Bukefalos 28 år!

Hästmänniskor att vara märkliga!

Filifjonkan_

Trådstartare
Varning för rant!

Blev medis på en go häst strax efter jul. Allt gick fint, upplevde god kontakt med ägaren, blev ofta tackad för hjälp och kände att det här, DET är en hästägare man vill ha när man är medryttare! Dealen var bra, jag skulle hobbyrida i skog och mark då ägaren inte hade tid. Finfint! Fick ett par härliga uteritter tillsammans med stallkollegorna, det senare skeendet till trots.

...Men, så en dag svarade hon inte i telefonen. Inte på sms heller. Nu har jag inte hört något på en månad, borde jag anse mig avpolleterad?:mad: Och om man då bestämmer sig för att man kanske inte behövde en medryttare, ringer man då inte som vuxen människa och talar om det här? Jag är absolut ingen svår person att ha att göra med till att börja med. Jag blir bestört, och inte minst less! Det pratas så mycket om katastrofala medryttare i trådar härikring, men katastrofala hästägare hör man inte ett knyst om! :mad:

Jag önskar mig inget mer i hela världen än råd, och TID till en egen häst. Som jag får ha och klappa på, utan att bekymra mig över att eventuellt bli dumpad och utan häst, återigen...
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Men är du säker på att det inte hänt något? Att ägaren drabbats av något-sjukdom eller kris- eller rent av avlidit? Eller tappat sin mobil? Det verkar ju underligt att bara sluta svara. Att ligger det något negativt bakom i hur ägaren upplevt dig så borde denne åtminstone kunna låtsas som "Nä, men nu hinner jag med hästen själv! Tack och adjö!".

Om du råkar veta att hon lever och har det bra men bara inte ville ha dig så skicka ett vykort till henne med orden "Det är enkelt att säga NEJ TACK.".

M.v.h
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Jodå, skymtade henne häromdagen då jag hjälpte en kompis som har häst i samma stall. Hästen såg jag också, och den såg kry ut, men ja, jag antar att allt är möjligt!
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

sånt slöseri med bra medryttare.
jag skulle så gärna vilja ha någon som ville ta sig an min häst några dagar i veckan.

men här nere i skåne verkar det inte lönt att lägga ut annons då alla andra kan erbjuda ridhus m.m :(
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Varför pratade du inte med henne då när du såg henne i stallet?
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

sånt slöseri med bra medryttare.
jag skulle så gärna vilja ha någon som ville ta sig an min häst några dagar i veckan.

men här nere i skåne verkar det inte lönt att lägga ut annons då alla andra kan erbjuda ridhus m.m :(

*KL* Vart bor du? Vad har du för pålle osv? Här finns en tjej i skånes mitt som söker medryttarhäst att motionera i skogen :D
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Skymtade som sagt, befann mig i dörren till en närliggande stallbyggnad och såg personen i fråga kliva in i sin bil. Kunde ju sprungit fram och bankat på rutan för att få klarhet såklart, men det kändes lite b faktiskt.
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Men är du säker på att det inte hänt något? Att ägaren drabbats av något-sjukdom eller kris- eller rent av avlidit? Eller tappat sin mobil? Det verkar ju underligt att bara sluta svara. Att ligger det något negativt bakom i hur ägaren upplevt dig så borde denne åtminstone kunna låtsas som "Nä, men nu hinner jag med hästen själv! Tack och adjö!".

Om du råkar veta att hon lever och har det bra men bara inte ville ha dig så skicka ett vykort till henne med orden "Det är enkelt att säga NEJ TACK.".

M.v.h

Det som jag tycker är otroligt intressant när man läser diverse trådar här på Buke är att när en medryttare gör så, då är denne dum i huvudet och oseriös. Men när en hästägare gör något sådant, ja då måste det ha hänt något för hästägare är ju så mycket 'seriösare' än medryttare och det skulle ju aldrig hända.

Inte riktat till dig personligen nu utan är mest en reflektion.
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

...Eller så kan det vara så att man "påmint", "påtalat", skrivit sms, lappar, etc för att få medryttaren att förstå att man som medryttare tar hand om allt som gäller hästen, dvs mockar noga, fyller på vatten varje dag, gör iordning både kraftfoder och höpåsar, sopar noga, kratsar hovar, gör rent bett efter sig, osv. Och när det för femtielfte gången inte blivit gjort och man inte ens får ett sms med "idag gjorde jag ditten o datten m Brunte" så tröttnar man som hästägare. Eftersom man ville ha hjälp och inte extra sysslor att utföra.

Har bara hört att sånt kan hända...:sneaky::banghead:
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Det som jag tycker är otroligt intressant när man läser diverse trådar här på Buke är att när en medryttare gör så, då är denne dum i huvudet och oseriös. Men när en hästägare gör något sådant, ja då måste det ha hänt något för hästägare är ju så mycket 'seriösare' än medryttare och det skulle ju aldrig hända.

Inte riktat till dig personligen nu utan är mest en reflektion.

Och jag tycker det är intressant hur folk kan läsa inlägg och trådar så selektivt. På buke finns de exepmpel på alla möjliga åsikter om både medryttare och hästägare i alla möjliga perspektiv och så lyckas många läsa att alla tycker på ett visst vis.

Inte rikt riktat mot dig personligen utan mest en reflektion.
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Det finns både bra hästägare och dåliga liksom det finns medryttare av alla kaliber, många gånger är det dessutom bara samma människor inolika faser av livet. Du har antingen stött på någon otrevlig typ som behandlar dig som skit ( och som kanske beskriver vad du gjort på annan plats för att få medåll att du gjort fel ur en annan synvinkel). Det är bara att bryta ihop, glömma det och gå vidare. Vad ska du göra annars, tvinga personen att låna ut hästen och erkänna att hon har fel?
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Denna diskussionen har ju vart uppe ett antal gånger här på Buke och det är väl ingen nyhet att det är en känslig punkt då alla tycker och tänker olika i ämnet eftersom alla har olika erfarenheter. Det jag menade på är att medryttare får ta skit så otroligt mycket snabbare än hästägare så fort det är något då de är lätta att hänga ut och eftersom det inte är deras häst så målar många upp bilden att de inte bryr sig pga det. Men om en hästägare inte bryr om sig om medryttaren så är det ok, det kan ju ha hänt något.
Sedan så finns det ju som sagt människor av alla dess slag, spelar ingen roll om man är ägare eller medryttare utan hur man är som person.

Sedan så kan man ju diskutera ang att läsa selektivt, finns ju en hel del trådar i ämnet här på Buke.

Sedan tycker jag överlag att människor är dåliga att kommunicera med varandra. Åt bägge hållen.
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

...Eller så kan det vara så att man "påmint", "påtalat", skrivit sms, lappar, etc för att få medryttaren att förstå att man som medryttare tar hand om allt som gäller hästen, dvs mockar noga, fyller på vatten varje dag, gör iordning både kraftfoder och höpåsar, sopar noga, kratsar hovar, gör rent bett efter sig, osv. Och när det för femtielfte gången inte blivit gjort och man inte ens får ett sms med "idag gjorde jag ditten o datten m Brunte" så tröttnar man som hästägare. Eftersom man ville ha hjälp och inte extra sysslor att utföra.

Har bara hört att sånt kan hända...:sneaky::banghead:

Jo jo men nu handlade det om samma situation som TS beskriver fast omvänt.
Det du beskriver är en helt annan situation.

Jag försvarar absolut inte alla medryttare, utan det är bara folks reaktioner och hyr de skiljer sig åt beroende på vad för 'titel' personen i fråga har som jag ifrågasätter.
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Denna diskussionen har ju vart uppe ett antal gånger här på Buke och det är väl ingen nyhet att det är en känslig punkt då alla tycker och tänker olika i ämnet eftersom alla har olika erfarenheter. Det jag menade på är att medryttare får ta skit så otroligt mycket snabbare än hästägare så fort det är något då de är lätta att hänga ut och eftersom det inte är deras häst så målar många upp bilden att de inte bryr sig pga det. Men om en hästägare inte bryr om sig om medryttaren så är det ok, det kan ju ha hänt något.
Sedan så finns det ju som sagt människor av alla dess slag, spelar ingen roll om man är ägare eller medryttare utan hur man är som person.

Sedan så kan man ju diskutera ang att läsa selektivt, finns ju en hel del trådar i tämnet här på Buke.

Sedan tycker jag överlag att människor är dåliga att kommunicera med varandra. Åt bägge hållen.

Du kanske upplever det så, men jag ser ungefär lika mycket skit åt båda håll. I och för sig spelar det mindre roll med tanke på att det är hästägaren som bestämmer i slutändan (och nästan alltid betalar det mesta).
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Självklart är det hästägaren som har slutordet som du säger. I slutändan handlar det om respekt åt medmänniskan vilket folk glömmer på vägen. (självklart åt bägge hållen.)

Men nu var det som sagt inte det jag påpekade från början utan på hur snabba folk är att döma här på forumet beroende på titeln som människan har. Att det finns skitstövlar i bägge lägren irl är det ingen tvekan om men som sagt så handlade inte mitt inlägg från början om det.
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Det finns både bra hästägare och dåliga liksom det finns medryttare av alla kaliber, många gånger är det dessutom bara samma människor inolika faser av livet. Du har antingen stött på någon otrevlig typ som behandlar dig som skit ( och som kanske beskriver vad du gjort på annan plats för att få medåll att du gjort fel ur en annan synvinkel). Det är bara att bryta ihop, glömma det och gå vidare. Vad ska du göra annars, tvinga personen att låna ut hästen och erkänna att hon har fel?


Nu var det ju INTE vad tråden handlade om, det handlade om att JAG var besviken då jag blivit "dumpad" på ett ganska passivt sätt, av just DEN HÄR hästägaren. Pekar inte ut hästägare i sig som skitstövlar- Jag som medryttare skulle inte ens existera utan en hästägare.

Är absolut inte intresserad av ett samarbete med en hästägare som UNDVIKER dialog, hur fan skall ägaren då kunna räkna med att allt sköts enligt överenskommelse? Hon var väldigt noga med att berätta för mig hur duktig hon tyckte jag var, och är man som ägare missnöjd är det väl inget man går och hittar på...?

Har alltså, till synes, blivit avpolleterad utan notis, och det är mest känslan av att inte duga eller få vara med som är jobbig.

Som några har nämnt här: Ja, folk är hemskt snabba på att peka ut medryttarna som bovar många gånger, och säkert finns det sådana som utnyttjar förtroendet att få låna någons häst- men sådan är inte jag.

Hade jag dessutom vetat om att det inte skulle bli mer häst för min del hade jag kanske, istället för att gå runt och vänta på att hon skulle höra av sig i två veckor, kunnat se mig om efter en ny meddryttarhäst.

Alltså jag upprepar: Jag skiter rent ut sagt i om jag får hjälpa till med just den här hästen, men jag förväntar mig uppriktighet av precis ALLA i min omgivning. Som om min karl skulle bestämma sig för att det var slut, men glömma att tala om det för mig. Snopet, liksom.
 
Sv: Hästmänniskor att vara märkliga!

Nu var det ju INTE vad tråden handlade om, det handlade om att JAG var besviken då jag blivit "dumpad" på ett ganska passivt sätt, av just DEN HÄR hästägaren. Pekar inte ut hästägare i sig som skitstövlar- Jag som medryttare skulle inte ens existera utan en hästägare.

Jag kommenterar ditt inlägg, där skrev du " Det pratas så mycket om katastrofala medryttare i trådar härikring, men katastrofala hästägare hör man inte ett knyst om! " Och det är det påståendet som jag kommenterar, jag ber om ursäkt för att jag dristade mig att svara på det du skrev, men du glömde visst nämna att tråden inte handlade om allt i ditt inlägg utan bara valda icke preciserade delar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp