Hästen tappar hår på öm has?

Everald

Trådstartare
Är rådvill över min ena häst som förra veckan över en natt blev fruktansvärt öm och kokhet på fram- och insidan av ena hasen. Ingen hälta men rörde sig lite stelt om han drog på i hagen. Ringde veterinär som rådde mig att kyla men avvakta i några dagar för vidare undersökning om ingen förbättring skett. Lät hästen stå utan behandling första natten, då hade ömheten avtagit nästa dag men då jag kylde samma kväll var hästen nästa morgon lika öm som på dag ett. Upphörde med att kyla och ömheten gick åter ner. Två dagar senare tappade hästen plötsligt all päls i en stor fläck på insidan av hasen, kort därpå kom veterinären ut och ansåg att hästen hade någon form av hudinflammation. Fick smörja in med hydrokortison och återkomma efter helgen om ingen förbättring skett. Nu har jag smort i två dagar och hästen tappar mer päls för varje gång. Svårt att bedöma om han har ont eller bara tycker det är obehagligt med den kalla salvan, men det är i alla fall inte lika illa som första dagarna då han mer eller mindre välte på stallgången.

Var jag ville komma med den långa bakgrundsinformationen var i alla fall om någon varit med om något liknande och vet exakt vad det kan röra sig om och hur det uppstått? Har ju kontakt med veterinär men fler erfarenheter och teorier skadar ju aldrig.
Både veterinären och jag tycker det är märkligt att det är så koncentrerat till hasen - hästen har alltid haft någon enstaka krusta på samma ben, men aldrig i mängder och har aldrig ömmat eller lossat päls. Min första tanke var en ledinflammation som visar sig genom att blodflödet går till skadan istället för att sköta om pälsen, men eftersom hästen inte är gallig trodde inte veterinären på det.
 
Tillägg: Det har inte flyttat in några nya hästar i stallet på sista tiden och det har inte gjorts några foderbyten, bortsett från att jag började ge Lantmännens Protect E-selen kanske 1-2 veckor innan ömheten uppstod; Upphörde dock med det redan tidigare i veckan ifall att det kan ha haft påverkan.
 
Att den tappar päls kan bero på att den varit svullen, om den nu var rejält svullen. När huden blir så utspänd som den blir vid kraftig svullnad så "dör" det yttre hud skiktet när det drar ihop sig. Det kan på ett djur med päls leda till att också pälsen lossnar. Jag såg det på en bagge vi hade som blev stucken av en geting i ansiktet och svullnade upp i hela huvudet. När han sedan blev normal igen flagade det yttre hud skiktet av och även pälsen.
 
@Everald är det möjligen liggsår hästen kan ha på hasen? (Utifrån det du skriver att den "alltid haft en kal fläck där" osv ?
Vissa hästar får ju lätt liggsår just på hasen - även om de tekniskt sett har tillräckligt med strö i boxen så om ströet flyttar på sig - ffa spån så får de det lätt ?

Utöver det kan det kanske vara hårsäcksinfl - om det blir som små krustor och pälsen lossnar ?
Jag hade inte kletat på kyllera osv vintertid alls .
 
@Masse Han har, vad jag sett, inte varit svullen alls. Bara extremt öm och varm.

@mackan Hästen har alltså inte haft några kala eller hårlösa fläckar på benet eller övriga delen av kroppen tidigare, endast någon enstaka krusta åt gången (inte synliga med blotta ögat och pälsen har inte lossnat) och då inte koncentrerat till hasen. Det är i alla fall inte ett liggsår.
 
Låter som någon bakterie/svampinfektion i huden. Prova att tvätta med klorhexidinschampo som ska sitta på 10 minuter (om jag minns rätt) sedan sköljas av
 
@Everald min tanke var utifrån det du skrivit att hästen alltid haft ngn enstaka krusta i området tidigare.

Dock håller jag med dig om att om hästen är så extrent varm och öm helt plötsligt så är det något annat . Om den dessutom ser ut att inte röra sig rent i hagen (har jag tolkat det rätt?) så är det nog säkerligen något annat.

Kollade din veterinär hästen annat än att skriva ut salva ? Dvs visades /kollades hästen på lina /rörelsemässigt ?

Varför använder du kyllera vintertid ?
 
Senast ändrad:
@Tora Jag kan för mitt liv inte komma på vad det skulle vara, bara. Veterinären undrade om jag lindat hasen eller använt skydd, men det har jag inte.

@Lindsen Ska kika på det. Tack!

@mackan Han rör sig knackigt om han bränner på i trav eller galopp i hagen. Nej, veterinären kände och tittade på området och rekommenderade salva för hudinflammation.
Varför skulle jag inte använda kyllera vintertid?
 
@Everald om hästen inte rör sig rent I fri trav i hagen (och även galopp där sällan hälta syns ) och har värme och ömhet punktspecifikt på hasen, och veterinären tycker att den troligtvis har ngn hudåkomma och ordinerar salva , hade jag velat kolla den med en annan veterinär med ett lite mer grundläggande tänk som kollat igenom den rörelsemässigt .
Den veterinär du hade hemma kollade alltså inte öht hur hästen rörde sig eller ? Så som jag fattat dina svar och redogörelser ?
 
Senast ändrad:
@mackan Som sagt, nej. Veterinären tittade och kände på det pälslösa området, ansåg att det inte rörde sig om en led- eller senskada då hästen inte var gallig och inte reagerade på tryck, och menade att det måste vara någon form av hudinflammation eller svamp på grund av hur det pälslösa området såg ut samt krustorna på övriga benet. När vi talades vid på telefon innan hästen tappat pälsen begärde jag ultraljud då jag själv var orolig för senor och leder, men hen ansåg att det inte behövdes då symtomen inte tydde på skador av den arten. Själv har jag ingen aning. Jag anlitar andra för deras expertis, betalar och ser glad ut.
 
@mackan Som sagt, nej. Veterinären tittade och kände på det pälslösa området, ansåg att det inte rörde sig om en led- eller senskada då hästen inte var gallig och inte reagerade på tryck, och menade att det måste vara någon form av hudinflammation eller svamp på grund av hur det pälslösa området såg ut samt krustorna på övriga benet. När vi talades vid på telefon innan hästen tappat pälsen begärde jag ultraljud då jag själv var orolig för senor och leder, men hen ansåg att det inte behövdes då symtomen inte tydde på skador av den arten. Själv har jag ingen aning. Jag anlitar andra för deras expertis, betalar och ser glad ut.

Ok ?
Jag har jättesvårt att förstå dina redogörelser känner jag ... först att hästen är jättevarm och framför allt öm i området och besvärad vid rörelse i hagen men inget veterinär kollat ? och att du nu enligt egen utsago krävt ultraljud osv utan tidigare utredning ? Samtidigt som ingen veterinär ens basalt kollat hur hästen rör sig men du fått salva att smeta på pga någon hudinflammation osv ?
Förlåt men jag förstår inte ?
 
@mackan Nej, jag har märkt det eftersom du redan i första posten drog slutsatser utefter något jag inte skrivit. Jag förlåter dig, dock. :)

1. Hästen blev öm och varm.
2. Jag ringde veterinär, redogjorde för vad som hänt hasen och uttryckte (krävde, enligt dig, då) att jag gärna ville göra ett ultraljud eftersom jag var orolig för ligamentskador.
3. Veterinär rådde mig att kyla det ömma området och avvakta för att försäkra mig om att hästen inte bara fått en smäll och fått ett blåmärke.
4. Jag kylde, området blev ömmare.
5. Hästen tappade pälsen på området.
6. Veterinär kom ut, kände och tittade på det pälslösa området och tyckte inte att ultraljud eller annan undersökning var aktuell då hen ansåg att utseendet på pälstappet ihop med krustor på benet tydde på att hästen hade en hudinflammation.
7. Veterinär ordinerade hydrokortison över helgen och bad mig återkomma om ingen förbättring skedde.
8. Hästen började tappa mer päls efter att jag började smörja med hydrokortison.

OK?
 
Nu har hästen tappat päls typ 4×4 cm på knäet på samma ben men är däremot inte öm där, relaterat eller inte? :confused: Vad sjutton kan det här vara?
 
Nu har hästen tappat päls typ 4×4 cm på knäet på samma ben men är däremot inte öm där, relaterat eller inte? :confused: Vad sjutton kan det här vara?
Jag träffade igår en häst som ganska plötsligt för ett par år sedan fick något som liknade det du beskriver på ena benet. I olika omgångar är det varmt, lite svullet, tappar lite päls, huden blir skör och får lätt sår. Av en slump träffade de en veterinär som sett något liknande och som tog en biopsi, det visade sig vara någon skum autoimmun grej. Därefter har hästen det här området på ena benet där det ser ut sådär mer eller mindre hela tiden och det var visst inget annat att göra än att smörja med fet salva ungefär.
Så hör med veterinärern om de kan ta en biopsi, oavsett vad det är för hudproblem så lär man ju vilja veta vad det är för att veta exakt vad för salva man ska behandla med...
 
@skuggi Ja, jag kontaktade två olika veterinärer idag som båda föreslog biopsi, så det ska tas imorgon. Den veterinär som inte sett hästen tidigare tyckte först symtomen lät som tecken på en ligament- eller senskada, men när jag kom till det plötsliga pälstappet på knät trodde hen också på något hudrelaterat men kunde inte sätta fingret på vad. Känns verkligen som något som är just skumt i vilket fall, inga förändrade rutiner eller nya hästar/människor i stallet och jag har haft hästen i två år utan att ha sett tecken på något liknande...
 
@skuggi Ja, jag kontaktade två olika veterinärer idag som båda föreslog biopsi, så det ska tas imorgon. Den veterinär som inte sett hästen tidigare tyckte först symtomen lät som tecken på en ligament- eller senskada, men när jag kom till det plötsliga pälstappet på knät trodde hen också på något hudrelaterat men kunde inte sätta fingret på vad. Känns verkligen som något som är just skumt i vilket fall, inga förändrade rutiner eller nya hästar/människor i stallet och jag har haft hästen i två år utan att ha sett tecken på något liknande...
Den där som jag träffade hade inte heller varit utsatt för något, utan det var något autoimmunt som bara "slog till" en dag. Hoppas de hittar felet :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 556
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 198
Hästvård Det känns som att jag i princip bara startar trådar om sjuka hästar här, men just nu är det så mycket problem. För det första vill jag...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 194
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp