hästen kastar av mig

hejkompisar

Trådstartare
jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att rida alla, därför står han mest i hagen. när jag rider ut på honom brukar han kasta av mig och vara jättepigg. jag antar att det är för att han får för lite motion. jag vet inte hur jag ska få honom att sluta. har pratat med ägaren men hon säger bara att han aldrig är så när hon rider (hur längesen nu det var). någon som har några bra tips på hur jag ska få honom att sluta dumma sig?
 
Kan du inte rasta av honom genom att longera honom innan du sitter upp. Kolla även foderstaten så han inte får för mycket energifoder
 
jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att rida alla, därför står han mest i hagen. när jag rider ut på honom brukar han kasta av mig och vara jättepigg. jag antar att det är för att han får för lite motion. jag vet inte hur jag ska få honom att sluta. har pratat med ägaren men hon säger bara att han aldrig är så när hon rider (hur längesen nu det var). någon som har några bra tips på hur jag ska få honom att sluta dumma sig?
Kastar hästen av dig, eller sticker den på grund av att den är jättepigg alternativt blir rädd och försöker kuta hem eller hoppar åt sidan och du åker av i farten?

Bockar den? Stegrar den? Far iväg från stillastående eller när ni ska trava eller galoppera?

Det kan som nämnts finnas flera orsaker till att hästar "bråkar".
Bäst vore ju om ägaren kunde se vad som händer.
 
jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att rida alla, därför står han mest i hagen. när jag rider ut på honom brukar han kasta av mig och vara jättepigg. jag antar att det är för att han får för lite motion. jag vet inte hur jag ska få honom att sluta. har pratat med ägaren men hon säger bara att han aldrig är så när hon rider (hur längesen nu det var). någon som har några bra tips på hur jag ska få honom att sluta dumma sig?
Omöjligt att svara på för någon här utan att se situationen. Är det du som inte behärskar hästen? Är hästen verkligen för pigg? Är det något annat?
 
jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att rida alla, därför står han mest i hagen. när jag rider ut på honom brukar han kasta av mig och vara jättepigg. jag antar att det är för att han får för lite motion. jag vet inte hur jag ska få honom att sluta. har pratat med ägaren men hon säger bara att han aldrig är så när hon rider (hur längesen nu det var). någon som har några bra tips på hur jag ska få honom att sluta dumma sig?

Det låter farligt, tänk på att du kan skada dig ordentligt när du faller av!

Du behöver hjälp - antingen av ägaren eller av någon annan som kan vara med och se vad som händer. Rid inte själv någon mer gång.

- och sluta tänk att hästen "dummar sig". Hästar fungerar inte så, de reagerar logiskt utifrån sin kropp och sina behov. Det kan vara smärta, det kan vara dålig ridning, det kan vara energi, det kan vara stress, det kan vara massa saker. Men inte att hästen är "dum".
 
Det kan ju även bero på någon form av obehag. Behöver inte alls bero på överskottsenergi. Ganska omöjligt att komma med råd utan att veta mer om situationen tyvärr.
@hejkompisar Som Sirap säger, om inte hästen är riden på väldigt länge, så kan det vara så att hästen tappat muskler, gått upp/ner i vikt... på annat sätt ändrat sig så att utrustningen - exempelvis sadelbredd och så vidare inte längre passar. Det är det första du bör se över om utrustningen passar hästen och att hästens sadel ligger bra och inte glappar, ligger platt, nyper och så vidare. Du och jag vet själva hur obehagligt det är med kläder som sitter åt, eller hänger... :heart
 
Hästar brukar inte "dumma sig" bara för att vara dumma även om det känns som så ibland. Den har helt enkelt inga andra bra sätt att tala om att något är fel. Det kan handla om otrygghet att lämna sitt hem ensam med dig, utrustningen är felplacerad och klämmer, annan typ av smärta eller störning som djur i skogen. Min häst stegrar sig eller backar om man är för hård i handen och håller henne för kort. En plötslig studs åt sidan brukar oftast handla om det där berömda spöket i diket. När hon växer fast i backen så handlar det oftast om att någon/något är i skogen och hon förstår inte vad det är.
En pigg och glad häst kan göra glädjeskutt och sparka bakut av lycka över att äntligen få komma ut och springa. Jag tror du får fundera på vad som egentligen händer när du ramlar av och varför. Ta hjälp av ägaren till hästen.

Något jag insåg för några år sedan när jag skulle promenera med min då nyinköpta häst var att när jag krävde att hon skulle följa mig så blev hon tvungen att lämna tryggheten i hagen, kompisarna och maten. Självklart ifrågasatte hon varför hon skulle lämna allt detta för att följa mig. Hade jag suttit på hästryggen hade hon förmodligen försökt vända om, backa och eventuellt stegra eller bocka för att få ta sig hem igen. Så jag började från backen och jobbade med små steg tills vi kommit fram till det mål som jag hade. En trygg häst som gärna följer med ut på äventyr. Jag är fortfarande nybörjare när det gäller häst och lär nog så förbli för det finns alltid mer som man kan lära sig utav en häst.
 
Han dummar sig inte, men ägaren gör det.

Byt stall och häst till en som är mer lämplig :).

Jag håller med!

Det är inget du kan ändra på med en ridtur i veckan. Oavsett vad anledningen är: överskottsenergi eller annat så kan du inte göra mycket med bara en gång i veckan och det är stor risk att du skadar dig. Sluta rida där och leta efter en annan medryttarhäst som fungerar bättre och som inte kastar av dig.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
813
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
905
Senast: Ajda
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 190
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp