Hästen omöjlig ensam

Bonden

Trådstartare
Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att han kom till ägaren vid 4 eller 5, så han har haft samma ägare en stor del av sitt liv och känner till området.
När jag började ta hand om honom kunde han inte stå stilla när han blev omskött, han var otroligt stressad och osäker, men idag står han och sover när man borstar eller pysslar och är så mycket säkrare i sig själv.

När man rider ut i par eller grupp är han jättefin, underbara gångarter, pigg och framåt. Problemet kommer när han är ensam. Jag har jobbat mycket med honom från marken, promenader och mentalt, och även ridit ut på honom själv ett par gånger. Det gick bra två eller tre gånger, han var tittig och lite stressad, stegrade och bockade en eller två gånger men efter några minuter har han gått fram igen och blivit berömd, klappad, godis etc.
Den fjärde gången, vilket var för två veckor sedan, gick det riktigt dåligt. Vi kom till stället där han alltid stannar (vi rider samma runda, en ca. 3km runda där han typ hela tiden ser stallet + han är väldigt van denna runda) och han fryser fast. Som vanligt. När jag börjar driva på börjar han först backa, sedan bocka och sedan börjar han stegra mer och mer, högre och högre. Han är liksom okontaktbar i princip.
Till slut tröttnar jag, sitter av och leder honom hela rundan. Han går, men är osäker och går med mulen precis vid min axel.

Till saken hör att han endast rids lördag söndag när jag är där, och att han är relativt grön i utbildningen. Jag tycker ofta att han har föl eller ungästbeteende kvar, och detta är nog inte så konstigt egentligen eftersom han inte blivit riden så mycket. I och med att han inte kan ridas ut själv och nu i princip inte ens promeneras själv, (det går men han kan börja stegra osv) så blir det ofta att han står i veckorna. När jag är där rider jag, jobbar mentalt eller tar en promenad med honom.
Nu i helgen när jag red var han lika illa. Ägaren var med och trots att hon gick först stegrade han högre och högre, bockar, vänder tillbaka osv.

Jag misstänker att han är väldigt missnöjd med sitt bett, och ska byta. Han är en häst som kräver mycket motion och tas om hand i princip varje dag, han blir liksom odräglig när han står under längre tid.
Egentligen förstår jag varför han är på det här sättet, problemet är liksom vad jag ska göra. Jag älskar honom så mycket, och i stallet och i hagen är han underbar. Han gnäggar, kommer fram i hagen, följer efter mig som en hund och älskar gos och pyssel. Men han är så sjukt rädd, hispig och osjälvsäker. Och problemet blir ju när det blir farligt.

Jag kan ge mer kontext om någon undrar, men jag håller här för nu. Tack på förhand!
 
Är han likadan på vägen tillbaka till stallet som på vägen bort från stallet?

Min medryttarhäst stannade i början med mig men alltid på vägen bort från stallet. Så jag löste det genom att leda henne (det funkade alltid bra) bort och rida hemåt. Efter ett tag kunde rida hela rundan. Men hon var inte alls lika illa som det du beskriver och följde alltid med när man ledde henne.
 
Somdu skriver, hästen verkar behöva motioneras fler dagar i veckan. Jag har också en reaktiv häst som ibland vill HEM vid uteritter och jag hade inte fått för mig att försöka rida ut om hästen var understimulerad från början. Går det inte att försöka få hästen till en lite mer jämn arbetsfördelning? Kanske i alla fall arbete fyra dagar i veckan, för att göra förutsättningarna för att lyckas på helgen lite bättre?
 
Somdu skriver, hästen verkar behöva motioneras fler dagar i veckan. Jag har också en reaktiv häst som ibland vill HEM vid uteritter och jag hade inte fått för mig att försöka rida ut om hästen var understimulerad från början. Går det inte att försöka få hästen till en lite mer jämn arbetsfördelning? Kanske i alla fall arbete fyra dagar i veckan, för att göra förutsättningarna för att lyckas på helgen lite bättre?
Ibland har han promenerats lite under veckorna, jag ska försöka prata med ägaren om hon skulle hinna med det. Märker nämligen sjuk skillnad när han motionerats i veckan. Tack!
 
Är han likadan på vägen tillbaka till stallet som på vägen bort från stallet?

Min medryttarhäst stannade i början med mig men alltid på vägen bort från stallet. Så jag löste det genom att leda henne (det funkade alltid bra) bort och rida hemåt. Efter ett tag kunde rida hela rundan. Men hon var inte alls lika illa som det du beskriver och följde alltid med när man ledde henne.
Han brukar gå på hemvägen, så det är absolut något jag kan testa. Dock har jag varit med om att när jag suttit upp på hemvägen har han vänt tillbaka vägen vi gått och stegrat osv. Men det är nu på senare han blivit såhär illa. Tack för ditt svar!
 
Han brukar gå på hemvägen, så det är absolut något jag kan testa. Dock har jag varit med om att när jag suttit upp på hemvägen har han vänt tillbaka vägen vi gått och stegrat osv. Men det är nu på senare han blivit såhär illa. Tack för ditt svar!

Jag tror att det är viktigt att han får en trevlig upplevelse på era rundor. Att bara göra det som funkar så att hans förväntning är att det ska bli trevligt när du kommer.
 
Du har rätt! Ska försöka ta det lite mer i hans takt, det är lätt att köra på när det går bra och glömma att han kan bli osäker.
 
Du har rätt! Ska försöka ta det lite mer i hans takt, det är lätt att köra på när det går bra och glömma att han kan bli osäker.


Om han har mycket överskottsenergi på helgen när han stått hela veckan kan du kanske prova att longera innan du ger dig ut på rundan? Tänker eftersom du märker skillnad när han gått mer i veckorna.
 
Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att han kom till ägaren vid 4 eller 5, så han har haft samma ägare en stor del av sitt liv och känner till området.
När jag började ta hand om honom kunde han inte stå stilla när han blev omskött, han var otroligt stressad och osäker, men idag står han och sover när man borstar eller pysslar och är så mycket säkrare i sig själv.

När man rider ut i par eller grupp är han jättefin, underbara gångarter, pigg och framåt. Problemet kommer när han är ensam. Jag har jobbat mycket med honom från marken, promenader och mentalt, och även ridit ut på honom själv ett par gånger. Det gick bra två eller tre gånger, han var tittig och lite stressad, stegrade och bockade en eller två gånger men efter några minuter har han gått fram igen och blivit berömd, klappad, godis etc.
Den fjärde gången, vilket var för två veckor sedan, gick det riktigt dåligt. Vi kom till stället där han alltid stannar (vi rider samma runda, en ca. 3km runda där han typ hela tiden ser stallet + han är väldigt van denna runda) och han fryser fast. Som vanligt. När jag börjar driva på börjar han först backa, sedan bocka och sedan börjar han stegra mer och mer, högre och högre. Han är liksom okontaktbar i princip.
Till slut tröttnar jag, sitter av och leder honom hela rundan. Han går, men är osäker och går med mulen precis vid min axel.

Till saken hör att han endast rids lördag söndag när jag är där, och att han är relativt grön i utbildningen. Jag tycker ofta att han har föl eller ungästbeteende kvar, och detta är nog inte så konstigt egentligen eftersom han inte blivit riden så mycket. I och med att han inte kan ridas ut själv och nu i princip inte ens promeneras själv, (det går men han kan börja stegra osv) så blir det ofta att han står i veckorna. När jag är där rider jag, jobbar mentalt eller tar en promenad med honom.
Nu i helgen när jag red var han lika illa. Ägaren var med och trots att hon gick först stegrade han högre och högre, bockar, vänder tillbaka osv.

Jag misstänker att han är väldigt missnöjd med sitt bett, och ska byta. Han är en häst som kräver mycket motion och tas om hand i princip varje dag, han blir liksom odräglig när han står under längre tid.
Egentligen förstår jag varför han är på det här sättet, problemet är liksom vad jag ska göra. Jag älskar honom så mycket, och i stallet och i hagen är han underbar. Han gnäggar, kommer fram i hagen, följer efter mig som en hund och älskar gos och pyssel. Men han är så sjukt rädd, hispig och osjälvsäker. Och problemet blir ju när det blir farligt.

Jag kan ge mer kontext om någon undrar, men jag håller här för nu. Tack på förhand!
Just vid stegring kan du ha med dig en ballong el tunn plastpåse med vatten i. När hästen stegrar slår du helt enkelt påsen med vattnet rakt mellan öronen på hästen, hästen tror då att den slår huvudet i taket o slutar. Låter lite märkligt kanske men jag vet många som fått hästen att sluta stegra så här!
 
Just vid stegring kan du ha med dig en ballong el tunn plastpåse med vatten i. När hästen stegrar slår du helt enkelt påsen med vattnet rakt mellan öronen på hästen, hästen tror då att den slår huvudet i taket o slutar. Låter lite märkligt kanske men jag vet många som fått hästen att sluta stegra så här!
Jag fattar att stegring är livsfarligt, men det enda du gör med den metoden är ju att visa för hästen har rätt i att promenader är jobbiga och det händer obehagliga saker när man är ute själv.
 
Just vid stegring kan du ha med dig en ballong el tunn plastpåse med vatten i. När hästen stegrar slår du helt enkelt påsen med vattnet rakt mellan öronen på hästen, hästen tror då att den slår huvudet i taket o slutar. Låter lite märkligt kanske men jag vet många som fått hästen att sluta stegra så här!
Det där låter som en otroligt dålig idé tycker jag. Elakt mot hästen och extremt farligt för ryttaren. Bättre då att jobba med grundproblemet, hästen stegrar ju inte för att den tycker det är roligt utan det finns underliggande orsaker som man behöver reda ut och hjälpa den med. Dessutom lär en sådan metod bidra till ännu mer trauma och göra saker och ting sju resor värre för framförallt hästen, men även ryttaren.
 
Just vid stegring kan du ha med dig en ballong el tunn plastpåse med vatten i. När hästen stegrar slår du helt enkelt påsen med vattnet rakt mellan öronen på hästen, hästen tror då att den slår huvudet i taket o slutar. Låter lite märkligt kanske men jag vet många som fått hästen att sluta stegra så här!
Totalt livsfarligt och en metod som tillhör det gamla där den kan stanna kvar.

Just att använda vatten är för att hästen ska tro att det är blod som strömmar ner efter ha slagit i huvudet.
 
Totalt livsfarligt och en metod som tillhör det gamla där den kan stanna kvar.

Just att använda vatten är för att hästen ska tro att det är blod som strömmar ner efter ha slagit i huvudet.
Jag håller fullständigt med om din bedömning om denna relik till uppfostran. Låt den stanna i det förgångna.
Men just denna metod har alltid fascinerat mig. Hur har den som först kläckte idén tänkt att det ska funka i praktiken? Säg att jag är ute och rider på min häst, och så börjar den gå emot skänkeln och resa sig. Ska jag då gräva fram en medhavd påse med vatten ur jackfickan, måtta och sträcka mig så att jag når huvudet? Hur länge tänkte man att hästen står på bakbenen och vinglar? Och om den nu står tillräckligt länge, någon minut eller så, är det inte bättre att glida av? De hästar jag varit med om som rest sig har samtliga gått emot skänkeln eller framåtdrivande hjälper av en eller annan anledning, mest rädsla, och jag har svårt att se att det skulle lösas med en påse vatten.

Finns fler reliker någon av er undrar över? Nej, då får vi nog starta en ny tråd, men vore kul att höra! 😊
 
Just vid stegring kan du ha med dig en ballong el tunn plastpåse med vatten i. När hästen stegrar slår du helt enkelt påsen med vattnet rakt mellan öronen på hästen, hästen tror då att den slår huvudet i taket o slutar. Låter lite märkligt kanske men jag vet många som fått hästen att sluta stegra så här!
Oj! Den otroligt korkade och fullkomligt livsfarliga grejen är det nästan 25 år sedan jag hörde. Då av en mycket okunnig person som hade hört om det i sin barndom. Som tur var hann de aldrig bete sig så illa mot hästen. En mycket förbannad instruktör förklarade att det där är djurplågeri och så gör vi inte här. Att göra så är att lära hästen att det kvittar vad du gör, jag kan alltid vara grymmare mot dig så det är lika bra du lägger av, dvs. man lär hästen inlärd hjälplöshet. Det är väldigt mycket bättre att lära hästen att hen kan vara trygg med en. Att en häst beter sig så när man rider iväg ensamma betyder att hen faktiskt inte är trygg nog med en. Trygghetskapitalet är för litet och behöver byggas upp.
 
Totalt livsfarligt och en metod som tillhör det gamla där den kan stanna kvar.

Just att använda vatten är för att hästen ska tro att det är blod som strömmar ner efter ha slagit i huvudet.
Precis. Jag har också hört allt ifrån varianten där man istället använder ett ägg (lättare att hålla i handen men knappast något en häst med lite lugg märker av.) till att man smäller hästen mellan öronen med baksidan av spöt.

Tack och lov vet jag inte av en enda människa som faktiskt provat det ena eller det andra.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 362
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 861
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp