Bukefalos 28 år!

Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Mina tankar har också varit inne på att hämta hem honom.
MEN hästen har blivit halt hos de nya ägarna och jag vill inte ha hem en halt häst utan att veta vad det är för skada.
De andra sakerna är ju rena småsaker om man jämför med hältan.
De försöker väl med andra anledningar till att jag ska ta tillbaka hästen eftersom jag inte ville häva köpat pga hälta. visst inte kul att stå som nya ägare med en halt häst och en tjej som vill rida.

Jag har hela tiden varit öppen för förslaget att åka till en klinik och kolla upp hältan. Men de vill inte om inte jag betalar! Det vill jag inte göra då jag sålde en ohalt häst.

Jag anser att jag är fullt seriös i denna affär då hästen blev vet innan köp och det finns ett 2 mån gammalt vet intyg där hästen också var ohalt.
De andra sakerna som att hästen är smal( omusklad enligt vet intyg) mm är sådant som de själva har sett( tagit del av) och valt att köpa hästen.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Jag håller med dig. Du sålde en ohalt häst (med intyg), vill de reklamera får de påvisa att hältan 1) existerar 2) går att häröra till en gammal skada som fanns innan de köpte hästen.

Allt annat är otänkbart i min värld. Om jag säljer bilen, köparen kör sönder den mot ett träd och därför vill lämna tillbaka den - inte tusan tar jag tillbaka den?!
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

suck!! nu när allt verkar komma till en lösning så händer det nya aker igen.
1. jag skickade ett kort brev om att de måste ange varför de vill häva köp.
2. Blir uppringd av mamma. Nu hade hon fått fram gamla vet journaler på hästen och den gick inte alls att använda till ridning.
När de köpte hästen angav jag att den skakade på huvudet pga allergi. detta skrevs in i kontrakt och vacc skickades med. jag talade också om att den hade varit behandlad hos känd vet för vrickning/stukning.
den har varit ohalt oss mig men lindrigt ryggöm vilket de har tagit del av.
Enligt journaler så har den varit inne för behandling och återbesök under 06-07 för ömhet i rygg samt behandling av kota. ägaren föe mig har varit väldigt noggrann och har varit inne bla för kontroll inför tävlings säsong med 0,5 gradig hälta och behandling.
06 var anamnes ( uppgift från ägare) att den var orolig i mun och hade headshaking. som undersökning tog man blodprov och kom fram till allergi
ingen diagnos för headshaking.

Den har använt till tävling av både föra ägaren och av mig. Står ingenstans att den inte ska kunnas tävlas el att de gamla skadorna hämnar honom som tävlingshäst.


Fick 3 alternativ av köparen
1. ta tillbaka hästen
2. ge tillbaka en del av köpesumman
3. de går vidare med detta.

Enligt uppgift så rids han av köparen nu.

Nu vill de häva köpet pga gamla skador oss en tidigare ägare och pga hedashaking.
De har hela tiden veta om att han har varit behandlad på denna klinik samt att han har pollenallergi och kan slå med huvudet ( headshaking).


3. vi sätter oss ner hemma och funderar på att ge tillbaka en del av köpesumman.
4. under våra funderingar hittar jag 2 st annonser på hästen på andra anonns sidor där de försöker sälja hästen som läromästare för mer än vad de gav för honom. de har även lagt ut bilder och film som jag mailade till dom i samband med vårat köp. dvs de har inte rätt att lägga ut dem utan att fråga oss om lov.
5. jag väntar någon dag och ringer sedan upp dem. de tänkte inte alls sälja hästen och utan ville bara kolla intresse, det var dottern som hade lagt ut dem.. de hävdar fortfarande att hästen inte duger till lättare tävling och vill häva köpet.

Jag blir så arg: här har vi försökt komma fram till lösningar på en häst som blev såld billigt. de klagar på det ena och det andra så för att slippa detta var vi villiga på att hitta en lösning. Fram tills jag såg annonserna. Känns inte seriöst att lägga ut honom på annons som tävlingshäst samtidigt som de vill ha tillbaka pengar.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Woah... Låter som om någon har ångrat sig rejält. Frågan är bara varför.. De kan kanske ha hittat en annan häst som de hellre vill ha, kan var i princip vadsomhelst.
Någonting har inte gått enligt planerna, och nu försöker de desperat att fixa problemet och vidtar alla åtgärder.
Verkligen trist, hoppas de är snälla mot pållen i alla fall.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Usch.

Det här blir man ju lite rädd av.....hur i all världen ska man kunna skydda sig x antal ägare bakåt på en häst?Nä tur att alla vi sålt hittills sålt har varit i vår ägo från födseln eller föl......
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Jag har läst hela tråden och skulle inte gå med på att ta tillbaka hästen eller betala tillbaka några pengar.
De hotar med att gå vidare - bara för att skrämmas.

Om jag vore i din situation (vilket jag har varit en gång) skulle jag bestrida deras krav. Kontakta en advokat som kan hjälpa dig i kontakten med köparna, advokaten kan även hjälpa dig med vad för skyldigheter och rättigheter du har.
Kräv att hästen undersöks av veterinär och säg att du inte tar tillbaka hästen om de inte kan bevisa att hästen har ett dolt fel.

Stå på dig! :)
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Jag tycker att det låter som om köparna försöker "maximera" - dvs få tillbaka pengar av dig samt sälja hästen för mer pengar. Mellanskillnaden blir vinst.
Om jag vore du, skulle jag kopiera deras annonser. Där talar dom ju om, vad dom anser att hästen kan, vilken hälsostatus han har samt vad dom anser att han är värd.
Det blir väldigt svårt för dom att förklara, om dom väljer att gå vidare. Eftersom du öppet redovisat hästens status, så borde du inte behöva oroa dig. Jag skulle heller inte betala tillbaka en spänn!!!
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Häva p g a gamla skador KAN ju vara aktuellt. Om hästen har problem av dessa tidigare skador IDAG. Har köparen varit hos veterinär och fått problemen konstaterade? Finns det ens ett veterinärintyg som säger att hästen har problem idag?

Det måste ju vara början, att få konstaterat att det finns problem idag, just nu, som hindrar köparen från att nyttja hästen till det den var tänkt. Problem som inte uppgivits vid köpet.

De verkar mycket oseriösa, om de nu anser att de kan sälja hästen vidare som frisk, då kan de ju inte gärna hävda att den är sjuk.

Nä, ett veterinärutlåtande på vad som är problem (hälta, ömhet eller vad det nu är). SEDAN kan man ta ställning till vad göra.

Om veterinärundersökningen inte visar på några problem finns det ju liksom inte så mycket att orda om. Reklamera en osjuk häst, tja, lite tveksamt.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Den köparen illustrerar verkligen "bättre att hålla munnen stängd och folk får tro man är en idiot än att öppna munnen och undanröja alla tvivel". :grin:
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Stackars dig! Håller tummarna att det reder upp sig!

När jag skulle sälja min häst förra året åkte jag till klinik för besiktning innan jag satte in annons.

Veterinären på Strömsholm som gjorde besiktningen och även röntgade en del oklarheter sa då att han numera anser citat: Det är otäckt att sälja hästar nuförtiden. När köpare ångrar sig så kan de hävda vad som helst för att få köpet att gå tillbaka. Så jag brukar rekommendera att säljaren sätter in köpesumman den får på ett konto och inte rör den under två år.
Men han tillade att det är ju inte så lätt, man vill ju ofta köpa en ny häst för pengarna...
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

*knapplån*

Jag bytte mitt friska sto mot en ungponny.

Efter att jag gått omkull med min nya ponny kollades hon upp och visade sig att ha massa fel, ska tas bort nu. Har haft henne sedan januari den 18 e.
Min ponny hos dem nya ägarna har haft det superbra men nu har hon fått en lättare senskada, dem har sagt att dem troligtvis säljer eller lånar ut henne ?
Jag sa" jag kan köpa tilbaka henne dock begär dem 15 000 :eek:

Jag har litat på dem här hela tiden. varit helt ÄRLIG om mitt förra sto , dem verkar inte veta något om ungponnyn sjukdom.

Dem har trott att det var ofarligt.

Jag litade på dem och har även varit och hälsat på dem men ärligt talat om jag köper till baka måste jag väl kunna få henne billigare eller kunna häva bytet inte vet jag men jag har tagit mitt ansvar i det hela och jag behöver helt enkelt tips och råd `!
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

*KL*
Detta hände en till mej närstående person och en häst som jag känner mkt väl.

Hästen lämnades på utbldning hos X. Köparen känner X och ser hästen. Blir förtjust och köper hästen. Hästen går igenom besiktning u.a. Priset är billigt då hästen är lägre utbildad än "normlat" för sin ålder. Den har bra härstamning, både för tävling och avel. Köparen är enligt sej själv rutinerad, ska ha en tävlingshäst men har inte så bråttom. Detta skriv in i avtalet.

Snart efter försäljningen börjar det. Köpet ska återgå för olika orsaker. Fast hon ångrar sej hela tiden. Lugnt ett tag. Sen kommer det. Märks tydligt att pojkvännen är inblandad och har åsikter.

Hon har röntgat hästen, full med lösa benbitar och div andra fel. Vi blev chockade. Fast hon var inte röntgad när vi hade henne. Själv röntgar jag aldrig under 100'. Hästen röntgades sådär ett halvår efter köp.

Då blev tonen en annan. Hon ville ha hälften av pengarna tillbaka men ha kvar hästen. Okey. Vad säger hon egentligen? När min vän vägrar, så häver hon köpet. Jurster var redan inkopplade. Tvisten pågår.

Då helt plötsligt så är hästen såld. Hon vägrar berätta vart. Dock vi veta det ganska snabbt efter. Sverige är inte så stort.

1) Inga av felen som köparen drog upp "bevisades". (det var bagateller)
2) Röntgen? Antingen var det inte rätt häst eller så har tjejen gjort ett medvetet bedrägeri när hon sålde den vidare. (Det första visade sej vara rätt.:crazy:) (Jag ringde kliniken där hon var röntgad och frågade om de kollat chipet. Hästen var inte chipad enligt dem...Vet blev mkt orolig)

3) Bedrägeri var det ändå eftersom hon sålde en häst som hävt köpet på. Den var ju inte hennes. Dock hjälpte det min vän i tvisten... :angel:
4) Köparen har ett antal liknande tvister i sitt bagage och har satt det i system. Hur många har råd att koppla in advokat/jurist? Du kan ju lätt lura en ung tjej som ska sälja sin häst. Så tjänar du en massa pengar.

Förmodligen trodde köparen att den skulle göra en snabb affär på denna häst. Hästen fanns på annons till det dubbla priset, under annat namn. (nytt smeknamn enl henne). Den tävlades under annat namn också, lokalt. Hrm.

Så mitt råd.

Det finns gott om icke seriösa hästsäljare. Men minst lika många icke seriösa köpare. Lyssna på er känsla. Kolla upp med vänner och bekanta vem det är. :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

*knapplån*

Jag bytte mitt friska sto mot en ungponny.

Efter att jag gått omkull med min nya ponny kollades hon upp och visade sig att ha massa fel, ska tas bort nu. Har haft henne sedan januari den 18 e.
Min ponny hos dem nya ägarna har haft det superbra men nu har hon fått en lättare senskada, dem har sagt att dem troligtvis säljer eller lånar ut henne ?
Jag sa" jag kan köpa tilbaka henne dock begär dem 15 000 :eek:

Jag har litat på dem här hela tiden. varit helt ÄRLIG om mitt förra sto , dem verkar inte veta något om ungponnyn sjukdom.

Dem har trott att det var ofarligt.

Jag litade på dem och har även varit och hälsat på dem men ärligt talat om jag köper till baka måste jag väl kunna få henne billigare eller kunna häva bytet inte vet jag men jag har tagit mitt ansvar i det hela och jag behöver helt enkelt tips och råd `!

Gjorde du ingen besiktning på ungponnyn vid bytet?
Om det fanns så allvarliga fel på ungponnyn då, så att den nu har blivit utdömd, så borde det ju ha synts då också. Det är lika viktigt att uppfylla sin undersökningsplikt vid byte som vid köp.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Låt dom gå vidare med det!

Om dom gör det kommer deras advokat vilja se vad dom har för grunder för att häva köpet för att åta sig fallet och då måste dom kolla upp hältan. Se vad deras advokat i så fall har att säga och ta sen ställning till hur du ska göra.

Man behöver inte vara så jäkla rädd för att hamna i en juridisk tvist. Det är ju inte så att det går direkt till rättegång utan du kommer få god tid på dig att ta tillbaka hästen innan dess. Du behöver inte ens själv anlita en advokat utan kan mycket väl svara själv till en början.

Skulle tro att det bara är skrämseltaktik från deras sida, vilket inte är helt ovanligt och många blir så rädda bara dom hör orden advokat och rättegång att dom går med på nästan vad som helst även om dom har rätt.

Håll huvudet kallt och säg åt dom att dom är välkomna att gå vidare med ärendet! ;)
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

I och med att hästen besiktigats innan den kom ner ua så det här sk tics skulle vara ofarligt enligt den veterinären. Dum som man är trodde man på det. Tog inte lång tid innnan vi fick veta massor. (mora tilll halmstad körde dem ponnyn för att byta med mig)
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Menar du att problemet framkom redan vid veterinärbesiktningen, men att du godtog anmärkningen?

I så fall är det tvärkört att reklamera hästen.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

nej dem sa att det var ofarligt (vet alltså) Att skakningarna berodde på stressmoment iochmed att när dem undersökte henne så smälldes en dörr igen och då började hjärtat slå snabbare så dem klassade det som nervisotet. För då syntes det kunnat förutom vid stress att hon skakade på huvudet men nu har hon blivit värre.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

hur reklamerar man? ngn bra sida man kan läsa om sådant?
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Gjorde du ingen besiktning på ungponnyn vid bytet?
Om det fanns så allvarliga fel på ungponnyn då, så att den nu har blivit utdömd, så borde det ju ha synts då också. Det är lika viktigt att uppfylla sin undersökningsplikt vid byte som vid köp.

Dem sk allvarliga felen är krångel med balansorganen , syntes väldigt smått då i början men syns kraftigt nu. Sedan fel i lillhjärnan ,synes inte förutom förklaringen till huvudskakningarna, hon skakade alltsä väääldigt lite i början och nu hela tiden ( hon mår inte bra,dem misstänker slinger men inget vi någonsin får veta till 100 % sedan var det någonting med höger öga ,någon hotreflex som inte var som den skulle. har allt på papper.

Alla runtomkring mig säger att dem har lurat mig och att jag har rätten på min sida att häva bytet och få tbx min gamla ponny. men jag kan inte sådan där.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Vi kommer att köpa tillbaka min gamla ponny , vi orkar inte krångla med resten dessutom var hon till salu nu
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 447
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp