Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

(samme vän väntar f ö sedan 2 månader på att få en tid hos allergimottagningen, eftersom medicinerna tog slut vid sista anfallet (krävdes flera doser))

Vad är det för ett kasst Landsting?
Jag ringer till min VC så får jag ett nytt recept på Apotekets dator.

Skall inte allergiker själva behöva anpassa sig efter sig sjukdom?
Är det alltid omgivningens sak att göra?
Som en hel skola på 650 elever med jordnötsförbud p.g.a. en allergisk elev.
Är det rätt att en person får styra de andra 649?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Tja, vi hade ju G. P. som stadsminister ett tag... :angel:

Det beror på. Livet i ett samhälle är anpassning, alla måste göra det, efter förmåga. Man kan inte anpassa sig genom att trolla bort sin sjukdom, tyvärr. Man kan välja allergi dagis / -skola om det är väldigt allvarlig allergi man har (det finns dock inte tillräckligt många sådana för att täcka de 15% som beräknas var aallergiska, om nu en lösning vore att skicka alla allergiker till slutna institutioner). Man kan medicinera i rimlig mängd. Man kan undvika att besöka folk med katt...
...OCH MAN KAN TVÄTTA HÄNDERNA NÄR MAN VARIT I STALL?! Alltså igen, perspektiv människor! De flesta allergiker anpassar sig väldigt för att undvika allergener som gör dem sjuka, för så kul är det inte med andnöd. De är inte allergiska för att jävlas!

Och t ex släktingen som blir så trött av de förebyggande medicinerna, råkar vara rätt välutbildad, hårt arbetande person, duktig på sitt jobb (inom medicin :angel: ) som betalar rätt mycket i skatt. Ska h*n medicinera sig trött och mindre arbetsförmögen för att husdjursägare inte håller sig hyfsat rena när de går till jobbet? Det är inte en bra sorts anpassning, det gynnar inte samhället i stort.

Jordnötsförbud f ö tycker jag är rätt rimligt på en skola, eftersom det är en sådan typisk anafylaktisk-chock-risk allergi, och jordnötter är helt onödigt i skola. Kan man förbjuda godis (som görs i många skolor idag för att undvika fetma) kan man väl förbjuda jordnötter?

Nä, självklart tycker jag inte att stall ska stängas pga allergiska grannar, iallafall inte om stallet var där först! (den diskussionen har också förts där jag bor, där enligt mig orimliga krav på allergisanering ställt) Men som sagt, bussen till sjukhuset som passerar ridhuset - skulle den då bara vara till för hästfolk som inte orkar cykla? Hästen är ett intresse, ingen nödvändighet. Det var ombyte och handtvätt här som gällde inför vistelse i offentliga lokaler, det tycker jag är högst rimliga krav.

Ang Landsting så visst, VC kan skriva ut de vanliga medicinerna, men så vitt jag vet (jag är inte allergiker av svårare slag) inte de starkare eller göra långtidsplaner och utredningar kring ev nya allergier. Och de är (här) ovilliga att göra det om allergiska symptom inte visats på ett par år (ja, även astmatiker!).
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

...OCH MAN KAN TVÄTTA HÄNDERNA NÄR MAN VARIT I STALL?!
Var då?
Det finns inte sådana möjligheter i alla stall.

Ska h*n medicinera sig trött och mindre arbetsförmögen för att husdjursägare inte håller sig hyfsat rena när de går till jobbet? Det är inte en bra sorts anpassning, det gynnar inte samhället i stort.
Innan man går till jobbet är ju oftast inget problem.
Då är man ju hemma.
Men om man tar vägen via stallet till jobbet så se ovan.
Var då?

Arbetsplatser kanske skall ha ett omklädningsrum för allehanda djurägare där de kan tvätta sig och byra om före arbetet?
För i det läget är det ju ett arbetsmiljöproblem.


Men som sagt, bussen till sjukhuset som passerar ridhuset - skulle den då bara vara till för hästfolk som inte orkar cykla?
Allergilinjer och bussar?
Vissa linjer och bussar/avgångar djurfria?


Det var ombyte och handtvätt här som gällde inför vistelse i offentliga lokaler, det tycker jag är högst rimliga krav.
Var skall man tvätta sig då, igen då?

Ang Landsting så visst, VC kan skriva ut de vanliga medicinerna, men så vitt jag vet (jag är inte allergiker av svårare slag) inte de starkare eller göra långtidsplaner och utredningar kring ev nya allergier. Och de är (här) ovilliga att göra det om allergiska symptom inte visats på ett par år (ja, även astmatiker!).
Jag är grav astmatiker.
Men mig tar de då hand om på alla de sätt.
Akut om så är.
Jag är mest känslig mot tobaksrök och mögel.
Det skulle kunna vara rent dödligt för mig.
Jag är därför van att anpassa mig, för som alla vet slutar inte världen att röka.
Jag kan numera gå på krogen - det är nytt.
Men åka tåg är svårt då perrongen är rena rökrutan.
Det är iofs busshållplatser också.

Men detta gör att jag vet att det faktikt går att klara sig bra i samhället även om man är allergiker.
Så jag förstår mig faktiskt inte på allt gnället.

Är du så gräsligt allergisk att du riskerar att dö av att någon med katt hemma suttit på ett buss-säte, så åk egen ren och sanerad bil i stället.
Det ger ju kontroll.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag begriper inte ditt resonemang - DU är allergisk och har häst, alltså ska alla andra allergiker stå ut med otvättade, oombytta hästmänniskor inpå sig? :confused: De har kanske alls ingen lust att umgås med några som helst djur, och heller inte dess närstående människor?

Nej men om HELA samhället skall anpassa sig så blir det problem och VARFÖR ta ut en enda grupp i detta som måste anpassa sig?!

Du håller dig borta från sjuka människor för att inte du ska bli sjuk. Men andra sjuka människor får inte undvika vad som gör dem sjuka (hästar)? Med mindre att de slutar gå ut / åka buss / gå och handla?

Bara en liten fråga? Har du åkt förkyld till affären någon gång?? Det har du säkert liksom många andra också gjort.

Tänkte du då vad som kunde hända??

Skall man låsa in alla som är lite förkylda för att det finns vissa som har lätt för att bli sjuka och till följd av det få stora asmatiska besvär??

Jag har en hyperallergisk släkting som blir väldigt trött av förebyggande medicin, dock inte vanlig inhalatormedicin (anger inte märke) - såpass att arbetsförmågan påverkas.

Det är säkert till viss del individuellt, men dagens mediciner ÄR betydligt bättre och varför tar du för givet att jag tar vanlig inhalator?? Nej jag går på både tabletter, cortison, ögondroppar och div olika inhalatorer. Även om jag försöker ta de så lite som möjligt. Men nja det enda som jag kan bli lite lite trött av är cortisonet som är ett direktverkande medel som tas vid akuta besvär. Att jag sedan har pencillin hemma konstant eftersom jag får svåra luftvägsinfektioner om jag skulle träffa på en person som är sjuk och bli smittad är en annan sak som är rätt besvärlig.

Men jag vet om dessa saker och kräver inte att andra skall apassa sig efter mig, det är ju faktiskt JAG som har problemen inte alla andra. Jag kräver inte att grannarna skall hugga ner sina björkar trots att jag inte tål dem etc

Var skall man sätta denna gräns??

Ta bort allt vad nötter heter??? Tomat??


Då går man inte med det i kroppen konstant. Jag har en vän som oftast tål pälsdjur i sin närhet, men drabbas samma person av ett litet fragment från nämnda djur i ögat eller näsan så blir det toksvullnad av sjuklig kaliber och akutmedicin. Då tvättar man sig rätt ofta. Men kanske inte när man intet ont anande sitter på en buss där en pälsdjursägare nyss suttit? (samme vän väntar f ö sedan 2 månader på att få en tid hos allergimottagningen, eftersom medicinerna tog slut vid sista anfallet (krävdes flera doser))

Väldigt väldigt underligt eftersom läkare skriver ut recept med flera uttag till de som är allvarligt allergiska :smirk:

2 månader :eek: Jag får tid samma dag här om jag behöver. Eller det räcker med att jag ringer till min läkare så skriver han ut till mig om jag nu skulle fått slut på speciellt betapreden eller inhalatorn.

Intressant att du inte kommenterade något om bekantingen som dog. Tuttut bilen var inte snabb nog för henne. Tur för dig att den varit det i dina fall. För uppenbarligen har även dina otroligt förutseende och felfria medicineringar fungerat sämre ibland?

Mina astmaanfall har i 99% varit luftvägsinfektionsbaserade vilket gjort att jag svullnat igen i luftstrupen i dessa fall hjälper inte astmamediciner utan endast antibiotika direkt i blodet :smirk: Dessa är inte utlösa av allergi vilket inte astma behöver! astma är inte likvärdigt med allergi vilket många glömmer bort!!!!

Jag vet dessutom när det börjar bli farligt och jag har varit inne ca 6ggr under mitt 30+ liv och det tycker jag inte är speciellt mkt

Jag vet inte på vilket sätt din bekant dog?? Var det av matallergi eller hjärtat??

Jag hatar argumentet folk får skylla sig själva. Jag har hört det i samband med att vi ryttare får skylla oss själva om vi slår ihjäl oss, eftersom det är en farlig hobby. Visst har vi alla ett ansvar, men man axlar det olika starkt och att ha lite empati med dem som tillfälligt är svaga kanske gör att man själv får igen det när man trillar dit och behöver det.

Det är ingen som skrivit att man får skylla sig själv om man har astma/allergi :confused:

Men däremot så ÄR det ju faktiskt du som väljer att rida OCH utsätta sig för risker. Det är liksom frivilligt!! Vilket en sjukdom INTE är!!!


Tonåringar med astma som röker, unga diabetiker som i protest mot sjukdomen över- eller undermedicinerar, allergiska hästfolk som kämpar vidare med sitt intresse och sina mediciner... Jag anser att Folk i princip är idioter, var och en på sitt eget lilla vis. Alla utsätter vi oss för mer eller mindre medvetna risker, en del mer än andra (pga våghalsighet eller större dumhet). Samhället jobbar faktiskt rätt hårt på att lindra verkningarna av denna dumhet. Ett sätt är ju att UPPMANA hästmänniskor att tvätta sig / byta om, ett annat att ha en fungerande akut för alla olycksfall och felmedicineringar.

Nu tål jag dock häst ganska bra men inte katt, därför har jag ingen katt så enkelt är det. Och är jag på besök hos någon som har katt så medicinerar jag om det behövs. Man känner väldigt snabbt när det är dags!!

Protester i all form är bara löjligt, röka när man har astma får man faktiskt skylla sig själv och går ju knappast att jämföra med att rida på en häst där det finns andra saker som främjar hälsan. Du kan ju medicinera så du slipper symptomen inan du åker till hästen, men att röka är ju skadligt och bestående. Väldigt dum jämförelse!!

Jag argumenterar faktiskt inte för vare sig nedhuggande av träd, asfalterande av gräsmattor eller avlivning av våra husdjur och nedskjutning av samtliga fåglar. Jag argumenterar för att hästmänniskor måste visa hänsyn till icke-hästmänniskor som blir sjuka av oss. - Oavsett om vi själva är dumma nog att utsätta oss för allergiska reaktioner genom vår hobby (din hobby må ha blivit ditt levebröd men även det är ett val).

Du måste kunna se det från olika håll. Förbjuder man hästmänniskor så måste man kanske förbjuda parfym eller att inet byta om när man går hemmifrån sin katt. Det är många andra allergier som är betydligt mer aggresiva än just häst, det är ju bara att se på getingar, och matallergi som kan ge chock som inte är speciellt vanligt inom pälsallergi

Jag bryr mig i sammanhanget inte om att rökare och parfymbärare OCKSÅ är hänsynslösa.

Jo det gör faktiskt jag för det är precis samma sak
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Det finns väl vatten i alla stall - vad skulle hästarna annars dricka?
Det finns de som fodrar innan de åker till jobbet, det är väl rimligt att hästapållarna ska ha mat. Men då får man rimligtvis se till att byta om och tvätta sig innan man äntrar arbetsplatsen.

För jag tycker inte man ska göra sina kollegor sjuka.

Jag kan inte med några av era argument övertygas om att ett INTRESSE ska ha företräde framför en SJUKDOM i offentliga rum. Framförallt inte för att man är för gnällig för att tvätta sig i kallvatten eller byta om bakom en buske om så krävs. Det är gnälligt.

Jag är inte allergisk. Jag sympatiserar med vissa basala hänsyn för att göra den offentliga miljön tillgänglig för alla, även handikappade. Allergi och / eller astma behöver inte vara ett stort handikapp så länge grundläggande hänsyn visas.

Det du beskriver, att du länge inte kunnat gå på pub eller åka tåg - är rätt begränsande faktiskt. Det är inte anpassning att tvingas låta bli, det är väldigt ensidig ohänsyn från rökare i ditt fall.
Ska anpassning ske genom att allergikern inte får tillträde till sådana lokaler har man inte kommit långt i anpassningsväg. Jag är helt för rökförbudet som väl är vad som gör det möjligt för dig att gå ut numer. En som jag anser rimlig anpassning, framtvingad med lag för att så många rökare vägrade anpassa sig frivilligt. (Jämför denna disk...)
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Men Olgaklara du pratar helt förbi mig så det är knappt lönt att diskutera. Jag har aldrig skrivit att hästmänniskor skulle förbjudas! De ska byta om och tvätta sig - innan de går till posten, banken, på bussen eller liknande! Precis som rökare får röka - utomhus. Och nötter får finnas i mat - men det ska framgå så den maten kan undvikas av dem som blir sjuka av dem.
>Jösses, är inte det en rimlig anpassning så säg?

Ang bekanten som dog så var det varken mat eller hjärta, men ett saftigt astmaanfall av för mig okänt ursprung, sannolikt ett sådant som förvärrades av flera exponeringar och ev stress, kanske luftvägarna påverkade också. Vanlig bricanyl (vilket var allt denna person haft dittills) hjälpte inte, vilket det brukade göra. Övriga astmatiker jag känner använder cortisonpreparat också.

Bekantingen på väntelistan står som sagt i kö eftersom det var så länge sedan en attack innan den sista att fallet väl inte anses så allvarligt (iinan var det också telefonutskrift i det fallet) - men det blev ju det illa kvickt när det väl dök upp och visst fick h*n betapred då på VC. Om det var djurhår, pollen eller ett kvalster som dröjt kvar någonstans förtäljer icke historien. Denne person har varit inlagd mycket mer än du, men det var som barn och då var medicinerna sämre.

Ang luftvägsinfektioner: du är -igen- inte den enda allergikern i världshistorien. Det finns andra, som t ex har småbarn och därför är förkylda ofta. De kanske klarar sin astma fint trots förkylningen - tills de utsätts för oväntad pälsdjursbehåring på ICA. Självklart är det dumt att gå förkyld i offentliga rum, men igen mindre dumt än att vara iklädd allergener av ren lathet. Sjukdomen kan man inte hjälpa och mat behöver man. Ombytet hästmänniskan lät bli att göra däremot är mer svårförklarat.

Men jag blir ju långrandig, samma argument hela tiden, så jag lägger ner och väntar på hästfolks förbud då, vilket lär komma om folk nu vägrar göra så enkla ting som att tvätta sig av ren princip - "JAG tänker då inte anpassa mig för NÅGON".
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag anser nog att det finns andra nöjen att tillgå än att gå på krogen och andra färdmedel än tåg.

Nej jag håller nog på varianten att om jag har ett problem så är det jag som har det.
Och inte hela världen som skall anpassas till att passa mig.

Arbetsplatser borde ha saneringsrum för ridande/hundägare/kattägare så att de kan sanera sig för att passa renlighetsgraden på arbetsplatsen.
Och sanering före arbetet borde vara på arbetstid.

Liksom sanering efter arbetet är det i en verkstad eller ladugård.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Lättja - inte lathet.
Jag får allvarliga myrkrypningar i ryggraden av det "ickeordet".
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Det finns väl vatten i alla stall - vad skulle hästarna annars dricka?

Visst, men hur ren blir man av att tvätta händerna i 4-gradigt vatten?
Och i vissa stall så finns det inte vatten.
Utan det körs dit i dunkar.

Jag undrar fortfarande hur lång tid anpassningen skall tillåtas att ta?
Och hur mycket den skall få kosta?
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Men Olgaklara du pratar helt förbi mig så det är knappt lönt att diskutera. Jag har aldrig skrivit att hästmänniskor skulle förbjudas! De ska byta om och tvätta sig - innan de går till posten, banken, på bussen eller liknande! Precis som rökare får röka - utomhus. Och nötter får finnas i mat - men det ska framgå så den maten kan undvikas av dem som blir sjuka av dem.
>Jösses, är inte det en rimlig anpassning så säg?

Inte förbjuda hästmänniskor , men att ge hästmänniskor restriktioner!

Bekantingen på väntelistan står som sagt i kö eftersom det var så länge sedan en attack innan den sista att fallet väl inte anses så allvarligt (iinan var det också telefonutskrift i det fallet) - men det blev ju det illa kvickt när det väl dök upp och visst fick h*n betapred då på VC. Om det var djurhår, pollen eller ett kvalster som dröjt kvar någonstans förtäljer icke historien.

Jag har också haft långt mellan mina allvarliga anfall och då har de varit inflammatoriska.

"Vanliga" astmaanfall har jag då och då, men nu menar jag sådana så är direkt livsfarliga där hjärtat ger upp för det är det vanligaste hos asmatiker!!

Astma kan man ha utan allergi!

För att ge lite mer klarhet i VAD det är:

Vad är astma?

Astma är ett kroniskt, inflammatoriskt tillstånd i luftvägarna. Slemhinnorna blir mycket känsliga och mottagliga för irriterande ämnen.
Astma är en komplex sjukdom. I riktlinjer som bland annat WHO står bakom definieras astma som återkommande episoder av hosta, väsande/pipande andning, tryckkänsla över bröstet och svårigheter att andas sådant som grundas på den sjukes sjukhistoria.
Vid astma svullnar luftrören, slem bildas och luftrören smalnar. Samtidigt kan det uppstå kramp i muskulaturen runt luftvägarna, som då smalnar ännu mer.

Det typiska för sjukdomen är att lufthindret varierar. Ibland känner astmatikern av sjukdomen men ibland känner han/hon sig helt frisk. Det händer också att astmatikern "vänjer sig" vid att ha lite astmabesvär utan att inse att det kan bli bättre. Detta är något man vill undvika eftersom det kan leda till komplikationer i form av kroniska skador på luftrören. Det är viktigt att behandla astman så att motståndet för luften blir så litet som möjligt.

Symtom: Karaktäristisk är den pipande, väsande andningen. En irriterande hosta är också vanlig. Vid astmabesvär får man svårt att andas ut, det kan trycka över bröstet och många drabbas av en djup ångest. Det kan kännas som att hålla för näsan och andas genom ett sugrör.
Astma är idag en av de vanligaste lungsjukdomarna i västvärlden och antalet astmatiker ökar, riktigt varför vet man inte. I Sverige så har 6-8 procent av befolkningen astma. En nationell miljöhälsoenkät 1999 visade på att ca 10% av de tillfrågade hade haft astmabesvär de senaste året.


Lite historia om astma

Ordet astma betyder andnöd, och beskrevs redan i det antika Grekland. År 131 f. kr skrev en grekisk filosof en beskrivning om när andningen blir förvårad av ansträngning kallas det astma.
Inhalationer av olika slag har förekommit ända sedan dess, men då har det varit inhalation av rök från olika blad och växter. För ungefär 100 år sedan så användes ånga från kamfer och spikklubba för att lindra besvären.
För några tiotal år sedan fanns astmacigarrer som sades ha luftrörsvidgande verkan.


Mellan 100-150 miljoner människor i världen lider av astma, kostnaden för astma beräknas vara högre än för HIV/AIDS och tuberkulos tillsammans.

http://www.astmaoallergiforbundet.se/astma_allergi/sida.asp?id=38

Denne person har varit inlagd mycket mer än du, men det var som barn och då var medicinerna sämre.

Ja och är det en tävling??? Om vem som är mest sjuk nu :angel:
Jag hade falsk krupp som liten som inte jag växte ifrån och var inlaggd många gånger för det, innan jag blev asmatiker!!!

Dödsstöten för mig blev när jag fick dubbelsidig lunginflammation och var sjuk i ca 7 veckor!! Tävlingen inlaggd kanske kan sluta här!!


Ang luftvägsinfektioner: du är -igen- inte den enda allergikern i världshistorien. Det finns andra, som t ex har småbarn och därför är förkylda ofta. De kanske klarar sin astma fint trots förkylningen - tills de utsätts för oväntad pälsdjursbehåring på ICA.

Nu tar du för givet att en allergiker HAR astma :smirk: Det är inte alls säkert!

Självklart är det dumt att gå förkyld i offentliga rum, men igen mindre dumt än att vara iklädd allergener av ren lathet. Sjukdomen kan man inte hjälpa och mat behöver man. Ombytet hästmänniskan lät bli att göra däremot är mer svårförklarat.

Idag är det betydligt fler människor som går till sina jobb förkylda eftersom de allra flesta har en familj att försörja och det är för dyrt att stanna hemma för en förkylning, att jag då sedan hamnar på intensiven skall jag då köpa. Vad skall man kalla det??

Hur kan du säga att det skulle vara mer ok att gå förkyld till affären och ev råka på en asmatiker där :eek: Man kan ju göra många saker för att undvika det tex be någon annan att handla

Men jag blir ju långrandig, samma argument hela tiden, så jag lägger ner och väntar på hästfolks förbud då, vilket lär komma om folk nu vägrar göra så enkla ting som att tvätta sig av ren princip - "JAG tänker då inte anpassa mig för NÅGON".

Återigen har du för dåliga argument och för lite kunskap för att kunna spinna vidare på hur asmatiker eller allergiker fungerar i samhället.

Dessutom räcker det inte med att man bara tvättar sig, man måste se till att ha kläder som inte kommit i kontakt med hästkläder och hur många sorterar sina kläder på det sättet hemma som inte har en asmatiker/allergiker hemma??

Eller du menar att alla skall leva på det sättet framöver??
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Dessutom räcker det inte med att man bara tvättar sig, man måste se till att ha kläder som inte kommit i kontakt med hästkläder och hur många sorterar sina kläder på det sättet hemma som inte har en asmatiker/allergiker hemma??

Eller du menar att alla skall leva på det sättet framöver??

Aha, så måste det ju vara.
De som tycker att vi skall ta hänsyn vet inte hur mycket som krävs för att vara ofarlig.

Okej, då så försöker vi att ta och förklara det.
Det skiter sig fett om man inte duschar och tvättar håret samtidigt.
Samt om man bara går ut genom stallet från sadelkammaren i de kläder som man har bytt om till.
Och dessutom har med sig en kasse med hästkläder hem för att tvätta.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Nej, det är verkligen ingen tävling. Ditt förra inlägg indikerade att min bekant måste vara mindre allergisk än du för att inte få betapred över telefon. Det är möjligt, jag ville bara förtydliga att det var rätt allvarligt i detta fallet med, alltså med sjukhusvistelser. Men att jag förstår att det är skillnad idag pga att medicinerna är bättre.

Jag vet att det är skillnad på astma och allergi, men eftersom astmatiker ofta är allergiker (inte tvärtom), och astma är ett av de allvarligare allergiska symptomen tyckte jag det var viktigt att ta upp.

Mitt huvudargument är samma - Har man ett intresse anser jag att man får ta ansvar för att omgivningen inte ska behöva lida för det. Det är hela poängen.

Husdjur sorterar under intresse. Aldrig i livet jag köper att en arbetsplats ska behöva sanera sin anställde när denna anländer - man kommer till jobbet i skick för att jobba, lämnar det i skick för att komma hem (därav rätt att duscha på arbetstid för jobb som kräver det). Annars kan man ju hårddra det hur som helst - jag är så skitig av mig så jag måste få betalt för att duscha när jag kommer till jobbet.

Självklart är det illa för en astmatiker att utsättas för såväl luftvägssjukdomar som allergen som utlöser astman. Är man sjuk ska man försöka undvika smitta andra. Precis som man ska försöka undvika göra andra sjuka genom att inte utsätta dem för onödiga allergener. Jag har dock mer förståelse för den som handlar trots sjukdom än den som handlar i hästkläder. Ingen av dem är bra för den som är känslig för endera, men i det ena fallet är man nödd och tvungen att gå dit (förhoppningsvis välutrustad med näsdukar och vältvättad om händerna), i det andra har man valt att strunta i klädbyte / egen tvätt.

Det innebär att jag inte tycker att man ska utsättas för retningar som gör en sjuk i onödan. Jag tycker inte heller att man ska behöva låsa in sig eller tokmedicinera för att andra ska få frihet att göra som de vill.

Jag anser inte heller att man måste vara steril för att vistas i samhället. Jag anser däremot att om man kan minska mängden allergener på sig med enkla medel så ska man göra det. Att byta om räcker sålänge man inte kommer i direktkontakt med hästarna i de "rena" kläderna. Att tvätta sig med kallvatten är bättre än ingenting. Jag har tvättat mig i en jä-a bäck, en regnvattentunna och gud vet allt för att kunna åka tåg (för vissa är det ett viktigare transportmedel än för andra) och bytt om i stallgången när det var mörkt.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Många är allergiska idag, och det är svårt att komma undan det man är allergisk emot, men dom flesta som är allergiska gör så gott dom kan.

Jag är allergisk emot Höns & Hö, men jag rider endå. Jag är inte så pass allergisk att jag mår jätte dåligt. Visst kan jag inte hålla på att hoppa i en hög med hö när jag är i stallet, men det är saker jag kan strunta i.
Alla i min familj, Min bror, mamma & pappa, är allergiska vikket innebär att när jag har varit i stallet måste jag duscha o bytaa kläder samt lämmna mina ridgrejer där Innan jag kommer hem.
Det är jobbigt, men det kan man leva med.
Jag har tagit hänsyn till alla som är allergiska så gott jag kan och dom sommar dagarna jag inte orkat byta om o duscha har jag tagit moppen o åkt till sjön o badat (Nytta med nöje;))
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Husdjur sorterar under intresse. Aldrig i livet jag köper att en arbetsplats ska behöva sanera sin anställde när denna anländer - man kommer till jobbet i skick för att jobba, lämnar det i skick för att komma hem (därav rätt att duscha på arbetstid för jobb som kräver det).
Jo om där finne någon anställd som inte klarar sig med att omgivningen håller vanlig normal hygien och t.ex. har katt hemma.
I skick för att jobba ja.
Men inte tillsammans med tokkänsliga hyperallergiker nej.

Jag anser inte heller att man måste vara steril för att vistas i samhället. Jag anser däremot att om man kan minska mängden allergener på sig med enkla medel så ska man göra det..
Jag har under många år hållit stallkläder och jobbkläder strikt åtskilda.
Duschat varje mogon efter att ha fodrat hästarna.
Haft en mössa om det flätade håret de dagar jag inte tvättat det.
Aldrig haft samma skor i stallet som på jobbet.

Men jag bor 20meter från mitt stall, så det går att göra så för mig.
Men visst har det varit jobbigt att inte ens kunna gå och hämta något som jag glömt i stallet i fel kläder.

Allt detta för att en kollega var allvarligt allergisk mot häst.
Kollegan märkte aldrig några problem från mig.
Jag gjorde detta av hänsyn till kollegan och alla visste att det var en extra insats från min sida (och alla andra som hade djur hemma) så om jag någon gång duschade på arbetstid på morgonen (t.ex.vid strömavbrott hemma) var det ingen som klagade.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

*kl*

Om man ska förse hästmänniskor med restriktioner så måste det ju gälla alla som har katt och hund också. Och även rökare och parfymanvändare. Det är helt orimligt att välja ut en enda grupp. Ska man förbättra för allergiker måste det till en större förändring än att hästmänniskor inte åker buss.

Jag är fruktansvert allergisk mot lök. Finns nästan inte en enda maträtt på en restaurang som inte har lök i sig. Jag är så pass allergisk att det inte räcker med att peta bort löken. Vad ska jag göra? Kräva att de lagar en helt egen rätt till mig?
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Visst sörru, alla stall har ju dusch och omklädningsrum - inte.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag vet att det är skillnad på astma och allergi, men eftersom astmatiker ofta är allergiker (inte tvärtom), och astma är ett av de allvarligare allergiska symptomen tyckte jag det var viktigt att ta upp.

Men det är ju detta du inte förstår att man inte behöver vara allergisk för att ha astma.

Astma behöver INTE utlösas av allergi utan det kan man få av tex infektion, kall luft, stress eller ansträgning. Det senare har jag fått många gånger efter tex terrängritten i fälttävlan. det händer inte varje gång men det har hänt flertalet gånger.

Lite nyfiken blir jag på din formulering ovan som jag fetmarkerat, vad menar du med det??

Så brukar det def:

Astma hos barn och ungdom är oftast av allergisk typ medan allergi är ovanligare hos vuxna astmatiker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) ID-kontrollanterna slarvar med uppgifterna till hästpassen. Text och bild stämmer inte överens och Jordbruksverket uppmanar till...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp