Bukefalos 28 år!

Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

meadow

Trådstartare
Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste?

Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de konstigaste köpare( oftast de verkar mest ok från början)

Allt i från att de vill lämna tillbaka ponnyn för att de har trillat av ( samma dag som de hämtade den), den hade blivit rädd för blåsande ensilage plast och ryttaren blev rädd. vi lät det gå några dagar och de fick hjälp av en annan tjej, nu är de supernöjda men mamma var fullt hysterisk när hon ringde och anklagade en för det ena och det andra. stort + var att hon ringde några veckor efter och talade om att allt gick.

dey nya är en stor häst jag har sålt.
Bra pris pga mindre fyskig problem som inte påverkar honom.
Tävlad och lugn att rida/ hanterad.
Har tävlat lokalt/reg under mina ägor med flera plac och jämna resultat. ungefär varanan helg under de sista 2 månaderna.
Stod redan i annons om hans "sjukdom".
ryttaren red hon jättebra och de verkade trivas ihop.
de hade som mål att tävla på lokal nivå.
De fick reda på allt jag visste om hästen.
Han blev vet bes u.a på böjprov men var muskeltunn och lite muskelöm över rygg. Han blev bes i maj av samma vet med samma anm men det var mkt bättre nu både med hullet och uppbyggnad av muskler. Köparan visste om bes i maj så det var inget konstigt.
Hästen blev hämtad och gick lugnt in med köparen i släpet.

2 dagar efter börjar allt!

Hästen var nu halt och det måste vara en dold skada de ville häva köp. Jag ringde till min vet menade att han var mkt fin när han böjde honom. han gissade på en vrickning/stukning. ringde även klinik fär föregående ägare har anlitat, mkt välkänd vet i Löberöd.
Han gissade på samma. ingen rek att ta tillbaka hästen.
Jag förslog för köparen att de skulle ta honom tillen klinik för att undersöka hältan el vänta några dagar för att se om hästen blev bättre. de avslog klinik om jag inte betalade.

Lugnt till idag.
Nu var det en massa andra fel.
1. den hade strålröta- inte särskilt svårt att behandla och inget dolt fel.
2. den var smal- måste var cancer el annan sjukdom. har vet intyg som visar att den blivit bättre under min tid. och de hade ju själva både provridit samt varit med på vet bes. borde de inte sett det då?
3. Jag hade sagt att jag fodrade den med havre-det kunde man inte enligt förra ägaren-hur kunde jag då ge den havre?
4. Jag hade försäkrat den i ett nytt försäkringsbolag när jag köpte den- min anledning, vi har våra hästar i samma bolag med bra priser. vi är jättenöjda med detta bolag. enligt köparen är det INGA som byter bolag vid köp.

+ en massa andra småsaker.
när jag frågade om hälten fick jag bara svaret att det var bättre men inte helt ok.
Jag sa hela tiden att jag tar tillbaka hästen om den har några fel som påverkar den förutom de som ni vistte-kom fram vid bes.

Men jag vill inte ha hem en halt häst som kan ha blivit halt hos de nya ägarna.
de hade släppt ut honom själv utan andra hästar då sällskapshästen inte har kommit. enligt dem var han lugn i hagen och hade stått inne på natten.


Jag tycker synd om häst och hade jag haft tid-pengar till en häst till hade jag hämtat honom.
samtidigt blir jag arg- alla hästar har småfel och denna var billig.
de fick erbjudande om att provrida fler gånger- de var med på vet bes och har fått film från tävling.
hade 2 st vet bes inom 2 månader med böjrpov u.a. ska jag ta tillbaka en halt häst för att de inte vill ha honom( vilket det verkar som).

Nu vet jag att flera kommer att svara- ta hem hästen för det är synd om honom.

Men om man kollar mer på det juridiska- hur många hade tagit hem hästen då?
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Låter mer som att de ångrat sig och söker anledning att få pengarna tillbaka...
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Jamen, ni är väl jätte erfarna men... har man köpt en häst för mycket pengar.. i princip är ju alla hästar dyra, 10 000:- är också mycket pengar.....

Och så är det så mycket att tänka på när man köper och så kommer man hem och får höra information från populasen... dvs de som man kanske inte känner ens en gång oftast.... Klart man får nästan dåndimpen över det man gjort.

Förstår ni vad jag menar, man har köpt en kompis för all framtid, iallfall 15 år ofta som kostar ofta minst 3000 :- i månaden... Kan man inte få vara lite skärrad då, efterhand liksom ??

Jag tror som säljare att man ska ta det lugnt och prata med köparna. Kanske lägga ned lite mer tid, och ännu mer tid på att prata med dem och inte tycka att de är jobbiga...

Jag tycker det verkar som de lite större försäljningsstallen/uppfödarna nu för tiden har ett antal lektioner med i priset.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Då kanske man ska tänka efter INNAN man köper häst.

Har man gjort ett val får man stå för det.
Tycker att det är riktigt jobbigt med folk som ringer och skäller och anklagar en för en massa.
Hästen är smal- måste ha cancer
Den gick igenom vet bes hos dig och blev halt hos oss-måste vara pleggad.
osv

Kan förstå att man har jättekrav om man köpen en häst i miljonklass.
men hästar i 25000-40 000 kr klass.
Lite småsaker finns det säkert. i detta falll hade denna häst det och var därför billig i förhållande till ålder och utbildning.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

För ngr år sedan sålde vi vår ena häst till hästvana människor, men det var då ingen garanti för att allt ska löpa smärtfritt.
Några veckors prövotid(öppetköp)för att känna lite, vilket jag ångrar...men var skyldig till.
Hästen var en äldre fd tävlingshäst med allt vad det innebar, inget hade undgått köparen all info om hästen delades villigt ut.
Hästen gick igenom hos veterinären UA före avfärd till ny ägare.
Ny besiktning 2 veckor senare HALT på 3!!!! ben, de ville inte ha hästen längre.
Har lärt mej under mina 30 år med hästar att är det någongång som de blir halt el får ryggont etc så är det vid ägarbyte. Så många människor som tror att det bara är att sitta upp och rida som vanligt, ingen tanke på att hästen kommit i ny miljö, ny ryttare, kanske ny utrustning, hovslagare osv

Klart vi köpte tillbaka henne, en god vän behandlar man inte hur som helst. Blev otroligt besviken på hur köparen faktiskt behandlade både hästen och mej. Hade varit ärlig berättat all historia om hästen och gillade verkligen köparen, hästen oxå. Provred flera ggr med halva släkten inblandad.
Hädanefter är jag hur skeptisk som helst mot spekulanter.
Konsumentköplagen ser annorlunda ut för häst och det är bara att ta till sej, lätt att som säljare tro på det man ser och hör.
Köparen är inte alltid att lita på, så mitt råd till alla säljare är att var urtuff på köparen, kolla upp dem så långt det är möjligt..kan ju bli fel ändå, men gör man sitt yttersta så har man gjort vad man kunnat.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Ok i ditt fall förstår jag att ni tog tilbaka hästen eftersom det var provtid.
Lämnar själv aldrig någon häst på prov el öppet köp. man vet ju aldrig vad som sker hos den nya ryttaren.

I mitt fall har köpet gått igenom.
Är mest arg just nu när jag tänker på det.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Är du näringsidkare eller privatperson?

Visst kan man göra en öppen reklamation, men då måste man ju specificera den inom rimlig tid. Att INTE åka till veterinären om hästen är halt tycker jag låter som otroligt dåligt omdöme från köparens sida. SÄRSKILT om man står i sits att möjligen reklamera hästen. Då är det ju särskilt viktigt att få svart på vitt vad det är som har hänt, hur allvarligt det är och VAD DET ÄR.

Ett sticksår eller liknande är ju inte något man gärna kan reklamera en häst för, och som säljare finns det ju ingen vettig anledning (förutom ren välvilja) att ta tillbaka en i felfritt skick såld häst som ska återlämnas skadad.

Vill de reklamera får de speca vad hästen är behäftad med för fel. Och självfallet också intyg från veterinrär att detta är en gammal skada.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Är privatperson.

Jo jag har sagt från första gången de ringde och klagade att tar de honom till en klinik och vet ser det som en gammal skada finns det inget att snacka om- jag tar tillbaka hästen.

Men att leta små fel som dessutom är fullt synliga och ringa och gnälla på: smal, strålröta mm tycker jag är fel.

Och sedan gnälla om mitt val av försäkring, att jag gett den havre mm: vadå det är mitt val.

Jag blir så trött på detta.
Jag anser att jag varit ärlig från början med hästens lilla " handikapp" med den gamla vet bes som gjordes i maj. med tävlings resultat mm.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

jag sålde en shetlandsponny för ett tag sen. den var 12 år och helt ohanterad sen 5 år tillbaks då den gått som gårdshäst hos en gubbe.
den var inte ordentligt inriden eller inkörd, men var både riden och körd för 7-8 år sen. den var rätt vass och bestämd i temperamentet a´la shettis.
allt detta blev köparen mycket väl informerad om. jag hade även erbjudit att ha på prov för att se att det verkligen fungerade, vilket köparen avböjde.
köparen var två gånger och tittade på den och fick se både ponnyns goda och dåliga sidor.
köparen var även mkt hästvan ochhade flera hästar hemma och uppfödning i liten skala (alltså ingen naiv förstagångsponnyköpare).

dom hämtade den på kvällen. på förmiddagen dagen efter ringde dom halvt hysteriska att ponnyn stegrat när de satt upp sitt 5-åriga barn på den. och ville att jag skulle köpa tillbaks den direkt. suck.

jag sa att visst, den har varit hos er i 12 timmar! låt den ta det lugnt och känna in stället i en vecka, börja greja med den lite försiktigt och börja rida in den sen. funkar det inte efter två veckor, hör av er.
dom hörde inte av sig.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Ojojoj...

Vilka människor det finns...

Tur att jag inte planerar att sälja..

Och att rida häststackaren 12 h efter hemkomst?? Jag fick hem min nya för en vecka sen, nu börjar hon komma in i flocken ordentligt och verkar ha landat riktigt bra, så jag tänkte ta en lugn tur idag.. Skulle aldrig få idén att hoppa upp på okänd häst bara timmar efter hemkomst..

/ Lavinia, som blir verkligt mörkrädd av denna läsning
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Ja man blir så trött ibland.

Sålde en tävlingshäst förra året.Den hade tävlat regionalt under sommaren och gick igenom besiktning UA.Köparna provred två gånger och fick erbjudande om att rida flera gånger om de ville.De provred den vid samtliga tillfällen med vanligt träns och tredelat bett,vanlig hoppsadel och vanliga skydd runt om.Vi visade den också,samt skickade filmer från olika tävlingar.

När de skulle köpa den så ville de se den på en tävling (live) och vi sa att det var OK,men då vi skulle ut med unghästar så fick det bli en ynka 1.10m för det var största klassen som fanns.De skulle sedan ta med sig hästen.

När vi kommer till tävlingsdagen så var det så mkt hästar med att vi inte hade tillräckligt med bakskydd,vi lindade då hästen för att det skulle gå snabbare mellan hästbytena.Vi satt på en martingal för det brukar vi ha när vi tävlar.

Döm om min förvåning,då köparen (mamman)utbrister att vi minsann inte sagt att den behövde hjälptyglar och att hon hört att man kan maskera bort en skada med hjälp av lindor och att vi åkt på lokal tävling för att slippa vet bes.

Hm.....hästen gick igenom UA på torsdag och vi tävlade på söndag.....

Tur att dottern som skulle ha hästen var super.

Mamman ringde en vecka senare och sa att hästen inte gick att rida utomhus pga flugor........vi har i princip endast ridit den ute så vi blev förvånade.Hon ville därför pruta på priset för att det var ett dolt fel.......men herremingud......jag sa bara att det kan du glömma!

Har inte hört ett ord efter det,så det gick nog bra ändå.....
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Jag har köpt tillbaka en häst och det gjorde jag självmant efter att ha sett hästen som mådde jättedåligt psykiskt. Visserligen hade det "uppstått" en himla massa fel på¨hästen under den månaden som köparna hade haft men i grunden var det kemin mellan häst och ryttare som inte stämde. Alla fel fanns absolut inte när han kom tillbaka till mig. Han gick även igenom en ny besiktning 1 månad senare. Men det är tråkigt när man måste skylla på hästen och inte se sin egen roll i det hela. Det är ju inget att skämmas över att kemin inte stämmer.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

jag har köpt tillbaka en och samma häst 2 ggr.
anledningen är att ingen av ägarna har klarat av hästen och anklagat den för att vara galen. hemma hanteras och rids hon av barn i 12 års åldern. jag har köpt tillbaka henne för att jag inte tyckt att hon ska stanna hos en ägare som inte förstår vilken toppenhäst hon är och uppskattar hästen. nu finns hon hemma och jag kommer troligtvis aldrig att sälja henne igen.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Idag fick jag ett hansskrivet brev från köparen.
mkt kort där det stod att de ville häva köpet pga hälta och ohälsa.
Vet inte vad jag svara.
de verkar inte vilja åka och kolla upp hältan som enligt dem ska ha blivit bättre.
ohälsa? kan det vara det som de klagade på i telefon: att hästen var smal och hade strålröta. det är inge dolda fel och köparen har sett hästen 2 ggr vid provridning och vet bes.
vill ju inte verka som oseriös säljare men vill inte ta hem hästen om den nu har skadat sig oss dem.
finns det utdrag från köplagen som man kan skriva ut och skicka till dem. tycker lite synd om dem då de inte verka ha någon koll på vad som gäller vid köp av häst
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Jag hade lugnt och sakligt motsatt mig reklamationen och hänvisat till veterinärbesiktningen som gjorts utan anmärkning. Hästen lämnades ut utan anmärkning, eventuella problem som uppstått är köparens.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Jag hade lugnt och sakligt motsatt mig reklamationen och hänvisat till veterinärbesiktningen som gjorts utan anmärkning. Hästen lämnades ut utan anmärkning, eventuella problem som uppstått är köparens.

Om dom inte genom veterinär intyg kan påvisa att det rör sig om gamla skador som funnits på hästen innan/vid riskens övergång.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Självklart. Men köparna verkar ju inte överdrivet intresserade av att konsultera veterinär...
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Min tanke var ju att med den formuleringen så kanske man kunde få dem att ta hästen till veterinär. Som dom nu inte verkar vilja göra, men som kommer att krävas även om det finns skäl till att häva köpet. Vilket man kan tvivla på med de uppgifter som är kända.
 
Sv: Häva köp- när tar ni tillbaka en häst?

Idag fick jag ett hansskrivet brev från köparen.
mkt kort där det stod att de ville häva köpet pga hälta och ohälsa.
Vet inte vad jag svara.
de verkar inte vilja åka och kolla upp hältan som enligt dem ska ha blivit bättre.
ohälsa? kan det vara det som de klagade på i telefon: att hästen var smal och hade strålröta. det är inge dolda fel och köparen har sett hästen 2 ggr vid provridning och vet bes.
vill ju inte verka som oseriös säljare men vill inte ta hem hästen om den nu har skadat sig oss dem.
finns det utdrag från köplagen som man kan skriva ut och skicka till dem. tycker lite synd om dem då de inte verka ha någon koll på vad som gäller vid köp av häst

min tanke

har du som säljare möjlighet att åka ut till hästen du sålt och titta till den
altenativt ta hem kusen och få slut på skiten och sälja hästen till någon som VERKLIGEN vill ha den (låter mest seriöst enligt mitt tycket).
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 260
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 427
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp