Hästtokig 6-årig pojke

Wilfa

Trådstartare
Vår 6-åriga son är mycket hästintresserad. Att hitta ridkläder som inte är i rosa funkar bra, men däremot är det värre med leksaker, dataspel osv. Allt är så gulligt! Dataspelen handlar mest om att gulla med hästar, och sonen vill gärna ha ett där man ska "reijsa jättefort, och tävla". Och leksakerna och andra prylar är också så söta. Hade gärna hittat tex påslakan som är tuffa, kanske några pennor till skolstarten i höst osv. Någon som har förslag?
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

Nu har jag inte riktigt det problemet - min pojke gillar både hästar och rosa puttinutt-grejer ;)

Men häromdagen såg jag ett hästspel, nintendo wii, tror jag som var mer tävling och lite mindre snuttigt.
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

Vår 6-åriga son är mycket hästintresserad. Att hitta ridkläder som inte är i rosa funkar bra, men däremot är det värre med leksaker, dataspel osv. Allt är så gulligt! Dataspelen handlar mest om att gulla med hästar, och sonen vill gärna ha ett där man ska "reijsa jättefort, och tävla". Och leksakerna och andra prylar är också så söta. Hade gärna hittat tex påslakan som är tuffa, kanske några pennor till skolstarten i höst osv. Någon som har förslag?

Varför är det så viktigt att de är "tuffa"?
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

Kanske är så 6-åriga killar gillar det.
Ferraris logga är väl en "tuff-häst", köp en ferrari grej... :)
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

Det handlar snarare om varför sådant som anses vara "flickigt"/feminint samtidigt anses vara "inte tufft", och sådant som är "pojkigt"/maskulint per automatik ses som "tufft".

Flickor får i allmänhet höra att de är "söta" och "gulliga", pojkar får höra att de är "tuffa" och "starka". Och barn som avviker från den ram de placerats i kan det bli jobbigt för, även om det är något mer accepterat att en flicka är "tuff" (i blåa jeans och svart tröja, med monstertryck, med rörelsevidd) än att en pojke är "gullig" (i sin rosa klänning).
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

Det handlar snarare om varför sådant som anses vara "flickigt"/feminint samtidigt anses vara "inte tufft", och sådant som är "pojkigt"/maskulint per automatik ses som "tufft".

Flickor får i allmänhet höra att de är "söta" och "gulliga", pojkar får höra att de är "tuffa" och "starka". Och barn som avviker från den ram de placerats i kan det bli jobbigt för, även om det är något mer accepterat att en flicka är "tuff" (i blåa jeans och svart tröja, med monstertryck, med rörelsevidd) än att en pojke är "gullig" (i sin rosa klänning).

Precis. :)
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

Varför är det så viktigt att de är "tuffa"?


För att barnets kära "kompisar" annars skulle få ännu mer vatten på sin kvarn för att kalla den hästintresserade killen för bögjävel och andra liknande saker.

Till och med riktigt duktiga ryttare får försvara sitt intresse i Sverige idag, i Häst&Ryttare så läste jag dels om Alexander Zetterman som konstaterade att det kändes konstigt att bli retad för något som man faktiskt är jäkligt duktig på.

I senaste numret (tror jag) berättar ståuppkomikern Özz Nuyen att i Kurdistan är det jättemacho att hålla på med hästar och att han alltid haft ett hästintresse. Men i Sverige säger nog inte en yngre kille att han håller på med hästar högt inför kompisarna i skolan... Han förväntar sig nog inte ryggdunkar från sina killkompisar då i allafall, även om han bestämmer sig för att hålla fast vid sitt intresse.
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

För att pojken kanske inte vill ha pluttinuttiga saker? Om han vill rejsa fort i ett spel så passar ju inte myspysspelen direkt.

TS: Horsez är ett spel där man får tävla mycket; dressyr, hopp och fättävlan. Det kanske skulle passa? :laugh:
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

Vi läser Walter Farley - Den Svarta Hingsten :love: Böckerna finns som seriealbum också som 6-åringar gillar.

Gissa om det är en nostalgikick för mamman :angel:

Sedan finns det en himla massa coola riddargrejor med hästar. Finns det inte tornerspels-spel?
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

Vet du var man kan hitta det? Vet inte vad för något spel det är, men det låter ju helt klart som något som är värt att kolla på! :idea:
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

Jag måste kolla hemma hos mamma. Tror nästan jag har den boken sedan jag var liten.... Och vår son tycker jättemycket om när man läser för honom, gärna "kapitelböcker" dessutom, då känner han sig stor. Sedan är ju spindelmannen och andra liknande serier dessutom extremt populära :cool: Har hittat en bok som heter "Sam och Sigge" som handlar om två bröder och deras shetlandsponnyer, den är populär med. Finns tydligen fler böcker i den serien, men jag tycker det verkar vara väldigt mycket mer gulleplutt och tjejer då. Någon som vet om det stämmer? Precis som diskuterats tidigare i tråden handlar det mycket om att få positiva förebilder och att inte förstärka gullepluttstämpeln som lätt blir kring hästar, det är tufft nog att vara ridande kille i de yngre åldrarna ändå. Dessutom tycker sonen i fråga att rosa är töntigt :D
 
Sv: Hästtokig 6-årig pojke

kl...
Jag hittade påslakanset i gult med bruna hästar på till dottern...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp