blev. Dock inte min förtjänst - jag var glad när dom flyttade henne efter avvänjning.
 
Sv: Hästen från helvetet?

Jo varför ska de bry sig om tvåbeta saker när han inte bryr sig om det fyrbenta?

Ja vissa hästar är födda kneppiga och denna är en av dom, helt klart. Men han kan fortfarande bli en bra häst, med bra träning.

Mycket omvårdnad, kärlek och en del hårda duster där jag måste vinna :o

Too be continued
 
Sv: Hästen från helvetet?

detta är en häst som jag skulle kalla för egenföretagare, en häst som protesterar och blir arg, men som är inteligent. han kommer vara ett helvete att rida, men hittar han en ryttare som han trivs med och verkligen kan ge honom viljan så kommer han ¨gå hur långt som helst:)
 
Sv: Hästen från helvetet?

Ge honom lite tid och glöm inte att prata med honom ,en del hästar är riktigt jobbiga innan dom fattar att det går att prata med människor bättre än med andra hästar.....
 
Sv: Hästen från helvetet?

Sätt han i en hage med en dominant häst några veckor, jag hade en superuppfostrare här innan, en stor shetlandsponny som satte dit en ardennerhingst som var dryg som fan.

Pröva sen igen, longera på liten volt och beröm varje gång han går framåt. Pröva att flytta bakdelen först och sen när det går bra framdelen. Kan han det så har ni ett abc att jobba utifrån sen.
 
Sv: Hästen från helvetet?

detta är en häst som jag skulle kalla för egenföretagare, en häst som protesterar och blir arg, men som är inteligent. han kommer vara ett helvete att rida, men hittar han en ryttare som han trivs med och verkligen kan ge honom viljan så kommer han ¨gå hur långt som helst:)

roligt begrepp - det där med egenföretagare! det gillar jag! har ett sto som är egenföretagare då kanske - menar du sådana där personkemin betyder "allt"? Mitt sto är det bästa som hänt mig - hon förlåter mig för alla fel och brister JAG har, och räddar mig i tid och otid! men ve om personen som hanterar henne inte passar. Om personen inte blir omtyckt av stoet spelar det ingen som helst roll hur "skickliga" dom är.... men det tog en sisådär två år att hitta vägen till henne också... vilket slit det har varit. men också väl värt mödan! jag önskar TS stort tålamod, en hel del hjärta och mängder med fantasi - så blir den här unghästen nog bäst av alla!
 
Sv: Hästen från helvetet?

Hehe, ett litet projekt :angel:
Låter spännande, jag är ingen expert men jag skulle nog börja med friendlygame och sen fortsätta med alla gamesen i tur och ordning, dom är till för att bygga upp ett förtroende, lära den flytta sig för tryck, longering och så vidare, om jag förstår saken rätt så använder man sig av 7games vid hantering/inridning av t.ex vildhästar, det är om något en utmaning.
Jag rekomenderar att du går in PNH's hemsida och läser lite, alternativt söker efter seven games så du får en utförlig beskrivning hur du ska gå tillväga !


Longering är nånting jag inte skulle rekomendera, det kan vara sjukt farligt och obehagligt. Min häst fick en knäpp och gjorde nåt hon aldrig gjort förut och gick till attack mot mig under longering, hon rester sig och gick efter mig när jag backade, sparkade efter mig osv, jag gömde mig under staketet i ren panik :crazy:
Efter det började jag med seven games, nu är mina problem åtgärdade även med uppsittning och andra dumheter som va knasiga.

Jag tror du har en toppenhäst framför dig, om du får han på din sida.
Men som sagt, Friendly game(vänskapsleken på svenska), det är den bästa vägen att gå, enligt mig :D :bow:

Lycka till !!
:banana: :bump: :banana:
 
Sv: Hästen från helvetet?

Jag skulle rida in en häst som är på pricken som du beskriver. Han var kastrerad o 3 år, någon hade försökt rida in honom men det var svårt. Jag fick inte veta varför,men jag upptäckte väldigt snabbt att han inte litade på människor. Han hade gått på lösdrift i alla sina år. Jag fick börja med o lyfta hovar med hjälp av morötter o likadant med borstning, han var rädd o känslig. Det gjorde jag i 2 månader o sen när vi skulle rida in honom fick vi ha skygglappar på tränset för annars blev han helt vansinnig. Det funkade bra med att träna honom att ha ryttare på ryggen o han blev lugnare o vi kunde ta bort skygglapparna efter ca 10 gånger. Men usch vad han sprang i början. Sedan när han väl fått förtroende för människor gick det snabbt, jag kunde rida ner till ridhuset,tog 20 min han var inte rädd för trafik, gick helt med förtroende o var så superbra i ridhuset första gången. Han blev en jättefin ridhäst, snäll o medgörlig. Detta tog 6 månader att genomföra. En mycket fin häst blev det till slut,social o trevlig.
 
Sv: Hästen från helvetet?

roligt begrepp - det där med egenföretagare! det gillar jag! har ett sto som är egenföretagare då kanske - menar du sådana där personkemin betyder "allt"? Mitt sto är det bästa som hänt mig - hon förlåter mig för alla fel och brister JAG har, och räddar mig i tid och otid! men ve om personen som hanterar henne inte passar. Om personen inte blir omtyckt av stoet spelar det ingen som helst roll hur "skickliga" dom är.... men det tog en sisådär två år att hitta vägen till henne också... vilket slit det har varit. men också väl värt mödan! jag önskar TS stort tålamod, en hel del hjärta och mängder med fantasi - så blir den här unghästen nog bäst av alla!



precis så menar jag, vi har ett sto i stallet som redan som föl va hemsk. sparkade sin mamma, bet henne om hon inte lyfte ett ben när hon skulle dricka(?!), och när hon skulle ridas in så sköt hon rygg, blev förbannad och gav sig inte förrän ryttaren flög av, hon åkte på tillridningar men alla gav upp. sen började en annan tjej rida i stallet och provade prissan som hon kallas och det blev en helt annan häst, hon hoppar 1.40 utan problem nu:) har inte slängt av någon på flera år:P:laugh:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 965
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp