Häva köp

Thera

Trådstartare
För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14.

Köpte den från ett dödsbo, en kvinna hade hastigt avlidit och den vuxna sonen som bor utomlands hade en dryg vecka på sig att sälja av det som fick säljas innan bouppteckningen, sen åkte han hem.
Vi kollade igenom det noggrant innan köp, kollade av golvet (dock aluminium, men för säkerhets skull..), kollade så allt funkade osv.

Allt såg jättefint ut förutom att den hade lite alger på ena utsidan och sen var den ju inte rengjord. Fick den för ett bra pris eftersom säljaren var under viss tidspress.

I helgen gjorde vi storrengöring på den. När jag ska sopa ur den invändigt stöter borsten emot väggen som skötardörren sitter på. En stor flaga av innerväggen lossnar och under där är plywooden helt murken och kommer behöva bytas.
Plywooden sitter mellan ytter- och innevägg och gick alltså inte inte att se.
Nu är jag livrädd att hela släpet är kass, och vill därför häva köpet.

Jag fattar ju att säljaren inte heller visste, men vad jag kan läsa mig till kan det räknas som ett dolt fel.

Jag har informerat säljaren om att jag vill häva köpet, men hur gör man om man inte kommer överens?

Bild på eländet.. (Och vet nån vad dylikt kan kosta att fixa?) 🤦🏻‍♀️

36F4BB07-B0EF-4BCD-83E4-5793CECFA861.jpeg
 
Köpte du som privatperson och ni inte kommer överens tror jag tyvärr att det bara är att stå sitt kast? Eller dra igång en dyr process? Jag gissar dock! Hur känns resten av väggarna? Du behöver nog undersöka det om du vill reklamera.
 
Om ni inte har kommit överens om ångerrätt så kan han neka att ta tillbaka den, du hade och har undersökt den innan köp och ett släp som är 8 år gammalt får du räkna med har skavanker.

Fast detta är ju ingen skavank, minst hela väggen är söndersmulad inuti.
Dessutom inget som gick att hitta vid undersökning.

Jag fattar att det kommer bli svårt, men enligt länken ovan har man ju rätt att klaga i alla fall.

Men även om ditt skydd är sämre vid privatköp så kan du ha rätt att klaga på varan om den är trasig eller felaktig på något sätt. Det gäller även om säljaren har sålt den i ”befintligt skick” eller med någon liknande formulering.

Varan kan ses som felaktig om det är på något av följande sätt:

  • Varan är inte som säljaren har informerat dig.
  • Varan är i mycket sämre skick än du kunnat förutsätta, till exempel utifrån varans pris.
  • Säljaren har låtit bli att berätta för dig om något allvarligt fel på varan som säljaren kände till.
 
Köpte du som privatperson och ni inte kommer överens tror jag tyvärr att det bara är att stå sitt kast? Eller dra igång en dyr process? Jag gissar dock! Hur känns resten av väggarna? Du behöver nog undersöka det om du vill reklamera.

Japp.. jag fattar att det blir svårt. Den ska kollas iaf så får man ta det därifrån.
 
Vad jag har kunnat läsa mig till om den genom åren så är det inte helt ovanligt att väggarna ger sig till slut. Var lika på vårt släp av annat märke men med träväggar, alla inklusive luckan behövde bytas. Vi bytte luckan och sen lämna vi in den och köpte en ny med aluminum runt om även i väggarna. Vi kollade vad det skulle kosta då det inte är helt lätt att alltid plocka isär dem för byte av väggar och kände att det var lättare att köpa ett nytt. Vet dock inte hur svårt det är på just IFor.
 
Fast jag tycker ju att man kan se väggen är fuktskadat även innan man slår en borsta på den? 🤷‍♀️ Det syns ju hela vägen i kanten på bilden med. Tror inte det kommer gå att överklaga, köper man ett skitit släp som är fult med alger, så syns det ju det har stått ute och då kan sånt här hända tyvärr. Om man skall dra saken i tingsrätten, så kostar det nog mer än vad släpet kostar och jag skulle tro dom skulle ta säljarens sida pga undersökningsplikt.

Stå såhär "Undersök varan noga innan du köper den om du har möjlighet. Det kan vara svårt att klaga på ett fel som du borde ha upptäckt genom att undersöka varan. " jag menar ju nog att det är ditt problem eftersom det syns så tydligt med felet om ni hade undersökt väggen ordentligt. Ibland så får man stå sit kast, särskilt om man skall fynda. Ibland går det bra, ibland går det dåligt, det är en del av livet.
 
Med tanke på säljarens situation hade jag faktiskt rekommenderat dig att istället sälja transporten vidare till någon som är villig att renovera den. Fick du den för ett bra pris behöver du ju inte gå back på affären heller.
 
Senast ändrad:
För min del hade det känts moraliskt fel att försöka häva köpet. Det är ingen hästmänniska (antar jag från beskrivningen) som säljer, och han har väl förmodligen inte haft den blekaste aning om skicket på släpet heller. För min del hade det inte känts rätt att försöka häva köpet, utan jag hade hanterat problemet på annat sätt.
 
Jag fattar att det kommer bli svårt, men enligt länken ovan har man ju rätt att klaga i alla fall.
Vad i detta hittar du något som passar in på nedan citerade?
  • Varan är inte som säljaren har informerat dig.
  • Varan är i mycket sämre skick än du kunnat förutsätta, till exempel utifrån varans pris.
  • Säljaren har låtit bli att berätta för dig om något allvarligt fel på varan som säljaren kände till

Köpte den från ett dödsbo, en kvinna hade hastigt avlidit

Vi kollade igenom det noggrant innan köp, kollade av golvet

Jag fattar ju att säljaren inte heller visste,

Fick den för ett bra pris eftersom säljaren var under viss tidspress.
 
För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14.

Köpte den från ett dödsbo, en kvinna hade hastigt avlidit och den vuxna sonen som bor utomlands hade en dryg vecka på sig att sälja av det som fick säljas innan bouppteckningen, sen åkte han hem.
Vi kollade igenom det noggrant innan köp, kollade av golvet (dock aluminium, men för säkerhets skull..), kollade så allt funkade osv.

Allt såg jättefint ut förutom att den hade lite alger på ena utsidan och sen var den ju inte rengjord. Fick den för ett bra pris eftersom säljaren var under viss tidspress.

I helgen gjorde vi storrengöring på den. När jag ska sopa ur den invändigt stöter borsten emot väggen som skötardörren sitter på. En stor flaga av innerväggen lossnar och under där är plywooden helt murken och kommer behöva bytas.
Plywooden sitter mellan ytter- och innevägg och gick alltså inte inte att se.
Nu är jag livrädd att hela släpet är kass, och vill därför häva köpet.

Jag fattar ju att säljaren inte heller visste, men vad jag kan läsa mig till kan det räknas som ett dolt fel.

Jag har informerat säljaren om att jag vill häva köpet, men hur gör man om man inte kommer överens?

Bild på eländet.. (Och vet nån vad dylikt kan kosta att fixa?) 🤦🏻‍♀️

Visa bifogad fil 101789
Man kan alltid höra av sig. Jag tror att det är enklare att diskutera att begära tillbaka en liten del av köpesumman än att häva, eftersom personen inte bor här. Att de skulle ta tillbaka den utan att bo här är ett jäkla meck.

Juridiskt tror jag dock du kammar noll eftersom det är privat, det finns ingen anledning att tro att säljaren visste, köpeskillingen var nedsatt pga omständigheterna och undersökningsplikten är viktigt.

Vi renoverade golv och hälften av väggarna för ca 20.000 kr på en Värmlandsvagnen för några år sedan. Blev bättre än ny.
 
Jag har mycket svårt att tro att murken plywood i släp räknas som dolt fel? Är ju bara att knacka lite på den och det stället är väl typ det mest utsatta på många släp? Jag hade helt utgått ifrån att det ingick i min undersökningsplikt som köpare i alla fall.
 
För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14.

Köpte den från ett dödsbo, en kvinna hade hastigt avlidit och den vuxna sonen som bor utomlands hade en dryg vecka på sig att sälja av det som fick säljas innan bouppteckningen, sen åkte han hem.
Vi kollade igenom det noggrant innan köp, kollade av golvet (dock aluminium, men för säkerhets skull..), kollade så allt funkade osv.

Allt såg jättefint ut förutom att den hade lite alger på ena utsidan och sen var den ju inte rengjord. Fick den för ett bra pris eftersom säljaren var under viss tidspress.

I helgen gjorde vi storrengöring på den. När jag ska sopa ur den invändigt stöter borsten emot väggen som skötardörren sitter på. En stor flaga av innerväggen lossnar och under där är plywooden helt murken och kommer behöva bytas.
Plywooden sitter mellan ytter- och innevägg och gick alltså inte inte att se.
Nu är jag livrädd att hela släpet är kass, och vill därför häva köpet.

Jag fattar ju att säljaren inte heller visste, men vad jag kan läsa mig till kan det räknas som ett dolt fel.

Jag har informerat säljaren om att jag vill häva köpet, men hur gör man om man inte kommer överens?

Bild på eländet.. (Och vet nån vad dylikt kan kosta att fixa?) 🤦🏻‍♀️
Med tanke på din beskrivning så hade iaf jag inte försökt häva köpet.
Laga eller sälja vidare låter som en bättre idé. Ibland gör man bättre och ibland sämre affärer privatpersoner emellan, allt kommer inte alltid vara fantastiska kap.
 
Var det dödsboet eller privatpersonen du köpte av? Dödsbon brukar oftast ha friskrivningsklausul och du har dessutom undersökt vagnen innan. Personen ifråga kan ju inte heller medvetet ha undanhållit något som denna inte visste om. Även om han var i Sverige så är det ju inte säkert att han varken hade kunskap eller information om eventuella fel på transporten.
 
Ibland så får man stå sit kast, särskilt om man skall fynda. Ibland går det bra, ibland går det dåligt, det är en del av livet.

Ja, det är en del av livet, men handlar det om 45 000 rakt ner i sjön känns det ju sådär. 😔

Det har stått ute, men under överdrag.

För att förtydliga, jag kommer inte dra igång en juridisk process av det här, utan ville mest kolla hur man gör.

Sen är jag livrädd att hela skiten är kass, men om jag hade varit säljaren hade jag iaf stått för kostnaden för byte av väggen, bara för att ha ryggen fri.
 
Var det dödsboet eller privatpersonen du köpte av? Dödsbon brukar oftast ha friskrivningsklausul och du har dessutom undersökt vagnen innan. Personen ifråga kan ju inte heller medvetet ha undanhållit något som denna inte visste om. Även om han var i Sverige så är det ju inte säkert att han varken hade kunskap eller information om eventuella fel på transporten.

Det är högst oklart. Han hade fått klartecken från sin jurist att sälja innan bouppteckningen så jag antar han sålde det som privatperson.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp