hästpsykolog

Q

QueenChaos

Hej! Jag undrar hur man ska gå tillväga om man vill bli häst/djurpsykolog? :confused:
Är det ett yrke man skulle kunna självförsörja sig på?
Svara gärna el. berätta om det du vet om djurpsykolog-yrket.
:rofl: Tack på förhand :rofl:
 
Sv: hästpsykolog

;)Jag undrar precis samma sak :) vill också bli häst/djurpsykolog
 
Sv: hästpsykolog

då undrar jag, vad gör en hästpsykolog? En människopsykolog pratar med patienten, det går ju inte direkt att föra något vettigt samtal med en häst...
 
Sv: hästpsykolog

Antar att det är någon som har läst etologi och liknande som skulle kunna kallas "djurpsykolog", någon som kan komma tillrätta med ett problem som inte är rent medicinskt utan "sitter i huvudet".
Lite i stil med typ Monty Roberts och allt vad dom nu heter.

En start kan ju vara att läsa etologi och djurskydd på SLU.
 
Sv: hästpsykolog

Sök till Dr. Doolittle´s Animal School U.S.A.
Arizon
 
Sv: hästpsykolog

Sök till Dr. Doolittle´s Animal School U.S.A.
Arizon

Är det i U.S.A? :o

Finns det inget gymnasium i Sverige där man kan bli häst/djurpsykolog?
(har själv letat bland gymnasium för bra utbildning (hästpsykolog) men hittar verkligen ingeting :crazy: )

Är det ingen här som är hästpsykolog eller som utbildar sig till det just nu?
 
Sv: hästpsykolog

Läste i sista Hästmagazinet om en utbildning till hästpedagog där man inriktar sig på att lösa problem som uppstår kring och med hästar. En seriös utbildning där man sen kan fortsätta som egen företagare.
 
Sv: hästpsykolog

Behöver hästarna psykologer??
Om de inte uppför sig eller är vid sina sinnens fulla bruk så är det nog människornas fel, knappast hästarnas.
 
Sv: hästpsykolog

Hej! Jag undrar hur man ska gå tillväga om man vill bli häst/djurpsykolog? :confused:
Är det ett yrke man skulle kunna självförsörja sig på?

För att få kalla sig psykolog med eller utan häst framför ska du vara utbildad til psykolog och hämtat ut din legitimation. Utbildningen är ca fem år lång och ska sen följas av praktik, på människor.

En människopsykolog pratar med patienten, det går ju inte direkt att föra något vettigt samtal med en häst...
Fast de gör betydligt mer än att prata med människor.

Men jag håller kanonbar samtal mde min häst, jag pratar och han nickar och håller med.
 
Senast ändrad:
Sv: hästpsykolog

Men jag håller kanonbar samtal mde min häst, jag pratar och han nickar och håller med.

Ja det låter ju fiffigt. Hästen är säkert fullt medveten om vad du säger och vad den svarar...


Ts. Gå en vanlig gymnasieinriktning och gå sedan någon kurs i NH så får du lära dig både något vettigt i skolan och även om hästens kroppsspråk. Hästar komunicerar med kroppen, inte med ljud så som människor.
 
Sv: hästpsykolog

Leg.Psykolog är en skyddad titel som innefattar en legitimation utfärdad av socialstyrelsen. Det existerar ingen utbildning som leder till att du blir "hästpsykolog".
Man läser psykologprogrammet på universitetet i 10 terminer, 5 år. Sedan har man precis som läkare ett praktikår (PTP) innan man kan ansöka om legitimation.
Det finns de som efter avslutad psykologutbildning inriktat sig på häst/ryttare, ridterapi etc genom att läsa ytterligare, rellaterade kurser.
Lite som för hästtandläkare:idea: Man blir först vanlig tandläkare och lägger sedan till kurser.
Mer oseriösa kallar sig ofta häst, hundpsykolog utan att vara legitimerade och har då gått allehanda kurser. Jag skulle aldrig anlita en sådan.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
801
Senast: tara
·
Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
828
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp