Hästen har fått fnatt :S

T

TaylorSwift

Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till!
För några veckor sedan började hästen jag köpte i november sättas igång efter 3 veckors vila. Innan vilan har jag i stort sett bara ridit honom i skogen och varit iväg på ett par hoppträningar och det har gått jättebra! Pålle är het och lättstressad och varierar mycket i humör från dag till dag men inget annat. Efter vilan red först bara i skogen och det gick bra, det hade precis börjat bli varm så han var rätt slö. Började sedan skritta på banan också och han var jättemjuk och fin och det kändes som om han verkligen kunde slappna av efter vilan. Efter ett par veckor i skog och mark och på banan började jag sätta högre krav på banan. Upptäckte också nån vecka innan det att sadeln inte passade längre och han var öm i manken. Red barbacka några dagar och ömheten är nu helt borta, rider givetvis fortfarande barbacka.
Så förra helgen red jag på banan ett par dagar och hästen har aldrig känts så fin som då! Red i alla gångarter och han hade ett friskt go i steget och tyckte det var kul! Red lite över bommar och han var jämn och fin i tempramentet och inte stressad någonstans!

Sen red jag ut på måndagen efter denna "drömhelg" och pålle var mycket stressad och taktade oavbrutet, visst att han kan vara orolig för något ibland men det är sällan han blir så "illa".
Lät honom vila dagen efter och på onsdagen tänkte jag ta ett såntdär härligt dressyrpass på banan igen. Det hade INTE hästen tänkt sig, han bockar sparkar ryggar galopperar på sidan HELA tiden, och jag hann inte ens korta tyglarna. Vad jag än försöker vill han inte lyssna på vad jag säger får honom inte ens att gå på en volt utan då får han utbrott och kickar och bockar. Skriker på kompisen i stallet och mellan alla konstiga saker han har för sig taktar han. Testar att driva på i takten för att få fram en friskare trav och då får han ytteligare utbrott och bara bockar och sparkar. Jag som sitter barbacka tackar gud för min balans :angel: Försöker bara få honom att lugna sig innan jag ska gå upp till stallet igen och fick nöja mig med när han tagit 3skrittsteg. Gick då bort svetten av på grusvägarna en stund och han var pigg och drog men inga djävulskap.

Dagen efter tar jag ned honom på banan igen och börjar lite försiktigt och denna dag blir nästan lika illa, allt går upp på att jag försöker få honom att skritta och att inte bralla. Han verkar stressad och jag gör som föregående dag och väntar bara ut honom. Var som sagt lite lugnare denna dag och jag tar nån galopp och han bara drar iväg och trotsar och pullar mot bettet som om han inte har ork fast några dagar innan kunde han galoppera samlat på volten flera varv. Fattar fel galopp och lugnar inte ned sig själv alls.
Efter detta "ridpass" tränade jag lite NH och han var då relativft lugn och avslappnad.
Nästa dag tar jag först med pållen ned till banan och longerar i trav i båda varven för att kolla att han verkligen är ren och jodå han markerar ingenting. rider ut en sväng och pållen är avslappnad, stessar upp sig själv en gång när vi testar en liten bit på en ny ridväg men har tillräckligt med självbehärskning för att kunna lugna sig själv :bow:

Fick vila dagen efter det och idag skulle jag rida på banan igen...

..Börjar med att när jag ska sitta upp och ligger tvärs över hästen när han drar iväg i bockserier och backutsprång, jag har inte en chans att hålla mig kvar. Direkt när jag lämnar hans rygg i en snygg flygtur tvärstannar han, som om han verkligen bara ville ha av mig! Det märktes att det inte var nått bussträck som han tidigare kunnat dra till med ibland. Blir såklart väldigt ledsen och har ganskla negativ inställning när jag hoppar upp på pållen igen. Han taktar lite men bockar och kickar ingenting. Men det märktes tydligt att han försökte undkomma allt möjligt arbete och körde upp huvudet ibland, körde ut baken drog iväg i galoppen och hästen som innan gjorde allt för att göra rätt för att få beröm visade tydligt att han inte var nöjd med att behöva gå på banan. Red ut e kort sväng efter och han var inte lika glad som han brukar och allt känns hopplöst! Vad kan detta vara?
fällningen?
trotsar han nu 5mån efter jag köpte honom? jag har ju aldrig ridit "ordentligt" förens nu menar jag.

Dagen allt började bytte han hage och 2hästar lämnade flocken och han blev ensam kvar med sin favorit, kan det vara så att han fortfarande känner sig stressad över det? han är som agt en väldigt känslig lite grabb som lätt blir nervös och osäker.
Kan han ha ont? ömmar ingenstans vad jag kan känna. Är inte halt.

Ska jag bara vänta och se om det går över? ska jag kontra honom och förmodligen få ta ett riktigt gräl eler bara rida i skogen och hoppas dte är fällningen eller vad? om det inte gått över om nån vecka blir det klinik men tills dess? såhär kan det inte hålla på, varken han eller jag tycket det är roligt att rida längre :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Kolla ryggen. Tänker iom reaktionen när du satt upp och den illaliggande sadeln tidigare.
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Vad menar du med att kolla? massör? röntgen? kotknäckare?

Borde han inte varit sådan de första dagarna jag red utan sadeln då också?
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Ja hagbytet och kompisarna kan mycket väl ha varit skälet första gången. Sen lät du hästen vila i två dagar:confused: Det var kanske inte så smart om den redan var lite uppvarvad?

Hur mycket motion får den när du rider barbacka? Kan du inte låna nån sadel som passar, eller en bomlös eller nåt? Rid ordentligt, inte länge men låt den röra sej och bli av med lite energi. Se vad som händer.

Barbacka är ju inte heller det bästa för ryggen alltid, med en känslig rygg kan du få för mycket tryck på just det stället du sitter. Kanske gillar han inte det, och/eller har blivit öm?

Så det kan vara ömhet i ryggen och/eller att du motionerat den mindre än den behöver och det ger extra överskott av energi som lagras och tar sej såna uttryck, Kanske blev den också otryggare av att bara gå med en häst?
En del vill gärna ha lite flock. (Fattade som att den gick med en häst nu?)
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Tack för ditt svar!

Det var efter att han varit jobbig i skogen han fick vila dagen efter eftersom jag inte han rida då, efter det har han gått regelbundet (varje dag).

Har också funderat på om det kan ha blivit för mycket barbacka, det blir ju punkttryck lixom. Ska försöka fixa med sadel så snart som möjligt, tar max ett par veckor, ska försöka longera lite och så.

De dagar han har "stressat upp sig" nu har han varit genomsvett efteråt eftersom han spänt sig så men det är ju ingen ren "muskelträning" man kanske skulle klättra honom lite och sånt så han får jobba av sig energin på riktigt? han är ett ordentligt kraftpaket och blir galen när han inte kommer ut.
Tror han behöver jobba mycket med huvudet också, funderar på att ta fram en pressening och lite andra grejer så att han måste tänka på något annat istället för att stressa upp sig över att kompisen finns på ett annat ställe?

Tror hästen hade fungerat bättre i enstor flock men tyvärr har vi inte de tillgångarna och eftersom det fungerar bra med att han får stå i boxen när den andra hästen rids (inte jätte ofta) så vill jag inte flytta honom igen när han som sagt är väldigt lättpåverkad av sin omgivning och jag tror inte han klarar en flytt till under denna korta tid.
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Omöjligt att veta såhär på distans. Det låter inte som nåt bus efter en vila eller stress över hagkompisarna eller fällningsproblem. Jag tycker det låter som att hästen har ont. Förmodligen i ryggen. Det kanske känns mer när han stressar upp sig för då sänker han förmodligen ryggen och får ännu mer ont. Det bästa är att låta en veterinär kolla igenom hästen.

Jag skulle iaf absolut inte försöka "kontra" honom som du skrev. Det blir bara konflikt av det och det är dumt att bråka när hästen bara på alla sätt den kan försöker berätta något för dig.
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Jag tror faktiskt det kan vara stress över att bli övergiven, bara två är lite om hästen är van vid flera andra hästar. Det kan ju gå över men jag tror du har rätt i att det startade med den förändringen. Sen kanske inte ridningen räcker för hans behov och/eller att han fått ont av barbackaridningen men jag tror hans stress handlar om för lite hästar runt honom, det är inte ovanligt med såna reaktioner hos en del hästar som är kanske lite mer otrygga individer och vana vid mera hästar i flocken.

Jag tror inte den plötsligt från en dag till en annan fick så vrålont, däremot kan såna förändringar som skedde leda till såna snabba "personlighetsförändringar" Troligen vänjer han sej men det kan ta tid och ev blir han ängslig varje gång kompisen är utom synhåll, och mer beroende än normalt av sin kamrat. Osäkrare och oroligare och därmed även mer stressad i ridningen, tyvärr. Sluta bara inte arbeta honom, sysselsätt hjärnan hela tiden, ge honom lite att tänka på:idea:
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Det låter inte som nåt bus efter en vila eller stress över hagkompisarna

Jo det är precis vad det gör. Kanske har den också ont, men hästar kan bli precis så förändrade av att "tappa" hästkompisar och om dom bor i litet stall med bara någon kompis, när de är vana vid en hel flock.
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Ja det är din teori. Jag har min teori. Ingen av oss vet ju egentligen.
Ts: Om det inte går över skadar det inte med en veterinärkoll, utan att låta alltför fjompig. Tex har jag en kompis vars häst ganska plötsligt blev förändrad i ridningen, började bocka och leva om. Alla trodde det var unghästfasoner men hon tog hästen till veterinär och den hade en inflammation i bakre delen på ryggen.
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Tycker också det låter som ryggont. Jag skulle låtit hästen vila 1-2 v och sedan tagit ut massör. Vet inte om det är rätt eller fel men det är så jag skulle gjort.

Och sedan, omväxling, omväxling, omväxling. Gå promenader, tömkör, rid barbacka, men inte långa pass och inte flera dagar efter varandra. Lyssna på hästen, den verkar ju visa rätt tydligt. Och sedan såklart, en passande sadel, men det vet du ju ;)

Hoppas att det löser sig! Lycka till!!
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Det kan ju vara så att hästen får ont i ryggen när du reider barbacka också..dina sittben är ju inte särskilt mjuka mot ryggen..och man skumpar mer när man rider utan sadel. Köp ny sadel och en gelpad.Prova ut sadeln noga då din häst verkar känslig. Vissa hästar har en tendens att vara lite autistiska och klarar förändringar i vardagen dåligt.Har haft en sån hemma i vinter och det gäller att hålla på rutinerna annars blev hon hispig.Lycka till!
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Kolla upp ryggen, med röntgen. Min betedde sig likadant som din, uppleves stressad men ömmade inte eller haltade. Vid röntgen konstaterades Kissinge Spines. Inte för att oroa dig men din hästs "symtom" stämmer väldigt bra in på min häst...Så vänta inte med att kolla upp! Kan tilllägga att vi hade ute ET, massör, veterinär som inte trodde att hon hade ryggont.. Så det enda som visar är röntgen. Gör din häst den tjänsten! :)
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Tack för alla svar!

Idag hade jag tänkt att jobba lite med pressening och longera träna NH osv men hästen var idag jätte öm i manke och rygg :cry: Visade tydligt att han inte ville att man skulle gå nära där ens.

Blev jätteledsen och arg på mig själv eftersom jag ridit honom när han uppenbarligen har haft jätteont. Men samtidigt reagerade han ingenting när jag kände på hans rygg igår och mina småkusiner fick stå och borsta huller om buller utan att han blev rädd om sin rygg. Tänkte iaf gå ned och göra lite "hjärngympa" med presseningen och så men så hugger han till min och inte för att det gjorde speciellt ont och jag vet att han inte menade det gick luften ur mig helt. Det är min första häst och vi dyker bara på problem efter problem och jag kommer allt oftare hem gråtandes från stallet och har de sista veckorna varit jättestressad över allt som hänt. Vet att INGET av det är hästens fel men klarade knappt av att se på honom och han skickades direkt in i boxen och fick en linimenterad rygg.

Nu har jag mamma och stallägaren bestämt att vi ska göra såhär; En vecka med longering, tömkörning, klättring, långa tyglar osv och har han ont i ryggen fortfarande efter en vecka så blir det klinik med röntgen osv.

Nu kommer väl alla hoppa på mig och säga att jag ska åka till klinik på dirr men snälla gör inte det för jag mår grymt dåligt och hästen lider inte av arbete vid hand och ifall jag ser att han gör det åker jag in med honom.

Snälla ni kan väl försöka peppa mig istället? även fast det kankse är alvarligt vill jag iaf må bra tills smällen kommer.
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Hoppas din häst blir bättre!
Om du känner att du inte vill åka in direkt till vet/klinik så kan du om du är orolig ringa och prata med en veterinär och se vad denne säger och tycker, lycka till.
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Hästar kan vara jättesvåra att läsa av. Ibland kanske de visar jättemycket ena dagen och nästa dag är de helt som vanligt.

Jag förstår att det känns jobbigt. Jag tycker iaf du gör alldeles rätt! Jag skulle gjort likadant själv. Och jag håller alla mina tummar för att din häst snart mår bättre! Lycka till och glöm inte berätta hur det gått! :bump: :D
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Jag tror inte att du ska oroa dig för mycket..Det allra troligaste är att sadeln har suttit helt åt skogen och sen har barbackaridningen spätt på det hela..
Om hästen blir bättre av att ni inte rider den så kommer det ju ändå förmodligen att börja göra ont när du rider igen,så röntga får ni nog göra ändå.Och glöm inte prova ut en sadel som verkligen passar! Och gelpad..
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Jag förstår att du är orolig.
Men varför inte åka in till klinik o be om röntgen o koll för ryggont ?
Du har jö redan dåligt samvete för att du ridit när han haft ont o dt kommer inte bli bättre av att du lägger upp ett schema nu o sedan ta beslutet att åka in ?

Hästarna säger till när de har ont som din, svårt bara att veta hur man ska agera :cry: peppningen du vill ha får du av mig även fast ja tycker olika!!
Beslutet ligger hos dig o du verkar vara en sund person som ser din häst bästa !!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Hoppas din häst blir bättre snart.
Alla gör misstag och du red fast du inte märkte att han hade ont, han förlåter dig säkert ;p
 
Sv: Hästen har fått fnatt :S

Trist med din häst - men det är alltid lätt att klandra sig själv när man har facit i hand. Jag tycker det låter som om du är väldigt mån om din häst!

Har du någon som kan hjälpa dig att känna igenom hästen och hjälpa till att prova ut en ny sadel innan du börjar rida igen? Annars är det nog lätt att du oroar dig och inte vågar helt lita på att hästen är fräsch.

Jag misstänker att jag inte är ensam om hellre kolla upp en grej hos veterinär bara för att kunna avfärda den och våga lita på att hästen är frisk, än att chansa och ständigt känna den där känslan i kroppen "tänk om....".

Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
618
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp