Hästtransporter = dyra!

Ume är helt klart min favorit. En VIKTIG sak när man köper transport är att kolla axeln, det är inte kul att behöva byta axel (eller renovera som Alex gjort) direkt man köpt släpet. Mitt Ume -87 (med axeln bytt -99)är ju värt mer nu än när jag köpte det för 15000:- 1998.
 
Precis. Nu är axlar och axeldetaljer "slitdelar" så förr eller senare så åker man på det i alla fall. Men det är ju inte så kul att köpa vad man trodde var ett fynd, för att nästa besiktning inse att det kommer kosta 5 - 10 000 kr till. (Nu var det inte det som hände mig, men om jag sålt mitt släp i mars (besiktningsmånad maj) så hade nya ägaren inte haft så kul..)

Så jag tycker det är värt att lägga lite pengar på att få axeln kollad (Bilprovning eller verkstad ska kunna hjälpa en med det), så man har NÅGOT hum. Om man inte köper en nybesiktigad transport, det är det allra bästa.

Sen, säker kan mana ldrig vara, det finns ALLTID en risk med en gammal transport. Min gick som sagt igenom utan en anmärkning i 29 år. Inte ens några "Bra att veta" anmärkningar. Så jag var helt säker på att den skulle gå igenom i år med (välskött och välservad etc, och inga anmärkningar tidigare) och PANG anmärkning på axellagringarna båda sidorna. En kostsam och bökig procedur att byta. Jag har varit utan släp sen slutet av maj, och ingen vet när axelhelvetet blir klart heller. Gissa om det kostar att hyra såfort man måste till vet, och träningar ch tävlingar kan man ju glömma...

Jag frågade besiktningskillen om man inte borde sett att det var pågång förra gången det besiktigades, men han sa att det tillåts ett visst glapp, men såfort du kommer över det så får du nedslag. Och att det kan gå NÄSTAN från en vecka till en annan när det går över gränsen så att säga. Men att det förvisso inte bli trafikfarligt bara för att man har anmärkning på axellagringarna, men man får en två iaf, eftersom det kan bli hemskt otrevligt om man inte åtgärdar. Lugnade mig lite som undrade hur länge lagringarna varit glapp och hur farligt det kunde vara att ha kört med det.

Men soms agt, man kan aldrig vara säker med gamla släp, men man kan iaf försöka kolla noga.

Byte av axellagringar kostar ca 3000 kr plus frakt (och axlar är tunga och långa och kostar multum att skicka). En ny axel och byte får man för runt 10 000 kr.

Och väntetiden på att få en axellagring bytt är INTE sådär superkul.. Det görs på (iaf för Trane) ett - två ställen. I hela Sverige *sucka*
 
Vi har precis köpt ett äldre Kylinge från -89.
Fint skick, sprillans nytt golv (bytt för någon vecka sedan)
Nya och bra grejor på det (f.d ägaren var bilmekaniker)

Det kostade 18.000
Kanske inte världens vackraste transport, men den duger :)
 
Hittade faktiskt ett Trane -92 på Blocket förra veckan. Sommar- och vinterdäck, väldigt bra skick - 18 000 kr. Bra pris tycker jag...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 382
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 392
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite kloka bukefalos-funderingar om hur jag ska/kan göra och tänka i situationen jag är i nu. Det är ohållbart som det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 513
Senast: Liten
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 763
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp