"Hästkött smakar som oxfilé"

(Ridsport)
När reportrar på tidningen ATL (Lantbrukets affärstidning) testade hjortfilé, oxfilé och hästfilé i ett blindtest, var alla inblandade förvånade över resultatet. Flest poäng för mörhet, saftighet och smak fick hästfilén.

Läs mer...
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Jag har ätit file som jag inte vetat varit häst o känt direkt flera gånger o direkt känt smaken.
Första gången fattade jag inte vad den konstiga smaken kom av, förstod långt senare.
Mört o saftigt ja men smaken passer inte mig personligen.
PL
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Själv har jag inga fördomar mot att äta häst. Varför skulle det vara annorlunda mot att äta kor får eller andra växtätare.
PL
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Det undrar jag med.
Jag förstår att man avstår för att man ogillar en smak, men rent etiskt kan jag inte se nån skillnad på att äta häst, ko, gris eller vad det nu månde vara. Då har jag större förståelse för de som bara väljer att äta vilt kött och inte "fabriksproducerat" om man talar om någon etik i köttätandet...
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Det undrar jag med.
Jag förstår att man avstår för att man ogillar en smak, men rent etiskt kan jag inte se nån skillnad på att äta häst, ko, gris eller vad det nu månde vara. Då har jag större förståelse för de som bara väljer att äta vilt kött och inte "fabriksproducerat" om man talar om någon etik i köttätandet...

Och tänker man utifrån etiskt perspektiv så borde hästkött vara helt okej att äta, för de flesta hästar har nog haft ett förhållandevis bra liv.
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

*Delvis KL*

Nu äter jag själv inget kött alls, så frågan kanske kan uppfattas som provokativ utan att vara menad så:

Skulle det då vara lika OK enligt ditt förmenande om det startades uppfödning av hästar där huvudsyftet var att producera kött till restauranger och andra konsumenter? Där man avlade på att få fram så mycket rent hästkött som möjligt, och så snabbt som möjligt. Fölbiff kanske?

Jag accepterar att jag lever i en värld där djur blir mat, och antar därför ingen etisk ståndpunkt mot att äta just häst. Jag inser det hopplösa i att försöka frälsa världen och bedriver inget korståg mot köttätare. Jag har själv varit en, och slutade inte främst av moraliska skäl.

Det intressanta är dock särställningen som hästen har i vårt samhälle, och många kan av den anledningen enbart tänka sig att låta fd ridhästar bli mat när de i övrigt har "tjänat ut". Vi rider och tränar inte vare sig kor, grisar eller kycklingar, och det är förmodligen den distansen till vissa djur som gör att vi kan äta dem men inte andra.

Kan man som ryttare acceptera att en del hästar föds för att bli "kvinnans bästa vän"* medan andra får liv enbart för att hamna på våra tallrikar?

Det som intresserar mig är gränsdragningen; när blir ett djur tabu att äta? Vi vet ju redan att hund äts i Sydostasien, kommer det någonsin att bli ett alternativ i Sverige?

Våra egna hästar kommer att begravas här hemma på gården, precis som alla andra djur. Att acceptera att andra äter häst betyder inte att jag måste bidra med råvaran.

//Chris
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Ja jag skulle inte protestera mot uppfödning av hästar till slakt om det sköttes på rätt sätt. På island föds många hästar upp till slakt.
PL
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Jag har kört egna hästar till slakteriet men som jag skrev ovan så är jag inte förtjust i hästkött utom möjligtvis rökt som smörgåspålägg.
Lammen vi har i frysen har vi fött upp själva.
PL
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Du har i alla fall en konsekvent inställning. Äter du dina egna hästar också?

Jag har ätit av min egen häst, hemslaktad på gården. Men precis som P.L så tycker jag inte speciellt mycket om hästsmaken. Häst har en ganska speciell egen smak precis som älg, får, hjort, hare etc men precis som jag inte tycker om kanin är jag inte så förtjust i häst. Vad gäller hund så har jag lite svårt att tänka mig att äta rena carnivorer. Säkert ingen rationell tanke men jag tycker att de generellt är lite "äckligare". Om andra äter hund spelar mig mindre roll men nu är ju kötthundshanteringen sällan förenat med god djurhantering därför vänder jag mig emot det.

Vad gäller startandet av hästköttfabrik så tycker jag inte om industriell uppfödning av djur överhuvudtaget oavsett djurslag. Väljer själv hemslaktat, närproducerat från gårdar jag känner till samt viltkött.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Jag skulle inte ha något emot att det skulle födas upp hästar här i Sverige för köttproduktion. Men det ska ske på bra villkor där hästarna får ett drägligt liv, bra miljö och stressfri avlivning.
Jag har samma åsikter om annat kött jag äter. Hemma har vi endast nötkött från biffdjur som slaktats hemma på sin gård där de levt hela livet och haft det bra. Pappa är jägare och jag äter rådjur och älg med gott samvete för att de levt bra och blivit avlivade helt utan lidande.
Jag äter däremot inte vildsvin som skjutits hemma. Smaken är egentligen helt okej men det tar emot och jag tycker inte om att äta det. Känner lite som Krims beskrev det här med hundkött, det känns helt enkelt lite äckligare av någon anledning.
Jag har sett kalvar födas hemma på gården och fölt dessa och "lärt känna" genom deras uppväxt, för att sen utan dåligt samvete ätit dessa. Jag skulle däremot inte vilja äta mina egna hästar som jag skapat en helt annan relation till. Nötdjuren har jag alltid vetat att de är här för att tas bort när de blir tillräckligt stora. Hästen är en helt annan sak, jag tycker inte det går att jämföra.
Jag kan tänka mig att äta hästkött, inga problem, har aldrig testat utom påläggsvarianten och det var gott, så varför inte? Men inte mina egna.
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Mina hästar är mina vänner.Skulle aldrig få för mig att äta mina kompisar -
alltså äter jag inte häst på samma sätt som jag inte äter hund eller katt:eek:
Sen hur det smakar har ingen betydelse.När mina hästar måste avlivas gör vi det hemma i deras invanda miljö och sen kremeras dom dvs ingen annan äter upp dom heller!!
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Mina hästar är mina vänner.Skulle aldrig få för mig att äta mina kompisar -
alltså äter jag inte häst på samma sätt som jag inte äter hund eller katt:eek:
Sen hur det smakar har ingen betydelse.När mina hästar måste avlivas gör vi det hemma i deras invanda miljö och sen kremeras dom dvs ingen annan äter upp dom heller!!

Men grisar går bra att äta? :confused: :crazy: De är väldigt intelligenta, och många har dem som husdjur (minigris). Oftast har hästar ett bättre liv än grisar. Så varför skulle det vara "värre" att äta hästkött än att äta gris?

//Zsara -vegetarian sen 10 år tillbaka-
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Och tänker man utifrån etiskt perspektiv så borde hästkött vara helt okej att äta, för de flesta hästar har nog haft ett förhållandevis bra liv.

Ja, det är ju inte samma massproduktion av dem iaf. Jag har svårt att tro att djur i "djurfabriker" har det speciellt bra oavsett art och jag tror att det är synen på djuren som fabriksprodukt som är en stor orsak till att de inte har det så bra alla gånger. Därför ser jag ingen skillnad på ätandet i sig varesig det gäller ko, häst, gris etc. Det är djurhållningen som avgör om det är oetiskt eller ej men det har nog framgått av tidigare inlägg.

Frågan fick ett ganska tydligt ansikte i dokusåpan "Farmen" som gick på TV4 för några år sedan. Intressant att så många som obekymrat köper kött från ICA gick upp till kamp för deras vänner på gården med motiveringen "Jag känner ju djuret".
Slutsats: Det djur man inte ser, lider inte.:angel:
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Ärsh, samma ramaskri här inne varje gång ämnet hästkött kommer på tal. :D



Är hästen bara frisk när den avlider, ser jag inga som helst problem att äta upp den! Snacka om resurs slöseri att slänga en hel häst.. :crazy:
Tänk på dem som inte har mat alls och vi gräver ner, bränner eller dyl fin mat..

Sen om man inte gillar smaken är en annan femma, eller inte vill äta just sin egna ponny..

Då kan man sälja köttet :D


Ska det bli ännu mer ramaskri nu när jag säger att jag mer än gärna vill spara min ponnys hud och hänga på väggen den dagen hon dör?
(om jag äger henne då vill säga.. )

Hund och katt äter man inte av den enkla anledningen till att de är köttätare.
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Har aldrig ätit häst mer än som smörgås pålägg men jag skulle gärna prova! Ser inget problem alls med att äta häst. Jag skulle nog inte kunna äta mina egna hästar (eller några andra djur jag äger heller för den delen)
Men jag skulle helt klart kunna tänka mig att kunna köpa hästfilé och prova!
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Jag tycker det är synd att det är så dåligt betalt för hästkött i sverige, att så många inte låter sina hästar gå till livsmedelsproduktion.

Den vet. som behandlar min häst informerar jag att hon ska gå till livsmedelsproduktion när den dagen kommer. Jag tycker det är riktigt vidrigt hur hästarna behandlas borta i USA innan de slaktas för att sen importeras his till sverige för att fylla upp efterfrågan på kött för det inte finns tillräckligt här hemma av svenska hästkött. Hästar som haft ett riktigt bra liv!

Dessutom har jag stort förtroende för de besiktningsveterinärer som finns i sverige. Det skulle inte gå att skicka en vanvårdad/allvarligt skadad häst till slakt utan att få en anmälan på sig.

Sen kommer hästar aldrig att kunna födas upp till slakt på samma sätt som nötboskap, en tjur är uppe i bra många hundra kg och bra köttklass genom att gå ute på bete i 1½ år.
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Jag tillhör dem som gillar hästkött och gärna äter både hästbiff och filé.
Att föda upp häst för köttet6s skull är en utmärkt idé.
De är härdiga och äter grovfoder.

Att äta djur som är köttätare, som hund, katt och gris, tycker jag däremot är tokigt.
Då dessa djur äter mat som vi ofta kan äta direkt själva.
För mig handlar det om att omvandla sådant som jag inte själv kan äta, som gräs och sly, till sådant som jag kan äta, kött.

Men jag syndar då det gäller gris eftersom jag tycker så mycket om skinka, fläskkarré och sådant.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 518
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ett tag sedan började jag lyssna på en ljudbok. Den låg inom genren personlig utveckling/filosofi/psykologi, och hade kunnat vara...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp