Bukefalos 28 år!

Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Lastbilsförarna är livsfarliga efter vägarna, dom kör för länge, för fort och brister i uppmärksamhet. Det är ju inte första gången en lastbil kör in i stillastående föremål se bara broolyckan med masskrocken i vintras, inte var det personbilarna som rådde för den..
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Det är typ min mardröm när jag kör hästtransport, att få en lastbil i arslet. Många är rent ut sagt skitdåliga på att ta hänsyn i trafiken.
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

I nästan alla allvarliga trafikolyckor är det minst en lastbil inblandad. De borde inte få vara på vägen, all den transporten skulle gått på järnvägen!

Hoppas de stackars hästarna klarade sig. :(
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Och hur hade du tänkt dig att maten ska ta sig affären, eller din bensin/diesel till macken. Ska vi ha spår ända fram då.
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Fast de är ytterst sällanvållande.

Om vi blev av med cabotagetrafiken i Sverige skulle vi i stort sett bara ha förare med strikt reglerad arbetstid = inte lika trötta. Om vi slutar förvänta oss omedelbara leveranser kan de få vettiga körtider också.
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Ja självklart tänkte jag det, varenda butik måste ha sitt eget järnvägsspår. :grin:

Skulle markant minska antalet lastbilar om de enbart körde från järnvägsstationen i staden till butiker i samma stad. Och vad gäller livsmedelsaffärer så kommer varorna där oftast i små lastbilar, inte 26 m långa monsterbilar.

Båda säkrare och mer miljövänligt!
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Mjae ett större ekipage drar inte så mkt mer än ett mindre. Fler och fler kör på biogas och raps. Järnvägen behöver inte alls vara miljövänlig, beror ju på var elen kommer ifrån.
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Jag jobbar i livsmedelsaffär och vi får inte mycket varor i små bilar utan antingen stora eller stora+ släp..
Nu jobbar jag iofs i en stor butik.. omsätter 420milj men varje stad har ju iaf minst 1 stor matbutik.
Säg att vi iaf får minst 30 leveranser varje dag och 20 av dom är med stor lastbil.
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Jupp stora doningar handlar det om.

Copy%20(2)%20of%202008%2C0849%20Scania%20124%2C420%20Fraktkedjan%205_redigerad-1%20kopiera.jpg
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Nu är det så att järnvägsbolagen vägrar tillåta för mycket godstransport trots att de blivit erbjudna miljonbelopp och ersättningsbussar för passagerarna så är inte helt enkelt för de som vill transportera via järnvägen.
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Sen har självklart lastbilschauffören ett ansvar men att då stanna som man gjort enligt bilden är också inte vidare tilltänkt.
Har själv efter alla mil längs det europeiska vägnätet sett mycket.
Det är inte heller ovanligt att när man med stora fordon då man ser något i vägrenen längre fram vill byta fil för att ha en säkerhetsmarginal. Men så fort man slår på blinkers så kan bilar i andra filen blinka med helljus, tuta och göra en massa andra, för vi som kör stora fordon har inte i högerfilen alls att göra.

Gällande leveranser mm, skulle ni vilja ha godståg som väger flera hundra ton upp på eran stallplan så ni kan få eran foderleverans?
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Nu stod det väl att chauffören stannat p.g.a. sjukdom och då kanske man inte kan välja stoppställe direkt.. Hoppas hästarna klarar sig.
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Som det ser ut på bilden är det avfarten mot Växjö, och föraren har passerat avfarten och stannat ett 50 tal meter efter spliten, fortfarande ute på motorvägen istället för att åka ut på avfarten där han skulle varit mer skyddad.
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Men det var ju ett olycksfall! Han kanske körde så långt han förmådde.

Man får inte köra på folk ändå...
 
Sv: Hästtransport blev påkörd av en lastbil

Så mitt under pågående akut sjukdomsfall ska man tänka "nej jag måste nog köra av vägen där och ställa mig där så att inte en ouppmärksam idiot kör på mig"? Du tror inte att föraren är glad att den lyckades stanna vid sidan av?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst har blivit påkörd av en personbil på måndagskvällen i Trollhätteområdet. – Det är oklart vad som hänt, men hästen har hamnat i...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En personbil med en hästtransport har kört in i en bärgningsbil på E18 utanför Karlstad. En person, bärgaren ska ha skadats i samband...
Svar
2
· Visningar
422
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisen larmades på tisdagskvällen om fyra lösspringande hästar som sprang mitt på vägen. Två av hästarna har blivit påkörda av en...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har dött efter en krock mellan en lastbil och personbil med tillkopplat hästsläp längs E6. Trafiken längs sträckan är just nu...
2
Svar
24
· Visningar
2 100
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp