Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Måste ju också sålla mig till dom som tycker att detta är ganska LÖJLIGT. I så fall borde man ta lika mycket krafttag mot andra allergener som rökning, parfym och övriga djursorter.

Visst ska man tänka lite som häst/djurmänniska och inte handla i stallkläderna (oavsett om de luktar illa eller inte) eller i håriga kläder (svårt!) osv.
Men får man inte åka i stallkläder på bussen så ska man inte heller få ha hund (eller andra djur) med sig!! Och inga rökare får stiga ombord heller för jössenam!!! De stinker ju VÄRST av alla typ. För att inte tala om alla som använder parfym! :eek:
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

*kl*

Sist när jag åkte buss, i stallkläder kan ju tilläggas, hade jag bytit om hade jag missat bussen och fått vänta en timme på nästa, buss som jag måste beställa en timme innan jag ska åka med den, så var det lördagkväll och det stank som en hel parfymaffär i hela bussen. Det var folk som skulle gå ut och festa på kvällen. Frågan är hur man löser det, hade det hjälpt om jag hade bytit om när alla andra stinker parfym?
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Måste ju också sålla mig till dom som tycker att detta är ganska LÖJLIGT. I så fall borde man ta lika mycket krafttag mot andra allergener som rökning, parfym och övriga djursorter.

Visst ska man tänka lite som häst/djurmänniska och inte handla i stallkläderna (oavsett om de luktar illa eller inte) eller i håriga kläder (svårt!) osv.
Men får man inte åka i stallkläder på bussen så ska man inte heller få ha hund (eller andra djur) med sig!! Och inga rökare får stiga ombord heller för jössenam!!! De stinker ju VÄRST av alla typ. För att inte tala om alla som använder parfym! :eek:
Håller med!
Parfym är onödigt lidande för andra människor. Jag tycker att husdjur är en sjävlklarhet på sätt och vis, man kan inte kräva att alla ska göra sig av med djur, de måste ju få finnas. Men man kan ju vara noga med kläder framförallt om man vet någon på tex jobb som är känslig. Men rökare och parfymbomber :devil: Det är så onödigt.
Bort med dom från bussar, pubar och affärer. Så att jag kan gå ut utan att åka bambulans :mad: :angel:

*kl*

Sist när jag åkte buss, i stallkläder kan ju tilläggas, hade jag bytit om hade jag missat bussen och fått vänta en timme på nästa, buss som jag måste beställa en timme innan jag ska åka med den, så var det lördagkväll och det stank som en hel parfymaffär i hela bussen. Det var folk som skulle gå ut och festa på kvällen. Frågan är hur man löser det, hade det hjälpt om jag hade bytit om när alla andra stinker parfym?
Helt sant :bow:
:mad:
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Kl

Hur gör man med tex bönder och veterinärer? Brukar möta min veterinär när hon stressar in på den lokala matbutiken efter jobbet.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Inte Ung:
Men då visar / visade du ju stor hänsyn! Och att då och då eller i undantagsfall duscha på jobbet är väl mer än okey. (Jag tycker det är orimligare om det sätts i system att komma i hästkläder till jobbet och kräva tid för en dusch varje dag.) På många större arbetsplatser finns sådana möjligheter. Det är svårare på de mindre antar jag. Fick själv duscha hos en kollega när vårt vatten var avstängt.

Sant är att en arbetsplats med tokkänsliga hyperallergiker antagligen av arbetsmiljöskäl måste ge större möjligheter för övriga anställda att t ex byta om till arbetskläder och duscha. Och då på arbetstid.

Det är sällan fråga om sådan tokkänslighet att anpassningen blir orimlig. För många allergiker jag känner tycks det vara stor skillnad på att träffa folk som har katt / hund / häst hemma (med ev enstaka kontakt stallkläder / arbetskläder) och att träffa någon som kommer direkt från ett stall, med en stor mängd olika allergener på och kring kropp och hår. Någon tål husdjursägare betydligt sämre, men tål å andra sidan de förebyggande medicinerna rätt väl, så det jämnar väl ut sig.

Olgaklara - Min formulering betyder just det du skriver, jag är inte dum i huvudet om du tror det, möjligen dålig på att formulera mig. Så, förtydligande:
Astmatiker är ofta allergiker - fler som barn än som vuxna, men hos de barn där allergin inte växer bort stannar även astman, allergiutlöst sådan.
Astma finns även utan allergi och förvärras som du skriver av ansträngning, stress eller luftrörssjukdomar. Eller parfym och rök, eller annat. (Mitt livs enda astmaanfall var utlöst av hastiga luftförändringar: fuktig varm till torr kall flera gånger under en kväll ledde till akutbesök. Ingen allergi där.)

Alla allergiker är självklart inte astmatiker. Det finns en massa andra jobbiga allergiska reaktioner, svullnade tungor inte minst, som man kan få. Och inte bara av mat eller getingstick, utan i vissa fall av t ex mjäll från djur. Lättare reaktioner som snuva och rödögdhet är väl vanligast, men det är just sådana som, om personen utsätts för flera olika retningar samtidigt, kan leda till allvarligare reaktioner. T ex en person som är allergisk mot gräs- och björk pollen, kvalster, katt och häst, kan under pollensäsongen få kraftigare reaktioner mot katt och häst än annars.

Jag har fått en enda kraftigare allergisk reaktion av fragment från en (1) perserkatt, svällde upp kring ögonen tills jag vart blind och läpparna svällde upp till tjocka korvar. Var mest förvånad eftersom jag vid tillfället själv hade flera katter och inte reagerade på dem. (Och ja, jag försökte gå hemifrån utan att bada i katthår.)

Allmänt:
Jag tycker bara inte det är rimligt att inte ens försöka visa hänsyn. De flesta av er gör säkert det (hoppas jag), men protesterar av princip ("ska inte de anpassa sig tänker inte jag"). Min filosofi är att var och en gör vad den kan - allergikerna förser sig med mediciner i den mån det är rimligt för dem, husdjursfolket sitter i den allergiovänliga delen av bussen, rökare hålls utomhus och parfym används sparsamt och hästfolk byter åtminstone skor och ytterkläder innan de åker kollektivt. Och tvättar sig där möjlighet finns.

För det är faktiskt obekvämare för allergikern att komma till jobbet och se ut som en uppsvälld padda, eventuellt behöva lägga några timmar hos doktorn och sedan inte kunna prestera på topp på hela dagen för att kroppen tror sig vara sjuk, än för hästmänniskan att ta sig de 5 minutrarna extra, i eller utanför stallet.

Det är också klart att det är skillnad på vilken miljö man befinner sig i vad som är rimligt och inte. Ute på landet kan man inte räkna med en djurfri eller särskilt allergivänlig miljö, men i stan måste man nästan kunna göra det (i offentliga lokaler), för var annars skulle man hålla hus som just djuröverkänslig?
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Inte Ung:
Men då visar / visade du ju stor hänsyn! Och att då och då eller i undantagsfall duscha på jobbet är väl mer än okey. (Jag tycker det är orimligare om det sätts i system att komma i hästkläder till jobbet och kräva tid för en dusch varje dag.)
För mig gick ju detta bra.
Jag har ju hästarna hemma.
Men de som har hästarna längs vägen till jobbet bör få möjlighet till ombyte och dusch om detta behövs om än inte på arbetstid.

Däremot så hämtar jag ibland barn på dagis och handlar i stallkläder.
Att avbryta stallarbetet och byta om hämta barn och sedan byta tillbaka blir för omständligt.
Andra kommer i arbetskläder, så det kan ju även jag göra.
Andra har med sig hunden eller kommer som höhögar i skördetid.
Vi bor ju liksom på landet i jordbruksbyggd.

Jag undrar fortfarande samma sak som förut:
Hur lång tid får anpassningen tillåtas att ta per dag?
Och hur mycket skall den få kosta?
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag tror att folk slår bakut för frågan är av principiell natur. Hur långt ska man kräva att omgivningen anpassar sig efter någon annans handikapp? Det var något ljushuvud i Lund som ville förbjuda hästdroskor i staden för några år sedan pga allergiker men då kom man fram till att då borde man i konsekvensens namn även förbjuda katter, hundar, björkar osv också och situationen skulle mao bli ohållbar.


Summa summarum: Man kan visa ett visst mått av hänsyn men det får inte handla om ett slags "minoritetens diktatur".
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

*kl*

Hur många får bevisligen besvär av människor som handlar eller åker buss i stallkläder? Finns det någon statistik på det?

Alltså inte hur många som är allergiska utan hur många som de facto känner av besvär t ex i en mataffär?
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Är det någon som läst artikeln som startade denna tråd. Var i den står det att det ska bli förbjudet att åka buss med ridkläder? Jag förstår inte riktigt gnället på denna tråd. Har själv fått astma på äldre dagar, men kräver inte att alla ska anpassa sig efter det. Däremot så vet jag vad det innebär och kan jag hjälpa någon annan med att inte handla direkt när jag kommer från stallet så ställer jag upp på det. På samma sätt som jag inte öppnar en påse jordnötter eller sprayar parfym på flyget när de talat om att det finns allergiker ombord. Rökning är numera bannlyst på de flesta platser och man röker så vitt jag vet inte på bussen eller i affären så de argumenten att om "jag inte får åka buss i mina ridkläder så ska rökning förbjudas" köper jag inte.

Enligt artikeln så ska det undersökas hur just allergener från hästar sprids och påverkar allergiker. Det kan ju vara så att just allergener från hästar lättar sprids på bussar och dyl och då är det ju faktiskt värre än om man har hund eller katt hemma. Dessutom tror jag att det är få katt eller hundägare som går runt med kläderna fulla med katt och hundhår på sig på samma sätt som man har när man kommer direkt från stallet.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Att visa hänsyn:

Du flyttar på dig för en rullstolsbunden av respekt. Den rullstolsbundna har inte själv valt att sitta i rullstol. Han är bunden till sin rullstol.

En allergiker är bunden till sin allergi på liknande sätt. Allergi är inget självvalt utan något som kan drabba en person på vitt skilda sätt. Den största skillnaden mellan en rullstolsbunden och en allergiker är att den rullstolsbundnas funktionshinder syns tydligt vilket en allergikers inte gör. Trots att allergier inte syns tydligt är det viktigt att visa hänsyn mot dessa.

En del allergiker berörs ytterst lite utav sina allergier utan behöver enbart ta medicin i förebyggande syfte. För andra kan allergener från t.ex. hästar leda till långa sjukhusvistelser och resor med ambulans.

Vi, i Unga Allergiker, har tagit fram begreppet ”Allergist”. Ett ord som för oss innebär en person med astma/allergi som trots sin sjukdom lever ett givande liv och gör de saker som hon vill, utan att behöva vara orolig för sin astma/allergi.

Vi menar inte att man ska göra saker som inbegriper saker man inte tål, såsom ridning för pälsdjursallergiker. Vi uppmuntrar dem däremot att våga testa nya saker de inte trodde att astmatiker/allergiker kan göra. En allergist är en person som upptäcker världen utan att ständigt vara rädd och orolig för att bli sjuk.

Vi vänder oss till Er, hästmänniskor, och ber Er visa samma hänsyn för oss som ni visar för rullstolsbundna.

Tänk att då ni åker i stallkläder med kollektivtrafiken kan leda till en människas resa till akuten. Är Du beredd att riskera en medmänniskas liv för att Du inte orkar byta kläder eller tvätta händerna efter ridning?

Denna diskussion handlar om att visa hänsyn för sina medmänniskor. Det kommer aldrig att bli så att inga former utav allergener kommer att förekomma i kommunaltrafiken, men att be Er visa hänsyn för allergiker är ett steg på vägen.

”Ett litet steg för människan men ett stort steg för mänskligheten” – Neil Armstrong

Med vänliga hälsningar
Unga Allergikers Riksstyrelse
http://www.ungaallergiker.se


erika@ungaallergiker.se
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Visst kan jag visa hänsyn i RIMLIG omfattning... men en sak som jag aldrig kommer att acceptera är allergiker som inte visar hänsyn till folk på landet. Är man superallergisk så får man se till att bosätta sig inne i STAN och ge fan i att klampa ut på landsbygden och kräva att folk där ska anpassa sig till allergiker.

Och jag anser att man kan kräva av allergiker att dom skall se till att medicinera så mycket som det överhuvudtaget är möjligt för att minska sitt handikapp. Att inte ta till de mediciner som finns att tillgå idag är som att bryta benet och sedan vägra att gipsa...

En bonde kan knappast springa iväg för att duscha och tvätta håret och byta kläder bara för att i skördetid åka iväg till järnhandeln för att fort som fan få tag i en M12:a.

MEN, man kan begära av folk som åker till och från den lokala ridskolan i anslutning till stad/tätort byter kläder innan dom åker kommunalt... det medför sällan några större problem, egentligen.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Är Du beredd att riskera en medmänniskas liv för att Du inte orkar byta kläder eller tvätta händerna efter ridning?

Men är en människa verkligen beredd att riskera livet för att åka buss?

Det må verka enkelt att byta om och tvätta händerna.
Men det är inte alltid det.
Stall har inte som standard att ha toalett, omklädningsrum och handfat med varmvatten.
En sådan standard där alla stall har det kostar pengar.
Hur mycket skall hänsynen få kosta en hästägare?
500:- mera i månaden eller kanske 1 000:- mera i månaden?
För att risken finns att en gång av 100 gånger så sitter det en hyperallergisk person på bussen.
Jag tror faktiskt att det blir svårt att motivera.

Sätt ett pris det får kosta!
Och sätt en tid som det får ta!
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag håller med dig.
Jag som är kraftigt parfym/rök allergisk åkerALDRIG buss, delvis för att jag har körkort, men också för att det finns korkade människor som sprayar ner sig så det STINKER! Även om man inte är allergisk sticker det i näsan..

I vanlig mängd, såvida det inte är något superstarkt som tex axe (spysmiley*) så lider jag inte så mkt, lite kli i näsan eller handlederna.

Så jag tycker folk kan tänka sig lite för, man förlorar INGET på att minska på parfymen, eller att gå iväg när man röker..


Men som inte_ung skriver så finns det inte alltid tvätt/ombyts möjligheter i stall.. :smirk:
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Det är samma med mej.
Jag tål inte parfymer och inte katter.
Ska alla som har katt eller har parfym på sej också ta hänsyn till mej?

Nu har jag ju stall hemma så jag behöver aldrig vistas bland folk med stallkläder. Men jag har förut varit tvungen att kila in i en affär med hästkläder......
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Det gäller att visa hänsyn i bägge riktningar.

För allergiker att ha med sig medeciner på bussar/tåg och att använda de förebyggande medecinerna och för personer med, i detta fall, häst försöka byta kläder innan de åker från stallet.
Alla stall har inte förutsättningarna för omklädningsrum och dusch men de flesta stall brukar ha sadelkammare och där kan det finnas möjlighet att byta om.


Som Tacitus skriver:
man kan begära av folk som åker till och från den lokala ridskolan i anslutning till stad/tätort byter kläder innan dom åker kommunalt... det medför sällan några större problem, egentligen.


Vi kan aldrig tvinga någon att visa hänsyn vi kan enbart be dem visa det.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

MEN, man kan begära av folk som åker till och från den lokala ridskolan i anslutning till stad/tätort byter kläder innan dom åker kommunalt... det medför sällan några större problem, egentligen.

PRoblemet är att de flesta stall ligger ganska långt ut från stan och bussarna går rätt sällan. Har man att välja på att byta om och missa bussen och vänta två timmar på nästa eller inte byta om och hinna med bussen och komma hem i rimlig tid så är valet för mig det senare.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Visst kan jag visa hänsyn i RIMLIG omfattning... men en sak som jag aldrig kommer att acceptera är allergiker som inte visar hänsyn till folk på landet. Är man superallergisk så får man se till att bosätta sig inne i STAN och ge fan i att klampa ut på landsbygden och kräva att folk där ska anpassa sig till allergiker.
Men är det egentligen problem med djur ute på landet och finns det substans bakom klagomål mot tex hästhållning? De allergener som sprids från tex betande hästar är mycket små. Är det inte värre för en allergiker i stan egentligen? Många i lägenheter har hundar och katter som går i trappuppgången. Är inte det värre än en häst i stall eller på bete 100 meter bort.

Vad jag vill ha sagt är att de restriktioner som ibland införs mot djuägare på landet är löjliga. Obland används skyddsavstånd på 500 meter till bebyggelse tex. Är det rimligt?
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

okej.. jag är inte allergisk..så kan tyvärr inte säga nått om den saken..:smirk:
Men i "mitt" stall, vilket är ett privatstall en bit utanför stan, finns det en liiiten sadelkammare. Visst där kan man byta om.. men om man har kläderna där och byter om där är kläderna så svinigt kalla att man kan dra på sig en förkylning.. och dte är väl inte meningen att man ska bli sjuk för att man annars kanske skulle ha utlöst ett alergiskt anfall hos någon?
och om man tar med sina saker i en kasse finns ju fortfarande partiklarna från hästarna där...
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Hu!
Det finns massor av saker som man kan vara allergisk mot.
Om hästmänniskor är "farliga" så är även hund och katt människor det. MASSOR med hår och stöv som sitter i kläderna. Men dessa kläder har man även på sig i skolan. För att inte tala om ägg som kan vara livshotande för en äggallergiker. Ingen borde få gå omkring i affären med ett paket ägg. Nötter likaså.
Världen är full av farliga saker när man är allergiker. Den är full av människor också.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

om jag har uppfattat artikeln rätt så ska ett utredande arbete inledas för att se om det går att förändra kollektivtrafiken och hästmänniskors attityd till det bättre för allergiker.. hur det nu blir med utredningen vet vi inte, det kanske inte ens blir någon skillnad från hur det är idag...

men jag tror att det är viktigt att försöka se på världen med nya ögon och se de problem en del personer har av att vi gör det vi tycker om, vara i stallet.

Jag ber er inte att ändra era livsstilar utan enbart att kanske tänka till en extra gång innan ni åker buss från stallet i finaste ridmunderingen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) ID-kontrollanterna slarvar med uppgifterna till hästpassen. Text och bild stämmer inte överens och Jordbruksverket uppmanar till...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp