Bukefalos 28 år!

Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Ponnytant

Trådstartare
Bakgrund
Har äntligen börjat rida så smått igen efter ett långt uppehåll (för första gången på 100 år rider jag dessutom i grupp). Provar lite olika hästar på ridskolan där dotterns ponny står.

Jag är en ganska kass ryttare – men jag brukar kunna lura de flesta hästar att jag är bättre än jag är. Jag har hyfsad timing och det gör att hästarna lyssnar bra och inte testar mig mycket.

Vid senaste tillfället blev jag dock utmanad med besked - den hästen lurade jag inte! F n har jag 0 styrka i benen efter ett par års problem med höft & knä – denne v-herre är BRED och STARK och första delen av lektionen struntade han högaktningsfullt i mina önskningar och bröt t o m in mot mitten några gånger (!). Hela hästen uttryckte: ”nä – jag tänker inte hjälpa dig…jag går vart jag vill tills du bestämmer dig för att rida ordentligt!”. Mot slutet fick jag honom med mig framåt och när jag satt av kände jag den där känslan ”VILL MER”! Föll pladask för denne luns till häst. Men….

Alltså, det finns hästar som får mig att känna mig som OK ryttare (ly-hörda och välridna med goa personligheter) – ska jag verkligen gå på den jag upplever som svårast när jag nu verkligen vill komma igång? Behöver doser av både självförtroende och motivation och bör kanske välja hästar som klickar från början (?) – eller ska jag ta utmaningen redan nu och låta den vara drivkraft?

Frågan
Jag ska boka upp ett antal privatlektioner framöver – och delvis avgör hästval vilken dag det blir, så jag behöver bestämma mig. Välja ”lättare” hästar i början för att komma tillbaka snabbare och få självförtroende – eller försöka mig på ”lunsen” från början.

Har fått bra och kloka råd tidigare, så – hur skulle du ha gjort?
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Jag skulle nog välja lunsen :).

Det är bättre att lära sig på en häst som kräver att du gör rätt från början.
Det är själva utmaningen som är tjusningen med ridning.

Tack vare att jag har valt hästar som är väldigt känsliga på ridskolan, som kräver en stilla hand, och ett icke så flaxande överliv ;), så har jag faktist fått en riktigt bra sits, och rättat till många av mina tidigare brister.
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Jag skulle valt en enklare häst och fått upp självförtroendet och känslan igen, sedan gått över till en svårare (inte nödvändigtvis lunsen, men en där du får kämpa lite).
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Anna37 Ja - hjärtat säger "lunsen". Vad som är "rätt" med honom är ganska personligt - och utmaningen är att hitta rätt knappar. Man får en kick av en sådan häst när det funkar och det är den typen av hästar jag fått mest ut av.

LLaika Så talar förnuftet. Det övriga hästarna är "enklare" och jag behöver verkligen få tillbaka lite ridrutin och spendera mer tid "uppsutten".

Ja - hittills är det 50/50......... Köper bådas "tyck" och är fortfarande obeslutsam....
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Jag vet inte om det verkar så mycket mer givande att rida en tungriden häst än en mer känslig? Men fråga ridläraren, beskriv vad du vill ha ut av lektionen, och vilken häst h*n då skulle rekommendera att du rider. Så skulle jag nog göra, om jag inte var säker själv.
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Jepp. Jag får tänka till lite mer över vad det ÄR jag vill få ut av träningen. Jag hade inte tänkt mig en häst som lunsen - men nu har ambitionen glidit från att komma igång själv till att hitta sätten att få till det med honom. Och Just nu är det egentligen att komma igång själv som är det jag vill.....

Men det var så kul när jag fick till det en liten stund med lunsen! Att en häst så demonstrativt struntar i mig har jag inte upplevt sedan jag var tonåring och när jag till slut hittade några "rätt-knappar" blev jag riktigt lycklig.

Jag ska prata med ridläraren (som är MYCKET klok) och jag tror mig veta var hon kommer att rekommendera. Tack Mabuse, ditt svar fick mig att tänka till ett par varv till.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

En ridskolehäst som man upplever struntar i en är normalt en häst som lärt sig skilja på ryttare och ryttare, och därtill är lite lat och sparar sig när den kan. De "lättlurade" hästarna du beskriver är förmodligen lite mer arbetsvilliga och förlåtande, och gör sitt bästa oavsett ryttare. Men jag tycker du resonerar lite konstigt, det är ju knappast så att de snällare hästarna lurades av dig, och den lata hästen genomskådade att du inte är så rutinerad, utan hästar är helt enkelt olika arbetsvilliga. På en ridskola är det ofta rätt bra att ha en del hästar av det lite latare slaget, för de orkar gå fler lektioner, eftersom de sparar sig när de kan och inte jobbar för full maskin alla lektioner. Men det betyder ju inte att man lär sig mycket mer på att rida dem än på de mer arbetsvilliga individerna.
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

*raderat* Återkommer.........
 
Senast ändrad:
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Jag tycker inte att jag resonerar konstigt – jag förstår precis hur jag menar…… ;)
Vissa hästar funkar man bättre med än andra och de man inte får till det med i början är det extra givande när man väl får det.

För mig gäller just nu att i första hand komma igång med är att RIDA. Det jag utvecklat är tajming (bl a via allt arbete från marken) – men när det gäller ”uppsuttet” dras jag med (onödigt) dåligt självförtroende. Det jag funderat på är om jag ska förbättra det via att rida ”de enklare” hästarna eller via att lyckas med den (för mig) ”svårare”.
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Jag blir jätteglad för fler bidrag. Hur skulle du valt och varför?
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Förnuftet säger för mig att jag skulle välja en av de mer samarbetsvilliga hästarna för att kunna fokusera på mig själv och bygga upp ett självförtroende. Dock valde jag efter hjärtat när jag red på ridskolan och red samma svåra, skumpiga och ibland tungridna häst i 9 år. :love:. Gör det som känns bäst för dig.
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Väljer du en av dom lättare hästarna får du en bättre möjlighet att verkligen fokusera på dig själv och träna upp balans, timing och styrka. Sen efter ett tag när du känner att du har hittat tillbaka till ridformen så har du en mycket bra utgångspunkt för att rida ”lunsen”! :)
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Det blir nog som du säger. Ska prata med "mentorn" där ute (som troligen kommer att säga samma sak). Jag tror mig också veta vilken häst hon skulle vilja teama mig med (inte riktigt "min typ" - men jag ska följa hennes rekommendation).

tiger_lily ja - du förstår....... det ÄR en fråga om :heart för lunsen. Men eftersom jag nu är på väg tillbaka efter en längre tids upphåll mår jag nog bäst av att dämpa ambitionsnivån och som ni säger, koncentrera mig på min själv så att det fortsätter vara kravlöst (även från min sida) en tid så att jag återfår "rid-glädjen".
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

raderat blev dubbelt upp
 
Senast ändrad:
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

tycker du gör ett bra val, kan ju alltid återkomma sen till lunsen som "mariannesv" skrev. Lycka till med dina lektioner :)
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Dels håller jag med Mabuse, gällande ditt resonemang :) sen vill även jag uttrycka, att jag inte tror att man lär sig mer pga att hästen är jobbigare att rida. Ponera att hästen ifråga är sönderriden, okänslig och less på att spankulera runt i spåret - värdet i att kanske få en sådan häst att gå lite bättre är inte jämnt med ansträningen.

Det finns hästar som är välutbildade och trevliga som man måste rida BRA för att de ska gå bra, dessa ser du sällan på en ridskola då dessa ofta är väldigt känsliga för saker så som vikt och säte. Ju känsligare desto svårare att få att gå rätt. det är denna sortens hästar som är värda att rida fastän själva passen inte går så bra, det är dessa man lär sig massor utav att kuska runt på.

jag TROR att ridskolehästen är en sådan som jag nämde först. uttråkad häst som är så van vid att barn sparkar den i sidan att den inte längre bryr sig om annat än det som ges i dosen mycket och kraftigt. Dessa lär enligt mig inte någon, speciellt mycket.

(mao - välj den ridskolehäst du upplever som vaknast och känsligast, för att lära dig mest och vettigast) :)
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Bara för att vara tvärt om: om jag hade fått till ridningen på lunsen och fastnat för honom hade jag gått på den linjen. Det är möjligt att jag hade ångrat mig - men den där känslan, när man får till något på en knepig häst, är guld värd. Och om hjärtat också är där...

Kommer du att rida andra hästar också, vid sidan om? I det läget kunde man jobba med lunsen och växla om med "lättare" hästar.

Brasklapp: jag vet inget, jag bara känner.
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Delv KL
För att reda upp ev missupfattningar (jag glömmer ibland vad jag skrivit i vilken tråd och kan inte förutsätta att vi träffats någon annanstans eller att ni vill eller kan läsa mellan raderna…...).

1. Undervisningen på ridskolan är exemplarisk.Instruktören utgår alltid från hästen, har kroppsmedvetenhet som ledstjärna och är mycket noga med saker som ryttarens balans, effekter av hjälper i samverkan (inkl vikthjälper) och att det tas hänsyn till respektive hästindivids förutsättningar.

2. Ingen av hästarna är okänsliga och de är känsliga för vikthjälper (i synnerhet lunsen!).

3. Av olika anledningar har jag f n dåligt självförtroende som ryttare som jag behöver komma tillrätta med. Jag behöver få tillbaka självtillit och ridglädje.
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Gnapp: Du "bara känner" och förstår EXAKT! Att få till det med lunsen ger ridglädje (i de stunder man får det!).

Att jag håller på så här och "väljer" kanske verkar konstigt (det är väl bara att rida lunsen ibland och de andra ibland...?!? skulle jag tänka) - men problemet är att jag f n inte har fysik att rida mycket eller långa stunder (ja, jag jobbar även med det!).

Tack för ditt inlägg! Jag ska träffa tränaren imorgon och boka tider för privat träning. Som jag nämnde tidigare i tråden väljs tiderna delvis efter hästval och det är också därför jag ville få lite input här. Så klart att jag kan ändra mig ang häst - men det kan bli knepigare att byta tid.
 
Sv: Hästval för träning. Lätta eller svåra vägen, hur skulle du gjort?

Ett par tankar till, snälla............... De jag fått betyder verkligen något.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
89 462
Senast: ameo
·
Ridning Hur är det på era klubbar när det gäller att anmäla sig till olika träningar, specificeras det vilka förkrav som gäller för resp...
Svar
10
· Visningar
1 230
Senast: Asa_S
·
Ridning Jag skulle behöva hjälp i ett svårt beslut: Jag köpte min häst (en valack på 4 år för 4 år sedan). Eftersom jag kände ägaren (min...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 782
Senast: Elina8
·
Hästmänniskan Nu har jag ett trevligt problem till er alla kloka Bukefalister.:) Vi är på gång att köpa stor häst till vår fjortonåring och är lite...
2
Svar
30
· Visningar
3 086
Senast: TeamWahlund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp