HÄSTKÖP-TIPS!!

P

pelleprutt

Nu ska jag äntligen köpa min första häst och inte vilken häst som helst utan världens finaste!! :smirk:
Jag är inte alls osäker på hästen, stallplats, pengar,tid, träning och allt sånt, det vet jag att jag klara av.
Men själva köpet...vet-besikting, försäkring, det som rör själva köpet t ex att det är säljaren som ska betala vet-besiktingen...såna bra saker. jag har folk som jag litar helt på och som kan en massa med mig, så allt kommer nog att gå bra!! men det skulle vara kul att få tips från er..eller bok/länk tips om hästköp??!!! :bow:
 
jag har bara ett tips som jag vet är det enda som jag numers går efter, LITA ALDRIG PÅ NÅGON.

Jag har blivit lurad, det svider, så...

Veterinärbesiktiga hästen när du är med och med en veterinär du känner och litar på. Låt hovslagare titta på hovar, låt en tränare se hästen "in action" och LYSSNA på den kritiken.

Försäkring är lättast att at över från den andra ägaren, om du nu inte vill ex ha alla djuren i samma bolag. Då kommer en liten gubbe ut och besiktigar hästen från det nya försäkringsbolaget.

När det gäller bes. så har jag gjort så att säljaren har bes. hästen innan hon har åkt till mig (har krävt provtid) för att inte jag ska kunna skada hästen el. dyl. Sedan innan köpet har blivit klart har jag också bes. hästen. Sedan har vi betalat varsin besiktning.

Glöm inte kontraktet!!!

//E
 
ok... jag känner de jag ska köpa han av, jag har ridit han i ett år och litar på dem och allt, men det känns bara att man vill ha någon som står utanför och inte ser några fördelar till säljarna eller köparna ( om ni fattar). så det känns lite taskigt mot dem, precis som om jag inte litar på dem men man vill ju vara på den säkra sidan...
vad hände när du köpte då?? (nyfiken).....
 
Håller med förgående talare om att aldrig lita på någon!
Mamma möjligtvis ;) men ingen som tjänar på att få hästen såld.

Ett hett tips är att närvara vid vet.besiktningen.
Ofta säger veterinärer mer än de skriver.

Och det viktigaste, vet inte vilket avtal ni kommer använda men i ett (och kanske fler) av alla man kan välja på finns en idiotisk ruta som friskriver säljaren från dolda fel.
Kryssa inte i den!!
Jag gjorde det och det kostade oss ca 40 000 kr... :(
 
hon var blind... och hästhandlarhäst, 11 år med MINST 10 ägare.

Detta fick vi själv ta reda på och nysta upp eftersom vi handlat i god tro, kostade oss 30'000...

Avlivades för snart ett halvår sedan av oss, lilla gumman... :cry:

//E
 
*använd dig utav en veterinär du litar på - eller ta någon veterinär utifrån, det behöver nödvändigtvis inte vara den veterinär säljaren i normala fall använder sig utav när hästen ska besikitgas! ofta kommer ev fel på hästen upp om man tar en vet. som inte känner hästen. annars kan vet. o säljaren "prata ihop sig" o smyga undan med ev fel på hästen. Va helst med på besiktningen!

*Försäkring är som sagt lättast att föra över den som säljaren har på hästen. Det är krångligt att byta bolag ibland. Du kan ju ev höja hästen i försäkringsvärde om du vill.

*skriv riktigt kontrakt, köp ett färdigt hästkontrakt där brukar det stå allting som ska va me - annars kan man lätt glömma något! Finns i de flesta hästaffärer

*det handlar inte om att inte lita på någon, det handlar om att man själv ska slippa betala kostnader för dolda fel på hästen eller bli besviken.

*jag fattade som att du nu känner denna hästen, men om du inte hade gjort det tkr jag det är ett måste att själv få hämta den i hagen, lasta den, rida den på trafikerad väg, se att den klarar att va själv i stallet/hagen, rida ut den själv i skogen osv osv. För annars står du där med en häst som är "omöjlig" att lasta, men säljaren hävdar att det inte va några problem när de lastade o ägde hästen. Bara sådana vardagssaker kan vara bra att man vet att hästen är någorlunda lätthanterlig, det underlättar.

*det är jättebra om man kan få ha hästen på prov ett litet tag innan man köper den eller att köpet kan hävas om det inte stämmer mellan er.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp