Hästintresse + ryggvärk = sluta rida?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft besvär med ryggen i ett par år nu, men på sista tid verkar det ha eskalerat av någon outgrundlig anledning. Ridningen verkar vara en stor bov, efter en lite längre ridtur för några veckor sedan fick jag vansinnig ryggvärk och därefter har jag fått ont efter var och varenda ridtur, hur korta och lätta de än varit. Pest är vad det är.

Det har varit och är lite lättare när hästen är pigg och framåt, men inte ens det har hjälpt de senaste ridturerna, inte ens om jag bara suttit och inte gjort ett skit och bara åkt med. Är hon mindre framåt får jag ont efter bara kanske 10 minuter, annars klarar jag mig lite längre men aldrig en hel tur.

I förrgår red jag lite mindre än en timme, på en häst som var pigg och samarbetsvillig. Dagen efter är jag öm i hela överkroppen, det värker i hela ryggen, bröstkorgen, ut i armarna, fingerspetsarna, nacken, samt huvudvärk. Nu var jag turligt nog hos kiropraktorn igår så idag känns det aningens bättre, men annars kan det hålla i flera dagar.

Så nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra. Är det värt flera dagars smärta för en kort ridtur? Jag känner mig rätt tveksam, men vill ändå inte sluta med hästar och ridning egentligen, för det är mitt stora intresse. Och jag gillar verkligen den häst jag rider nu.

Har börjat fundera på om körning kan vara ett alternativ, men det känns också svårt eftersom jag inte har någon erfarenhet att tala om, plus att det inte är säkert att det heller funkar.

Sån jäkla skit.
 

Min f.d. medryttarhäst fick agera testkandidat. Hon är både välriden och har mjuka gångarter. Väldigt säker på foten dessutom. Det är en så skön känsla att rida henne, det känns som att man flyter fram oavsett terrängens svårigheter.

Min medryttarhäst är raka motsatsen med stötiga gångarter, snubblar en del, och på det skiljer sig de båda hästarnas uppfostran rejält. Min rygg (och kroppen som helhet) tar säkert stryk av alla kängor jag får varje gång jag gör något med medryttarhästen. Hon har blivit rätt odräglig nu när hon inte rids så ofta, och jag orkar inte när varje gång blir en kamp.

Hanteringen av henne gör nog sitt. Jag får ont redan i början av ridturen och måste sitta och stretcha för att det ska vara hållbart.

Egentligen borde jag antagligen sluta rida henne, men jag gillar ägaren så förbaskat mycket (och även hästen i lagom dos) och håller envist kvar.

Med f.d. medryttarhästen gick det som sagt bättre, men visst är jag rejält öm/har ont i slutet av passet ändå. Det är dock först i sluttampen jag börjar känna av ryggen och då räcker det inte att stretcha utan jag måste sluta.

Så tröttsamt när det inte funkar som det ska.
Mitt råd skulle vara att gå till en sjukgymnast. Får man ont i ryggen är det ofta för att man är stel på några ställen och överrörlig i andra, så rörelsen fördelar sig inte jämnt i ryggen, utan tas ut på vissa ställen, som blir överbelastade. För att återställa funktionen kan man behöva mobilisera de stela ställena (det kan kiropraktorn göra), men också stärka upp de överrörliga med mer muskler, så att de blir lite stadigare och inte så överböjliga. Det kan ju inte kiropraktorn göra, utan för det krävs sjukgymnastik.

Min kropp håller inte för ridning om jag inte samtidigt sköter min sjukgymnastik, det blir för ensidigt och jag får ont i ryggen.
 
Ska kolla upp sjukgymnast, tack för tips!


Hur mycket inverkan kan en sadel ha egentligen?

Jag har funderat en del kring min ryggvärks uppkomst och har kommit fram till att mina besvär har hängt ihop med vilken sadel jag haft. 2/3 av ägarens sadlar passar inte mig, och hon har bytt rätt friskt. Jag började få besvär med ryggen i samband med att jag började rida den här hästen, och jag är rätt säker på att jag då haft en av sadlarna som inte passat. Vid tillfälle har jag haft den sadel som fungerat bra och då har det varit smärtfritt. Sedan bytte hon sadel (igen) i somras och min rygg kraschade totalt.

Jag kan inte byta tillbaka till den sadel som faktiskt har fungerat eftersom hon har den till sin häst nu. Istället har jag en av de två som fungerar mindre bra.

Men efter ridturen igår har jag bestämt mig för att det inte är hållbart längre. För även om nuvarande sadel fungerar bättre än den hon bytte till i somras får jag ont/ömmar efter varje ridtur, även om jag bara åker häst. Om jag däremot rider som igår, ”glömmer” jag smärtan tillfälligt, men efteråt kommer det tillbaka som en käftsmäll.

Får se om det blir barbackaridning fortsättningsvis eller hur jag gör. Inga mer icke-fungerande sadlar i alla fall.

Och sjukgymnast kan absolut vara värt att gå till i kombination med kiropraktor.
 
Ska kolla upp sjukgymnast, tack för tips!


Hur mycket inverkan kan en sadel ha egentligen?

Jag har funderat en del kring min ryggvärks uppkomst och har kommit fram till att mina besvär har hängt ihop med vilken sadel jag haft. 2/3 av ägarens sadlar passar inte mig, och hon har bytt rätt friskt. Jag började få besvär med ryggen i samband med att jag började rida den här hästen, och jag är rätt säker på att jag då haft en av sadlarna som inte passat. Vid tillfälle har jag haft den sadel som fungerat bra och då har det varit smärtfritt. Sedan bytte hon sadel (igen) i somras och min rygg kraschade totalt.

Jag kan inte byta tillbaka till den sadel som faktiskt har fungerat eftersom hon har den till sin häst nu. Istället har jag en av de två som fungerar mindre bra.

Men efter ridturen igår har jag bestämt mig för att det inte är hållbart längre. För även om nuvarande sadel fungerar bättre än den hon bytte till i somras får jag ont/ömmar efter varje ridtur, även om jag bara åker häst. Om jag däremot rider som igår, ”glömmer” jag smärtan tillfälligt, men efteråt kommer det tillbaka som en käftsmäll.

Får se om det blir barbackaridning fortsättningsvis eller hur jag gör. Inga mer icke-fungerande sadlar i alla fall.

Och sjukgymnast kan absolut vara värt att gå till i kombination med kiropraktor.

Vissa sadlar kan ge rejäla problem för en del och vara räddaren i nöden för andra. Det kan alltså gör stor skillnad.
Jag brukar kunna rida i de flesta sadlar när jag själv är igång, stark och har hyfsad sits. Men tom då fick jag så ont att jag skrek rakt ut av smärta när jag red i en sadel som sätter mig i lite fel balans och jag måste jobba mot sas för att sitta korrekt. Just den hade jag haft samma modell på min ponny utan gång. På honom funkade den utmärkt för mig. Hans rygg var ju snudd på still.
Samma modell på ett halvblod med mer rörelser gjorde mig så dålig att jag inte kunde låta bli att låta av smärta bara han ryckte till.

En elev hade så jäkla ont i ryggen. Hon fick ryggskott, kunde inte gå, kunde inte ta hand om saker som behövde göras och ridningen blev problematisk. Funderade på om det var efter hon fött barn något hänt. Sen insåg hon att det var sadelbyte som låg bakom det, dyr och fin sadel av bra märke som hon satt helt ok i. Men varje gång hon red pajade ryggen. Bytte sadel och ryggvärken försvann.

Tydliga exempel på att små saker kan ge stora problem. Vi är båda hyfsat sitstränade och sitter inte på ngt vis som borde ge såna smärtor och rider hästar som är genomsläppliga och lösgjorda och iom det "mjuka" att sitta på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 587
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp