Bukefalos 28 år!

Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

inget där heller..eller rättare sagt inget alls
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

näe måste sova nu, får kolla vidare en annan dag
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Jag vet inte, men misstänker starkt att ägaren finns här....
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Hej allesammans:-)
Hästen kommer från tyskland o har res där i från tidigare. I sverige har den deb 140 m en tjej som e 17 år. gick oxå på strömsholm i elitlaget, men säljaren har aldrig sagt att d va 140 i strömsholm,alla som vet lite om hur d fungerar m lagen vet att juniorer hoppar 130 där. Men allt detta kommer givetvis fram i tingsrätten. Tråkigt m människor som försöker hitta fel som dessa människor gör. Hästen har varit sverige ca ett halvår innan dom köpte den så fel som hästen skulle haft med sig borde uppkommit under den tiden. jag e säljaren...o den här hästen e röntg o bes både i sve o i tysk helt ua.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Sen är säljaren inte stämd flera ggr heller som någon här vill framställa det som. Har sålt otroligt mkt hästar o har råkat ut för 2 mkt tråkiga händelser. Den ena mer tråkig än den andra. i det här fallet har köparen dessutom varit o tittat på andra hästar för att dom ville byta ut den dom har, men då va det inget snack om att den hästen dom har va halt,den infon har jag fått nu o det känns lite som att nåt inte stämmer. jag har haft kontakt m pappan i familjen flertalet ggr under flera mån tid o det enda han sagt va att dottern inte klara av hästen o att dom gärna ville ha en annan. tycker att jag visat min goda sida som visat dom flera andra hästar av samma kaliber. Ett par dagar efter tror jag dom läst om det andra fallet o ser sin chans att hoppa på. Mkt dålig stil o så vitt jag ser det så är hjälpen från min sida slut nu.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Jag önskar dom lycka till
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Jag känner ingen inblandad i affären överhuvudtaget(är väl bäst att tillägga). jag känner dock två familjer som tidigare köpt ponnyer av säljaren - ingen av dessa två är idag ridbara, den ena döms ut vilken dag som helst. Dessutom var bägge två svårt maskangripna vid leveransen, samt var små C ponnyer, trots löfte om att de var D ponnyer...

Men det var inte det jag ville ta upp egentligen.

Vi har förmedlat/sålt långt över 100 hästar/ponnyer genom årens lopp. De mesta har varit billiga (allt från 10.000 :- och långt över det).
Vi har ett enda återtag på alla år!

Så det går att vara ärlig och handla med billiga ponnyer, man får bara inte bli girig och pengagalen!:devil:
Och ha kunskap att se vilka hästar man skall köpa in - där fattas det nog en hel del hos en del...

Att försöka ljuga och krångla sig ur en djup grop man själv grävt, blir bara patetiskt och gör att övriga befolkningen bara blir än mer irriterade på det hela.

(OM det nu är du som är säljaren, lär dig iallfall att skriva förståeligt så kanske folk tar dig något mera på allvar iallafall.)
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Sen är säljaren inte stämd flera ggr heller som någon här vill framställa det som. Har sålt otroligt mkt hästar o har råkat ut för 2 mkt tråkiga händelser. Den ena mer tråkig än den andra. i det här fallet har köparen dessutom varit o tittat på andra hästar för att dom ville byta ut den dom har, men då va det inget snack om att den hästen dom har va halt,den infon har jag fått nu o det känns lite som att nåt inte stämmer. jag har haft kontakt m pappan i familjen flertalet ggr under flera mån tid o det enda han sagt va att dottern inte klara av hästen o att dom gärna ville ha en annan. tycker att jag visat min goda sida som visat dom flera andra hästar av samma kaliber. Ett par dagar efter tror jag dom läst om det andra fallet o ser sin chans att hoppa på. Mkt dålig stil o så vitt jag ser det så är hjälpen från min sida slut nu.


Det är INTE bara ett annat fall. Det är inte ens bara en annan stämning.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

i det andra fallet som vi i och för sig inte diskuterar här vill jag bara säga att jag tycker väldigt synd om dom nya ägarna att hästen blivit halt. Tråkigt när en familj som vill satsa lite när hästen blir halt. Den var dock oxå bes o röntgad både i tysk o sve o har tävlat kontinuerligt på hög nivå. Tycker inte att jag som säljare kan ansvara för att hästen blir halt. Jag tävl själv på hög nivå o vet att hästar kan bli halta av olika anledningar. Min bästa häst har själv varit skadad i över ett år nu o det är givetvis jättetråkigt, men jag kan inte stämma förra ägaren för det, förstår man inte att det är levande varelser o att allt kan hända så tycker jag man ska lägga sin tid o pengar på annat. Jag däremot är helt frälst i den här sporten o är beredd att ta mina risker.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Om det inte bara är ett annat fall så ber jag om ursäkt för min inblandning i den här disk för då handlar den inte om mig
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Jag säljer inte ponnisar så du vet nog inte vem jag är
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Om det inte bara är ett annat fall så ber jag om ursäkt för min inblandning i den här disk för då handlar den inte om mig

Endera det, vilket jag finner föga otroligt. Eller så drogs stämningen tillbaka?
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Sen är säljaren inte stämd flera ggr heller som någon här vill framställa det som. Har sålt otroligt mkt hästar o har råkat ut för 2 mkt tråkiga händelser. Den ena mer tråkig än den andra. i det här fallet har köparen dessutom varit o tittat på andra hästar för att dom ville byta ut den dom har, men då va det inget snack om att den hästen dom har va halt,den infon har jag fått nu o det känns lite som att nåt inte stämmer. jag har haft kontakt m pappan i familjen flertalet ggr under flera mån tid o det enda han sagt va att dottern inte klara av hästen o att dom gärna ville ha en annan. tycker att jag visat min goda sida som visat dom flera andra hästar av samma kaliber. Ett par dagar efter tror jag dom läst om det andra fallet o ser sin chans att hoppa på. Mkt dålig stil o så vitt jag ser det så är hjälpen från min sida slut nu.

Lustigt och märkligt att prata om sig själv i tredje person. Varför?

Sedan är det i o för sig sant att hästar snabbt kan bli halta av olika anledningar, t ex med tanke på hur och var man rider. Ofta tror jag inte att köpare blir ordentligt informerade om hur mkt hästen blivit riden senaste tiden utan man tror attden gått 6 dagar i veckan och så kör man på och hoppas på det bästa. Men det går ju åt pipan när hästen kanske bara ridits ca 2 ggr i veckan sista månaderna. Det här har jag själv varit med om på två hästar.

Men det var intressant att höra säljarens version tycker jag, man får ju lite annat perspektiv då och det är säkert inte självklart att det är säljaren som åker dit i rätten.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

samt var små C ponnyer, trots löfte om att de var D ponnyer...

Men kollar man inte på det man ska köpa innan?

För om köparen har något som helst öga så borde man ju se skillnad på en D-ponny och en liten C?

Gör man det inte kan man ju ta fram mätstickan och kolla.

Måste säga att jag har svårt att tycka synd om de som köper häst/ponny utan att provrida innan, eller åtminstone provtitta.

Köper man via telefon är det ju som gjort för att bli blåst och då får man stå sitt kast.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Ponnyerna kom till köparna direkt från utlandet via förmedlaren. Dvs affärerna gjordes upp genom filmer/blider.

Jag kan hålla med dig om att det absolut inte är ett bra sätt.

Men det ger ändå inte försaäljare rätt att felaktigt marknadsföra en vara!:mad:

och enligt lagen är ju numera förmedlaren den som har ansvar vid en försäljning om det är den som gör upp affären och undertecknar avtalen.-
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Det är där ju rena skitsnacket, när pappan ringer så lägger dom ju bara på luren i örat på honom. Sedan att dottern inte skulle klara av hästen, det är också bara skit snack, jag har sett henne rida den ett antal ggr, och problem med att klara av den, det har hon definitivt inte.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

konstigt att resultaten som står på honom näms inte strömsholms elit lag utan en helt annan klubb, ryttaren som har ridit honom är det ägaren eller någon annan?
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Angående att hästen kan ha proppats i preparat för att dölja ngt fick jag följande råd när jag började leta häst för ett år sedan:
Kräv att veterinären får ta ett blodprov vid besiktningen, det kan tydligen "lagras". Sedan om misstanke om doping kommer upp, då är det bara att analysera blodet. Vägrar säljaren att man får ta blodprov, ställ frågan vad säljaren vill dölja...

Jag var med om att en fullkomligt farlig häst getts lugnande vid provridningen. Väl hemma tog det inte många dagar innan hästen allvarligt höll på att skada folk i sin omgivning! :crazy:
Med ett blodprov på den hästen taget vid besiktningen hade det ju lätt kunnat fastställts att hästen fått förmodligen pleg.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Enligt veterinärer så stämmer det du nämnde, att frisk häst inte allt för sällan blir halt hos nya ägaren.
De veterinärer som sa det i Ridsport rekommenderade bla en hobbyryttare att inte starta hästen i tävling den första månaden, det var om man inte var proffs för svårt att känna om ngt började bli galet med hästen.
Minns inte exakt, men det var ngn "deadline" hur länge man som ny ägare skulle ta det mkt lugnt med nya hästen.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Är det möjligt att få deleta resultat?! :confused:
Det känns ju helt absurt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Stämningen var högtidlig och förväntansfull när prinsessan Madeleine vid lunchtid på tisdagen kom till barn- och...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Nils Holgerssongymnasiet planerar för att starta en ny inriktning till våren – hästhållning. Tio platser planeras det för...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Strax efter klockan tolv larmades räddningstjänsten till Hoby Mosse mellan Lund och Kävlinge. En häst hade fallit ner i en...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Hoppryttaren Jens Wickström skadades vid unghästtävlingarna på Flyinge igår. Han stod vid ett hinder inför...
Svar
0
· Visningar
660
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp