Hästjuridik

Spirit

Trådstartare
IJanurai åkte jag och tittade på en häst. Blev kontaktad av säljaren som läst min "häst köpes annons" Hade skrivit i annonsen att hästen gärna fick vara inriden men inget krav men skulle däremot vara säker.

Åkte upp och tittade på denna travaren som hade varit lite riden och skulle enl, säljarens uppgift vara jättesnäll.
Diskuterade på plats och jag berättade utryckligen för säljaren att jag ville ha en snäll och säker häst utan olater. Ville se hästen under ryttare men fick besked på att dom inte hade någon sadel eller träns samt det var även glashalt i paddocken. Fick se han longerad och jag samt väninnan tittade på hans gångarter samt rörelsescema eftersom hästen skulle gå distans samt AR.

Vi pratade en del om priset & blev överens, säljare blev upplyst att hästens framtida användningsområde och det var ok. Poängterade än en gång att hästen skulle vara snäll och olatsfri vilket den skulle vara.

Två veckor senare så hämtade jag hästen och köpet uppgjordes via köpekontakt.
Tre dagar senare satt jag upp på hästen och efter ca 10 min skritt på fältet så slängde han sig handlöst åt sidan. Jag begärde ingenting utan satt bara och "åkte" lite. Jag blev paff och bortfärdade som att han blev rädd. Sen brakade det lös, slängde sig handlöst åt båda håll utan anledning, blev svår kontollerad. Lyckades till sist kompromissade med honom och ridturen avslutades. Ingen vann kampen.

Satt upp igen två dagar senare, samma cirkus igen, ringde säljaren och berättade om beteendet, hon var helt oförstående och sade det nog var som han testade mig. Det köper jag till viss del.

Tyvärr så fortsatte testningarna ett par veckor efteråt, men han gjorde inte det när man red med andra hästar, men försöka rida själv var lönlöst, jag åkte bara av.

Lämnade iväg hästen till tillridning i två månader och han lugnade sig en del, men går fortfarande inte att rida ut själv utan bekymmer. Hade fortfarande kontakt med säljaren som hoppades själv att det skulle lösa sig.

Fick idag reda på från människor på Jägersro att hästen har varit till salu sen han var fyra år. En tjej var intresserad av han men backade ur när hon inte fick provköra. Tränaren som hade leasat hästen hade lämnat tillbaka den pga den kunde mitt under en körning slänga sig handlöst med vagnen åt sidan & hade därmed idiotförklarat hästen. Han vågade inte köra den mer.

Jag ger upp nu, har haft hästen sen Jan och har lagt ut en hel del pengar på träning och utbildning samt hjälp. Har redan en ev köpare på nämda häst, tjejen som red han i 2 månader till mig är sugen på han trots hans egenheter samt han kommer ev. stå kvar i mitt stall. Jag vågar inte försöka rida ut själv längre men kan inte enbart rida i paddocken där han är gudasnäll alltid.

Kan säljaren ställa till svars för hästens betee`nde? Tycker inte att den varit riktigt ärlig mot mig.

Tacksam för svar
 
Jag förstår inte VARFÖR folk köper hästar utan att provrida, går det inte att ordna så måste det vara något lurt.
Jag läste om ett sådant här fall där köparen inte fick häva köpet med orden att eftersom hästen är ett levande väsen och kan ändra beteende när den kommer till en ny plats eller att köparen inte kan hantera hästen osv osv.

Detta var ju bara ett fall av alla , det behöver ju inte bli så i ditt fall. Du får kontakta en advokat och skaffa in alla dessa vittnen som säger att hästen är "mentalt störd" eller hur jag skall uttrycka det, annars är det väl bara att börja om från början i hanteringen på marken.

Inte så upplyftande inlägg men men...*sorry*
 
Det blir nog svårt, eftersom du inte provat hästen ordentligt innan köp. Jag har lite svårt att förstå hur man köper en häst att rida om man inte sett den under ryttare eller ridit den själv.
Hästen kan ju mycket väl varit snäll och lugn hos sin förra ägare, eller också inte, det är försent att ta reda på nu, tyvärr.
 
En f.d travare har ju heller inget större penga värde. Kanske max 20 000:- det är nog dyrare att koppla in advokat och förlora tvisten, än att behålla den/sälja den eller i värsta fall ta bort den.
 
Tyvärr har du nog brustit i det som kallas "undersökningsplikt" när du var och kollade på hästen innan köpet.
Som köpare är man skyldig att undersöka/fråga väsentliga saker, och provrider du då inte en häst du ämnar ha för ridning, så är det nog kört för din del.

Men jag tycker ändå säljaren uppträtt fullkomligt gräsligt! :mad:
Med den historik hästen hade, så visste h*n ju att hästen inte alls var som den häst du ville ha!
Men sådana människor som säljaren finns ju tyvärr, och då utnyttjar de ju köparens godtrohet till max.

Hoppas det reder upp sig för dig i allafall!
 
Det beror på om säljaren har sålt som privatperson eller näringsidkare. Antar att du köpt spm privatperson själv, kanske fel antagande av mig.
Är säljaren näringsidkare och du privatperson finns chansen. Konsumentköplagen gäller den ger köparen 6 månader att prova om varan passar för det vid köpet angivna ändamålet och två år för att upptäcka vissa typer av fel.
Ta och leta upp lagen och läs den se vad som gäller för ditt köp. Hästen är här likställd med en vara och inte ett levande djur.
Är däremot både du och säljaren privatpersoner blir det mycket svårare och även om du skulle kunna få rätt är risken stor att det kostar mer än det smakar.
 
Säljarens ansvar för att ge riktiga uppgifter försvinner inte för att du inte kollat hästen ordentligt. Om du kan få bra vittnesmål påå hästens tidigare beteende tror jag att du har en bra chans vi en tvist men då kan du nog inte sälja hästen utan säljaren måste nog kunna ta tillbaka den för köpesumman plus ev dina kostnader.
PL
 
Hon hade ingen sadel eller träns, skall jag som spekulant behöva ta med mig sådant när jag tittar på häst? Annars hade jag provridit. Nu var hästen inte mycket riden, men jag ansåg inte det som större problem eftersom säljaren även själv hade fött upp hästen så litade jag på henne.
Var helt på det klara själv att hästen var oskolad men det är inga problem för mig. Denna häst gör nu efter 3 månaders dressyr/hoppträning ca 2-3 dagar vecka både öppna & sluta samt skänkelvikningar i en bra form & hoppar kanonbra. Ett stort tack till min tränare som har stöttat & hjälpt mig.

Nu kommer jag inte att tvista om detta eftersom det är inte lönt ekonomiskt. Och hästen skall inte tillbaka till henne iheller så hon lurar någon annan stackare.
Tjejen som ridit han till mig en tid är intresserad & jag hoppas hon köper han. För hon vet vad han gör och klarar situationen bättre än mig samt jag vet han får det bra och inte blir en vandringspokal.

Men jag är ändå grymt besviken, hästen är supergo i alla lägen tills man ska rida ut själv. Nu när jag fick reda på detta med att han slänger sig även med sulky rakt upp och ned fick jag nog, och tog beslutet. Jag har ingen kunskap att klara hantera en sådan häst.

Jag vet att jag skulle ha legat på bättre, men jag skulle ALDRIG själv lura på någon som vill ha en olatsfri häst, en häst som faktiskt har olater. Det är en ren säkerhetsfråga. Undrar vad hon sagt om jag brutit nacken?

Frågan är om man själv vågar köpa häst med tanke på att fler har råkat ut för oseriösa säljare, det förstör för dom seriösa. :mad:

Just nu så är jag inte alls sugen på någon ny häst.
 
Jag antar att det är ett varmblod du pratar om eftersom det står att hästen varit körd?

Jag hade en häst som hade samma beteende som din.Det var också sagt att han var "snäll" och den första han gjorde var att dansa runt på bakbenen med mej på ryggen.Han slängde sej ifrån höger till vänster hela tiden.

Efter ett antal samtal till säljaren så kom det fram att han ALLTID under ridning och körning haft öronen stoppade så att han inte kunde höra massa ljud under såväl körning som ridning.Han var alltså känslig för ljud redan ifrån början och istället för att tillvänja ljud så hade de stoppat öronen på honom....alltså inte hästens fel att han var som han var - det var jag som inte förstod vad det var för fel.
 
Om man ska sälja en häst som ridhäst och varken har sadel eller träns för provridning så hade jag sagt tack och hej. Aldrig i livet att jag litat på att det funkat, snarare hade jag misstänkt att det var något skumt på gång. Hur har säljaren gjort när hon ridtränat? Ska man nöta på varandra i många år är det viktigt att det känns bra.
 
Oavsett om man provrider eller ej så är det ju faktiskt så att det är oärligt att ljuga när man säljer sin häst.

Ett moraliskt ansvar har alltid säljaren.

Bedrägeri kan det också kallas, faktiskt.

/KT

ps/men det behöver ju inte vara lika med katastrof att köpa häst utan att provrida... :D

Jag har fyra hästar och bara en har jag provridit innan köpet... och alla är bra och goa kusar...
 
Jag förstår faktiskt inte riktigt ditt problem (jag förstår att du inte kan rida ut själv, men det är ditt enda problem???), du säger att du sagt till säljaren att hästen inte behöver vara inriden men den skall vara säker. På vilket sätt menar du då med säker?? Om du köper en oinriden häst så måste du ju själv ta tag i träningen med att göra den säker att rida. Det finns väl ingen unghäst/travare som inte reagerar alls inför nya saker när man börja rida den, så det verkar vara en omöjlighet du vill ha. Det behövs mycket träning för att få en häst att göra saker den inte gjort förut och har du dessutom skrivit i annonsen att hästen inte behöver vara inriden så antar man ju att du vet hur man hanterar den. Om nu hästen inte varit "litet riden" utan bara körd så hade du ju ändå inte kunnat provrida den, vilket ju inte var ett krav enligt din annons. :confused:
 
Du har helt rätt, men denna häst skulle enl uppgift vara riden dock ej skolad.
Samt dom travare jag har träffat har aldrig varit några problem att sätta sig upp på ryggen och rida eftersom dom är körda. Jag frågade noga om hästen var olatsfri, hade hon sagt att han slängde sig hade jag tänkt över köpet ännu en gång och ev. sett mig om efter en annan häst.

Nu har enl. uppgift från andra källor uppget att denna häst även kastat sig med vagn & därför tillbakalämnad från tränare till ägaren. Det har inte har hänt ÄN när jag kört han ensam samt med annan häst, men han är väldigt tittig.

Samt hade hästen ej varit inriden så hade jag aldrig gnällt över att han slänger sig. Jag hade fått rannsaka mig själv och tänka över vad som har gått fel. Sen hade jag även sett till att ha professionell hjälp redan från början med själva inridningen.

Hästen i sig är gudasnäll annars, är fruktansvärt glad för han. Jag kommer att behålla han och fortsätta kämpa på. Ska försöka få hjälp av en NH tränare som kan hjälpa mig samt ge mig råd. fick tips av en vännina att jag skulle vänja han vid att man rörde hela kroppen med plastpåse samt sen gick över till en pressening som man sen i slutet stod och viftade hejvilt med. det skulle tydligen lugna tittiga hästar.


Jag stoppar denna tråden nu, för jag har faktiskt bara mig själv att skylla, tråkigt bara att det har blivit som det blev. Det var inte så det var tänkt från början.

/MVh Spirit
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 166
Senast: BornAgain
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 811
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 943
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp