hästtransport eller inte?

Jag är så glad för min äldre (-02) hästtransport! Slippa knölet att hyra. Visserligen åker inte min häst ofta men har man häst kan man ju lika gärna äga en sån som vanlig släpkärra. Lånar ut min bara till de närmaste.
 
Apropå värdeminskning, jag köpte mitt Kylinge årsmodell -00 , för tio år sedan.
Det ligger kvar i samma prisspann som jag köpte det för.

Har dock kostat på nya väggar och golv.
Ja, värdeminskning verkar vara liksom i trappsteg.

De behåller ett värde ganska länge efter det att den som köpte det nytt förlorat mest, typ.

Jag vet en person som köpte ett släp för en summa och sålde det för 2000 kronor mer ca fem år senare.
 
Ja, värdeminskning verkar vara liksom i trappsteg.

De behåller ett värde ganska länge efter det att den som köpte det nytt förlorat mest, typ.

Jag vet en person som köpte ett släp för en summa och sålde det för 2000 kronor mer ca fem år senare.
Ja välgjorda släp verkar inte tappa så mycket i värde när de kommit ner till en viss gräns.

Gäller även vanliga släp. Jag och sambon köpte en beg släpvagn för 6300 kr för femton år sedan, det är fortfarande i bra bruksskick och jag är säker på att vi skulle få det sålt för samma pengar.
Rejält byggd, inte som många av dagens lätta släpvagnar som bågnar av minsta tryck.
 
Jag bytte lite skriv, rit och kopieringsarbete mot ett urgammalt eh... kom inte ihåg vad det hette ens... välrenoverat besiktat och motsvarade 2500 kronor.

Jag hade då en bilmekaniker, vars gamla pensionerade pappa älskade att meka o skruva gamla släp, gräsklippartraktorer och annat. Han bytte elen i transporten åt den och atte dit en vinsch till baklämmen, då den vägde bly, så vi oftast var tvungna att vara 2-3 för att stänga den.

Min häst o jag hade mycket roligt med det i fem år, innan jag sålde det som Vedkärra till Nacka eller nåt... för 1500 :D

"Timas lilla röda", hette den. :heart
 
T1.jpg
 
Underbar liten anordning. Jag kan riktigt se hur medhjälparen, efter att ha satt fast bommen (eller kedjan), gastar:
"Ok redo? Kan jag börja veva!"

Och så vevas lämmen upp, sakta men säkert.

:love: :D
Jag lastade o körde själv... för det mesta. Tima blev självlastande ganska fort. när vi hade vår egna lilla röda i stället för att hyra olika släp varje gång.
 
Köpte mitt Cheval Liberte nytt 2018 för 55.000:-. Idag ligger de i princip kvar på samma pris iom att nypriset ökat drastiskt! Räknade att jag kör ungefär 50 gånger/år, det blir 220:-/gång på nypriset. Den kostar ca 400 i skatt/år och typ 500:- i försäkring. Besiktad en gång och utan anmärkning. Enda underhållet hittills är lite ny matta och en ny blinkers.

Släp är bland det billigaste med häst att äga. Går att köpa ett helt rimligt begagnat för 20.000:- och det ger otrolig trygghet att ha hemma OM något händer. Blir också en frihet att enkelt kunna åka iväg på äventyr.
 
Köpte mitt Cheval Liberte nytt 2018 för 55.000:-. Idag ligger de i princip kvar på samma pris iom att nypriset ökat drastiskt! Räknade att jag kör ungefär 50 gånger/år, det blir 220:-/gång på nypriset. Den kostar ca 400 i skatt/år och typ 500:- i försäkring. Besiktad en gång och utan anmärkning. Enda underhållet hittills är lite ny matta och en ny blinkers.

Släp är bland det billigaste med häst att äga. Går att köpa ett helt rimligt begagnat för 20.000:- och det ger otrolig trygghet att ha hemma OM något händer. Blir också en frihet att enkelt kunna åka iväg på äventyr.
Och "bra-å-ha" för allt annat, flytt av möbler, köra skräp, transportera prylar man inte vill ha i bilen...

Jag älskar vårt släp. :heart
 
Köpte nytt släp 2015, nypriset har gått upp 75’ på den modellen så kanske borde sälja det med vinst?? 😂 Dock har priset även gått upp på den modellen jag kan tänka mig byta till…

Mitt släp är aluminium, det har inte kostat mycket att underhålla i 7 år, nån lampa här och där och så fick vi byta gardinen i bak för nåt gick sönder där. Här runt är det inget jätteutbud med hyrsläp så även om jag bara åkte sporadiskt hade jag velat haft ett eget, framförallt för att kunna åka till veterinären vid behov!
 
Jag har inte släp, men å andra sidan har stallägaren ett släp jag får låna när som helst oavsett om jag behöver köra kolikhäst till klinik mitt i natten eller bara vill köra iväg och träna. Den dagen (om den kommer) jag köper egen gård och har hästarna hemma kommer jag investera i ett släp. Man kan få ett helt okej släp för 20-30' och om man är beredd att fixa lite själv kan man få ihop ett bra släp för ännu mindre. Det är en relativt låg summa för den tryggheten man ändå har med eget släp om det inte finns att låna i närheten. Själva underhållskostnaden med besiktning, försäkring, skatt och eventuella reparationer är förhållandevis låg, speciellt om man är lite händig själv.
 
Väljer man att låna/hyra så gäller det ju att man säkerställer att:
- Man alltid kommer ha tillgång oavsett dag och tid på dygnet
- Att vikter osv funkar för hur stor häst man har, vad ens bil får dra och vad man har för körkort

Man får ju också tänka på att den man hyr/lånar av helt plötsligt kanske byter släp och då kanske det blir för tungt, har för låg lastvikt eller vad som. Och vad gör man om släpet är upptaget när man behöver det akut?
 
Har man ekonomi att köpa ett släp så är det ju smidigt att ha. Har aldrig lånat ut mina släp men aldrig sett några problem med att hjälpa andra att transportera deras hästar, men då snackar vi kompisar. Det blir ju tack och lov oftast en kul utflykt i gott sällskap till hingststationer och tävlingar liksom :D :heart
 
Väljer man att låna/hyra så gäller det ju att man säkerställer att:
- Man alltid kommer ha tillgång oavsett dag och tid på dygnet
- Att vikter osv funkar för hur stor häst man har, vad ens bil får dra och vad man har för körkort

Man får ju också tänka på att den man hyr/lånar av helt plötsligt kanske byter släp och då kanske det blir för tungt, har för låg lastvikt eller vad som. Och vad gör man om släpet är upptaget när man behöver det akut?
Eller när närmsta hyrsläp som fungerar finns 10 mil bort (ridskolan vi står uppstallade på hyr ut sitt släp men det får jag inte dra med min bil på mitt körkort).
Jag köpte ett enhästars som jag får lasta min häst i och dra med B-kort, men har inte använt det särskilt mycket, men det finns vid stallet om det behövs.
 
Eller när närmsta hyrsläp som fungerar finns 10 mil bort (ridskolan vi står uppstallade på hyr ut sitt släp men det får jag inte dra med min bil på mitt körkort).
Jag köpte ett enhästars som jag får lasta min häst i och dra med B-kort, men har inte använt det särskilt mycket, men det finns vid stallet om det behövs.
Ja det är ju nästan ett måste att ta minst utökat eller helst BE om man är beroende av att låna/hyra.
 
Väljer man att låna/hyra så gäller det ju att man säkerställer att:
- Man alltid kommer ha tillgång oavsett dag och tid på dygnet
- Att vikter osv funkar för hur stor häst man har, vad ens bil får dra och vad man har för körkort

Man får ju också tänka på att den man hyr/lånar av helt plötsligt kanske byter släp och då kanske det blir för tungt, har för låg lastvikt eller vad som. Och vad gör man om släpet är upptaget när man behöver det akut?

Jag var "släplös hästägare" i över 15 år innan jag köpte nuvarande släp för 7 år sedan. Det fanns ju ett antal olika släp på gården hästen stod på, och det var i allmänhet inga problem att få låna/hyra, men garantier fanns givetvis inte. Och jag har heller inte under 20-25 år med egna hästar och foderhästar haft något behov av släp så snabbt att det inte gått att ordna. Känns ju kanske därför lite "overkill" att köpa släp enbart för att ha i akutsituationer. Nu, med egen gård, är det en annan sak, men nu använder jag ju släpet till mer än att flytta hästar - hämtar hö, slänger skräp, flyttar saker osv :)
 
Jag var "släplös hästägare" i över 15 år innan jag köpte nuvarande släp för 7 år sedan. Det fanns ju ett antal olika släp på gården hästen stod på, och det var i allmänhet inga problem att få låna/hyra, men garantier fanns givetvis inte. Och jag har heller inte under 20-25 år med egna hästar och foderhästar haft något behov av släp så snabbt att det inte gått att ordna. Känns ju kanske därför lite "overkill" att köpa släp enbart för att ha i akutsituationer. Nu, med egen gård, är det en annan sak, men nu använder jag ju släpet till mer än att flytta hästar - hämtar hö, slänger skräp, flyttar saker osv :)
Sålänge man verkligen är säker på att man har tillgång till släp akut (och att man både får lasta hästen och dra släpet med bilen). Och att man inte drar sig för att åka tex till klinik bara för att det blir bökigt att fixa släp.
 
Sålänge man verkligen är säker på att man har tillgång till släp akut (och att man både får lasta hästen och dra släpet med bilen). Och att man inte drar sig för att åka tex till klinik bara för att det blir bökigt att fixa släp.
Jag kan nog inte påstå att jag under de första typ 10 åren som hästägare ens skänkte det en tanke att säkerställa tillgång till släp dygnet runt, året runt. Släp fanns för uthyrning på gården, men som sagt inga garantier för att det var tillgängligt precis på studs alltid. Ska kanske säga att jag på 25 år som hästägare inte heller behövt åka akut till klinik med någon häst (eller behövt åka till klinik alls, faktiskt). Men de (enstaka) stallkompisar som behövt det har löst det med antingen egen eller lånad/hyrd transport.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 733
Senast: Sorgsen
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
11
· Visningar
475
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp