P

Peluso

11 årigt sto som visar en halv grad efter böjprov på hö. fram å knappt en halv grad på hö. bak. Vet. sa att d inte var någon katastrof och att jag kunde köpa hästen.
vid longering på pytteliten volt så var hon utan anm.
För övrig var hon kärnfrisk.
Tkr NI att det är någon katastrof m halv grad efter böjprov?
 
Kan du inte avvakta lite med köpet, kolla upp hästen om någon månad och se om hästen är fri från hältan? Jag skulle aldrig köpa en häst som inte gick igenom vet.bes. felfritt.
 
Jag har ridit henne i 2 år.
Ägaren visste att d skulle vara nåt hon är ju snart 12 å har varit skadad innan. Så då var d en halv fram å knappt en halv bak. Funderar på att åka till hästkliniken och röntga å kolla lite mer noga.
 
Jag har köpt en häst som visade en grads hälta på ena frambenet vid böjprov.
Veterinären sade att det förmodligen inte skulle vara någon fara alls.
Har haft hästen i 8-9 år nu och inte ett jota har vi märkt av benet än.

Om jag var du så skulle jag nog lita på veterinären och köpa hästen om du verkligen gillar den och inte ska ha den till några extrema träningsscheman.
 
Första frågan är om hästen går att försäkra utan reservation. Blir det reservation i försäkringen blir det DYRT om/när det händer något.

Men nej, jag hade inte köpt en häst som visar hälta.
 
Det var en i stallet som sålde sitt 10åriga Tinkersto. Hon visade en halv grads hälta på höger bak vid veterinärbes. Hennes ägare blev alldeles förtvivlad då hon inte märkt något och åkte tre dagar senare upp med henne till solvalla. Där sa de att hältan aldrig kommer att bli värre och hon verkade inte ha något problem av den alls. Efter det köpte köparna henne på studs.
Jag rekommenderar verkligen att ta hästen till en klinik och kolla upp den. Man kan ju aldrig vara för noga...
Lycka till med hästköpet!

Mvh Lotta
 
tjena,

Om hästen är 11 år så vore det ganska anmärkningsvärt om den var helt utan reaktion i samtliga leder. Jag har själv haft hopphästar i 15 år och när hästarna kommer upp i den åldern så kommer viss reaktion på böjprov. Du ska självklart begära röntgen vid besiktning då detta avslöjar eventuell urkalkning eller pålagringar. Angående försäkring så antar jag att hästen redan är försäkrad? Om inte så tror jag att detta kan göras utan problem trots någon grads hälta. Det bästa är nog att lyssna på din veterinär, han/hon har störst erfarenhet av dessa situationer.

Lycka till! :banana:
 
När vi skulle sälja min då 9 åriga ponny, som inte var halt någon gång under de 5 år jag hade honom, gick han inte igenom veterinärbesiktningen. Han haltade rejält vid böjprovet men visade inte någonting annars. Vi lät honom vila ett par månader och satte igång honom, var ute på ett par clearounder. Veterinär besiktigade igen, samma sak denna gången. Han röntagdes på Åby och veterinären där kunde inte hitta något och sa att det troligen bara är något som visar sig vid böjprov och behöver inte påverka hästen annars.
Vi sålde honom till en familj som ville köpa honom trots att han inte hade gått igenom besiktningen.
När dem haft honom i ett halvår ville han inte hoppa ens 40 cm, han som älskade att hoppa. Han fick återigen vila, olika veterinärer kollade honom utan resultat. Efter ca ett år kom det fram att han hade något som liknade reumatism hos människor, så han blev utdömd. troligen skulle det bara bli värre och värre.

Med detta vill jag bara säga, var försiktig med att köpa en häst som inte gått igenom veterinärbesiktningen!
 
Hej hon är försäkrad utan reservation å jag tar över samma försäkring så svaret är ja.

Alla andra: Tack för svaren!! Jag köper henne :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 756
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp