Bukefalos 28 år!

Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Det finns fler tydligen, en missnöjd kund har ju köpt en dressyrhäst i Nyköpingstrakten, är med i debatten på tidningenridsport och är omnämnd i sn.se
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Undrar bara hur i hela friden man kan köpa en häst för 350 000 och vet.bes en månad senare :eek:
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Undrar bara hur i hela friden man kan köpa en häst för 350 000 och vet.bes en månad senare :eek:

De var säkert missnöjda med hästen och har veterinärbesiktigat för att hitta ett fel så att de kunde reklamera.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

De var säkert missnöjda med hästen och har veterinärbesiktigat för att hitta ett fel så att de kunde reklamera.

Just det, förmodligen matchade ryttaren inte hästens kapacitet
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Ja så kan det naturligtvis vara, besvikelse över att hästen inte heller startat som säljaren sagt=lögn. Eller så var hästen inte i tävlingskondition och köparen ville försäkra sig om att den var frisk även riden, därav bes. efter ngn tid.....

Som sagt, jag har inte fakta i den här debatten -spekulerar väl som de flesta andra.:crazy:
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

(Skånskan)
Ännu en gång har en 27-årig kvinna stämts för att ha sålt en halt häst för en stor summa pengar. Denna gången menar köparen dessutom att hästen sålts med falska meriter.

http://www.skanskan.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080204/NYHETER/959055571/0/LOKALT

Köper man en häst för en sån stor summa pengar borde man låta veterinärbesiktiga hästen med röntgen...
Sen brukar man väl kolla upp vad hästen har gjort innan man bestämmer sig....Men, men det är nog bara jag som tänker så i hästköp..:crazy:
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Pinsamt oseriös säljare som påstår att hästen hade meriter och startat högre klasser än den gjort.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Tror jag vet vad det rör sig om för häst och familj. Denna familj är väldigt seriös vad det gäller sina hästar och tävlande.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Var står det att hästen ej var besiktigad eller röntgad innan köpet?
Sålde själv en ponny, besiktigade den ua. Tre veckor senare gör köparen ny besiktning och hälta uppkommer vid böjprov... Sånt kan hända utan oärlighet från början. Men i mitt fall tog jag hästen tillbaka utan krångel :smirk: Men det var ju heller inga 350'...

Men det där med meriternas som ej finns. Dåligt.

Lite konstigt med alla dessa "dåliga" affärer att förtroendet för kvinnan finns kvar. Hon måste vara duktig försäljare!
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Dessutom så kan olika veterinärer tolka en röntgenplåt olika också.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Jag förvånas över hur många människor som köper hästar och litar blint på vad säljaren säger att hästen har presterat tidigare. Fattar inte hur man kan vara så blåögd.
Jag tror däremot inte att hästen såldes obesiktigad för den där summan.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Håller med shady om att dem är hur seriösa som helst med sina hästar och tävlandet.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Är du säker på att det är rätt familj? För är man seriös och köper en häst för så mycket pengar så ser man väl till att kolla upp meriterna för säljare kan ju ibland ljuga sig blå utan att skämmas!
Att besiktningen skedde en månad efter köpet ser jag också som lite märkligt, det är ju ganska sent!
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Tja, om man badar i pengar, så varför inte slänga ut en förmögenhet på en häst, vars merier inte kollas upp innan köp.. :crazy:
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

För att det kan bli väldigt besvärligt, med många många telefonsamtal som tar tid och advokat och stämning mm vilket tar psykiskt på krafterna även om man vet att man har rätt.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Pinsamt oseriös säljare som påstår att hästen hade meriter och startat högre klasser än den gjort.

Tyvärr tror jag det inte är så ovanligt att hästförsäljare påstår att hästen har meriter som den egentligen inte har. Det har jag själv varit med om vid köp av ponny. Men jag kollar alltid upp sånt där, är väldigt misstänksam och tycker att jag blivit mer eller mindre lurad vid alla mina tre hästköp, som jag trots allt ändå inte ångrar för det är så härliga hästar. När jag påpekade att ponnyn inte startat LA och något annat så hade försäljaren (hästhandlare) ingen förklaring. Jo möjligen att det skulle ha varit utom tävlan så res. ej syntes men det tror jag inte ett dugg på.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

vill bara säga att den här hästen blev fullt bes m röntgen mm.
dessutom stämmer alla resultat som blivit sagda av säljaren!!
Familjen klarar tydligen inte av hästen och har dessutom blivit erbjuden flera andra hästar som dom dessutom varit o provat förra v. tycker detta är skamligt!!!!
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Ang resultaten så är det knappast så att de stämmer, om Lars Deckerman gått in och respresenterat säljaren, och resultat är mycket enkla att kolla. JAG skulle kunna kolla om det är sant att den gått 130 - 140 klasser, om jag bara hade namnet.

Däremot kan det ju bli en tvist (om det inte står i kontraktet) vilken nivå som utlovats.

Man blir inte stämd sådär många ggr om man vet vad man pysslar med och är ärlig dock, det är min uppfattning.

Även jag tycker dock det är konstigt det besiktades efter en månad, men det kan ju varit en andra besiktning, och kommit bes och klart från säljaren, och köparen vile göra en egen besiktning. Standardformuleringen i kontrakt är ju att en förutsättning för att köpet ska fullföljas är att hästen går att A1-försäkra i fulla köpeskillingen inom en månad efter köpet. Dvs det är på ett sätt standardförfarande sett utifrån standardformuleringen, så inte så konstigt eg, spec inte om den kom besiktigad.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Men återigen, var framkommer det att familjen köpte en så dyr härt utan röntgen eller vet.bes innan köp???
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Stämningen var högtidlig och förväntansfull när prinsessan Madeleine vid lunchtid på tisdagen kom till barn- och...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Nils Holgerssongymnasiet planerar för att starta en ny inriktning till våren – hästhållning. Tio platser planeras det för...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Strax efter klockan tolv larmades räddningstjänsten till Hoby Mosse mellan Lund och Kävlinge. En häst hade fallit ner i en...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Hoppryttaren Jens Wickström skadades vid unghästtävlingarna på Flyinge igår. Han stod vid ett hinder inför...
Svar
0
· Visningar
660
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp