Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

*knapplån*

Men lyssna på hur ni beter er, vilket gnäll! "Nä jag tänker minsann inte anpassa mig, om inte den och den måste göra det först". Herrregud! Visst är det ett problem med rök och parfym också, men det betyder ju inte att ni inte kan bidra med ert strå till stacken och visa hänsyn för era stackars allergiska medmänniskor. Ju fler som tänker till och visar hänsyn, desto bättre! Sen om det är hästmänniskor, kattmänniskor, parfymbomber eller rökare spelar väl ingen roll. Visa att ni har lite IQ och empati, sluta gnäll (så jobbigt är det inte) och föregå med gott exempel, så kanske även andra hänger på.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Håller med!


Vad kan vi göra åt rök problemet? Endast tillåta det på vissa ställen? Förbjuda det helt! (JA TACK!)

Och parfym? Vad går att göra åt det? Min allergi blir bara värre och värre, kan nog snart inte gå ut längre överhuvudtaget.. har fått anfall inne i nordstan pga nån överparfymerad kärring och tonåring! Det är så onödigt. Och att gå ut och dansa är i stort sett att glömma... :cry:
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag har heller aldrig förstått dom som åker och handlar mat i hästkläder... ursäkten att det är obekvämt att byta om först köper INTE jag.

Det är ju inte direkt så att man står och gnider sig mot varandra i mataffären! Man passerar ju bara varandra med ganska stora mellenrum dessutom.

De som har både hund och katt hemma då?
Då Kan de aldrig gå utanför huset och än mindre vistas bland andra folk i risk att utsätta allergiker för besvär? Har man hund och katt så finns ju "basillerna" överallt hela tiden trotts nytvättade kläder.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag har heller aldrig förstått dom som åker och handlar mat i hästkläder... ursäkten att det är obekvämt att byta om först köper INTE jag.

Men om man verkligen inte hinner byta om? Affären stänger snart och man verkligen måste hinna handla innan man åker hem, då hinner man ju inte handla. Men sen som sagt; är det inte bättre att ha stallkläderna på än att gå in med andra kläder? Då vet ju allergikerna att man akn hålla sig undan lite mer..
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Sen finns det många som faktiskt är medvetna om var de sätter sig och jag har varit med om att bli uppmanad att sätta mig längst bak med hunden av en allergisk busschaufför, vilket betyder att det måste finnas idioter som INTE sätter sig i den delen av bussen de ska sätta sig!

Tyvärr är det ganska många hundägare som sätter sig fram i bussen istället för bak. Även människor med hästkläder gör det ibland.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Men, varför just hästmänniskorna?
Varför kan inte allergikerna köra bil och samåka? :p

Ska inte uttala mig mer, har bara kattallergi och cyklar alltid eller åker bil till stallet!
Men jag tycker inte man ska hålla på och tjafsa om att folk ska sluta ha katt, sluta använda parfym och sluta röka - för det kommer aldrig inträffa!

kram Nicole!
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

MEN SNÄLLA MÄNNISKOR.

Kan inte folk visa lite respekt till oss hästmännsikor eller är det bara vi som ska visa respekt till ALLA andra?

Vi som rider på flera olika stall då? Visst ska man byta kläder men jag har inte 4 olika ridbyxor, 4 olika ridjackor, 4 olika hjälmar OSV.
Vi kanske inte har möjlighet att alltid byta om, men när jag väl åker buss ridklädd, som jag gör ca 1 gång i månaden :angel: håller jag mig längst bak i bussen.

Häromdagen sitter jag på tåget, och jag har rätt lätt för att spy (åksjuka, lukter m.m) och bakom mig sitter det en man, som troligtvis druckigt eftersom det stank sprit, med en "systerbolaget"-kasse i handen.
Jag höll på att spy, och då är jag seriös, han stank skit rent ut sagt. Rök luktade han också.. Suck!
Varför lägger inte politikerna ner mer pengar på dessa människor??

Jag är själv allergisk mot hästar, gräspollen, hö, halm med mera. Men när det är värst (som det är på sommaren) så tar jag med mig medeciner överallt. Tar 4 olika 2 ggr per dag. Visst blir det jobbigt, men det är sånt man får stå ut med. Jag kan ju inte begära att alla hästar ska slaktas, för här kommer jag, och jag är allergisk. Och att ingen får klippa gräsmattor förrän jag har ringt och sagt att jag sitter isolerad.

SUCK säger jag bara! :D
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Kan de inte ha särskilda bussar märkta med ALLERGIKER på istället och särskilda ALLERGIKER affärer etc - Guud, vad trött jag är på alla griniga allergiker - det är ni som har en sjukdom eller ett problem och vi andra som faktiskt är sk normala, ska alla vi andra anpassa oss efter en minoritet?? Alla andra ska; sluta röka, sluta ha katt eller hund, sluta vistas ute i stallkläder och dessutom sluta använda parfym.

Jag blir så tröött...
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Det måste finnas en gräns för anpassning.
En gräns där allergikerna får ta litet av ansvaret också.
Och inte bosätta sig vid stall eller längs busslinjer till stall.

Det finns ju områden som är tämligen stallfria.
Kan det inte finnas fristäder för allergiker där?

Jag bor i en by full med hästmänniskor och bönder.
Som allergiker kanske man inte skall handla just på den lokala matvaruaffären.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

:angel: varför är det ingen som går på de som röker, som är helt inpyrda med rök i sina kläder och sitter på bussen och står i kön i affärerna:devil: och många allergiker mår jättedåligt av det:o och för att inte tala om alla med parfymer på sig:eek:

JÄTTE BRA SVAR! Varför just hästar då ? Röken kan skada mer!
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Och parfym SKA bort! Jag har åkt in akut så många gånger så jag minns inte längre, jag blir resistent mot mediciner..

Parfym kan man inte ta bort, jag mår dåligt av super stark parfym, men om man MÅSTE ta bort parfymen måste man nog ta bort CIGARETTER (vilket är bra) MEN också alla djur ! så nej, dt blir nog inget av.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

kl..

tänker på alla blinda och halvblinda, de har ledhundar som inte stör allergikerna.. för visst måste det vara så? för dom får gå in i affärer trots hundförbud.. :smirk:

enkla masker med filter bör kuna delas ut till allergiker, så att de kan ha maskerna på sig på bussen.. det gäller bara att göra maskerna "snygga", gärna med nån playboykanin-berlock eller Guccimärke på ;)
lätta utbytbara kolfilter som allergikerna själva kan byta närhelst det behövs.. på så sätt får dödsallergisk personer inte i sig gräs/pollen/katt/hund/häst/kanin/hö-damm på bussen! :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag vet att det inte går att få bort.. men jag väntar fortf på den dagen jag inte vaknar igen :crazy: kul liksom.. för att någon person går runt och tror att den luktar gott..

man kan ju iaf begränsa det, men neee..häll på dig 2 flaskor typ.. :crazy:
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

de va de löjligaste jag har hört på länge.....
varför måste inte rökare byta kläder varje gång dom har varit ute o rökt då?
eller som hund/katt ägare, dom sprider minst lika mycket som vi hästfolk gör, om inte mer, för det finns endå fler hund/katt ägare än hästfolk som går med stallkläder...

och rökare, det är inte bara det att dom luktar rök när dom har rökt, utan dom står utanför varenda butik, och man blir tvingad att gå igenom röken...hur nyttigt tror ni de e för oss som inte tål de...

men visst, man ska endå visa hänsyn....i viss mån...
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Byt kläder efter stallbesöket och samåk gärna till stallet,
Hur svårt kan det vara?

Jag blir faktiskt rätt upprörd över alla usla argument för att slippa visa hänsyn som framkommer här.

1) Allergi är inte (enbart) psykosomatisk. Den kan vara det ibland. Precis som en hundrädd människa blir stressad av en lösspringande hund blir allergikern som vet att den brukar bli allergisk av rök stressad av att utsättas för rök. Stress och förväntan bidrar till att skapa en reaktion, visst är det så. Precis som placebo medicin funkar i många fall, men inte i alla. Förväntan på att bli bra gör att folk frisknar till från sin förkylning, huvudvärk eller vad det nu må vara. Men knappast att det räddar en diabetiker i behov av insulin t ex.

2) Om man inte hinner byta om innan man handlar, så får man kanse ta ansvar för att planera sina inköp till före stallbesöket. Eller korta stalltiden med fem minuter. Eller klara sig utan mjölken nästa morgon.

3) Ingen måste rida på 4 olika stall om dagen. Gör man det är det högst frivilligt. Cykla, köp moppe, ta körkort eller samåk om du inte hinner byta om, svårare än så är det inte.

4) Inse att rökare / hundägare / parfymbrukare använder precis samma argument som hästmänniskor för att slippa visa hänsyn. "Då får väl allergikerna flytta / medicinera / stanna hemma". Vi kommer aldrig att kunna påverka alla att visa hänsyn, men förbud har ju hjälpt så här lång för att slänga ut rökarna från restauranger - om hästmänniskorna vägrar anpassa sig kanske det blir rakt av stallklädes förbud på bussar och i affärer, och det gynnar oss knappast.

5) Om du är allergisk och sysslar med djur / häst så är det ditt val. Du bör inte tvinga det valet på din bussgranne. Sannolikt lider du heller inte av värsta sortens allergi.
Där jag bor passerar flera av bussarna som även går till sjukhuset stans största ridhus. Ska sjuklingarna eller hästfolket cykla?

6) Det skulle inte räcka med munskydd för en allergiker som skulle ha fräckheten att lägga handen på en stol där en husdjursägare suttit och gnott av ett och annat pälsfragment, om denne senare skulle råka få detta pälsfragment i munnen, näsan eller ögat (tänk så korkat att klia sig i ansiktet eller äta något med bara händerna om man nu vet att man är allergisk... ).

* Lite upplysning om allergi kan vara på sin plats.

Allergiker är olika mycket allergiska, och uttrycken skiljer sig åt. Man kan få utslag på hela kroppen av ägglukt (!) eller få lite ögonklåda av att borsta häst.
När man utsätts för flera allergener blir reaktionen starkare än för det enskilda ämnet.
Man kan svullna upp i hela ansiktet, även då strupe och tunga vilket kan orsaka kvävning om man inte medicinerar tillräckligt kraftigt i tid, vid vissa typer av retningar.
Det finns biverkningar av allergi mediciner också. Dåsighet är iallafall en jag känner till hos en av de förebyggande. Om man å andra sidan väntar tills man häver en reaktion med medicin är det ofta så att kroppen blir väldigt trött iallafall, den har ju påbörjat ett jätteförsvar.

Det finns allergi som växer bort, det finns de som hyposensibiliserar sig genom att utsättas för små mängder allergen i taget under lång tid (för vissa hjälper det, för andra inte - samma gäller de som gör samma procedur i verkliga livet, utan sprutor), det finns de som har lindriga symptom som de kan leva rätt obehindrat med och det finns dem som måste anpassa hela sin tillvaro efter sin allergi.

Min bekant som avled i astma hade medicin och tog den, men anfallet var av så kraftig art att den vanliga inte hjälpte och de hann inte få behandling på akuten innan det var för sent. Man vet inte att man har så allvarlig allergi förrän det drabbar en första gången... inte särskilt psykosomatiskt. Inte heller dålig planering.

Man kan gå i flera år utan att ha någon allergisk reaktion, när man plötsligt får en attack. Det är inte så ovanligt att den medicin man har då passerat bäst-före datum. Det kan dessutom vara så att läkare inte skriver ut medicin för att häva en allergisk reaktion om du inte haft någon på så länge. Det är även rätt lång kö för att komma till en allergimottagning när man börjar misstänka allergiska besvär. Att inte ha akut medicin redo är allts inte nödvändigtvis pga din egen dåliga planering.

Ska vi tvinga folk att leva i skräck för eventuella reaktioner, eller isolerade i små allergisamhällen, för att vi inte orkar tvätta händerna och byta kläder?
Ge er, det är bara för uselt egoistiskt tänkt!
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

*knapplån*

Men lyssna på hur ni beter er, vilket gnäll! "Nä jag tänker minsann inte anpassa mig, om inte den och den måste göra det först". Herrregud! Visst är det ett problem med rök och parfym också, men det betyder ju inte att ni inte kan bidra med ert strå till stacken och visa hänsyn för era stackars allergiska medmänniskor. Ju fler som tänker till och visar hänsyn, desto bättre! Sen om det är hästmänniskor, kattmänniskor, parfymbomber eller rökare spelar väl ingen roll. Visa att ni har lite IQ och empati, sluta gnäll (så jobbigt är det inte) och föregå med gott exempel, så kanske även andra hänger på.
:bow: :bow: :bow:

Jag håller med. Vissa låter mer än lovligt bortskämda. Fy vad hemskt om JAG skall anpassa mig.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag håller med dig här.

Hur svårt ska det vara att byta om i ett stall om man måste åka kommunalt? Behövs det verkligen omklädningsrum - räcker det inte med en toalett? Visst hade det varit bekvämt med skåp att förvara kläderna i men det måste ju vara betydligt bättre att ha stallkläderna i en väska istället för på sig när man åker tex buss.
Jag har heller aldrig förstått dom som åker och handlar mat i hästkläder... ursäkten att det är obekvämt att byta om först köper INTE jag.

Hur obekvämt är det inte att få ett astmaanfall eller en allergireaktion?

Fram med lite allmänt hyfs!


Nu har ju inte alla stall toalett heller. Vårt stall har en sadelkammare... Numera har vi en byggfläkt på när vi är där, förr hade vi inte ens det... Betonggolv... Ja, det GÅR att byta om där. Vilket jag gjort när jag åkt buss.

Nu har jag oftast åkt bil. Vi bor ca 1,8 mil från stallet. På väg hem från stallet finns en mataffär (1,5 mil hemifrån). Om jag kommer på på väg hem från stallet att jag behöver en liter mjölk, och inte har några kläder att byta med eftersom jag åker bil. Ska jag då åka 1,5 mil hem, byta om, och åka 1,5 mil tebax för att sedan åka hem igen? Den mjölken blev dyr...

Sen är det klart att man inte springer runt i affären flera varv i onödan. och jag ställer mig inte två cm från folk i kön...

Det här med buss undrar jag över.... varför ska man inte ha stallkläder när man får ta med hunden, katten eller kaninen...?
Och som andra skriver... rökare eller superparfymerade folk då?
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

4) Inse att rökare / hundägare / parfymbrukare använder precis samma argument som hästmänniskor för att slippa visa hänsyn. "Då får väl allergikerna flytta / medicinera / stanna hemma". Vi kommer aldrig att kunna påverka alla att visa hänsyn, men förbud har ju hjälpt så här lång för att slänga ut rökarna från restauranger - om hästmänniskorna vägrar anpassa sig kanske det blir rakt av stallklädes förbud på bussar och i affärer, och det gynnar oss knappast.

Det har väl med att de som är allergiska bryr sig inte speciellt mkt om denna gruppen eftersom det är betydligt lättare att påverka en grupp som håller på med hästar än att ändra parfymindustrin :smirk:

5) Om du är allergisk och sysslar med djur / häst så är det ditt val. Du bör inte tvinga det valet på din bussgranne. Sannolikt lider du heller inte av värsta sortens allergi.

Jo JAG lider av kraftig allergi mot pälsdjur om du läser mitt inlägg tidigare här, MEN jag klarar av att medicinera det.

Har åkt tuttutbil ett antal gånger pga andnigssvårigheter och till slut hamnat kvar på sjukhus.

Men jag ser till att alltid hålla mig från folk som är sjuka (eftersom astma blir värre vid luftvägsinfektioner) och ser till att ha medicinen med mig alltid!



Det finns biverkningar av allergi mediciner också. Dåsighet är iallafall en jag känner till hos en av de förebyggande. Om man å andra sidan väntar tills man häver en reaktion med medicin är det ofta så att kroppen blir väldigt trött iallafall, den har ju påbörjat ett jätteförsvar.

De mediciner som finns idag är betydligt bättre och de flesta blir man inte speciellt dåsig av


Man kan gå i flera år utan att ha någon allergisk reaktion, när man plötsligt får en attack. Det är inte så ovanligt att den medicin man har då passerat bäst-före datum. Det kan dessutom vara så att läkare inte skriver ut medicin för att häva en allergisk reaktion om du inte haft någon på så länge. Det är även rätt lång kö för att komma till en allergimottagning när man börjar misstänka allergiska besvär. Att inte ha akut medicin redo är allts inte nödvändigtvis pga din egen dåliga planering.

Nä det är inte speciellt lång kö för att testa allergi inte hos oss iaf. Om man är asmatiker så har man alltid färsk medicin hemma.

Och visst är det ditt eget fel om du tidigare haft allergi astma och inte ser till att du har medicin hemma.

Ska vi tvinga folk att leva i skräck för eventuella reaktioner, eller isolerade i små allergisamhällen, för att vi inte orkar tvätta händerna och byta kläder?
Ge er, det är bara för uselt egoistiskt tänkt!

Hur många tror du tar hänsyn genom att inte ha parfym etc eller byter kläder hemma som har katt???

Har du parfym på dig??

Har du katt??
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag begriper inte ditt resonemang - DU är allergisk och har häst, alltså ska alla andra allergiker stå ut med otvättade, oombytta hästmänniskor inpå sig? :confused: De har kanske alls ingen lust att umgås med några som helst djur, och heller inte dess närstående människor?

Du håller dig borta från sjuka människor för att inte du ska bli sjuk. Men andra sjuka människor får inte undvika vad som gör dem sjuka (hästar)? Med mindre att de slutar gå ut / åka buss / gå och handla?

Jag har en hyperallergisk släkting som blir väldigt trött av förebyggande medicin, dock inte vanlig inhalatormedicin (anger inte märke) - såpass att arbetsförmågan påverkas. Då går man inte med det i kroppen konstant. Jag har en vän som oftast tål pälsdjur i sin närhet, men drabbas samma person av ett litet fragment från nämnda djur i ögat eller näsan så blir det toksvullnad av sjuklig kaliber och akutmedicin. Då tvättar man sig rätt ofta. Men kanske inte när man intet ont anande sitter på en buss där en pälsdjursägare nyss suttit? (samme vän väntar f ö sedan 2 månader på att få en tid hos allergimottagningen, eftersom medicinerna tog slut vid sista anfallet (krävdes flera doser))

Intressant att du inte kommenterade något om bekantingen som dog. Tuttut bilen var inte snabb nog för henne. Tur för dig att den varit det i dina fall. För uppenbarligen har även dina otroligt förutseende och felfria medicineringar fungerat sämre ibland?

Jag hatar argumentet folk får skylla sig själva. Jag har hört det i samband med att vi ryttare får skylla oss själva om vi slår ihjäl oss, eftersom det är en farlig hobby. Visst har vi alla ett ansvar, men man axlar det olika starkt och att ha lite empati med dem som tillfälligt är svaga kanske gör att man själv får igen det när man trillar dit och behöver det.
Tonåringar med astma som röker, unga diabetiker som i protest mot sjukdomen över- eller undermedicinerar, allergiska hästfolk som kämpar vidare med sitt intresse och sina mediciner... Jag anser att Folk i princip är idioter, var och en på sitt eget lilla vis. Alla utsätter vi oss för mer eller mindre medvetna risker, en del mer än andra (pga våghalsighet eller större dumhet). Samhället jobbar faktiskt rätt hårt på att lindra verkningarna av denna dumhet. Ett sätt är ju att UPPMANA hästmänniskor att tvätta sig / byta om, ett annat att ha en fungerande akut för alla olycksfall och felmedicineringar.

Jag argumenterar faktiskt inte för vare sig nedhuggande av träd, asfalterande av gräsmattor eller avlivning av våra husdjur och nedskjutning av samtliga fåglar. Jag argumenterar för att hästmänniskor måste visa hänsyn till icke-hästmänniskor som blir sjuka av oss. - Oavsett om vi själva är dumma nog att utsätta oss för allergiska reaktioner genom vår hobby (din hobby må ha blivit ditt levebröd men även det är ett val).

Jag bryr mig i sammanhanget inte om att rökare och parfymbärare OCKSÅ är hänsynslösa.
 
Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna

Jag tycker att man kan diskutera hur mycket en ryttare skall behöva vända ut och in på sig själv i anpassningens namn.

Hur mycket får anpassningan kosta?
Hur lång tid/dag får anpassningen ta?
Och varför bara ryttare?
Jag är inte skitigare när jag har varit i mitt stall än vad en hundägare som kramat sin hund är.
Skall då även hundägaren byta kläder och duscha efter varje gång den har umgåtts med sin hund?

Var skall vi sätta gränsen?
Skall allergiker t.ex. kunna flytta in granne med ett stall och sedan tvinga stallet att stänga?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) ID-kontrollanterna slarvar med uppgifterna till hästpassen. Text och bild stämmer inte överens och Jordbruksverket uppmanar till...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp