"Hästkött smakar som oxfilé"

(Ridsport)
När reportrar på tidningen ATL (Lantbrukets affärstidning) testade hjortfilé, oxfilé och hästfilé i ett blindtest, var alla inblandade förvånade över resultatet. Flest poäng för mörhet, saftighet och smak fick hästfilén.

Läs mer...
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

När jag var ung så fanns det en ardenneruppfödare i Enköping som slaktade hösten vid 1½.
Men med de nya lagarna om ligghallar så blev det olönsamt.
Hästarna gick ute året om.
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Så här tror jag: Om fler svenskar åt mer hästkött skulle många hästar skonas från oerhört lidande på vidriga slakttransporter. Om efterfrågan ökar i Sverige får de som säljer sina hästar till slakt bättre betalt hos svenska slakterier och väljer att sälja dit i stället för till utländska uppköpare.

Jag har låtit två av mina hästar avlivas av proffs hemma på stallbacken. Den ena gick till korvfabriken, den andra var medicinerad så han destruerades. Den som blev Gustavskorv fick jag betala sammanlagt 38 kronor för att få avlivad och borttransporterad. Kilopriset reducerades pga för hög fetthalt...;)

För övrigt har jag inga som helst moraliska aspekter på vilket slags djur man väljer att äta, hund, katt, marsvin eller häst...
Det viktigaste är att de har ett bra liv medan de lever och att de inte utsätts för onödigt lidande i samband med slakt.
// Smirk
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Ser inget fel i att äta hästkött, visst det känns lite som man är kanibal just för att det är ett djur man har i stallet såväl som just då på tallriken / mackan. Men kött som kött? Och så länge köttet fick ett värdigt liv när det var vid liv så är det väl inget fel med det?

Risken finns väl annars att vi blir som USA, där hästslakt är förbjudet och på den tiden då man fick slakta hästar användes dem för att tillverka klister och djurfoder. Iom att det är förbjudet så översvämmas landet i hästar som ingen vill ha. Skulle nog inte kännas helt rätt om samma sak skedde i Europa även om våra hästar säkert skulle kunna bli satta på transport till Asien eller Afrika, transport som få hästar skulle överleva...
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Jag är av den åsikten att kan man äta ko eller gris så kan man äta häst, kött som kött. Nu äter jag personligen inte kött öht men skulle jag ha ätit kött så skulle jag utan problem äta häst också.
Har själv aldrig lämnat en häst till slakt för livsmedelsproduktion men å andra sidan har jag bara tagit bort en häst och den var behandlat med bla butta så det var aldrig ett alternativ.

Uppfödning av häst för ändamålet slakt är jag tveksam till, har svårt att tro att det skulle löna sig att föda upp hästar för slakt och ändå hålla dom under drägliga förhållanden. Dessutom finns det ju ett stort antal hästar som tas bort ändå, varför inte använda dom?
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Varför inte äta människokött? Kött som kött... ;)
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Varför inte äta människokött? Kött som kött... ;)

Jag ser minst 3 krassa biologiska orsaker till det.

1. Kannibalism ger risk för spridning av sjukdomar som är artspecifika.
Av typen Galna Kosjukan och prioner.

2. Människor är oftast så fullproppade av gifter och mediciner att det vore klart ohälsosamt.

3. Människor är inte grovfoderomvandlare.
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Kan svara för mig själv då. Äter inte köttätande djur, alltså inte människor. Och det skulle kännas ganska suspekt att äta sin egen art, det är mot de flesta djurs instinkter eftersom man vill få sin art att överleva.

Någonstans går väl gränsen?
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Jag ser minst 3 krassa biologiska orsaker till det.

1. Kannibalism ger risk för spridning av sjukdomar som är artspecifika.
Av typen Galna Kosjukan och prioner.

2. Människor är oftast så fullproppade av gifter och mediciner att det vore klart ohälsosamt.

3. Människor är inte grovfoderomvandlare.

Förlåt men nu är jag okunnig. Räknas grisar till gruppen grovfoderomvandlare?
Proppar inte dom i sig lite allt möjligt?
Jag har inte så stor erfarenhet av grisar utan det är en seriös fråga utan någon annan mening i.
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

Och tänker man utifrån etiskt perspektiv så borde hästkött vara helt okej att äta, för de flesta hästar har nog haft ett förhållandevis bra liv.

Problemet som jag ser det är att de mesta hästköttet går till spillo eftersom de flesta hästägae vill ta bort sin gamla trotjänare hemma och inte åka massvis med mil till ett slakteri. Jag tror mkt hästkött hade kunnat tas tillvara om inte regeln om destruktion fanns.
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

*kl* Jag skulle gärna prova typ häst filé faktiskt,men jag hittar det inte i affären? Var 17 finns det att köpa? Det enda jag har provat är sk "hamburgerkött" som man har på smörgåsen,och det var blä..tyvärr..skulle gärna äta svenskt hästkött.Det borde fler göra,så slapp man allt svart slaktande både här och utomlands.
 
Sv: "Hästkött smakar som oxfilé"

*kl* Jag skulle gärna prova typ häst filé faktiskt,men jag hittar det inte i affären? Var 17 finns det att köpa? Det enda jag har provat är sk "hamburgerkött" som man har på smörgåsen,och det var blä..tyvärr..skulle gärna äta svenskt hästkött.Det borde fler göra,så slapp man allt svart slaktande både här och utomlands.

Det är väl brist på hästkött i Sverige, därför så importeras det för att användas i tex korv.
Men jag har heller aldrig sett "hästbiff" på ica. Vet inte riktigt om konsumenten skulle välja det framför annat kött. Tveksamt.
Apropå svartslakten , tog man seriösa tag för att stoppa det när det gäller häst, så kanke det skulle finnas fler slakterier som skulle kunna finna lönsamhet i att slakta häst istället för att bli utkonkurrerade på marknaden, vilket i sin tur leder till att det endast finns ett fåtal slakterier som tar emot häst, vilket är tråkigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 518
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ett tag sedan började jag lyssna på en ljudbok. Den låg inom genren personlig utveckling/filosofi/psykologi, och hade kunnat vara...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp