Hästpassen

(Riksdagen)
Fråga 2005/06:252 av Birgitta Sellén (c) till jordbruksminister Ann-Christin Nykvist (s)
Före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass. I passet finns dokumenterat hästens härstamning, veterinärbehandlingar, avelsvärderingar med mera.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/?nid=67&dtyp=f&rm=2005/06&nr=252
 
Sv: Hästpassen

helt j*a värdelöst att fullbloden måste ha nya pass... jag kan skriva in att hon inte ska bli kött, å ägaren står ju i galoppförbundets register... 1000 spänn för ett nytt pass... + att man måste göra *tappade namnet* identitets-papper (?) igen... de borde ju kunna kopiera allt från gamla passet och bara lägga till 1-2sidor av det nya...

*arg*
 
Sv: Hästpassen

Jag har ett fullblod som är importerad från Danmark. Har vid flera tillfällen kontaktat Sv Galopp förbundet ang pass. Enligt dom behöver jag ej förnya passet, FAST jag påpekat att det inte finns utrymme att dokumentera veterinär behandlingar med eventuell medicinering. Är det inte det som är grunden till kravet på nya pass?? Vad händer den dag jag kommer till veterinären med min häst? Kommer han att få sin behandling? Hot har ju förekommit om att hästar utan pass ej kommer att behandlas.
 
Sv: Hästpassen

vad jag har hört så krockar ju reglerna lite med veterinärernas djurskydds"ansvar"...
det som kan hända är att du säger att de måste behandla för att hästen lider, å då säger de att de inte får behandla för att medlet har karrens, så om du tycker hästen lider så får du väl avliva den här å nu....

men vilken veterinär kommer agera så?!
jag vill inte riskera att hamna i den situationen för att jag skulle spara 1000-1500kr... men samtidigt, hästen har ju ett pass... dom får gärna skriva ett stort rött kryss på passet å att hon inte får bli kött... min häst ska inte bli kött i vilket fall som helst... oavsätt behandlingar...

jag tycker att man borde kunna lämna in passen och få två extra sidor insatta... en där det står att jag äger hästen, och en där det finns utrymme för en vet. att skriva om den får behandling med livstids karrens-medel...
men vad gör de inte för å tjäna pengar på oss?!

*arg som ett bi*
 
Sv: Hästpassen

Hur gör jag när man skaffar ett pass?
Min häst är registrerad som okänd men jag vet vem mamman och pappan som är Pepe(som nu inte finns). Hur gör jag så att mina papper inte blir okända? Språngsedeln är borta.
Nån som vet??
//loka
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Hästen är en viktig del i många jordbruksföretag och en växande gren i småföretagande på landsbygden. I dag finns det...
Svar
10
· Visningar
2 608
Senast: anja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Friskvård och rehabilitering är allt viktigare inslag för att fler människor ska kunna leva ett friskare liv och finnas...
Svar
0
· Visningar
1 044
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Statsrådet Morgan Johansson Michael Hagberg har frågat vilka åtgärder jag avser att vidta för att tillvarata ridningens...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Finansminister Pär Nuder Anita Johansson har frågat mig om jag ämnar vidta någon åtgärd för att ridning ska bli godkänd...
Svar
10
· Visningar
1 608
Senast: experten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp