Bukefalos 28 år!

Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

Sv: Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

500 meter mellan häst och boende? ursäkta.. är man allergisk väljer man väl ändå inte att bosätta sig som granne till en hästgård?
 
Sv: Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

Men om den som har villan och har bott granne med en hö prodesent eller nån annan form av gård där det ej finns djur och sedan säljs gården till en häst bonde, hur blir det då :confused: :confused: .

Skall den som inte tål hästar flyta för att gården har bytt inriktning :confused: .

Kram
 
Sv: Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

Det finns faktiskt undersökningar som påvisat att hästallergener inte sprids så lång bort från hästgårdar och ridskolor. Har för mig att det rör sig om ett 40-tal meter högst...måste leta var jag såg det någonstans.....;)
 
Sv: Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

Risken är väl att den nya ägaren helt enkelt inte får ha hästar/djur på gården om inte grannen godkänner det. Så kan det fungera redan idag i vissa fall.
 
Sv: Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

500 meter är alldeles för långt avstånd enligt min åsikt, 50 meter vore rimligt.
Jag tycker regeln är dum, med tanke på att min kompis stall va tvunget o rivas pga. detta :(
 
Sv: Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

Jag håller med: dum regel:mad: . Där jag bor nu har jag tre hästar och 50 meter till grannen och 30 meter till sommarstugor. Sedan har jag en ponny hos mina föräldrar och där är det 5 meter till närmaste hus. Hoppas jag får ha mina hästar kvar ändå.
 
Sv: Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

Ja visst är det dumt.
"min" havre bonde var tvungen att sälja/slakta sina kossor för det bar byggts ett villa område runt honom.
Hur i :devil: kan nån bara komma på tanken att ta i från en bonde i övre 70 års åldern sina djur bara för att ett c** har beslutat att köppa all hans mark för att bygga villor där och sedan tvinga honom att sälja/slakta sina djur det ända han hade för att komma ur huset.
C** praktist taget tog livet av bonden då han hittased diglande i en snara från taket efter han blivit av med djuren.

Det ända jag vet är att om det är nått stort företag/komun/stat som vill ha ett villa område där du har din gård då har du inget att säja i mot och det är likadant om du hittar fornminen på din gård så kan du glöma att du får ha kvar marken.

Kram
 
Sv: Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

De här bestämmelserna är bland det vidrigaste jag vet.



SKA JAG AVLIVA KATTEN FÖR ATT NYA GRANNEN ÄR ALLERGISK OCH KATTEN STRYKER PÅ TOMTEN?


SKA JAG UNDVIKA ATT GÅ MED HUNDEN KRING ALLMÄNNA VILLOR DÅ DET KAN BO ALLERGIKER DÄR SOM SKA STÅ PÅ BUSSHÅLLPLATSEN VARJE MORGON?


HUR I HELVETE KAN MAN TILLÅTAS RIDA I SKOGEN; TÄNK OM MAN MÖTER PÅ EN ALLERGIKER?


JAG ÄR HÖALLERGISK, SKA JAG SPARKA UT BONDEN SOM JAG BOR GRANNE MED BARA FÖR ATT JAG BLIR LITE SJUK KRING BLOMMNINGSTID VARJE VÅR/SOMMAR?


USCH, JAG HÅRDDRAR DET HÄR. VARFÖR SKULLE HÄSTALLERGENER TAS HÄNSYN TILL NÄR INGA ANDRA DJURS GÖR DET PÅ DETTA SÄTT? HÄSTALLERGENER ÄR INTE VÄRRE ÄN HUND OCH KATT VA?
 
Sv: Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

Rekommendationen om 500 meter håller just på och arbetas om, eftersom den helt saknar vetenskapligt stöd. Studier som har gjorts på senare år om spridning av hästallergen pekar mot att de sällan sprider sig längre än 40 meter. Damm kan föra med sig allergenen upp till 100 meter, men mycket av det kan bromsas upp av växtlighet, byggnader osv. Att just 500 meter har blivit ett riktmärke lutar sig mot studier som gjordes på 70-talet, av svinstallar med 300 djur... sen har den bara hängt med.

Numera lutar det åt att 200 meter kan vara ett rimligt avstånd mellan stallar och bostadsområden, men dessutom har man börjat tänka om ang. att det är orimligt att ha samma skyddsavstånd överallt - istället har man i ett antal domar i miljödomstolen gjort en annan bedömning beroende på om stallet ligger i detaljplanelagt område eller på landet. I ett fall godkände man fortsatt hästhållning trots att det bara var fyra meter mellan hage och tomtgräns, och den klagande hade läkarintyg om multiallergi och astmabesvär. Man resonerade som så att om man bosätter sig på landet får man räkna med att det kan finnas djur där...

Jag skrev en rapport förra året om hästar och planering för Göteborgs stad, om någon är intresserad av att läsa den kan man PM:a mig... ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skyddsavstånd mellan hästhållning och boende

Piraja skrev:
Det finns faktiskt undersökningar som påvisat att hästallergener inte sprids så lång bort från hästgårdar och ridskolor. Har för mig att det rör sig om ett 40-tal meter högst...måste leta var jag såg det någonstans.....;)


Miljömedicinska enheten vid arbets- och miljömedicin, Stockholms läns landsting; och Arbets- och miljömedicin, Akademiska sjukhuset i Uppsala, har gjort studier om spridning av hästallergen. I Stockholm var det Gunnel Emenius som gjorde studien, minns inte namnet på den som gjorde den i Uppsala.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Tina Ehn har frågat mig vad jag avser att ta för initiativ för att näringsverksamhet med häst ska ges samma villkor och...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Friskvård och rehabilitering är allt viktigare inslag för att fler människor ska kunna leva ett friskare liv och finnas...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Statsrådet Morgan Johansson Michael Hagberg har frågat vilka åtgärder jag avser att vidta för att tillvarata ridningens...
Svar
0
· Visningar
779
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Riksdagen) Finansminister Pär Nuder Anita Johansson har frågat mig om jag ämnar vidta någon åtgärd för att ridning ska bli godkänd...
Svar
10
· Visningar
1 622
Senast: experten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp