Hästsport eller djurplågeri???

Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Vi har djurrättsaktivister här i Sverige också.
Djurens Rätt's hästexpert Sofia Någonting tycker att vi bör släppa alla hästar fria och att uppstallning och ridning av hästar är djurplågeri.
Djurrättsaktivister överlag ger jag inte mycket för. De verkar sakna både logiskt och konsekvent tänkande.

Okej, men då släpper vi ALLA hästar fria så kan de springa ut framför bilarna på motorvägen och så kan barnfamiljer i bilar få sätta livet till! Eller?

Sofia kanske själv vill avliva alla hästar så att de slipper lida?

Blir så trött på sånt här...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Att slathastar blir hinderhastar sedan har ingenting med att de ar "for langsamma". De ar ofta avlade for det, men de springer ofta slatlopp nar de e yngre for att fa tavlingsvana och se hur de presterar, vad som kommer passa senare. Yngre hastar tavlar inte over hinder for de ar inte tillrackligt starka an, hogre skaderisk.

Hastar springer for att de ar flyktdjur: men i front? De ar tryggare att vara i mitten nagonstans bland polarna an att "vinna loppet".

Nar en hast blir for trott i ett hinderlop/lop sa ar det jockeyns uppgift att agera: stanna hasten om jockeyn anser det ar for farligt for ekipaget att fortsatta...

En del galopphastar gar i hage, en del inte. Men de har alla haft ett liv innan som fol o aringar da de bara gatt i hage o manga atervander till att ga i hage nar deraskarriar e over, vilket normalt inte ar sa lange.

Galopphastar ar vardefulla. De finns ingen anledning, for agare, tranare eller ryttare att utsatta de for onodig fara. De sysslar inte med sporten for att de hatar hastar utan for att alskar djren. Skulle de vara for pengarnas skull, lar de knappast vara i Sverige iaf...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Men orka sådana diskussioner.
Det leder ingen vart.

Vi alla har olika åsikter ochdet vore vell konstigt om vi alla tyckte lika dant!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Djurplågeri är väl när man medvetet gör illa sin/sitt djur.

Det är ju knappast medvetet. Har du aldrig sett djurpolisen på animalplanet. Hästar, hundar, katter så alla möjliga djur som går med brutna ben, halsband ingrodda i halsen och smala så att man ser varenda ben på kroppen. Allt ägaren säger är: jag trodde han mådde bra, de kan väl skaffa mat själv, de är ju vilda djur från början...

knappast medvetet!

Djurplågeri är när man inte behandlar djuret som det borde behandlas, medvetet eller inte...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Det är ju knappast medvetet. Har du aldrig sett djurpolisen på animalplanet. Hästar, hundar, katter så alla möjliga djur som går med brutna ben, halsband ingrodda i halsen och smala så att man ser varenda ben på kroppen. Allt ägaren säger är: jag trodde han mådde bra, de kan väl skaffa mat själv, de är ju vilda djur från början...

knappast medvetet!

Djurplågeri är när man inte behandlar djuret som det borde behandlas, medvetet eller inte...

Det där kan man ju inte ta upp som omedvetet djurplågeri! Det är ju bara ren dumhet/lathet/ignorans! Alla människor med normal intelligensnivå förstår att ett djur inte ska vara så magert att alla ben i kroppen syns och att halsband inte ska växa fast i kroppen på djuret.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Du har rätt, man borde förbjuda galoppsport. Hindersport. Hoppning. Fälttävlan. Travsport. All hästsport.

Ja men precis. Och eftersom ingen (utom de som eventuellt föder upp för köttproduktion) då kommer att hålla häst så kan vi lika gärna skjuta alla hästar också.

Sicken fantastisk lösning!

(för den som undrar så - ja jag är ironisk och spydig och genuint trött på de här trådarna, oavsett om det gnälls på travet eller något annat område. Efter att TS visat skrämmande okunskap och bristande insikt i travdiskussionerna har jag nämligen svårt att tro på något h*n säger i sådana här trådar. Pratar Coari däremot om hovvård är jag beredd att lyssna)
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Det är verkligen inte alls sant. Hästar springer för att andra hästar omrking dem springer, de är flyktdjur och hänger med. Det finns de som nog gillar det, mera psykiskt starka hästar som gillar "striden", men lika väl finns det osäkra stressade individer som lyfts in i startboxarna och som springer av ren stress.

Det är också som coari säger att de som inte duger kan prövas som hinderhästar av mindre seriösa tränare, för att de är långsamma och på hinder går det inte lika fort. Har själv hört såna diskussioner

om det nu är så att hästar springer, för att de andra springer eller är stressade, HUR kommer det sig då att när våran gamla dam inte tyckte det var kul längre så fick jockyn driva, så att hästen inte skulle sakta av i trav?
(skälvklart skulle det ske i upploppet..:grin:)
och eftersom hon inte tyckte om att springa längre så fick hon bli skogsmulle på heltid:D

det är bra att du skriver din åsikt.
men det behöver inte betyda att det är rätt.
gå ut i stallet och fråga hästarna vad de tycker istället! :idea:

vi kan inte säga vad som är rätt och fel!
ända sättet att få slut på djurplågeri är ju om hela mänskligheten skulle sluta med djurhantering. :idea:

men sedan är det ju så att det är ju synd om de stackars djuren som måste gå utomhus året runt, utan fem dussin täcken på sig :grin:

det är bara att inse fakta. vi är alla olika t.o.m hästarna, så VI kan inte bestämma vad som är bäst för dom.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri???

Jag pratade generellt inte om din häst.

Naturligtvis finns variationer och vissa lär sej tycka om att springa och vet vad dom gör och kämpar för att vinna. Andra tycker inte om det alls. Det är olika. Men för gröna hästar som inte tävlat mycket handlar det mycket om att dom inte fattar vad dom gör, det är jag övertygad om, som springer för att dom andra gör det. Få har ju tränat undet helt realistiska förhållande trots allt. På tävling blir det annat.

Många ston tycker inte det är så kul längre efter ett tag och lägger av, har också en sån:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp