Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Men tänk om man inte har nån bil och det är långt till stallet.. då är ju buss nästan det enda alternativet.. och de som är allergiska har väl medicin..Om man inte kan/får åka buss i hästkläder (anta nu att det inte finns något omklädningsrum i stallet) så kommer det ju bli så att hästen får stå.. och så kommer man inte ut och så får den bara stå mer och mer.. och tillsist mår den inte så bra längre..(Inte så troligt. men skulle kunna hända..)
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Men man kanske kan sitta längst bak i bussen där man oftast får ha pälsdjur. där brukar väl allergikerna hålla sig undan.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

2 miljoner för att stärka säkerheten för vem då? De som håller på med hästar eller allergikerna. Allergikerna får väl söka pengar från annat håll. Man kan väl inte blanda äpplen och päron. Snart skall väl bilisterna ha pengar för att slippa hästarna i trafiken.:(
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

:angel: varför är det ingen som går på de som röker, som är helt inpyrda med rök i sina kläder och sitter på bussen och står i kön i affärerna:devil: och många allergiker mår jättedåligt av det:o och för att inte tala om alla med parfymer på sig:eek:
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag undrar hur de gör med de männiksor som har katt eller hund?? Det är ju ännu fler som är allergiska mot katt tex!! Jag funderar på hur en allergiker klarar av att gå in i en affär eftersom hälften av de som vistas där är djurägare. Allergi anser jag förvärras om man VET att någon har katt.. Vet man inget så brukar man oftast inte bli dålig.

Och JA jag talar av egen erfarenhet. Jag är enligt tester väldigt allergisk mot alla pälsdjur, så allergisk så att jag enligt läkare inte ska kunna vistas bland djur. Mina föräldrar har hund och katt, jag själv har egen häst och visst känner jag av det men så farligt är det inte. Jag tror det färvärras av att man tror att man ska bli dålig.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Det var det dummaste jag läst på länge.
Mej veterligt är det ingen som bryr sig om folket som stinker rök eller parfym.. Dom behöver inte byta kläder, eller?
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Är det så svårt att begripa att man måste visa hänsyn? Häst är ett frivilligt åtagande, hästintresset är något vi väljer att ägna oss åt. Allergiker väljer inte sin sjukdom.

Inse att man kan dö av ett astma anfall. Man kan ha fått tillfälligt slut på medicin eller drabbas av anafylaktisk chock om man är så pass allergisk.
Inse att man inte vill orsaka ett allergiskt anfall på en buss för att man inte anser sig ha ombytesmöjlighet i stallet, eller lust att tvätta sig i kallvatten.

För en allergiker kan det ofta vara så att en allergen i sig är retande, men flera allergener belastar systemet så det blir ett akut anfall.

Stallmiljön är farlig för en allergiker eftersom den innehåller så många allergena ämnen, och vi drar med oss massor av material från den miljön dit vi går innan dusch och ombyte.
Det osar verkligen häst runt en när man varit i stallet, hästhår och stöv (hudfragment / mjäll, vilket är det man är allergisk mot i pälsen, inte själva håren) yr runt en när man borstar och fastnar i hår och kläder, damm från hö, spån, halm och gödseln (som i sig är allergen) biter sig fast i kläderna. Ofta finns dessutom katter i stallet, för den som menar att sådana är mer allergena än häst.

Naturligtvis får allergiker ta ansvar för sin hälsa, så gott de kan. Man kan inte skydda sig helt från allergener, som ni skriver, folk har husdjur och parfymer. De flesta husdjur är dock inte så stora som en häst, när man borstar eller klappar sin katt eller hund får man inte lika mycket hår på sig som när man gör det på sin häst. Fast visst kan allergiker reagera även på personer som har husdjur! - vissa är ju så dåliga / lättretade att de går på särskilda allergi skolor / dagis för att just slippa rök, parfym och husdjursfragment. För att slippa medicinera jämt (vissa mediciner gör en t ex trött) och slippa bli rent handikappade av sin allergi. Ska de inte få åka buss heller? Ska de inte få gå och handla? Ska vi ha personliga assistenter till de mest allergiska människorna så vi kan låsa in dem i deras hus och slippa visa hänsyn till dem ute i samhället?

Har du samvete att - pga rent egenintresse - orsaka ett handikapp för en medmänniska?

(Jag säger detta trots att jag själv tidigare har åkt buss (i den djurtillåtna delen - man passerar ju dessvärre först den sk allergivänliga delen med alla sina allergener på sig, är det trångt stryker man rent av av sig mot dem man passerar...) och handlat i hästkläder när jag inte tyckt mig ha andra möjligheter. Har dock tänkt om sedan jag börjat inse vidden av allergi och har bytt om i kalla sadelkammare eller foderutrymme, cyklat eler tagit bilen)
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag tar hänsyn, jag tar massa hänsyn faktiskt!
Visst är det toppen att det satsas pengar på 7,5% av sveriges barn så att de slipper allergiska besvär på allmäna platser!
Jag har en massa djur hemma, så jag står nästan alltid på utsidan av busshkuren för att inte påverka andra, fast de som sitter inne i kuren tänder ofta en cigg eller sprayar sitt hår lite...
Har ofta funderat på varför jag inte kan gå på bussen i den bakre dörren, då slipper jag ju gnida mig mot eventuella allergiker. Kanske är djurägare inte lika ärliga och skulle inte stämpla sin biljett?
Men visst är problemet lätt att lösa, bara att ha sina ridkläder i stallet och byta om lite snabbt innan man går därifrån.
Undrar hur vi ska få bukt med alla rökare eller parfymfanatiker? Ska vi fixa speciella kurer för dem där de kan byta om innan de går in i bussar eller affärer?
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Inse att man kan dö av ett astma anfall. Man kan ha fått tillfälligt slut på medicin eller drabbas av anafylaktisk chock om man är så pass allergisk.


Och jag anser att det där i de flesta fall är psykosomatiskt (stavas?). jag har tom rätt bra exempel på detta. En kompis var hemma i min familjs ena hus flertalet gånger utan att känna någonting, en dag fick hon reda på att det ibland vistas katter och hundar där. DÅ vart hon dödssjuk, fick ett astma anfall som hette duga. VARFÖR kom inte detta anfall de andra gångerna när hon inte visste något?

Är man SÅÅÅ allerisk att man kan dö av det så borde man i praktiken inte kunna vistas ute bland folk.

Den enda gången jag fått kommentar om mina ridkläder i en butik var när dom var helt nya, Hade varit på globen och köpt helt ny outfit. Inte ett plagg hade någonsin vistats i ett stall men den gånger var det minsann en människa som vart "dödssjuk" av mina kläder. :crazy:
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Nee.. det kan jag hålla med om.. de allergiskka väljer inte sin sjukdom.. men som många andra har skrivit, så är det ju inte bara vi hästmänniskor som bär på allergiframkallande ämnen, det är ju även rökare, djurmänniskor över huvudtaget och dem med parfym m.m.
Och dessutom så är det TILLÅTET att ha med hund på bussen. Sen är det ju många som är ute och gå med hundar, och när dte är eventuella marknader så är det ju ganska ofta ponnyridning. De allergiska vet om att de är allergiska (iallafall nästan alla) och då är det ju upp till dom om dom vill vara säkra och ha med sin medicin.. Det är ju inte någon annans ansvar att se till att de har medicin, att den inte är slut.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Är det så svårt att begripa att man måste visa hänsyn? Häst är ett frivilligt åtagande, hästintresset är något vi väljer att ägna oss åt. Allergiker väljer inte sin sjukdom.

Inse att man kan dö av ett astma anfall. Man kan ha fått tillfälligt slut på medicin eller drabbas av anafylaktisk chock om man är så pass allergisk.
Inse att man inte vill orsaka ett allergiskt anfall på en buss för att man inte anser sig ha ombytesmöjlighet i stallet, eller lust att tvätta sig i kallvatten.

För en allergiker kan det ofta vara så att en allergen i sig är retande, men flera allergener belastar systemet så det blir ett akut anfall.

Stallmiljön är farlig för en allergiker eftersom den innehåller så många allergena ämnen, och vi drar med oss massor av material från den miljön dit vi går innan dusch och ombyte.
Det osar verkligen häst runt en när man varit i stallet, hästhår och stöv (hudfragment / mjäll, vilket är det man är allergisk mot i pälsen, inte själva håren) yr runt en när man borstar och fastnar i hår och kläder, damm från hö, spån, halm och gödseln (som i sig är allergen) biter sig fast i kläderna. Ofta finns dessutom katter i stallet, för den som menar att sådana är mer allergena än häst.

Naturligtvis får allergiker ta ansvar för sin hälsa, så gott de kan. Man kan inte skydda sig helt från allergener, som ni skriver, folk har husdjur och parfymer. De flesta husdjur är dock inte så stora som en häst, när man borstar eller klappar sin katt eller hund får man inte lika mycket hår på sig som när man gör det på sin häst. Fast visst kan allergiker reagera även på personer som har husdjur! - vissa är ju så dåliga / lättretade att de går på särskilda allergi skolor / dagis för att just slippa rök, parfym och husdjursfragment. För att slippa medicinera jämt (vissa mediciner gör en t ex trött) och slippa bli rent handikappade av sin allergi. Ska de inte få åka buss heller? Ska de inte få gå och handla? Ska vi ha personliga assistenter till de mest allergiska människorna så vi kan låsa in dem i deras hus och slippa visa hänsyn till dem ute i samhället?

Har du samvete att - pga rent egenintresse - orsaka ett handikapp för en medmänniska?

(Jag säger detta trots att jag själv tidigare har åkt buss (i den djurtillåtna delen - man passerar ju dessvärre först den sk allergivänliga delen med alla sina allergener på sig, är det trångt stryker man rent av av sig mot dem man passerar...) och handlat i hästkläder när jag inte tyckt mig ha andra möjligheter. Har dock tänkt om sedan jag börjat inse vidden av allergi och har bytt om i kalla sadelkammare eller foderutrymme, cyklat eler tagit bilen)
bra skrivet, slå näven i bordet och be politikerna att sponsra ALLA stall med ordentliga omklädningsrum med dusch och gratis skåp till varje medlem samt ryktdamsugare, minst 20 st (eller centraldammsugarsystem :idea: )

Då kan varje hästintresserad ha med sig ombyte och lämna stallkläder i stallet samt kunna ducha och slippa stöv och damm på kläderna!!

och om jag kände en person som var asállergisk mot hästar och dessutom glömt sin medicin så vet nog denne om att jag har fullt med häst i min bil (blir så när man rider 2 ggr i veckan och jobbar på stall utan ombytesmöjligheter) och denne skulle aldrig sätta sig där.. ;)

fast.. är det inte så att fler allergiker är känsliga mot hö/silage än mot hästar? brorsan är sådan.. katter, nötter och hö/silage är han känslig mot..
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag håller med dig här.

Hur svårt ska det vara att byta om i ett stall om man måste åka kommunalt? Behövs det verkligen omklädningsrum - räcker det inte med en toalett? Visst hade det varit bekvämt med skåp att förvara kläderna i men det måste ju vara betydligt bättre att ha stallkläderna i en väska istället för på sig när man åker tex buss.
Jag har heller aldrig förstått dom som åker och handlar mat i hästkläder... ursäkten att det är obekvämt att byta om först köper INTE jag.

Hur obekvämt är det inte att få ett astmaanfall eller en allergireaktion?

Fram med lite allmänt hyfs!
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag är allergisk. Superallergisk mot alla pälsdjur, fast inte så jättemkt mot hund, kanin är då värst! Jag har egen häst och två hundar. I början tog jag en massa allergitabletter när jag skulle till stallet men sen orkade jag inte hålla på så mer så ja åker utan att ha tagit tabletter. Och de har blivit lite bättre, ja tror min kropp börjar vänja sig vid hästar nu. Och jag tkr inte att vi hästmänniskor som måste ta buss till stallet (jag tex.) ska bry oss om dem som inte tål pälsdjur. Ja menar, dem får väl ta för givet att de nog kommer på en djurmänniska på bussen. Då får väl den allergiska ha med sig näsdukar och nässpray! Jamenar, de går ju runt folk överallt som har husdjur på stan tex! Varför ska bara vi hästmännsikor visa hänsyn och inte dem andra? Och tänkt då så många som är pollenallergiska (jag tex :angel: ) varför hugge rman då inte ner alla träd och tar bort allt gräs som gör oss så allergiska? Ha, de va iaf de dummaste jag läst på mkt länge!!
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Om man nu inte har körkort eller moped eller någon snäll förälder/sambo som kan köra ut en till stallet hela tiden så måste man ju ta buss, liksom.. de som är allergiker hänvisas ju ifram i bussen och de med djur längst bak.

Varför borde dom då inte sätta in en lag angående parfym och sådant också? Det är ju dom som är värst, det är ju dom man möter på mest på bussar/offentliga ställen..

Har åkt buss enbart 2 gånger i stallkläder och då var det akut. Jag visas helst inte med stallkläder bland folk just p.g.a allergikerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Varför borde dom då inte sätta in en lag angående parfym och sådant också? Det är ju dom som är värst, det är ju dom man möter på mest på bussar/offentliga ställen..

Håller med. Rökare som bara tänder sin cigg i folkgrupper, går dom iväg en bit så visst, men för min del får dom allt spatsera 25 meter nånting för att jag inte ska bli dålig. (allergisk)

Och parfym SKA bort! Jag har åkt in akut så många gånger så jag minns inte längre, jag blir resistent mot mediciner..

Vad kan man göra åt det här?
De har ju ¨portat cigg från puben, varför inte parfym också? :devil:
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Är det så svårt att begripa att man måste visa hänsyn? Häst är ett frivilligt åtagande, hästintresset är något vi väljer att ägna oss åt. Allergiker väljer inte sin sjukdom.

Inse att man kan dö av ett astma anfall. Man kan ha fått tillfälligt slut på medicin eller drabbas av anafylaktisk chock om man är så pass allergisk.
Inse att man inte vill orsaka ett allergiskt anfall på en buss för att man inte anser sig ha ombytesmöjlighet i stallet, eller lust att tvätta sig i kallvatten.

För en allergiker kan det ofta vara så att en allergen i sig är retande, men flera allergener belastar systemet så det blir ett akut anfall.

Stallmiljön är farlig för en allergiker eftersom den innehåller så många allergena ämnen, och vi drar med oss massor av material från den miljön dit vi går innan dusch och ombyte.
Det osar verkligen häst runt en när man varit i stallet, hästhår och stöv (hudfragment / mjäll, vilket är det man är allergisk mot i pälsen, inte själva håren) yr runt en när man borstar och fastnar i hår och kläder, damm från hö, spån, halm och gödseln (som i sig är allergen) biter sig fast i kläderna. Ofta finns dessutom katter i stallet, för den som menar att sådana är mer allergena än häst.

Naturligtvis får allergiker ta ansvar för sin hälsa, så gott de kan. Man kan inte skydda sig helt från allergener, som ni skriver, folk har husdjur och parfymer. De flesta husdjur är dock inte så stora som en häst, när man borstar eller klappar sin katt eller hund får man inte lika mycket hår på sig som när man gör det på sin häst. Fast visst kan allergiker reagera även på personer som har husdjur! - vissa är ju så dåliga / lättretade att de går på särskilda allergi skolor / dagis för att just slippa rök, parfym och husdjursfragment. För att slippa medicinera jämt (vissa mediciner gör en t ex trött) och slippa bli rent handikappade av sin allergi. Ska de inte få åka buss heller? Ska de inte få gå och handla? Ska vi ha personliga assistenter till de mest allergiska människorna så vi kan låsa in dem i deras hus och slippa visa hänsyn till dem ute i samhället?

Har du samvete att - pga rent egenintresse - orsaka ett handikapp för en medmänniska?

(Jag säger detta trots att jag själv tidigare har åkt buss (i den djurtillåtna delen - man passerar ju dessvärre först den sk allergivänliga delen med alla sina allergener på sig, är det trångt stryker man rent av av sig mot dem man passerar...) och handlat i hästkläder när jag inte tyckt mig ha andra möjligheter. Har dock tänkt om sedan jag börjat inse vidden av allergi och har bytt om i kalla sadelkammare eller foderutrymme, cyklat eler tagit bilen)



Då kan jag som ÄR allergiker och astmatiker uttala mig :smirk:

Då säger jag bara: SLUTA ANVÄNDA PARFYM!!!! För det är en ännu större källa till att folk mår dåligt.

SLUTA HA KATT för det är den värsta sortens allergi som dessutom brukar orsaka betydligt kraftigare reaktioner än vad häst allergi gör.

Dessutom så köper jag INTE ditt resonemang att en allergiker som har så pass svår allergi så att de kan få en anafylaktisk chock skulle få slut på sina mediciner, då har man inte så svår allergi om man försätter sig i den situationen.

De som är så allergiska att de riskerar att få ett "anfall" har ALLTID sina mediciner med sig allt annat är befängt.

Jo jag har allergi mot alla pälsdjur och är allra värst allergisk mot katt, det räcker med att jag sätter mig i en soffa där det varit en katt eller får katthår på mog för att jag skall reagera.

När jag skall hem till någon som har katt så tar jag alltid medicin mot det i förebyggande syfte och ingen annan allergiker som jag känner skulle göra något annat.

Jag är också väldigt känslig mot parfym och det räcker med att sitta brevid någon eller en bit ifrån någon som har det på sig så reagerar jag. Inte ställer jag mig upp och propagerar i tidningar etc för att få folk att sluta med det. Jag ser till att JAG undviker parfym och har både spray och droppar och tabletter med mig om jag skulle få en reaktion.

Och dessutom de som brukar dö av sina anfall är de som är matallergiker där halsen svullnar igen. "Vanliga" astmaanfall brukar man idag ha lätt att klara av.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Men man kanske kan sitta längst bak i bussen där man oftast får ha pälsdjur. där brukar väl allergikerna hålla sig undan.

Där håller jag med! Jag sitter aldrig fram med hästkläder eller hund (har båda delarna ibland) MEn vad gör man när det är 2 mil till stallet och man är fattig student?

Jag håller med om att man ska visa hänsyn, men vad ska jag göra byta kläder innan jag går till skolan? I vilket rum då? Det är hundallergener i alla mina rum. Däremot försöker jag se till att inte ha skitiga grejer på mig, skulle aldrig falla mig in att rida barbacka och sedan sätta mig på bussen

Tyvärr har jag också råkat ut för allergiker som inte vet om att de sitter i djurkupen och som inte vill att man sätter sig bredvid dom med hunden. Då kan man inte vara så allergisk... Sen finns det många som faktiskt är medvetna om var de sätter sig och jag har varit med om att bli uppmanad att sätta mig längst bak med hunden av en allergisk busschaufför, vilket betyder att det måste finnas idioter som INTE sätter sig i den delen av bussen de ska sätta sig!

Dessutom eftersom jag åker så mycket tåg och buss med min hund tävttar jag honom 1 gång i veckan och ALLTID precis innan tågresan (eftersom alla tåg utom kust till kusttågen har djurkupen MITT I TÅGET SÅ ATT 50% MÅSTE GÅ IGENOM DEN PÅ VÄG TILL BISTRON!)
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Något av det dummaste jag någonsin läst!!

Som någon annan skrev: ta hand om problemet med rökarna istället ETS är ett så sjukt mycket större problem som dessutom drabbar hela jordens befolkning. (dock inte sagt att allergi är ett litet problem men i jämförelse)

/k
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Gosh vad irriterad jag blir!!! Tycker att man ska lägga ner mer vikt på rökning istället för hästar. Jämför hästallergi med rökning: Hästallergi: Bara en drabbas (allergikern), det finns redan regler på bussar etc. alltså att man ska sitta längst bak för att underlätta för allergikerna. Men däremot rökare får vara vart de vill, röka nästan vart de vill utan att någon drar upp det! Jag är inte allergisk mot rök (tror jag) men jag blir väldigt störd över det, kan inte andas för att jag tycker att det luktar så äckligt och stör mina luftvägar. Det spelar ingen roll om rökaren står tätt intill mig med en pyrande cigg, eller om h*n står 5 m bort med en nysläckt cigg, det luktar lika mycket ändå! Dessutom så är det två som drabbas av röken, både rökaren själv och omgivningen, tror att ännu fler dör pga. rökning än av stallkläder på en buss...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) ID-kontrollanterna slarvar med uppgifterna till hästpassen. Text och bild stämmer inte överens och Jordbruksverket uppmanar till...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp