Hästhagarna

Q

Queen

Finns det någon som vet hur nära hästhagarna får vara grannhusen?
 
våra hagar liggen kant i kant med 3grannar såå...Men inte kant i kant med husen utan med deras trädgårdar kanske 5-10 meter till husen.
 
Tror att det beror på om det är inom planerat område eller inte.
Här ute i obyggden där jag bor har jag hagarna för alla djuren upp till en avstyckad gård. Tror att det max kan vara 5 meter till köksdörren från min ena hage. På andra sidan ligger gården direkt mot en lite grusväg och jag har hage precis på andra sidan av vägen. Mindre än fem meter.
 
Vi har endast en smal grusväg mellan vår gård och deras hage.
Ungefär två meter kanske.
Vill veta om dom verkligen kan ha så nära då vi får fullt av flugor p.g.a. deras hagar näst intill vår tomt, huset ligger ca en/två meter innanför tomten som ligger två meter nära hästhagarna.
Så ca fyra meter kanske.
 
Är det ute på landet och deras hage är att räkna som jordbruksmark som fungerar som betesvall, är det nog inget att göra. Men är det bara en rasthage kanske det finns andra möjligheter. Det brukar vara kommunen som kan svara på frågor om sanitär olägenheten, som det kanske skulle kunna räknas som.
 
ja, på landet.
Men förut fanns ingen hage där (och heller inga flugor i vårt hus) men sedan kom visst gubben som bodde där förut på att bygga en hage där.
Där finns två ute - boxar också.
En rätt så liten hage, knappt nått gräs, bara sten, träd o.s.v...
 
Det finns inga direkta bestämmelser för sådant.
På jordbruksmark utom planlagt område, så får man ha hagen i grannarnas tomtgräns om man vill.
Det anses att man har accepterat att bo på landet när man flyttar till landet.
Och på landet så finns det jordbruk och kor och hästar och sådant.
Och koskit och flugor.

Jag har haft hästar i ett villa-område på landet.
Grannarna klagade bl.a. på flugor från min tomt där jag hade en liten rasthage som bara användes då och då.
Hästarna gick på arrenderad mark en bit bort, och rasthagen på tomten använde jag bara när jag ville ha hästana lätt tillgängliga.

De grannarna fick då veta av Miljö och Hälsoskydd att iom att där var jordbruksmark som gränsade till villatomterna, så fick de acceptera att där bedrevs just jordbruk.
Och då kunde de inte bli mera störda av att där även gick hästar på en av villatomterna.

Men om du är oräker, så får du kontakta Miljökontoret i din kommun, de kan tala om för dig vad som gäller i just ditt fall.
 

Liknande trådar

Anläggning Nån som vet om det är bättre att skruva eller spika fast brädor i hästhage?
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: aglaonema
·
  • Artikel
Hästnyheter I ett debattinlägg ”Varför får hästar inte vara hästar?”den 13 mars undrar bland annat skribenterna varför det saknas föreskrifter kring...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Kattis.Ö
·
Anläggning Kan man använda sig av Biltemas markförstärkning för lerig hästhagen, eller varför köpa de dyra "hästiga"?
Svar
4
· Visningar
1 756
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Vet inte om tråden hamnade rätt. Är det ngn som har koll på snabbväxande träd som kan stå i eller utanför hästhage? Som hästarna tåler...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 035
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp