Hästtransporter = dyra!

H

HillsDouble

Varför är hästtransporter så himla dyra? En 86:a för 25.000kr. Mycket pengar tycker jag för ett så pass gammalt släp. Har letat nu ett tag och om man jämför med bilar så måste jag säga att transporter sjunker lite i pris.

Tyvärr så är det så att jag nu är i ett läge där jag måste skaffa mig en transport. Jag har dock inte pengarna som behövs men jag har ett fördelaktigt lån som jag ev. kan höja + att jag ska få lite hjälp av min pappa. Skulle ni låna pengar till ett släp?
Vad har ni för några och vad har ni gett? Jag letar efter ett släp i bra skick, gärna Brenderup el. Kylingekärra för ca 20000kr.
Vad har ni för försäkringspremie? Och vad kostar skatten på hästsläp?
Har ni några tips på vad man ska tänka på när man köper släp?

Tacksam för alla synpunkter :bow:
 
Härnere får du ett Trane eller jämförbart, 1992-1995 (enkelaxlat) för c a 20 000 kr (billigare och dyrare finns att hitta :)).

Har du kollat på Blocket, där hittade jag massor (när jag letade åt en kompis)
 
Det är ett helt okej pris tycker jag :)
Får väl fortsätta leta. Har hittat ett Brenderup -92 för 25.000, har bara sett det på bild fr. sidan och det ser lite skitigt/slitet ut, kan man pruta?
 
Jag har en Boj Bravo -89 nybesiktad ua till salu för 25.000:- och den är värd varenda krona. Den är kanonfin och inte alls sliten. Helrenoverade bromsar dessutom. Ett släp sjunker inte på samma sätt som en bil som har en motor som slits. Mitt släp är finare än många nyare.

Skulle inte rekommendera en Tranevagn. Eller Värmlandsvagn för den delen.

Boj, Kylinge & Star är vagnar jag tycker är intressanta. Sen finns det en hel del utländska vagnar jag inte vet så mycket om. Tror Ifor Williams är bra.

Själv har jag köpt en ny likadan Boj som den jag har fast en boggie.
 
Nä jag är väl inte heller så intresserad av Trane egentligen, värmlandsvagnen skulle jag inte ens fundera på att köpa, känns väldigt instabil och ranglig tycker jag. Nä brenderup, boj el. kylinge får det bli. Är väldigt sugen att i alla fall åka och kolla på brenderupsläpet, tyvärr är det 9 mil dit. Så måste det ekonomiska lösas också.

Vad rekomnederar ni, att köpa av privatperson el. firma?
 
En liten undran..Skulle Värmlandsvagnen va´lite halvdålig???
Morsas särbo körde en sån som inte är så gammal (han hyrde den på en bensinstation) och den var jättefin...Nåja, bara för jag är ifrån Värmland så tycker jag om den transporten!! Men annars så vet jag inte vilket av dom är det bästa man skall köpa... :confused:
Carolrita

-----------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
 
Jag har en Reko trailer, dom är kanonbra och inte alls dyra!
En ny kostar ca 42ooo kronor, dom ligger stadigt på vägen och är rymliga och bra!
 
Jag har aldrig ägt nån Värmlandsvagn med de har rykte om sig att inte vara av särskilt bra kvalitet och har mycket lågt andrahandsvärde.

Just andrahandsvärdet tycker jag man ska ha i åtanke när man köper trailer.
 
Vi har en Kylinge-93 som vi köpte nyrenoverad och besiktigad för 25000 kronor. Vi pratade även med en Kylingeåterförsäljare och enligt honom var det ett bra pris. Han hade inget begagnat hos sig, utan det här släpet hittade vi på ett annat ställe.
 
Köpte just en Kylingekärra -91, enaxlad, för 16000 kr, det tycker jag var ett bra pris så jag är nöjd. Det går att hitta ganska billiga transporter, men det kan ta en stund och en del letande på nätet. Man har ju inte heller någon lust att åka genom hela Sverige för att hämta den.
 
Generellt sett är Trane, Kylinge, Värmlandsvagnen och de billigare varianterna av dessa väldigt skramliga och smäckiga. Har själv en Trane så jag klankar inte utan anledning. Man får mer för pengarna om man väljer t ex Ume eller Boj.

MEN det finns svagheter hos alla märken. Hör dig för vad som är nackdelen med det märke du funderar på.
 
Nja...

Jag tycker man får mer för pengarna för de billigare vagnarna men jag erkänner villigt att Boj är bättre än Värmlandsvagnen men säg att den är dubbelt så dyr men 20% bättre så ligger det rätt nära sanningen.
 
Re: Nja...

Men å andra sidan får du bra betalt för t ex en begagnad Boj medans de billigare vagnarna stadigt fortsätter sjunka. Om man nu ska ha lite framförhållning.
 
Re: Nja...

Har du EN helt okomplicerad häst som du kör en gång i veckan (i snitt) får du kanske mer för pengarna om du tar ett billighetssläp.

Behöver du köra fler hästar (tillsammans eller i omgångar) och någon av dessa inte är en mönsteråkare (ensam eller i par) - ja, då kan jag lugnt intyga att du får mer för pengarna genom att välja ett rejälare släp!
 
Re: Nja...

Jag måste uttrycka mig oklart... Om du ska sälja släpet efter 5 år tjänar du på att köpa en bättre från början.
 
Jag köpte en 92-a Boj Stabilo för 16 000 kr

ett bra pris tycker jag, med tanke på att släpet bara haft 1 ägare förutom Boj Lastvagnar

säljaren bytte bromback grejen innan vi hämtade det, golvet är nytt, väggarna har inte en skråma
vadderade bommar fram, och fin i lacken

enda nackdelen: det var kedjor baktill, men dessa har nu vi bytt till bommar

samt lite ytrost efter stenskott

så visst lönar det sig ibland att vänta tills det rätta släpet dyker upp
 
Jag har Ume, kan rekomenderas. Stabila, hållbara (vi har haft vår 86:a sen 92 och bara bytt en grej) och bra andrahandsvärde. Är inne på Umesläp nr 2, tror jag kommer att förbli märkestrogen oxå då även detta nya släp visat sig vara mkt trevligt.

Dessutom har vi en pålle som varit väldigt sårlastad o åkt dåligt. Nu går han på direkt o åker som ett ljus i vårt Ume. Värmlandsvagnen kan han inte åka alls, blir helnervig.
 
Jag har nyligen köpt en ekerö trailer (samma som dalavagnen, tillverkas av star men är en enklare variant utan lullull). Jag betalade 29000 för en -01:a.
Funkar bra till mig som kör 30 min enkel väg 1 ggr i veckan med lugn häst + enstaka 1-2 timmars resor.
 
Hästtransporter sjunker inte lika mycket i pris som bilar, helt enkelt för de har en betydligt längre livslängd än bilar.

Jag har ett Trane från - håll i er - 1973. Köpte det år 2000 för 10 000 kr.

Har bytt golv, bakre väggar, matta, stötdämpare och så drog jag om elen när jag ändå höll på. 29 år gick släpet igenom besiktningen prickfritt, när vi skulle fira 30-årsjubileum i år så fick vi en anmärkning på axellagringar. *sucka*

Det ligger bra efter bilen, är inte speciellt vindkänsligt och inte speciellt skramligt. Det som skramlar är fjädern till bakluckan som kan slå i om man kör på väldigt guppiga vägar. Men den fjädern är å andra sidan underbar, även lilla jag stänger enkelt luckan utan kraftansträngning.

På minussidan är att det är låg takhöjd (men jag har araber så det är inga problem, men halvblod blir inte så lyckat).

Sen är ju eg det STORA minuset samma som med alla andra gamla släp - den totala avsaknaden av störtbågar och liknande säkerhet. Tippar jag det i diket så lär det bli kaffeved.

Men jag är supernöjd med det, och valde faktiskt att byta axellagringarna för 3000 kr hellre än köpa ett nytt.

Dock vill jag eg ha ett ifor Williams, för att få dörrar bak. Och fronturlastning skulle inte sitta fel. Men som sagt, jag är så nöjd med släpet att jag INTE har några planer på att byta!

Skatten är 300 kr per år ungefär, hästsläp är billiga i skatt! Detta gäller även nya. Samma sak med försäkringen, den ligger på 5 - 600 kr om du vill ha helförsäkrat, även nya.
 
Tack för alla svar, särskilt tack till Alexandra som svarade på mina frågor om skatt och försäkring :bow:

// Isa
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 382
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 392
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite kloka bukefalos-funderingar om hur jag ska/kan göra och tänka i situationen jag är i nu. Det är ohållbart som det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 513
Senast: Liten
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 763
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp