Bukefalos 28 år!

Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Nu har jag läst alla inlägg i denna tråd. Det är helt otroligt vad folk litar blint vad som står i tidningar. Tror ni på allt som står om Brittan med?

Jag är helt övertygad om att säljaren erbjudit familjen en annan häst och gjort vad hon kan för att hitta en likvärdig häst det kan byta med. Och har ni någonsin varit med om att du får lämna tillbaka en häst sådär bara för att svansen helt plötsligt är för mörk? Vad säger att den nya ryttaren inte framkallat hältan hos hästen. Det händer lätt att hästen tar skada vid ny ridning eller underlag. Fakta är att om hästen är proffsriden och senare kommer till en amatör som inte har lika mycket koll kan göra en häst halt eller dylikt.
Om du köper en häst för en sådan summa pengar så självklart besiktigar du den innan köp och det har köparna garanterat gjort.
Hur skall man kunna sälja hästar till privatpersoner om det skall stämmas för minsta lilla? Jag förstår hästhandlare som bara säljer till näringsidkare, då köplagen gäller ist för konsumentköplagen. Till slut kommer alla få sälja svart om inte vi som köpare skärper oss! Vi har också våra åtaganden. Allt hänger inte på säljaren man är ju två parter vid ett köp.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

vet inte riktigt hur jag sökte, men det stod deletat, sedan sökte jag igen och fick upp dom resultat jag tidigare skrev här
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

:bow::bow::bow::bow:

Dessutom blandar folk ihop dom olika handlarna i den här tråden... Är ju bra om dom vet vem tråden handlar om innan dom börjar snacka.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Angående att hästen kan ha proppats i preparat för att dölja ngt fick jag följande råd när jag började leta häst för ett år sedan:
Kräv att veterinären får ta ett blodprov vid besiktningen, det kan tydligen "lagras". Sedan om misstanke om doping kommer upp, då är det bara att analysera blodet. Vägrar säljaren att man får ta blodprov, ställ frågan vad säljaren vill dölja...

Jag var med om att en fullkomligt farlig häst getts lugnande vid provridningen. Väl hemma tog det inte många dagar innan hästen allvarligt höll på att skada folk i sin omgivning! :crazy:
Med ett blodprov på den hästen taget vid besiktningen hade det ju lätt kunnat fastställts att hästen fått förmodligen pleg.

Jag vet också en häst som var helt lugn vid provridningen och blev en helt annan häst när den kom hem till sin nya ägare, totalt vild. Misstanke även där om att hästen fått lugnande tidigare. Nu tog dock säljaren tillbaka denna häst i alla fall. Ska väl tilläggas att det är inte helt ovanligt att hästar blir minst sagt oroliga och lite vilda när dom byter miljö vid en försäljning. Dels av att allt är nytt och därmed stressande och dels för att många motionerar inte hästen på minst någon vecka när dom fått en ny häst för dom tycker att den ska acklimatisera sig först. Det är fel tycker jag och upplagt för att få en vild häst när man väl sitter upp. Om hästen är i tävlingskondis lagrar den bara energi av att inte ridas dag efter dag. Nej ut o rid - man behöver inte rida livet ur hästen för det.:banana:
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Så sant, så sant!
Jag vet en som köpte en 5-åring till sitt barn som var i mitten av tonåren. Väl hemma så bestämmer sig ägarna för att rida barbacka första veckorna, nya sadeln hade inte kommit. De fick problem... :smirk:

Hästen jag nämnde som förmodligen var drogad, herregud vilken soppa det var! När vi kollade på hästen och kompisen provred, då visade säljaren även en video när en svensk svårklassryttare hoppade hästen. Det såg ok ut, inga konstigheter. När hästen sedan flippade ur väl hemma hos oss, då ringde köparen upp svårklassryttaren i fråga och frågade om denne kom ihåg hästen? Fick då svaret av svårklassryttaren att hästen var citat "tokig i huvudet, såg nu hur mkt den stod på bakbenen på videon?!" Det hade vi inte sett, säljaren hade så käckt redigerat bort de delarna. :smirk:
Vi kollade vidare, säljaren sa att hästen startat "bara klubbtävlingar". Det visade sig vara fel, hästen hade startat flera på jag vill minnas lokal nivå, bara det att den varit så tokig att ryttaren fick för egen säkerhet rida av banan utan att starta.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

förstår inte hur folk vågar göra så här när dom skall sälja, dom måste ju fatta att det kommer fram
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Ja man undrar om de hoppas på ngt sorts mirakel?!

Den här mannen är ngn jag i allafall inte kommer att glömma, för jag anser att man även har ett moraliskt ansvar när man säljer en häst man vet faktiskt är farlig. Uppenbarligen ansåg han hästen för farlig för SIN dotter, men han hade inga invändningar när min kamrat sa att hästen även skulle vara till HENNES döttrar, den äldsta då bara 12 år. Hur kan man sova på nätterna när man vet att en sådan häst ska ridas av barn? :crazy:

När vi körde tillbaka hästen så säger säljaren att han ska ta itu med hästens problem, han hade bokat in en tillridare som tog hand om problemhästar, vi fick tom namnet på denne. Mindre än en månad senare så såg jag samma häst på annons igen. Knappast att det gått att få ordning på hästen på så kort tid, min gissning är att detta med tillridning/problemlösning var en ren lögn...
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

Kan bara hålla med dig, jag hade i alla fall inte kunnat sova om jag gjort på detta sättet.
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

ha dom lämnat tillbaka hästen ???

eller hur funka sånt när man stämmer någon , få man behålla hästen ändå och få skadestånd typ???
 
Sv: Hästsäljare stämd igen för att ha sålt halt häst

vet inte i dags läget hur dom gjort, men träffar dom ju ganska ofta så jag skall se vad dom säger
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Stämningen var högtidlig och förväntansfull när prinsessan Madeleine vid lunchtid på tisdagen kom till barn- och...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Nils Holgerssongymnasiet planerar för att starta en ny inriktning till våren – hästhållning. Tio platser planeras det för...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Strax efter klockan tolv larmades räddningstjänsten till Hoby Mosse mellan Lund och Kävlinge. En häst hade fallit ner i en...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Hoppryttaren Jens Wickström skadades vid unghästtävlingarna på Flyinge igår. Han stod vid ett hinder inför...
Svar
0
· Visningar
660
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp