Hästen från helvetet?

Sv: Hästen från helvetet?

Jag förstår inte riktigt de glada tillropen om att "om det bara blir rätt på honom blir det en jättebra häst".
Varför skulle det bli per automatik bli det? Tänk om han bara är en talanglös häst med tråkig attityd? Varför skulle han bli bra bara för att han beter sig dumt i nuskedet? Dom andra fyra då? Jag skulle hellre köpt någon av dem.

För hästens och hästägarens skull hoppas jag självklart att detta ska bli en topphäst (vad man nu menar med det). Och det verkar finnas mycket bra kompetens att ta itu med den saken.
Jag undrar bara varför krångel ibland jämställs med talang (inte av trådstartaren)?
 
Sv: Hästen från helvetet?

Av någon anledning uppfattade jag det som att TS jobabr i ett galoppstall. (rätt eller fel TS?)

Vad jag lärt mig (detta kan dock vara fel...) så är det ofta så att galoppörer (och travare, samt alla andra sporter) kan bli riktigt bra om de är envisa. Att de har huvudet att springa, är nog envisa och medvetna. Och är han inte flockbunden, så kommer det ju bli lätt att få honom att kunna lämna de andra hästarna inne på banan, bakom sig... ;)
Dvs, om man får dom på sin sida, annars har man bara en superenvis häst som ägrar göra något övht för en...


Självklart kan det vara en talanglös liten envis mupp med... Men jag ger all kred åt TS och dennes stall för att de vill lägga ner tid på att ge hästen en chans, trotts att den är en liten jävul! ;)
 
Sv: Hästen från helvetet?

Ni kommer ha till er fördel att först lära honom att gå undan för tryck, och att acceptera att gå undan för tryck, innan ni fortsätter att binda upp honom.

Du kan ta ut honom i en inhägnad som inte är för stor, så du lät kan fånga honom om han skulle tappas honom. Träna tryck och eftergift. Lär honom igen att gå undan för tryck och så fort han gör rätt, eftergift och visa honom ett lugn.
Det är upp till dig om du vill ge honom godis som belöning (men då tränar du med matcentrat av hjärnan och inte med den sociala delen av hjärnan där beteende Egentligen sitter).
Själv använder jag mig utav eftergift och lunget, det är tikllärkligt för de flesta hästar.

Tänk på att i början är allt som kräv Ett enda steg. Som direkt följs utav eftergift. Ett litet, ett stort, ett som knappt synns. Allt förtjänar eftergift eftersom hästen Tänker rätt. Sedan ska du givetvis kunna utveckla det till fler steg. Men tills dess så räcker ett. En häst behöver lära sig att kunna trampa innan den kan piaffera sas...

Ett hett tips på denna häst är att det inte är någon annan med dig inne i hagen/inhägnaden, så hästen inte kan lära sig att om den backar mot en människa så slutar du, och den får som den vill. Vilket jag mycket väl kan tänka mig en så smart häst som han, inte bara kan komma på, utan även använda sig utav... :D

Dvs om du vill ha tips, du kanske bara vill skriva om honom och vad ni gör, vilket är helt ok emd mig. :)


fö låter det som en otroligt rolig häst. :D

Lycka till.
/sammet
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 950
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 143
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp